Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2025-09-04.

     

    Förslag på justerare (förutom ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Information om Malmö in the makings program i september (Nina Warnolf & Sara Igefjord)

     

    b) Information om planprogram Norra sjukhusområdet samt information om vad paus på Södra sjukhusområdet innebär för Västra Flensburg (Gunnar Göransson & Gärda Sjöholm)

     

    c) Information om namnsättning av Malmös gator och platser (Kerstin Florén)

  3. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-08-28.

  4.   4

    Anmälan av delegationsbeslut

  5.   5

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  6. Varje år arrangerar Malmö stad Miljölägesdagen och den 24 oktober är det dags för årets konferens. Tema 2025 är "Fem år för Malmö och planeten". Med fem år kvar till 2030 sätts fokus på vad Malmö stad behöver göra och vad som redan görs för att nå klimat- och miljömål.

  7. I motionen om en trädplan för Malmö (STK-2025-584) anser Gunilla Ryd (V) och Tobias Petersson (V) att det behövs en trädplan med gemensamma regler och strategier för hur träd och grönska ska hanteras i staden. Stadsbyggnadsnämnden menar att en trädplan inte är avgörande för att arbeta med 3-30-300-modellen. Stadsbyggnadsnämnden kommer 2026 arbeta vidare med 3-30-300-modellen i enlighet med beslutad översiktsplan för Malmö (2023). Modellen syftar till att alla ska kunna se minst tre träd från sin bostad, skola och arbetsplats, stadskvarter ska ha minst 30 procents krontäckningsgrad och alla invånare ska ha max 300 meter till från sin bostad till ett grönområde. Vad gäller frågan om styrdokument för träd och grönska kan en för bred flora av den styrdokument för varje projekt eller fråga få motsatt effekt, och i stället bidra till otydlighet och ineffektivitet. Stadsbyggnadsnämnden kommer i stället fortsätta samarbeta med flera andra nämnder för att implementera 3-30-300 enligt den beslutade Översiktsplanen för Malmö (2023). Arbetet koordineras mellan förvaltningarna och leder till beslut som tas i de olika nämndernas budgetar.

    Bilagor

  8. Betänkandet Bättre förutsättningar för klimatanpassning är föremål för remiss till den 17 oktober 2025. I betänkandet lämnas elva förslag till förändringar i befintlig lagstiftning, samt föreslår flera olika uppdrag, som skapar bättre förutsättningar för genomförandet av klimatanpassningsåtgärder. Malmö stad har under flera års tid drivit ett aktivt nationellt påverkansarbete för att få tillstånd förbättrad lagstiftning och tydlighet gällande finansiering, ansvar och ägande av klimatanpassningsåtgärder. Stadsbyggnadsnämnden lämnar en rad synpunkter på betänkandet, för att lagförslagen ska bli än mer relevanta så att Sveriges klimatanpassning kan realiseras.

    Bilagor

  9. Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att revidera styrande dokument för parkering och mobilitet, vilket resulterat i denna remisshandling - Policy för mobilitet och parkering. Arbetet med remisshandlingen har genomförts i samarbete med fastighets- och gatukontoret, miljöförvaltningen och P-Malmö samt i dialog med flertalet andra förvaltningar och kommunala bolag. Denna policy för mobilitet och parkering är styrande för Malmö stads planering och ska användas i plan- och bygglovsprocessen, vid anordnande av allmän plats, samt av de aktörer som tillhandahåller ytor för parkering och angöring. Målsättningen är att mobilitets- och parkeringslösningarna ska bidra till en stad som är jämlik, klimatsmart och att gestaltningen av stadsrummet håller en hög kvalitet. De ska även bidra till att uppnå de mål som anges bland annat i översiktsplan, i bostadsförsörjningsprogram, näringslivsprogram och trafik- och mobilitetsplan. Policyn syftar till att balansera behoven av tillgänglighet, klimatomställning och stadsutveckling. Genom att arbeta strategiskt med mobilitet och parkering skapas förutsättningar för ett Malmö som bidrar till goda livsmiljöer, där resurser används klokt och där alla har möjlighet att delta i stadens liv oavsett förutsättningar. Denna policy planeras att antas av kommunfullmäktige, med direkt verkan mot stadens nämnder och bolag

    Bilagor

  10. Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 2195-25 angående överklagat beslut om byggsanktionsavgift.

  11. Godkännande.
    Planförslaget möjliggör för Klagshamn att växa med nya bostäder, verksamheter och service. Detta på mark som idag i huvudsak är åkermark, vilket ställer höga krav på ett effektivt markanvändande, en framtidssäkrad dagvattenhantering och en stärkt biologisk mångfald. Genom planprogrammet kompletteras Klagshamn med cirka 1350 bostäder, en skola för 780 elever, två förskolor för vardera 120 barn, ett centrumtorg med verksamheter, ett sammanhängande grönstråk som kombinerar vistelseytor med dagvattenhantering och en stadsdelspark med lekpark.

    Bilagor

  12. Planuppdrag.
    Syftet med planprogrammet är att utreda kulturmiljövärdena i befintlig bebyggelsestruktur inom Norra sjukhusområdet inför framtida nybyggnation. Syftet är även att utreda Region Skånes långsiktiga behov för samhällsviktig vårdverksamhet inom området. Planprogrammet ska fungera som underlag för bygglovsärenden och nya detaljplaner inom området.

    Bilagor

  13. Antagande.
    Planförslaget innebär att den befintliga jugendvillan tillåts användas för bostäder och centrumverksamhet. Planförslaget bevarar och skyddar villan med rivningsförbud, skydds- och varsamhetsbestämmelser
    . Planläggningen motiveras av att området ligger centralt i Malmö och en mer flexibel användning innebär ett bevarande och en utveckling av kulturhistoriskt värdefull miljö. Ändamålet centrum ingår i blandad stadsbebyggelse och innefattar inte verksamhet som riskerar att störa omgivningen.

    Bilagor

  14. Granskning.
    Inom fastigheten Malmkrossen 13 bedrivs flera verksamheter med tidsbegränsade bygglov, däribland klubb- och konsertlokalen Plan B. Detaljplanen möjliggör att verksamheterna kan beviljas permanenta bygglov genom att fastigheten planläggs för centrumverksamhet (med undantag för tillfällig vistelse) och verksamheter med begränsad omgivningspåverkan. Detaljplanen möjliggör också att fastigheten kan fortsätta utvecklas i den riktning som stakas ut i planprogrammet för Sofielunds verksamhetsområde. Ambitionen i planprogrammet är att skapa Malmös mest dynamiska område för kultur- och näringsliv.

    Bilagor

  15. Samråd.
    Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att bebygga fastigheten Kvarnhög 19 med bostäder. Planläggningen motiveras av att fler bostäder kan tillskapas innanför Yttre Ringvägen genom att förtäta på redan ianspråktagen mark.

    Bilagor

  16. Planuppdrag.
    Detaljplanen syftar till att möjliggöra blandad stadsbebyggelse i form av bostäder och centrumverksamheter inom del av fastigheten Drotsen 1. Detaljplanen ska också bekräfta idrottsfunktionerna och skapa utvecklingsmöjligheter för Hästhagens idrottsplats.

    Bilagor

  17. Planuppdrag.
    Avsikten med detaljplanen är att ändra delar av gällande detaljplan, Dp 5058, för fastigheten Aktern 5. Ändringen innebär att gymnasie-och vuxenutbildning adderas till gällande detaljplan. Någon utökad byggrätt föreslås inte.

     

    Bilagor

  18. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser ny detaljplan för att utveckla befintlig byggnad med ett mer funktionsblandat innehåll. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.

     

    Bilagor

  19. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser att ändra markanvändningen inom fastigheten så att detaljhandel tillåts. Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked.

    Bilagor

  20. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser en ändring av detaljplanen för att möjliggöra ökad byggnadshöjd till 8 meter samt en mindre utökning och justering av byggrätten inom nordvästra fastigheten. Avsikten är att möjliggöra uppförandet av en bilhandel inom fastigheterna. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.

    Bilagor

  21. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser en ändring av gällande detaljplan för att möjliggöra etablering av café, restaurang och handel. Detta förutsätter en justering av den nuvarande centrumbestämmelsen, eftersom handel inte medges enligt gällande detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.

    Bilagor

  22. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser att möjliggöra en påbyggnad med kontor och centrumverksamheter i den södra delen av Malmömässan. Den del av befintlig byggnad som innehåller entréer och gemensamma ytor föreslås omdisponeras och byggas på med nio våningar. Den delen av byggnaden som är till för mässverksamhet idag föreslås förbli intakt. Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked.

    Bilagor

  23. Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av förskola och flerbostadshus, förråd, väderskydd för cyklar, parkering, bullerplank, fasadskyltar och solcellsanläggning på tak med adress Hyllievångsvägen. Förskolan är dimensionerad för upp till 120 barn i 6 avdelningar och bostadsdelen i projektet innehåller 32 smålägenheter på cirka 35 kvm upp till 47 kvm. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav samt stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende friyta och parkering där friytan per barn understiger 30 kvm men kompenseras av en hög lekvärdesfaktor. Bygglov föreslås beviljas.

  24. Ansökan avser ny byggnad för universitetsverksamhet samt centrumverksamhet i markplanet med en BTA på cirka 19 000 kvm. Byggnaden kommer enligt fastighetsägare samt verksamheten att omfatta cirka 350 arbetsplatser, 500 studieplatser samt mottagning för upp till 80 besökare. Arbetsplatserna i byggnaden omfattar dels personal som leder undervisning, dels administrativ kontorspersonal. Byggnadens utformning och gestaltning sker med stort fokus på återbruk. De befintliga byggnaderna används i återbruket dels i nya fasadelement, dels genom att den nordligaste delen av byggnaden sparas.

  25. Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av flerbostadshus med kontorslokal, underjordisk parkering, cykelförråd samt stödmurar med adress Lilla Varvsgatan. Fastigheten är belägen i Dockan direkt söder om Ubåtshallen. Projektet innehåller flerbostadshus i 6-8 våningar med totalt 89 bostadsrättslägenheter där merparten är tvåor och treor. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav samt stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende friyta (bostadsgård) och parkering. Bygglov föreslås beviljas.

  26. Ansökan omfattar nybyggnad av radhus på Spannmålet 18 och parhus på Spannmålet 19, totalt 14 bostäder, samt tillhörande förrådsbyggnader, miljöhus, växthus, plank och bilparkering. Radhusen på Spannmålet 18 är i ett plan och utförs med fasader av rött tegel och tak av delvis grå plåt, delvis sedum. Parhusen på Spannmålet 19 är i två plan och utformas med fasader av rött tegel och ljuslaserad träpanel samt papptak. Förslaget är förenligt med gällande detaljplan. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förslaget är lämpligt och uppfyller utformningskraven och kravet på god helhetsverkan. Bygglov föreslås beviljas.

  27. Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av förskola, parkering, förråd, väderskydd, fasadskylt samt installation av solcellsanläggning på tak och fällning av träd med adress Hammars parkväg/Strandåsstigen. Förskolan kommer att ha 120 barn fördelat på 6 avdelningar. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav och stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende friyta och parkering. Bygglov föreslås beviljas.

  28. Ansökan avser nybyggnad av daglig verksamhet, en insats inom LSS. Fastigheten ligger inom detaljplan för allmänt ändamål. Åtgärden överensstämmer med detaljplan och uppfyller för övrigt 9 kap 30 § i plan och bygglagen. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att bevilja bygglov.

  29. Ansökan avser ett bibehållande av en receptionsbyggnad för pågående GoKarts verksamhet. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser och ägs av kommunen (arrendeavtal finns). Fastigheten ligger utmed järnvägsspår och inom riksintresse för kommunikation. Trafikverket gör bedömning att åtgärden inte påverkar riksintresset. Förslaget uppfyller 9 kap 31 § i plan och bygglagen. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden beviljar bygglov.

  30. Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av ett LSS-boende utmed Tullstorpsvägen. Boendet är för sex personer. Nämndens tidigare beslut i ärendet har upphävts och återförvisats till stadsbyggnadsnämnden av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen har bedömt platsen som jordbruksmark. Sökande har nu lämnat in motivering och utredning kring varför jordbruksmark ska tas i anspråk för denna typ av boende. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Del av fastigheten som ansökan avser ligger i utkanten av Malmö stad och är en lucktomt mellan detaljplanerat område och grönområde. Ytterligare en byggnad på platsen anses som en naturlig komplettering och som inte behöver föregås av detaljplan. Fastigheten kan anslutas till kommunalt VA. Stadsbyggnads föreslår ett positivt förhandsbesked.

  31. En tillbyggnad uppfördes kring en uteservering söder om huvudbyggnaden inom fastigheten Förrådet 5. Tillbyggnadens fasta tak har nu tagits bort men det kvarstår en pergola och ett plank. Vidare har en del av huvudbyggnadens fasad beklätts med träpanel. Den kvarstående konstruktionen (pergola, träpanel och plank) bedöms kräva bygglov som fasadändring och plank. Uppförandet av planket, pergolan och fasadbeklädnaden har fått bygglov i efterhand. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut byggsanktionsavgifter för att fasadändringarna och uppförandet av planket påbörjades innan det fanns ett bygglov och startbesked samt därefter avsluta ärendet.

  32. En lokal som tidigare varit kontor har nu börjat användas som en lokal för vuxenutbildning. Ändringen bedöms inte kräva bygglov men ändringen av brandteknisk verksamhetsklass bedöms ha krävt en teknisk anmälan. Teknisk anmälan saknas för ändringen från kontor (verksamhetsklass 1) till vuxenutbildning (verksamhetsklass 2A). Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  33. En lokal som tidigare använts som café har ändrats till kontor utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden tar därför ut en byggsanktionsavgift.

  34. En motordriven port har använts trots att giltig besiktning saknades och en ventilationsanordning installerats utan en föregående teknisk anmälan inom fastigheten Smörbollen 21. Installationen av ventilationsanordningen har fått startbesked i efterhand och påbörjades för så länge sedan att någon byggsanktionsavgift inte kan tas ut. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift från tomträttsinnehavaren för otillåten användning av porten och sedan avsluta utredningen.

  35. En motordriven port har använts trots att giltig besiktning saknades. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om byggsanktionsavgift för den otillåtna användningen av den motordrivna porten.

  36. Två motordrivna portar har använts trots att giltiga besiktningar saknades inom fastigheten Rödkallen 1. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för otillåten användning av de två motordrivna portarna.

  37.   37

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.