Möte 2022-05-24
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2022-05-24.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn inom Dp 5637.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av förslag till namn på gator, vägar och allmänna platser m.m. i Malmö för godkännande.
-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden har för perioden januari – april 2022 ett utfall på -7 527 tkr och en prognos +/- 0 tkr jämfört med budget 2022. Bostadsanpassningsbidrag har under perioden januari - april 2022 ett utfall på +5 026 tkr och en prognos på + 5 000 tkr jämfört med budget.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
478kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan april 2018 är stadsjuristen Niina Stiber utsedd som dataskyddsombud på heltid för kommunens nämnder och helägda bolag. Rättsläget har förändrats och det har tillkommit ny rättspraxis avseende tillämpningen av dataskyddslagstiftningen. Dataskyddsombudets ansvar har därmed blivit mer omfattande och komplext och Malmö stad, med dess helägda bolag, är en stor organisation. Med hänsyn härtill behövs förstärkning med ytterligare ett dataskyddsombud. Vidare kommer Niina Stiber att från och med den 16 maj 2022 övergå till att arbeta som stadsjurist. Mot denna bakgrund behöver kommunens nämnder och helägda bolag entlediga Niina Stiber som dataskyddsombud och utse två nya dataskyddsombud.
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden gav i februari 2022 stadsbyggnadskontoret i uppdrag att påbörja arbetet med riktlinjer för bostadsgårdar. En halvdag planeras för studiebesök på bostadsgårdar med tjänstepersoner samt en representant från varje parti.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har i uppdrag av stadsbyggnadsnämndens ordförande tagit fram ett förslag till ny process och organisation för Stadsbyggnadspriset. För att förslaget ska kunna genomföras, krävs en ändring av gällande stadgar för Stadsbyggnadspriset. Ändringarna i stadgarna rör främst vad priset belönar, urvalskriterier och bedömning samt juryns uppdrag och sammansättning.
Ärendet inleds med information som ges av Elisabet Corengia.
-
236kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss - Motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om demokratisk styrning av upphandlingsprocessen
Sverigedemokraterna har till kommunfullmäktige inkommit med motionen Demokratisk styrning av upphandlingsprocessen, i vilken de angett att de anser att det är viktigt att politikerna bär ett ansvar när kontraktsvärdet för upphandlingar passerar ett visst värde, där allmänheten förväntar sig ett visst politiskt ansvar. Bland annat är det viktigt att det finns ett tak för när tjänstemännen inte längre kan ta beslut om upphandlingar, och där det är hela nämnden som bör ta beslut. Detta tak saknas i flera nämnders delegationsordningar.
-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har lämnats in till stadsbyggnadsnämnden som föreslår att fastigheten Vildanden 8 och 9 samt omkringliggande parkering mot Ribersborg blir ett idrotts- och aktivitetscenter.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utvecklingen av del av Lindängelund med sjöområde, bullervall och anlagda parkytor med både ordnade och naturlika delar. Utvecklingen följer den utformning och inriktning som beslutats av kommunstyrelsen år 2009. Planområdet omfattar i huvudsak Millennieskogen och Landskapsparken.-
181kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
20mb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
14
Detaljplan för fastigheterna Innerstaden 30:80 och Bredablick 3 m.fl. i Ellstorp i Malmö (Dp 5564)
Antagande.
Detaljplanen möjliggör uppförandet av ca 700 bostäder, en förskola för ca 120 barn, lokaler för centrumverksamheter och parkeringshus i området mellan Östervärns station och Ellstorp. Detaljplanen möjliggör även stationstorg, park samt gång- och cykeltunnel under Kontinentalbanan.-
178kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
26mb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
523kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
15
Detaljplan för fastigheterna Segeholm 9 och del av Kirseberg 30:2 i Sege Industriområde i Malmö (Dp 5632)
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att utöka byggrätten för industriändamål på befintlig industrifastighet (Segeholm 9) och bredda användningen till att även omfatta verksamheter. Syftet är också att upphäva gällande tomtindelning och göra det möjligt att överföra del av fastigheten Kirseberg 30:2 till Segeholm 9.-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
993kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt för redan etablerad fordonsgasstation att bli permanent.-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1006kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Detaljplanen möjliggör en delning av fastigheten Cornus 10, så att verksamhetsbyggnad respektive bostadsbyggnad kan ligga på varsin fastighet. Syftet är också att göra befintlig charkuteriverksamhet planenlig.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
538kb Ladda ner dokument
-
713kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Detaljplanen möjliggör för bostäder och centrumverksamhet samt en delning av fastigheten Byahornet 2. Detta medför att befintliga bostäder blir planenliga.-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
698kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga fastigheten Kvarnhög 19 med bostäder. Planläggningen motiveras av att fler bostäder kan tillskapas innanför Yttre Ringvägen genom att förtäta på redan ianspråktagen mark.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag
Detaljplanen syftar till att skapa ett rekreativt stråk och att skydda och utveckla naturvärden. Stråket ska ta emot dagvatten- och skyfall från delar av Hyllie och Svågertorp, och utformas så att dagvatten renas.-
162kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att göra gällande detaljplan mer flexibel, genom att lägga till planbestämmelse så att gymnasieskola tillåts på fastigheten. Planläggningen motiveras av att fastigheten ligger centralt och har lokaler som redan idag är anpassade för skolverksamhet.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
689kb Ladda ner dokument
-
-
Åtgärden på fastigheten SKRÅLLAN 2 (Villekullagatan 59) innebär att två radhuslängor om sammanlagt 14 enbostadshus med två olika typer av bostäder uppförs på fastigheten. Den östra radhuslängan är i ett plan och den västra radhuslängan i två plan. Radhusen avses utgöra en bostadsrättsförening. Utöver bostadshusen uppförs miljöhus, gemensamt växthus, cykelskjul och bostadsförråd. Kontoret bedömer att förslaget är lämpligt och uppfyller kravet på god helhetsverkan, men eftersom ärendet fortfarande är på grannehörande, föreslås stadsbyggnadsnämnden att besluta att uppdra åt delegat att besluta i ärendet.
-
Åtgärden på fastigheten KRITBRUKSBOLAGET 1 (Kvarnbyvägen 18) innebär nybyggnation av en grundskola med idrottshall för 480 elever i årskurs 0-9. Projektet utgör etapp två där den första etappen omfattade förskola, parkering och bullerskydd. Fastigheten har skyddsbestämmelser för kulturvärden gällande befintlig förskolebyggnad och vegetation. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förslaget är väl gestaltat och uppfyller krav på hänsyn till platsens kulturvärden och en god helhetsverkan.
-
Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av en ny förskola för 160 barn i en byggnad i 3,5 plan med tillhörande förråd, bullerplank samt skyltar och solceller på tak på fastigheten Ylletråden 1, Skrivaregatan). Förskolans utemiljö har goda kvaliteter med en friyta på drygt 30 kvadratmeter per barn. Bil- och cykelparkering till verksamheten löses både på den egna fastigheten och i närbeläget parkeringshus genom parkeringsköp. Åtgärden uppfyller Malmö stads riktlinjer avseende parkering. Åtgärden uppfyller vidare lagkraven gällande placering, utformning, tillgänglighet, användbarhet och brandskydd. Åtgärden avviker från gällande detaljplan vad avser byggnads placering. Avvikelsen är liten och förslaget uppfyller syftet i gällande detaljplan. Bygglov föreslås beviljas.
-
Åtgärden på fastigheten GODSFINKAN 2 innebär nybyggnad av flerbostadshus med lokaler i bottenvåningen. Fastigheten består av två höga torn om 16, respektive 18 våningar, samt en mellandel om 7 våningar utmed Carlsgatan. Bostadsgården vetter mot söder och den sk Bangårdsterrassen. På tornens tak installeras solceller. Det som kännetecknar projektet är de triangulära burspråken i cederträspån. Åtgärden strider mot gällande detaljplan med avseende på balkonger som har placerats på en lägre nivå än vad detaljplanen medger men vid en samlad bedömning finner stadsbyggnadskontoret att avvikelsen från detaljplanen är liten och förenlig med detaljplanens syfte enligt plan- och bygglagen.
-
Åtgärden på fastigheten SOCKRET 4 (Lodgatan 9) innebär nybyggnad av en knappt 15 000 kvm stor lagerbyggnad med kontor och showroom på plan 2 samt solceller på tak. Lagerbyggnaden är utformad med traditionella hamnmagasin som inspiration. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förslaget är anpassat till stads- och landskapsbilden och kraven på god form-, färg- och materialverkan.
-
Åtgärden på fastigheten KLAGSTORP 3:47 (Klagstorpsvägen 38) avser nybyggnad av ett säsongsboende för medarbetare på en större gurkodling i kommunen. Boendet uppförs i två våningar direkt bakom de storskaliga växthusen på fastigheten och ges en utformning som är anpassad till växthusens volymer och kulörer. Åtgärden utförs utanför detaljplanelagt område och utanför sammanhållen bebyggelse. Kontoret bedömer att förslaget är anpassat till stads- och landskapsbilden och marken bedöms vara lämplig som boende för säsongsarbetarhotell (long stay).
-
Föreläggande om rättelse för ianspråktagande och inredande av samlingslokal inom fastigheten Spiralen 10 (Industrigatan 20). Tidsbegränsat bygglov har fram till 2018 funnits för att ta i anspråk och inreda en kontorslokal på andra plan i del av byggnaden inom fastigheten Spiralen 10 med adressen Industrigatan 20 som föreningslokal (samlingslokal). Användningen av lokalen för föreningsverksamhet har inte avvecklats utan har i stället fortsatt trots att det tidsbegränsade bygglovet har löpt ut. Gällande stadsplan PL 400 anger att området får användas för industriändamål och det bedöms därmed inte sannolikt att bygglov kan beviljas i efterhand. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför att förelägga fastighetsägaren att upphöra med att använda lokalen som samlingslokal och ta bort inredning för detta ändamål.
-
Föreläggande om rättelse för ändrad användning från bensinstation till bilvårdsanläggning inom fastigheten Kirseberg 14:42 (Segesvängen 1). Stadsbyggnadskontoret har mottagit information från miljöförvaltningen gällande pågående verksamhet för bilvårdsanläggning. Tidsbegränsat bygglov för användningen har löpt ut. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden förelägger verksamhetsutövare om att senast fyra månader efter det att beslutet vunnit laga kraft att upphöra med användningen som bilvårdsanläggning inom fastigheten samt att föreläggandet förenas med ett vite i det fall föreläggandet inte följs.
-
Byggsanktionsavgift för påbörjande av ianspråktagande och inredande av delar av en byggnad för ett väsentligen annat ändamål. Två rum som har bygglov som utställningslokal och kontor används för att ta emot äldre möbler som restaureras innan de skickas vidare för att säljas vidare. På grund av den förändrade omgivningspåverkan och det förändrade syftet och karaktären som den nya verksamheten medför jämfört med tidigare verksamhet bedöms den nya användningen utgöra ett väsentligt annat ändamål än den användning som det finns bygglov för. Den ändrade användningen saknar bygglov. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
-
Byggsanktionsavgift för fasadändring inom fastigheten Tiden 10. Stadsbyggnadskontoret har kunnat konstatera att en dörr bytts ut till ett fönster och att ett fönster bytts ut till en dörr utan nödvändigt startbesked. Ändringarna bedöms kräva bygglov eftersom de är synliga från gatan och avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
-
En del av en industribyggnad (Krusegatan 54) har tagits i anspråk och inretts för ett väsentligen annat ändamål (handel i form av en loppmarknad). Den utförda åtgärden har påbörjats utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av tomträttsinnehavaren.
-
Byggsanktionsavgifter för påbörjande av ändring av en byggnads bärande delar, väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning och avlopp inom fastigheten Florens 2 (Rosenholms allé 10). Åtgärderna har påbörjats utan startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.
-
Byggsanktionsavgift för ändring av byggnad som innebär att byggnadens planlösning påverkas avsevärt inom fastigheten Björken 7 (Mäster Eriks Plan 10E). Stadsbyggnadskontoret har fått information om att två lägenheter med tre respektive ett rum och kök gjorts om till en lägenhet. Sammanslagningen bedöms medföra att byggnadens planlösning påverkas avsevärt eftersom antalet lägenheter i byggnaden förändrats. Sammanslagningen har skett utan inkommen teknisk anmälan eller startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift.
-
Föreläggande om åtgärd för ramp in till verksamhet inom fastigheten Pukan 1 (Köpenhamnsvägen 44). Stadsbyggnadskontoret har upptäckt att den ramp som uppförts avviker från beviljat bygglov och att rampen inte uppfyller krav på tillgänglighet. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren att åtgärda rampen så att den stämmer överens med beviljat bygglov och därmed blir tillgänglig.
-
Informationen ges av Tobias Nilsson, fastighets- och gatukontoret.
-
Informationen ges av Annika Arkenheim, stadskontoret.
-
38
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2022