Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Förslag på justeringsdag 2025-06-26.
Förslag på justerare (förutom ordförande) Tony Rahm (M).
a) Information om revidering av Policy och norm för mobilitet och parkering (Jonas Standar & Sofia Eriksson)
b) Information om höjd/täthet (Finn Williams & Anna Modin)
c) Information om NKI Nöjd Kund Index (Anna-Carin Mårtensson & Lovisa Måsbäck)
d) Uppföljning av arbetsmiljö (Peter Holmström)
e) Konkretisering av Arkitekturstaden Malmö (Helena Wessberg)
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-06-19.
Anmälan av delegationsbeslut
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
I budgetskrivelse 2026 beskriver stadsbyggnadsnämnden omvärldsförändringar som påverkar nämndens verksamheter. Nämnden beskriver också utveckling av verksamheten under 2026 och framåt. Stadsbyggnadsnämnden aviserar också en begäran om utökat kommunbidrag på grund av ändringar i Plan- och bygglagen och Boverkets nya byggregler som prognosticeras påverka nämndens intäkter negativt kommande år.
Återrapportering av uppdrag från kommunfullmäktige - Flexibla detaljplaner och mångfald i användning av byggnader och lokaler
I juni 2024 beslutade kommunfullmäktige att uppmana stadsbyggnadsnämnden att utifrån det småskaliga näringslivets behov utreda frågan om flexibla detaljplaner och mångfald i användning av byggnader och lokaler. Fokus ligger därför på befintlig och ny stadsmiljö med blandad stad och småskaliga verksamhetsområden. Den övergripande slutsatsen är att frågan inte löses genom en åtgärd. För att möta utmaningarna fullt ut så krävs åtgärder från flera aktörer, där fastighetsägarna har en viktig roll. Analysen visar att inom ramen för detaljplaneprocessen sker redan idag en lämplighetsprövning som i hög grad gynnar det småskaliga näringslivet.
I budget 2024 (med plan för 2024-2029) anger kommunfullmäktige att ett nytt näringslivsprogram för Malmö ska tas fram. Förslag till nytt näringslivsprogram har nu skickats på en bred remiss till kommunala nämnder och bolag samt fackliga organisationer. Med utgångspunkt från remissinstansernas svar kommer ett slutligt förslag till näringslivsprogram att arbetas fram.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden arbetar med att involvera barn och unga i utvecklingen av Malmö. Det kräver samarbete med förvaltningar som har barn och unga i sin verksamhet. En utmaning för att bibehålla målgruppens engagemang är stadsbyggnadskontorets långa planeringsprocesser. Fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen har utrett och planerar för ett centralt ungdomsråd med bred representation och deltagare från samtliga stadsdelar. Stadsbyggnadsnämnden har inlett ett samarbete med fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen och planen är att testa ungdomsråd i arbetet med Strategi för stadskärnan. Arbetet fortsätter som en del av verksamhetsplaneringen för 2025.
Det är angeläget att upprätthålla en aktuell sammanställning över de investeringsbehov som hamnområdet står inför. Stadsbyggnadsnämnden välkomnar därför den nya masterplanen för Malmö hamn. Masterplanen avser att visa hur Malmö ska agera i hamnområdet utifrån ett markägarperspektiv. Generellt saknas dock en mer konkret redovisning av hur arbetet ska bedrivas för att åstadkomma det som masterplanen eftersträvar, till exempel hur en effektiv markanvändning ska uppnås. I masterplanen eftersträvas också en sammankoppling av olika energi-, kretslopps- och industrianläggningar som möjliggör energiutbyte mellan olika aktörer. En sådan inriktning är välkommen men även här är det oklart hur Malmö stad som markägare avser att ta ansvar för att åstadkomma en sådan utveckling. Masterplanen hade även vunnit på att redovisa de mervärden som kan uppnås i samband med genomförandet av de olika investeringarna i hamnen, exempelvis avseende ekologiska värden, hållbar mobilitet och klimatanpassning.
Bilagor
Remiss - Samordning av evenemang inom Malmö stad och framtagande av evenemangspolicy för Malmö, STK-2024-1342
I föreliggande förslag till evenemangspolicy för Malmö stad redogörs för principer som ska vägleda Malmös nämnder och bolag i att etablera Malmö som en evenemangsstad i världsklass. Målet är en varierad evenemangsportfölj som håller staden levande året runt och att evenemang ska matcha stadens mål och stärka Malmös identitet.
Bilagor
Tekniska nämnden har översänt granskningsversion till Vattentjänstplan för Malmö stad på remiss till stadsbyggnadsnämnden. Enligt Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster ska alla kommuner ha en vattentjänstplan antagen av kommunfullmäktige. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster.
Bilagor
Justitiedepartementet har översänt delbetänkandet Säkrare tivoli (SOU 2025:40) på remiss till bland annat Malmö stad.
Bilagor
Remiss - Boverkets rapport Uppdrag att utveckla reformen med certifierade byggprojekteringsföretag (2025:2), LI2025/00250
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat remissen ”Boverkets rapport Uppdrag att utveckla reformen med certifierade byggprojekteringsföretag (2025:2)” till bland annat Malmö stad. Den 1 mars 2024 trädde Boverkets föreskrifter och allmänna råd om certifierade byggprojekteringsföretag (BFS 2024:1) i kraft. Den reglerar att en byggherre kan använda sig av ett certifierat byggprojekteringsföretag vid nybyggnad av vissa bostadshus. I sådana fall ska byggnadsnämnden varken pröva om utformningskraven för lämplighet och tillgänglighet är uppfyllda inför bygglov, eller bedöma om de tekniska egenskapskraven kan antas uppfyllas vid beslut om startbesked. Rapporten innehåller förslag på hur systemet med certifierade byggprojekteringsföretag ska utvecklas och utökas. Boverket bedömer att systemet med certifierade byggprojekteringsföretag fortsatt ska omfatta de redan ingående utformnings- och tekniska egenskapskraven. Man bedömer också att systemet med certifierade byggprojekteringsföretag skulle kunna utökas till att även omfatta delar av byggprocessen. Detta föreslås bland annat genom att inkorporera kontrollplanen och rollen som kontrollansvarig.
Bilagor
Klimat- och näringslivsdepartementet har skickat betänkandet En skärpt miljöstraffrätt och ett effektivt sanktionssystem (SOU 2025:14) på remiss till bland annat Malmö stad.
Bilagor
Kommunfullmäktige beslutade den 26 september 2024 §189 att ge kommunstyrelsen samordningsansvaret för kraftsamlande insatser och även uppdraget att utarbeta formerna för processen i stort, ta fram förslag på geografiska områden samt föreslå vilka nämnder och bolag som ska få ett särskilt ansvar i det fortsatta arbetet. Stadskontorets förslag är att det övergripande arbetet med kraftsamlande insatser är att arbeta förebyggande och främjande för att öka ungas möjligheter att arbeta och studera efter årkurs 9. Målet är att öka andelen unga som arbetar eller studerar. Stadskontoret föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, förskolenämnden, grundskolenämnden, kulturnämnden och tekniska nämnden får ett särskilt uppdrag kring att genomföra de kraftsamlande insatserna. Stadskontoret är sammankallande och innehar en samordningsfunktion för kraftsamlande insatser i stort. Kommunstyrelsen beslutar om fördelning av ekonomiska medel. En förvaltningsöverskridande styrgrupp samt arbetsgrupp med representanter från de olika förvaltningarna med särskilt ansvar föreslås inrättas.
Bilagor
Stadsbyggnadskontoret har på uppdrag från stadsbyggnadsnämnden, tagit fram ett samrådsförslag till Konkretisering av Arkitekturstaden Malmö. Konkretiseringen föreslås heta Mer malmöitisk arkitektur. Konkretiseringen fokuserar på att stärka det platsbaserade i plan- och projektförslag. Målsättningen är att konkretiseringen ska öka förståelsen för nämndens prioriteringar gällande den byggda miljöns utformning och bidra till ökad förutsägbarhet för byggaktörer, fastighetsägare och arkitekter som verkar i Malmö. Samrådets syfte är att samla in fler perspektiv, metoder och exempel rörande att arbeta platsbaserat. Utifrån det som framkommer vid samrådet vidareutvecklas förslaget.
Bilagor
Arbetet med en fördjupad översiktsplan för Öresundsmetron pågår sedan 2022. I juni 2024 fattade kommunstyrelsen beslut om planeringsinriktningen för samrådshandlingen. Ett förslag till samrådshandling är nu framtagen. Ändringen av översiktsplanen avses vara föremål för samråd under september – november 2025. Den fördjupade översiktsplanen fungerar som ett ramverk och anger inriktningen för det fortsatta planeringsarbetet och framtida järnvägsplan. Sammantaget bidrar delarna till en större helhet, med stora mervärden. Syftet är att skapa förutsättningar för att kunna förverkliga Öresundsmetron 2035+ genom att: hantera metrons sträckning i en första etapp inklusive depå- och stationslägen samt trafikförbindelser, utveckla med metron i fokus ett samlat långsiktigt stadsbyggnadskoncept med integrerat sammanhängande kustskydd, som skapar nationellt och regionalt intresse, visa en utblick med möjliga korridorer för eventuella framtida utbyggnadsetapper av Öresundsmetron inom Malmö.
Bilagor
Granskning
Förslag till granskningshandling för Översiktsplan för Jägersro (ÖP 2040) med syfte att utveckla Jägersro till en funktionsblandad och grönskande stadsdel, föreslås godkännas och överlämnas till kommunstyrelsen för beslut om granskning.
Bilagor
I Malmö stads taxa för sotning och brandskyddskontroll föreskrivs att taxan justeras årligen enligt SKR:s sotningsindex. Ny rekommendation om index för årlig återkommande justering av sotningstaxor, rengöring och brandskyddskontroll har tagits fram av SKR och Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund (SSR). Kommunerna anmodas att snarast byta till PKV (Prisindex för kommunal verksamhet). För Malmö stads del bör taxan revideras i samband med upphandling av nytt sotarkoncessionsavtal, som ska börja gälla 1/10 - 2026.
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor, vissa skolfunktioner samt centrumfunktioner. Detaljplanen ska också göra det möjligt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor och en park, samt att koppla samman området med övriga delar av Västra Hamnen genom nya gator och gång- och cykelvägar. Syftet är också att justera byggrätten för ett sedan tidigare planlagt, men inte utbyggt, kvarter.
Bilagor
Antagande.
Syftet är att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad och möjliggöra att denna kan utvecklas och användas för nya funktioner, huvudsakligen förskola.
Bilagor
Antagande.
Planändringen gör det möjligt att inreda vinden i befintligt bostadshus inom fastigheten Asker 3.
Bilagor
Antagande.
Ändringen görs för att möjliggöra nödvändiga förändringar i korsningen Munkhättegatan/Eriksfältsgatan inom ramen för Ramavtal 8 Storstad Malmö.
Bilagor
Granskning
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en ny stadion för friidrott och fotboll på Malmö Stadions plats. Detaljplanen ska även säkra nödvändiga fria ytor kring anläggningen. En ny stadion, med plats för idrottsfunktioner utformade enligt nutida krav och användning innebär att Stadionområdet kan stärka sin position som destination för idrott och evenemang, såväl nationellt som internationellt.
Bilagor
Samråd.
Planförslaget möjliggör markanvändning för tekniska anläggningar, industri och hamnverksamhet i Oljehamnen. Planläggningen gör det möjligt att etablera verksamheter som kraftvärmeverk, anläggningar för infångning av koldioxid, cisterner, master och liknande.
Bilagor
Planbesked och planuppdrag.
Begäran om planbesked och planuppdrag avser en anpassning av gatustrukturen på Södervärns terminalområde. Anpassningen sker inom ramen för Storstadspaketet och innebär att en del av befintlig bussinfart breddas och flyttas en bit österut jämfört med nuvarande läge. Då gällande detaljplan medger park för en del av aktuellt område behöver en ny detaljplan tas fram.
Bilagor
Planuppdrag.
Avsikten med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra uppförandet av en sporthall ovanpå ett planerat mobilitethus, lokaliserat vid Pildammsvägen. Detta hindras idag av gällande detaljplan. Vidare syftar detaljplanen till att utöka en byggrätt för radhus på fastigheten Handräfsan 1 för att åstadkomma ett mer ändamålsenligt utnyttjande av fastigheten.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbeskedet avser ändring av gällande fastighetsindelningsbestämmelse (FIB) för att möjliggöra en ny fastighetsindelning. Avsikten är att kunna dela upp befintlig fastighet Venedig 13 i två fastigheter om cirka 935 kvadratmeter vardera. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett negativt planbesked.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbesked för bostäder. Avsikten är att möjliggöra för byggnation av radhus, förråd och gemensam parkering. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Återkallande.
Stadsbyggnadsnämnden gav 2019-04-11 stadsbyggnadskontoret i uppdrag att pröva möjligheten för ombyggnad av befintliga byggnader till radhus, samt lägenheter. De sökande har nu meddelat att de vill avsluta planarbetet. Därför föreslås att planuppdraget återkallas.
Åtgärden på fastigheten Kritbruksbolaget 1 (Kvarnbyvägen 18) innebär nybyggnad av en grundskola med idrottshall för ca 480 elever i årskurs 0–9, samt miljöhus, parkering och fasadskylt. Nybyggnad av skolan har tidigare fått bygglov 2022. Projektet utgör sista etappen inom fastigheten. Ansökan innebär en avvikelse från detaljplan då en bullerskärm inte uppförs enligt gällande detaljplan. Förslaget innebär att friytan hamnar som minst på 14.6 kvm per elev. Förslaget bedöms uppfylla krav på lämplighet med hänsyn till allmänna och enskilda intressen, till stadsbilden, platsens kulturvärden och en god helhetsverkan, lämplig för sitt ändamål, god form, färg och materialverkan. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att bevilja bygglov.
Åtgärden på fastigheten Innerstaden 9:173 (John Ericssons väg), innebär nybyggnad av multisportbyggnad, som förutom en fotbollshall med läktare för ca 1000 personer och en baskethall, innehåller gymnasium för 650 elever och lärare, kontor, omklädningsrum, utrymmen för teknik och fastighetsskötsel. En solcellsanläggning föreslås på tak. I västra delen av fastigheten uppförs en transformatorstation.
Åtgärden på fastigheten Körsbärsträdet 3 (Idaborgsgatan/Ellstorpsgatan), innebär nybyggnad av ett flerbostadshus, med 70 bostadsrättslägenheter samt miljöhus på gården. En solcellsanläggning uppförs på tak. Det föreslås även mindre stödmurar och murar vid uteplatser och nivåskillnader. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan.
Ansökan avser nybyggnad av ett flerbostadshus längs Delsjögatan i fastighetens sydvästra hörn. Byggnaden har tidigare fått ett bygglov som inte har hunnit starta inom 2 år. Vid tidigare bygglov hette fastigheten Delsjön 1. Byggnaden ges sex våningar, varav bottenvåningen omfattar en lokal för MKB områdeskontor samt en bostad. Trapphus till bostäderna är genomgående. Byggnaden utförs i ljusgult tegel med gröna detaljer och en indragen teknikvåning. Kontoret bedömer att förslaget är väl gestaltat och uppfyller en god helhetsverkan. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att bevilja ansökan om bygglov.
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av ett LSS boende. Boendet är för sex personer. Nämndens beslut i ärendet har upphävts och återförvisats till stadsbyggnadsnämnden av Länsstyrelsen då det saknas tillräcklig motivering till varför jordbruksmarken ska tas i anspråk. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten ligger i utkanten av Tygelsjö och är en lucktomt mellan detaljplanerat område. Fastigheten är jordbruksmark. Bedömning görs att LSS boende är ett väsentligt samhällsintresse. Behovet av mark för denna typ av LSS boende kan inte tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredställande sätt genom att annan mark tas i anspråk än just denna plats som är jordbruksmark. Ytterligare en byggnad på platsen blir en naturlig komplettering och som inte behöver föregås av detaljplan. Fastigheten kan anslutas till kommunalt VA. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden ger positivt förhandsbesked.
Huvudbyggnadens mörkbruna träfönster har bytts ut till vita PVC-fönster med annan upphängning, grövre dimensionering och plattare profilering. Vissa fönster har även försetts med spröjs. Huvudbyggnadens fasader i träpanel har ändrats till vit puts. Garagebyggnaden har inretts som en fullgod bostad
10 terrängtrappor inom fastigheterna Östra Sjukhuset 9–18 uppfyller inte gällande säkerhetskrav för användning. Stadsbyggnadsnämnden föreslås förelägga byggherren att åtgärda trapporna så att de uppfyller gällande säkerhetskrav och förena föreläggandet med löpande viten.
Nybyggnad av sprinkleranläggning har påbörjats med bygglov men utan startbesked inom fastigheten Fornminnet 7. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Två reklamskyltar på släpvagnar har uppförts utan tillstånd längs motorvägen E6 inom fastigheten Tullstorp 180:140. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden förelägger nyttjaren att ta bort skyltarna och förenar föreläggandet med ett löpande vite.
Ett bygglov gavs för ändrad användning av en byggnad inom fastigheten Hönan 5, tryckeri/kontor till bostad. Enligt bygglovet ska en dörr i brandcellsgräns mellan byggnadens garage och bostad ha brandcellsklass EI 30. Dörren som satts in uppfyller inte EI30 och bristen har inte avhjälpts trots påminnelser i bygglovsärendet. Stadsbyggnadsnämnden förslås därför förelägga fastighetsägarna att byta dörren till en dörr som uppfyller kraven på brandklass EI 30. Föreläggandet förenas med löpande vite.
Byggnadens samtliga fönster har ändrats (fasadändring), en hiss har använts utan godkänd besiktning samt att väsentliga ändringar har skett avseende byggnadens brandskydd, ventilation och användning, inom fastigheten Masugnen 3 på Kopparbergsgatan 29. Samtliga ändringar har genomförts utan bygglov och anmälan samt påbörjats utan nödvändigt startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter för ändringarna av fönster, brandskydd, ventilation och användning, samt för den otillåtna användningen av hissen.
Tre motordrivna portar i en byggnad har använts trots att godkända besiktningar saknas. En del av byggnaden har rivits utan rivningslov och startbesked. Det har inte framkommit några skäl för eftergift eller nedsättning. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut byggsanktionsavgifter för den otillåtna användningen av portarna och för rivningen som skett utan tillstånd.
En markhöjning på 34 kvadratmeter och en plank- och murkonstruktion på 17 löpmeter har påbörjats utan bygglov och startbesked inom fastigheten keramikfatet 1. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut byggsanktionsavgifter av bostadsrättsinnehavaren.
Ett plank på 37 löpmeter har uppförts utan startbesked inom fastigheten Soluret 31. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025