Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2025-02-04.

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a)  Information inför samråd om MAXIMA (Aron Wetterlund)

     

    b) Information om Spiralen 6 Norra Sorgenfri Dp 5858 (Anna Klara Lundberg)

     

     

     

     

  3.   3

    Information - skriftlig

  4. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-01-29.

  5.   5

    Anmälan av delegationsbeslut

  6.   6

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  7. I nämndsbudget 2025 beskrivs stadsbyggnadsnämndens ansvarsområden och organisation, vad som ska göras för att bidra till måluppfyllelsen under mandatperioden samt plan för verksamhet och ekonomi.

  8. I Malmö stads budget 2025 har kommunfullmäktige beslutat att avsätta 78 miljoner till kompetenshöjande insatser till Malmö stads medarbetare. Stadsbyggnadskontoret har inom ramen för det tekniska samarbetet tillsammans med fastighets- och gatukontoret och miljöförvaltningen diskuterar olika kompetenshöjande insatser för chefer och medarbetare. Chefer och medarbetares erfarenheter och kunskap är avgörande för att kunna bedriva en god verksamhet med hög kvalitet. Nämnden anser att fler ska ges möjlighet att växa och utvecklas i sin yrkesroll. Förvaltningen föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden äskar om medel till kompetensutvecklande insatser.

  9. Sveriges Kommuner och Regioners årliga presidiekonferens inom plan-, bygg- och miljöområdet har i år temat ”Stora utmaningar och många åtaganden – så klarar vi kommunuppdraget”. Konferensen som är i Stockholm innehåller ett antal kunskapspass, samtal och kommunexempel som tar avstamp i de utmaningar och lösningar som följer av de demografiska förändringarna, tuffa ekonomiska förutsättningarna och en rad nya och utökade uppgifter inom plan-, bygg- och miljöområdet.

  10. Stadsbyggnadsnämndens studieresa till Paris 8-10 april 2025.

  11. Moderaterna har inkommit med en motion som i huvuddrag handlar om att ändra bygglovsplikten för att möjliggöra för mer uthyrning av privatbostäder, samt att alla bygglovsärenden som förvaltningen bedömer ska avslås istället ska beslutas i stadsbyggnadsnämnden.

    Bilagor

  12. En motion har inkommit från Marek Lakatos (V) som föreslår att kommunfullmäktige beslutar att utreda möjligheten att skapa grönska och en barnvänlig lekplats på Gustav Adolfs torg och Fridhemstorget. Fastighets- och gatukontoret har ansvar för att planera, bygga och underhålla lekplatser i Malmö. Möjligheten att skapa lekplatser på torg bestäms inte i detaljplaner. Barnperspektivet är närvarande i planeringens olika skeden med utgångspunkt i barnkonventionen. Mot denna bakgrund föreslås att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  13. VA SYD har för avsikt att ansöka om tillstånd för om- och utbyggnad av Sjölunda avloppsreningsverk, samt för två nya avloppstunnlar som leder till avloppsreningsverket. De ingående delarna benämns tillsammans MAXIMA. Samrådet utgörs av ett så kallat avgränsningssamråd vars syfte enligt miljöbalken är att inhämta inspel inför den miljökonsekvensbeskrivning (mkb) som krävs för tillståndsprocessen. Stadsbyggnadsnämnden framhåller behovet av fortsatt dialog kring MAXIMAS påverkan på stadsplaneringen, bland annat för att klargöra MAXIMA:s konsekvenser för genomförandet av en Öresundsmetro. Även den exakta placeringen av de föreslagna tunnelschakten behöver ses över så att en effektiv markanvändning i deras närhet underlättas. Stadsbyggnadsnämnden framhåller vidare behovet av att mkb:n redovisar åtgärder som minskar trafikstörningarna under byggskedet. MAXIMA:s påverkan på sjöfarten samt dess möjlighet att skapa fler värden, förutom att avleda avloppsvatten, behöver också klargöras.

    Bilagor

  14. Samrådet är ett steg på vägen mot förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för vatten som ska träda i kraft 2027 och beskriver de utmaningar som Vattenmyndigheten i Södra Östersjöns vattendistrikt ser att olika aktörer behöver fokusera på fram till dess. De utmaningar som vattenmyndigheten har valt att lyfta fram baseras på erfarenheter från nästan 20 års arbete med vattenförvaltning för att nå miljökvalitetsnormerna för vatten. Vattenmyndigheten önskar i samrådet få svar på ett antal definierade frågeställningar med syfte att förtydliga, ändra eller prioritera om i deras fortsatta arbete inför nästa sexåriga förvaltningscykel och i samarbetet med övriga vattenaktörer. Svaren ska vara Vattenmyndigheten tillhanda senast den 30 april 2025. Stadsbyggnadsnämnden delar Vattenmyndigheten i Södra Östersjöns bedömning av flertalet av de utmaningar som beskrivs men ser också flera målkonflikter och avvägningar och sammanvägningar som behöver belysas och lyftas fram i den fortsatta vattenförvaltningen.

    Bilagor

  15. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig om remissen av den regionala vattenförsörjningsplanen för Skåne län. Stadsbyggnadsnämnden välkomnar planen som en viktig grund för en långsiktigt hållbar vattenförsörjning med hänsyn till klimatutmaningar och befolkningsökning. Planen skapar en samlad bild av framtidens utmaningar och möjliga åtgärdar för att skapa en trygg vattenförsörjning och fungerar väl som underlag till Översiktsplan för Malmö och Malmö Vattentjänstplan. Stadsbyggnadsnämnden betonar även vikten av fortsatt regionalt samarbete och integrering av vattenfrågor i planeringsprocesser för en hållbar framtid.

    Bilagor

  16. Havs- och vattenmyndigheten önskar ta del av Malmö stads synpunkter på förslag till föreskrifter och konsekvensutredning. Förslaget gäller ändringar i föreskrifterna om miljökvalitetsnormer med indikatorer för Nordsjön och Östersjön. Översynen ska säkerställa att miljökvalitetsnormerna möter de belastningar som identifierats, i havsmiljöbedömningen under 2024, som bidra till att god miljöstatus inte nås eller riskerar att inte nås. Vissa normer har reviderats, ett par har tagits bort och nya har lagts till. Översynen syftar också till att bemöta den kritik som EU-kommissionen riktat mot Sverige i deras senaste granskning. Remissen ska bevaras senast 2025-02-10. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig i huvudsak positiv till ändringarna men vill påtala vikten av att hantera målkonflikterna för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.

    Bilagor

  17. Stadskontoret har genomfört en utredning angående chefers förutsättningar när det gäller antal medarbetare per chef. Arbetet har skett i samarbete med företrädare för hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och förskoleförvaltningen Mot bakgrund av utredningen föreslår stadskontoret att det ska införas ett riktvärde på högst 30 antal medarbetare per chef i Malmö stad. Det föreslås även tidplan och genomförande för att uppnå målsättningen. Kommunstyrelsens arbetsutskott har remitterat ärendet till samtliga berörda nämnder med en önskan om att de inkommer med synpunkter i ärendet.

    Bilagor

  18. Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 3427-24 angående byggsanktionsavgift.

  19. Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 3426-24 angående byggsanktionsavgift.

  20. Stadsbyggnadsnämnden har förelagts att yttra sig i länsstyrelsens ärende 39144-24 angående överklagande av beslut om byggsanktionsavgift på fastigheten Blomsterhallen 4.

  21. Miljöbyggstrategin beslutades ersätta Miljöbyggprogram Syd vid kommunfullmäktiges sammanträde 2016-06-22. Fastighets- och gatukontoret och stadsbyggnadskontoret har följt upp strategins ändamålsenlighet och kommit fram till att den förlorat sin aktualitet både vad gäller innehåll och tillämpning. Stadsbyggnadskontorets och fastighets- och gatukontorets gemensamma slutsats och förslag är därför att avveckla Miljöbyggstrategin och i stället fokusera på det klimat- och hållbarhetsarbete som idag pågår på förvaltningarna enligt nuvarande Miljöprogram från 2021 och dess färdplaner.

  22. Godkännande
    Detaljplanen gör det möjligt att tillföra byggnader och ytor för nya funktioner relaterade till idrott, utbildning och evenemang i Stadionområdets norra del.

    Bilagor

  23. Antagande.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra förskoleverksamhet samt kultur- och fritidsändamål i befintlig park- och kulturmiljö. Vidare är syftet att den kulturhistoriskt värdefulla miljön och bebyggelsen ska bevaras och användas.

    Bilagor

  24. Antagande.
    Detaljplanen innebär att befintlig skolverksamhet kan fortsätta bedrivas på platsen genom att möjliggöra ny byggrätt på den plats det idag står en tillfällig paviljong. Befintliga byggnader förläggs med rivningsförbud och uppvuxna träd skyddas med fällningsförbud.

    Bilagor

  25. Samråd.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra byggnader för bostäder, parkeringshus, verksamheter och centrumändamål, för att i enlighet med planprogram för Norra Sorgenfri PP6020 göra det möjligt att omvandla äldre industrimark till tät och funktionsblandad kvartersbebyggelse. På allmän plats föreslås torg, park, gångväg samt gågata. Detaljplanen ska säkerställa att befintlig kulturhistoriskt värdefull bebyggelse och identitetsskapande funktioner inom planområdet bevaras och utvecklas. Den ska även verka för en funktionsblandning så att både bostäder och störande verksamheter kan finnas inom samma område.

    Bilagor

  26. Planuppdrag.
    Avsikten med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra inredning av vind i befintliga bostadshus för att tillskapa fler bostäder. Planläggningen motiveras av att fler bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk.?

  27. Planuppdrag.
    Arbetet innefattar att ta fram en ny detaljplan. Syftet är att göra befintliga verksamheter planenliga genom att möjliggöra för industri, lager, kontor och restaurang samt att göra befintliga byggnader planenliga genom att öka tillåten höjd. Vidare syftar arbetet att undersöka möjlig ombyggnation av befintliga byggnader. Detaljplanen har också som mål att ombyggnation kan ske med hänsyn till värden i den befintliga bebyggelsen.

  28. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett negativt planbesked. Begäran om planbeskedet avser att möjliggöra bostadsbebyggelse i form av småhusbebyggelse. Planbeskedet bedöms inte vara förenligt med översiktsplanen då fastigheten är planlagd för offentliga byggnader som är en funktion som är viktig att långsiktigt värna i staden då dessa funktioner är svåra att återskapa.

     

  29. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. Planbeskedet bedöms vara förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande över översiktsplanen. Området ligger i anslutning till utpekat framtida samt befintligt huvudcykelstråk. Givet platsens förutsättningar bedöms det lämpligt att pröva en ändring av detaljplan för att överföra kvartersmark till gatumark för att möjliggöra en cykelbana kopplat till storstadspaketet.

  30. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. Givet platsens förutsättningar bedöms det lämpligt att pröva ändring av gällande detaljplan för att möjliggöra att inreda befintlig vind till bostad inom fastigheten. Planbeskedet bedöms vara förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande över översiktsplanen.

  31. Nybyggnad av logistikbyggnad om sammanlagt 11 656 kvm. På fastigheten som tidigare rymde Lockarps bageri har ny detaljplan tagits fram och bygglov om logistikbyggnad, sprinklertank samt parkering inkommit. Byggnaden består av en högre del med kontorsfunktioner samt en större hall för logistikändamål.

  32. Åtgärden på fastigheten Hamnen 22:45 innebär uppförande av en ny pumpstation i ett plan med källare utmed Frihamnsallén i Nyhamnen. Pumpstationen är utformad för att kunna omvandlas för en annan funktion i det fall att anläggningen tas ur bruk. Gestaltningen av byggnaden och ändringen av detaljplanen ÄDP 5844 har föregåtts av en inbjuden arkitekttävling. Kontoret bedömer att förslaget är väl anpassat till omgivningen och uppfyller kravet på god helhetsverkan.

  33. Åtgärden på fastigheten Plansvarven 1 avser en tillbyggnad av en testanläggning som blir en komplementfunktion till den befintliga verksamheten. Då byggnaden delvis ligger lägre placerad än omgivande mark har dagvattenhanteringen särskilt behövt studeras. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att förslaget är lämpligt och uppfyller kraven på anpassning till stadsbilden och en god form-, färg-, och materialverkan.

  34. Åtgärden innebär att etapp 1 inom fastigheten Brännaren 2, Norra Sorgenfri bebyggs med bostadshus. Nybyggnaden föreslås så att det ges ett intryck av fyra sammanbyggda volymer. Volymerna är tänkta för 91 lägenheter samt en lokal i bottenvåningen 87 kvm. Föreslagna volymer har en viss variation i utformningen av tegelfasaderna som ska föra tankarna till 1920-tals bebyggelsen i Malmö runt Sankt Knuts torg och vid Kungsgatans norra del. Projektets gestaltning och utformning av förgårdarna relaterar till de olika typerna av stadsrum som torget i norr, gränden i väster, det lite större gångfartsstråket i söder samt till en mindre platsbildning i det sydöstra hörnet. Förutom ett antal mindre lägenheter så finns det de med uppdelningen av kök med matplats och separat vardagsrum samt ”rum i fil”. Här ges en möjlighet för flexibla lösningar för boende i olika former. Bilparkeringen förläggs till den nordostliga delen av fastigheten.

  35. Åtgärden omfattar nybyggnad av två flerbostadshus med tillhörande komplementbyggnad, anläggning av markparkering samt en solenergianläggning (solceller på tak). Fastigheten är belägen i ett utbyggnadsområde i västra Tygelsjö. Projektet innehåller 35 lägenheter med två till fyra rum och kök samt integrerat lägenhetsförråd. Projektet avviker från gällande detaljplan avseende balkongers höjd mot allmän gata och torg. Stadsbyggnadskontoret bedömer avvikelsen att vara förenlig med planens syfte och liten. Byggnaderna uppfyller kraven om en god gestaltning och bostadsgården följer stadens riktlinjer. Bygglov föreslås beviljas.

  36. Ansökan avser nybyggnad av förskola (med äventyrsavdelning), komplementbyggnader, parkering, cykeltak, bullerplank, stödmur, ny skylt samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Åtgärden är lämplig och byggnaderna uppfyller god form, färg och materialverkan. Åtgärden innebär avvikelse från gällande detaljplan. Stadsbyggnadskontoret bedömer att avvikelserna kan medges och ansökan om bygglov kan beviljas.

  37. Ärendet gäller användning av hiss med användningsförbud på fastigheten Taxeringsrevisorn 5 (Thomsons väg 48). Hissen är sedan den 5 december 2023 förbjuden att använda. Den 23 april och den 20 september 2024 har hissen kunnat konstateras användas trots förbudet. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden beslutar om en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för den otillåtna användningen av hissen

     

  38. Ärendet gäller användning av hiss med användningsförbud på fastigheten Taxeringsrevisorn 5 (Thomsons väg 46). Hissen är sedan den 5 december 2023 förbjuden att använda. Den 23 april och den 20 september 2024 har hissen kunnat konstateras användas trots förbudet. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden beslutar om en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för den otillåtna användningen av hissen. 

  39. En hiss har använts trots användningsförbud inom fastigheten Rolf 6. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för otillåten användning av hiss.

  40. En motordriven port har använts utan att en återkommande besiktning gjorts i tid och fastighetsägaren har inte heller genom ett protokoll kunnat visa upp att porten uppfyllde kraven för säkerhet och hälsa. Porten har efter stadsbyggnadskontorets platsbesök blivit godkänd i en besiktning. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för användningen som skedde utan giltig besiktning.

  41. Lokaler inom två fastigheter som beviljats tidsbegränsat bygglov för ändrad användning har inte återställts innan tiden för det tidsbegränsade bygglov löpt ut. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  42. Byggsanktionsavgift för installation av solenergianläggning utan startbesked inom fastigheten Toarp 2:15 (Svedalavägen 100B). Byggnaden omfattas av varsamhetskrav och ligger inom ett område som pekas ut i Malmö Stads översiktsplan som uppmärksamhetsområde för kulturhistoriska värdefulla miljöer. Att installera en solcellsanläggning på taket kräver därför bygglov. Solenergianläggningen saknade bygglov och startbesked när den uppfördes. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.

  43. Solcellspaneler som saknar bygglov och startbesked har installerats på fastigheten Torsten 9. Stadsbyggnadsnämnden tar därför ut en byggsanktionsavgift.

  44. Inredande av ytterligare bostad inom fastigheten Manskapet 1. Ett kök och ett badrum har installerats inom fastighetens enbostadshus för att möjliggöra en ytterligare bostad. Dessa åtgärder saknar teknisk anmälan. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.

  45. Inom fastigheten har flera åtgärder vidtagits utan startbesked. Handelsbyggnadens fasader har ändrat kulörer och en dörr har fått annat utseende. Nya aggregat, fläktar och ventilationskanaler har installerats vid två tillfällen i byggnaden för ombyggnationen av del av lokalen till restaurang. Två fristående skyltar och två fasadskyltar har satts upp. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar att ta ut byggsanktionsavgifter av tomträttsinnehavaren för påbörjandet av åtgärderna utan startbesked.

  46.   47

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025

  1. Inom fastigheten har flera åtgärder vidtagits utan startbesked. Handelsbyggnadens fasader har ändrat kulörer och en dörr har fått annat utseende. Nya aggregat, fläktar och ventilationskanaler har installerats vid två tillfällen i byggnaden för ombyggnationen av del av lokalen till restaurang. Två fristående skyltar och två fasadskyltar har satts upp. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar att ta ut byggsanktionsavgifter av tomträttsinnehavaren för påbörjandet av åtgärderna utan startbesked.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.