Möte 2020-12-10
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
2
Val av justerare samt justeringsdag (förslag på justeringsdag 17/12)
-
Förteckning över inkomna skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2020-12-10.
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Digital information
-
Digital information
-
Digital information
-
Digital information
-
Digital information
-
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 14 november 2019, § 333, att påföra byggsanktionsavgift för åtgärder som vidtagits utan erforderligt lov och startbesked. Avgiften avsåg 3 824 kr och 5 033 kr för tillbyggnader av en komplementbyggnad samt 11 625 kr för fasadändring. Beslutet har överklagats till länsstyrelsen och vidare till mark- och miljödomstolen som förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 2492 - 20.
-
12
Remiss från kommunfullmäktige - Motion av Magnus Olsson (SD) om att avgiftsbelägga tolktjänster, STK-2020-819
Den som inte behärskar svenska enligt 13 § förvaltningslagen (2017:900) har rätt till tolkning och översättning i den mån det behövs för att den enskilde ska ha möjlighet att ta till vara sin rätt. Det anses självklart att det allmänna i de fallen ska stå för tolk- och översättningskostnaderna (jfr prop. 2016/17:180, s. 86). I ärenden som innefattar flera enskilda parter skulle bristande tolkning eller översättning kunna gå ut över enskilda. Malmö stad har anslutit sig till det finska förvaltningsområdet enligt lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk genom vilket vi förbinder oss att kommunicera på finska med finska medborgare.
-
165kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerade motion som inkommit till kommunfullmäktige från Gunilla Ryd (V). I motionen framförs yrkande att kommunfullmäktige ska besluta att Malmö stad satsar resurser för att ge stöd och råd till malmöbor som vill bygga egna alternativ, samt att mark avsätts för byggandet av hyreskooperativ som ska vara ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remiss från kommunstyrelsen - Riktlinjer och omorganisering gällande IT, digitalisering och systemförvaltning, STK-2019-284
I samband med att kommunfullmäktige beslutade om Det digitala Malmö (STK-2016-415) fick kommunstyrelsen i uppdrag att arbeta fram nya riktlinjer för IT, digital infrastruktur och digitalisering. Stadskontoret har arbetat fram ett förslag gällande styrning, finansiering och organisering av kommungemensam IT, digitalisering och systemförvaltning i Malmö stad som nu är på remiss.
-
171kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
831kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
15
Remiss från Infrastrukturdepartementet - Boverkets rapport 2020:18 ändrade kravnivåer på laddinfrastruktur för elfordon i byggreglerna, STK-2020-1378
Boverket fick i april 2020 i uppdrag av regeringen att utreda konsekvenserna av ändrade kravnivåer för laddinfrastruktur för elfordon vid ny- och ombyggnad.
-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
16
Remiss från Infrastrukturdepartementet - Tidsfrister och kontaktpunkt för att främja produktionen av förnybar energi, STK-2020-1372
Stadsbyggnadsnämnden har fått en promemoria från Infrastrukturdepartementet, Energienheten, ”Tidsfrister och kontaktpunkt för att främja produktion av förnybar energi” från kommunstyrelsen för yttrande. I förslaget föreslås en ny sektorsövergripande lag och förordning som ska främja en snabbare och effektivare uppstartsprocess av anläggningar som producerar energi från förnyelsebara källor. Lagförslagen omfattar krav på tidsfrister för prövningar enligt flera lagstiftningar vad gäller anläggningar för elproduktion, samt införandet av en nationell kontaktpunkt där aktörer ska kunna få samlad information, rådgivning och vägledning om alla former av förnyelsebar energi.
-
240kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
-
17
Remiss från Socialdepartementet - Hållbar socialtjänst - En hållbar socialtjänstlag (SOU 2020:47), STK-2020-1319
Regeringen beslutade den 6 april 2017 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att göra en översyn av socialtjänstlagen (2001:453) och vissa av socialtjänstens uppgifter (dir. 2017:39). Lagförslaget kommer att påverka socialtjänsten och stadsbyggnadsnämnden genom kapitel 9, Samhällsplanering, vilket anger att socialtjänsten ska ha ett förebyggande perspektiv utifrån utökad planeringsskyldighet. Stadsbyggnadsnämnden berörs främst av betänkandets förslag om ändring i PBL med syftet att stärka socialtjänstens roll i samhällsplaneringen.
-
222kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet inleds med digital information.
I ärendet föreslår stadsbyggnadskontoret att nämnden förändrar delegationen för att kunna fatta beslut om att ge bygglov för större projekt. Vidare föreslås vissa ändringar av delegationsordningen till följd av ändrad lagstiftning med mera.
-
218kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1015kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet inleds med digital information.
Stadsbyggnadskontoret har sett över och reviderat stadsbyggnadsnämndens Råd och riktlinjer för inredning av vind till bostad. Dokumentet är en ombearbetning av tidigare riktlinjer antagna av stadsbyggnadsnämnden 2007, 2013 och 2016 och ersätter också dessa versioner. Föreslagna råd och riktlinjer underlättar för de som vill omvandla vindar till bostäder samt utgör ett underlag för handläggning av bygglov och detaljplaner. Föreslagna råd och riktlinjer syftar till att både inspirera och kommunicera stadens ambitioner och förväntningar på ett begripligt sätt till medborgare, byggherre och arkitekt. På längre sikt är målet att säkra en god bebyggd miljö samt att skapa nya bostäder på vind med god kvalitet.
-
173kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
544kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret föreslås få i uppdrag att vidareutveckla översiktsplanens inriktning och strategier avseende höga hus. Arbetet föreslås resultera i riktlinjer. Syftet är att tydliggöra stadsbyggnadsnämndens syn på hur Malmö stad kan arbeta med höga hus för att på bästa sätt skapa värden och kvaliteter för Malmö och den specifika platsen, och på så sätt även bidra till den strategiska stadsutvecklingen. Syftet är vidare att bidra till ökad förutsägbarhet för malmöborna och de fastighetsägare och byggherrar som verkar i Malmö. Riktlinjerna ska underlätta stadsbyggnadsnämndens och stadsbyggnadskontorets arbete med översiktlig planering, planprogram och detaljplaner.
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
22
Detaljplan för del av fastigheten Hamnen 22:164 m.fl. (Norra hamnen, delområde 2) i Hamnen i Malmö (Dp 5625)
Godkännande.
Detaljplanen möjliggör uppförandet av hamnknutna verksamheter, logistikföretag och verksamhetskopplad service inom området, som en del av en fortsatt utbyggnad av Malmö industrial park. Detaljplanen ska också möjliggöra etablering av vindkraft inom området. Ett naturområde möjliggörs i planområdets nordöstra hörn.-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
918kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ca 25 nya bostäder i olika boendeformer, samt skydda den äldre byggnaden Villa Vångas kulturhistoriska värden.-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med ändring av detaljplanen är att pröva möjligheten att ta bort fastighetsindelningsbestämmelser för fastigheten Borgvik 5 för att möjliggöra en delning av fastigheten.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
921kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
25
Ändring av detaljplan för fastigheten Hamnen 21:138 (Torrdockan 7) i Västra Hamnen i Malmö (ÄDp 5717)
Antagande.
Syftet med ändringen av detaljplanen är att ändra så att en liten yta inom allmän platsmark - torg får ny egenskapsbestämmelse. Egenskapsbestämmelsen reglerar att byggnadsdelar från byggnaden på Torrdockan 7 får sticka ut över allmän platsmark.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet inleds med digital information.
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för blandad stadsbebyggelse och att säkerställa allmänhetens tillgång till kalkbrottets kant.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
20mb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra etablering av en bussdepå med ytor för uppställning, tankning, laddning och underhåll av bussar i anslutning till trafikplats Lockarp. Detaljplanen möjliggör de byggnader och installationer som krävs för verksamheten och de skyddsåtgärder som krävs för att kringliggande bebyggelse och infrastruktur inte ska utsättas för oacceptabel störning.-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
537kb Ladda ner dokument
-
-
28
Detaljplan för del av fastigheten Hyllie 165:61 m .fl. söder om Ärtholmsvägen i Holma i Malmö (Dp 5708)
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för tät, blandad och varierad bebyggelse med bostäder, parkeringshus, en dagvattendamm och inslag av centrumverksamhet längs Pildammsvägen och Ärtholmsvägen i norra Holma.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för blandad stadsbebyggelse. Syftet är även att bevara värdefulla natur- och kulturvärden och att säkerställa allmänhetens tillträde fram till kalkbrottet.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
510kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att etablera ett verksamhetsområde för industri, kontor och handel på delar av fastigheterna Oxie 18:3 och 1:5. Verksamhetsområdets karaktär förväntas vara småskaligt och är beläget i direkt närhet till befintligt verksamhetsområde i nordöstra Oxie.
Malmös befolkning ökar och det finns efterfrågan på verksamhetsfastigheter. Översiktsplanen har pekat ut att detta område kan lämpa sig för verksamheter.
Planen kan innebära att det tillskapas ca 400 arbetsplatser. Projektet kan möjliggöra för fler mindre aktörer att etablera sig i Malmö.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag.
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Triton 6 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Sjölejonet 3 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
484kb Ladda ner dokument
-
-
Återkallande.
Stadsbyggnadsnämnden gav 2019-11-14 stadsbyggnadskontoret i uppdrag att påbörja planarbete för att göra det möjligt att bygga på befintligt hus med en-två våningar samt att ändra användningen till kontor. Den sökande har på grund av omvärldsläget meddelat att man vill avsluta planarbetet. Därmed föreslås detaljplaneuppdraget återkallas.-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser tidsbegränsat bygglov för uppställning av bodar, samt anordnande av upplag på fastigheterna DADELN 25 (BERTRANDSGATAN 3) samt INNERSTADEN 4:3 (ZENITHGATAN) i Malmö kommun. Byggplatsetableringen är avsedd för ombyggnaden av kontorshotell till bostäder på fastigheten Dadeln 23. Bodar placeras inom fastigheten Dadeln 25, medan upplag av containrar placeras på Zenithgatan inom fastigheten Innerstaden 4:3. Åtgärden innebär avvikelser från gällande plan, Pl 876, med avseende på placering av bodar på byggfri mark samt anordnande av upplag på allmän platsmark avsedd för gata. Erinran har inkommit från grannfastighet som i huvudsak framför erinran mot att etableringen innebär att befintlig gatuparkering, och därmed boendeparkering, berörs. Kontoret bedömer att föreslagen etablering är lämplig utifrån platsens förutsättningar, att åtgärden får anses vara förväntad i centrala, tätbebyggda områden och att åtgärden inte kan anses vara av betydande olägenhet för omgivningen.
-
Ansökan om bygglov för ändrad verksamhet, fasadändring (insättning av skjutdörrsparti) samt nybyggnad av miljöhus och plank på fastigheten LIMHAMN 156:106 (STRANDGATAN 17A) i Malmö kommun. Bilparkering och cykelparkering anordnas inte på den egna fastigheten. Krav på parkeringsplatser enligt 8 kap 9 § PBL är inte uppfyllt genom parkeringsavtal och stadsbyggnadsnämnden föreslås avslå ansökan om bygglov. Det finns fortfarande möjlighet att inkomma med redovisning av godtagbar parkeringslösning. Åtgärden innebär en avvikelse från gällande plan, PL 1462, då en del av verksamheten saknar samhörigt med hamntrafik inom område avsett för hamn samt i vissa fall för småindustri och handel samhörigt med hamntrafik. Den föreslagna verksamheten har viss koppling till det planenliga hamnändamålet genom administration och uthyrning av båtplatser med tillhörande service. Verksamheten bedöms som ett lämpligt komplement till användningen som bestämts i planen och för de som nyttjar hamnen. Det är en mindre verksamhet som kan godtas i syfte att få en mer levande stadsmiljö där befintlig bebyggelse används.
-
Åtgärden innebär att fasader och tak på kontorsbyggnad och grindstuga på fastigheten BREDABLICK 4 ändras. Förslaget innebär att träpanelen på kontorsbyggnaden ska bli mörkgrå och ljusgrå, nya fibercementskivor i mörkgrått och ljusgrått samt nya takpannor i mörkgrå betong. Grindstugans befintliga träpanel föreslås målas i ljusgrå och del av byggnad i mörkgrå fibercementskivor. Taket föreslås i mörkgrå betongpannor. I ansökan ingår även 2 nya fasadskyltar och 3 nya flaggor åt söder. På fastigheten och i området runt omkring domineras bebyggelsen av ljusa kulörer, som går i gult, rött och vitt i olika typer av material.
-
Ansökan avser förhandsbesked avseende nybyggnad av två enbostadshus. Underrättelse till grannar och remisser har inte genomförts. Bedömning görs att det råder ett hårt bebyggelsetryck i området och att en prövning om nybyggnad på platsen ska göras genom en detaljplan.
-
Ansökan om rivningslov för rivning av fritidshus på fastigheten Bunkeflostrand 28:94 (Gulsippevägen 5) i Malmö kommun. Malmö Muséer har avstyrkt rivning av fritidshuset eftersom det skulle innebära att en kulturhistorisk värdefull byggnad går förlorad samt att värdefull information om fritidsområdet Strandhem skulle försvinna.
-
Byggsanktionsavgift för nybyggnad av hunddagis inom fastigheten KAJAN 33 (LIMHAMNSVÄGEN 104). Nybyggnaden av hunddagiset avviker från bygglovet i sådan väsentlig utsträckning att den inte kan anses omfattas av lovet och har därmed uppförts utan lov. Det är inte möjligt att i efterhand komplettera ett redan beviljat bygglov med nya bygglovsritningar. Inga tekniska handlingar som underlag för ett startbesked har kommit in och byggherren har inte på annat sätt försökt få till stånd ett startbesked.
-
Byggsanktionsavgift för inredande av ytterligare bostad inom fastigheten TUSENSKÖNAN 1 (KASTANJEGATAN 72). En ytterligare bostad (fullt utrustad med bland annat kök, hygienrum och sovrum) har inretts på källarplan i enbostadshuset utan föregående anmälan eller startbesked. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 26 251 kr för att utan startbesked inrett en ytterligare bostad på 101 kvm i ett enbostadshus.
-
Dubblerad byggsanktionsavgift för väsentlig ändring av anordning för ventilation inom fastigheten VALET 1 (OLOFSGATAN 8). Flera nya dragningar för ventilationen har under 2019 gjorts i byggnaden inom fastigheten. En första byggsanktionsavgift togs ut i december 2019. Rättelse eller anmälan i efterhand har fortfarande inte gjorts för ändringen. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 44 408 kr för en väsentlig ändring av anordning för ventilation som försörjer en byggnadsarea på 171 kvm.
-
Byggsanktionsavgift för ibruktagande av ventilationsanordning utan slutbesked inom fastigheten HUNDEN 11. Bygglov beviljades för att förlänga en befintlig imkanal från takfot till taknock. Utförd imkanal avviker från bygglovet då den är placerad längre ner i takfallet. Imkanalen och restaurangen är i fullt bruk utan slutbesked. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 2 814 kr för att utan slutbesked tagit i bruk en väsentlig ändring av en ventilationsanordning som besörjer lokaler med en area på 99 kvm.
-
Byggsanktionsavgift för väsentlig ändring av anordningar för ventilation (flytt av kök i lägenhet) inom fastigheten Katrinetorp 2. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 9 460 kr för att utan startbesked påbörjat en väsentlig ändring av anordningar för ventilation som besörjer en yta om 60 m². Då startbesked och slutbesked lämnats för åtgärden i efterhand saknas det skäl att efter uttagande av byggsanktionsavgift utreda ärendet vidare.
-
Byggsanktionsavgift för att ha påbörjat väsentlig ändring av anläggning för ventilation utan startbesked inom fastigheten Trumman 1. Nya dragningar för frånluft och tilluft har bland annat gjorts i kök och sovrummet i lägenheten. Överträdelsen har utförts av byggherren och byggsanktionsavgiften ska halveras då teknisk anmälan redan var inskickad. Stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 4 730 kr för att utan startbesked påbörjat väsentlig ändring av en byggnads anläggning för ventilation som försörjer en yta om 60 kvm.
-
Föreläggande om rättelse för uppförande av förråd inom fastigheten HJORTSVAMPEN 14. Förrådet ligger närmare än 4,5 m från allmän plats och utgör därmed inte en friggebod. Förrådet är uppfört för mer än 5 år sedan och byggsanktionsavgift kan därför inte tas ut. Förrådet ligger helt på mark som enligt detaljplan inte får bebyggas och det är därför inte möjligt att bevilja lov i efterhand. Planket är uppfört för mer än 10 år sedan och är preskriberat. Stadsbyggnadsnämnden förelägger att senast sex månader efter att detta beslut vunnit laga kraft ta bort förrådet på 6 kvadratmeter inom fastigheten Hjortsvampen 14. Stadsbyggnadsnämnden förenar föreläggandet med ett vite på 30 000 kr om förrådet inte tagits bort vid denna tidpunkt mot var och en.
-
46
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2020