Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Förslag på justeringsdag 2025-10-02.
Förslag på justerare (förutom ordförande) Tony Rahm (M).
a) Information om förvaltningens arbete med barn och unga (Steffanie Esse & Kajsa Lawaczeck Körner)
b) Information om Europan Hyllie, idétävling för unga arkitekter (Anna Krook & Emily Evenäs)
c) Områdesinformation om Nyhamnen samt information om inriktningsbeslut och planuppdrag för Polstjärnan (Asterios Tolikas)
Anmälan av delegationsbeslut
Redovisning av skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-09-25.
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn för Dp 5899.
Bilagor
Remiss - Motion av Mats Brogren (M) om att ta bort förbud för garage under markplan i Nyhamnen, STK-2025-1019
Något förbud mot parkering under markplan finns inte, men inriktningen är att samla bilparkeringen i Nyhamnen i mobilitetshus. Det har flera skäl, bland annat att det ger mindre biltrafik på lokalgatorna, det underlättar att skapa gröna bostadsgårdar, byggkostnaderna blir lägre, parkeringen kan samnyttjas så att färre parkeringsplatser behövs, klimatpåverkan blir lägre och hållbara resvanor underlättas.
Bilagor
Remiss - Motion Anton Sauer (C) och Martin Molin (C) - Inför Malmömetern - för ett mer levande gatuliv , STK-2025-997
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Anton Sauer (C) och Martin Molin (C) att verksamheter i bottenplan ska ges rätt att använda en meter av trottoaren närmast sin fasad för enklare möblering eller utsmyckning, utan krav på särskilt tillstånd eller avgift, under förutsättning att gångbanan är minst tre meter bred. Som exempel nämns utplacering av bord, stolar, växter eller varuställ. Syftet är att främja ett mer levande och inbjudande stadsliv. Stadsbyggnadsnämnden har inga invändningar mot intentionen att underlätta för verksamheter i gaturummet, men påpekar att nämnden inte har rådighet över allmän plats. Motionen är i huvudsak en fråga för tekniska nämnden. Samtidigt betonar nämnden att bygglovspliktiga åtgärder även fortsättningsvis måste prövas enligt gällande lagstiftning.
Bilagor
Remiss - Motion Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) om att inrätta ett företagsombud i Malmö stad, STK-2025-719
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) att Malmö stad ska inrätta en funktion i form av ett företagsombud som ska underlätta för företagare i kontakten med kommunen, samordna ärenden och bidra till ökad förståelse mellan företag och kommun. Motionen är särskilt inriktad på att underlätta för småföretagare. Stadsbyggnadsnämnden delar motionärernas ingång att kommunen för många småföretagare kan upplevas som krånglig och svår att hitta rätt i. Nämnden arbetar därför för ett aktivt, serviceinriktat och professionellt myndighetsutövande. Nämnden konstaterar att det redan finns en liknande funktion i Malmö stad – företagslotsen – som primärt arbetar med att underlätta för småföretagare. Företagslotsen är en del av Kontaktcenter som tillhör serviceförvaltningen. Stadsbyggnadsnämnden menar vidare att ett uppdrag i enlighet med motionen inte faller inom nämndens ansvarsområde.
Bilagor
Remiss - Skyddet genom nationell fridlysning anpassas till arternas skyddsbehov och andra angelägna intressen, STK-2025-1149
Promemorian från Klimat- och näringslivsdepartementet (KN2025/01529) behandlar en översyn av de nationella fridlysningsbestämmelserna och föreslår lagändringar i syfte att göra skyddet för hotade arter effektivt, samtidigt som man inför lättnader för pågående markanvändning eller samhällsviktig verksamhet. Malmö stadsbyggnadsnämnd framhåller att några delar, som utökat skydd för de mest hotade djurarterna är positiva. Samtidigt är stadsbyggnadsnämnden kritisk till införandet av de föreslagna undantagen och avvisar därför förslaget i sin nuvarande form och anser att det hotar uppfyllandet av både nationella och lokala miljömål.
Bilagor
Region Skåne har tagit fram Transportstrategi för hållbar tillgänglighet i hela Skåne. Transportstrategin är en transportslagsövergripande strategi för att visa den långsiktiga inriktningen för utvecklingen av transportsystemet i Skåne och fungera som en vägledning för beslut och prioriteringar inom transportplaneringen och kollektivtrafiken. I strategin anges mål och ställningstaganden för hur transportsystemet ska utvecklas för att främja hållbar tillgänglighet i hela Skåne.
Bilagor
Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att anta Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism (§128). Sedan Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-1456) varit ute på remiss framgår det att båda planernas grundstruktur behöver förtydligas och ha samma grundstruktur. I samband med revideringen vill stadskontoret även utveckla planerna i enlighet med Riktlinjer för Malmö stads styrdokument (STK-2014-1004). Stadskontoret har tagit fram ett nytt förslag till Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism. Förslaget är att den reviderade versionen av planen ska gälla under åren 2026–2029. Den av kommunfullmäktige redan antagna Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism är fortsatt gällande fram till dess att ett nytt beslut fattats av kommunfullmäktige.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till handlingsplan mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). I detta ärende redovisas bakgrund och process för framtagandet av förslag till plan för stadens arbete mot afrofobi och antisvart rasism. Under hösten 2024 skickades förslaget på remiss till stadens nämnder och helägda kommunala bolag. I ärendet har 13 nämnder och två helägda kommunala bolag yttrat sig. Under tiden då förslaget till plan var på remiss hölls även ett samråd och remissen tillsammans med inbjudna från civilsamhället och Malmöbor. Samtliga remissinsatser ställer sig positiva till att stadens förstärker sitt arbete mot afrofobi och antisvart rasism, men önskar förtydligande bland annat vad gällande ansvarsfördelning, samordning och konkretisering av planens strategiska arbetsområden. Under våren 2025 har förslaget till plan omarbetats och utvecklats tillsammans med forskare på Lunds universitet och utifrån remissinstansernas yttranden. Förslaget är att nytt förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism skickas på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag för inhämtande av synpunkter.
Bilagor
Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad, STK-2025-1092
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad (2025:12) på remiss till bland annat Malmö stad.
Bilagor
Remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet - Genomförande av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet, STK-2025-1107
Stadskontoret har lämnat Klimat- och näringslivsdepartementets remiss om genomförande av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet till stadsbyggnadsnämnden för yttrande.
Bilagor
Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - En ny lag om kollektivtrafikskydd och Uppdrag att ta fram underlag för nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd, STK-2025-1122
Regeringskansliet beslutade i januari 2025 att utreda en ny lag om järnvägs- och kollektivtrafikskydd. Lagen ska säkerställa ett systematiskt arbete för att skydda kollektivtrafiken mot olagliga handlingar. Skyddsarbetet ska främst ske vid vissa bytespunkter, så som stationer och terminaler samt för transportörer som dagligen transporterar ett betydande antal passagerare.
Bilagor
Regeringen beslutade den 20 mars 2025 att ge Region Skåne i uppdrag att upprätta en ny regional transportinfrastrukturplan för utveckling av transportsystemet för perioden 2026–2037. Den preliminära ramen är 7 382 miljoner kronor. Den slutgiltiga ekonomiska ramen fastställs när regeringen fastställer den nationella planen under sommaren 2025. Den regionala transportinfrastrukturplanen ska visa Skånes samlade infrastrukturåtgärder under planperioden 2026–2037 samt hur dessa bidrar till att nå de transportpolitiska målen. Transportinfrastrukturen är hela det statliga vägnätet förutom europavägarna och järnvägarna. Trafikverket upprättar samtidigt en nationell transportplan för investeringar i järnvägsnätet och det nationella stamvägnätet (europavägarna). Den nationella transportinfrastrukturplanen (NTI) beräknas gå ut på remiss i oktober 2025.
Bilagor
Betänkande av Utredningen om straffrättsliga åtgärder mot korruption och tjänstefel har kommit till Malmö stad som remiss från Justitiedepartementet. Utredningens övergripande uppdrag har varit att se över den straffrättsliga lagstiftningen om korruption och tjänstefel i syfte att säkerställa att lagstiftningen är effektiv, ändamålsenlig och anpassad till Sveriges internationella åtaganden.
Bilagor
Delårsrapport 2 är en uppföljning av nämndsbudget 2025 avseende aktiviteter för att nå fullmäktiges mål, verksamhetens utveckling rent allmänt och nämndens fokusområden samt det ekonomiska resultatet för perioden januari-augusti. Stadsbyggnadsnämnden hade för perioden januari–augusti 2025 ett underskott på -1 696 tkr och ett prognostiserat underskott för helåret på -1 000 tkr jämfört med budget. Lågkonjunkturen och den avstannade byggbranschen har påverkat långsiktig planering, byggstarter och samarbeten med externa parter. När det gäller mer nämnds- och kommuninterna aktiviteter – projekt, utvecklingsarbeten och satsningar – följer många planerade åtgärder för perioden januari-augusti. Generellt sett bedömer stadsbyggnadsnämnden att under 2025 uppnå sina målvärden som ska bidra till att uppfylla kommunfullmäktiges mål.
För uppstarten av detaljplanen för Polstjärnan och för den fortsatta planläggningen av Nyhamnen behöver det finnas ett tydligt ramverk som ger aktörerna förutsägbarhet. samt säkerställer att de övergripande ambitionerna i fördjupningen av översiktsplanen för Nyhamnen uppnås. Därför önskar stadsbyggnadskontoret ett inriktningsbeslut kring två aspekter; exploateringens omfattning, och strukturplanen. Fördjupningen av översiktsplanen innehåller ett mål om täthet som anger att stadsdelen ska innehålla mellan 7000 - 9000 nya bostäder och 12 000 - 16 000 nya arbetsplatser. Stadsbyggnadskontorets analys visar att med en exploatering motsvarande ca 7000 bostäder och 12000 arbetsplatser så kan mycket tät stadsmiljö åstadkommas samtidigt som målen i övrigt uppfylls som handlar om goda livsmiljöer och en levande stadsdel. Stadsbyggnadskontoret önskar nämndens inriktningsbeslut om att det är en exploatering i denna storleksordning som ska vara målsättningen. Även detta innebär en väldigt hög täthet. Tillsammans med Gamla staden kommer Nyhamnen utgöra Malmös tätaste stadsdel. Vidare önskar stadsbyggnadskontoret ett inriktningsbeslut som anger att den bearbetade strukturplanen ska vara utgångspunkten för fortsatt planläggning. Den bearbetade planen innebär en mer robust och flexibel struktur än den som redovisades i FÖP:en och har tagits fram gemensamt med fastighets- och gatukontoret med förutsättningarna för genomförande i fokus.
Godkännande.
Planområdet ligger intill kommungränsen mot Burlöv, i anslutning till Södra stambanan. Planförslaget gör det möjligt för utbyggnad av en underhållsdepå för tåg (Arlövsdepån) med tillhörande spåranslutningar till Södra stambanan. Förslaget till detaljplan är förenligt med översiktsplanen.
Bilagor
Antagande.
Ändringen av detaljplanen innebär att befintlig byggnation på fastigheten bekräftas samt att en viss utbyggnad tillåts. De befintliga bostadshusen förläggs med varsamhetsbestämmelser och rivningsförbud. Inom kvarteret Lågan upphävs tomtindelning 139L i sin helhet.
Bilagor
Antagande.
Planförslaget innebär att mark som idag är grönyta planläggs som GATA i syfte att möjliggöra en bussgata och utbyggnad av kollektivtrafik i området. Bussgatan är en del i kommunens arbete med att Jägersro ska bli en ny kollektivtrafikknutpunkt.
Bilagor
Samråd.
Inom planområdet föreslås totalt fem bebyggelsekvarter med blandad stadsbebyggelse i form av centrumverksamheter, lättare vård, kontor, besöksanläggning, skola samt lättare produktion och tillverkning. Fyra kvarter innehåller befintlig bebyggelse. I nordöstra delen föreslås bostäder i form av ny radhusbebyggelse samt ett nytt LSS-boende.
Bilagor
Samråd.
Planändringen gör det möjligt att inreda vinden i befintligt bostadshus inom fastigheterna Holmen 2 och 3. Planändringen innebär även att bostadsgården får bebyggas med miljöhus och väderskyddad cykelparkering. Befintlig byggnad blir planenlig genom att egenskapsområdets geografiska omfattning justeras. Vidare tillförs rivningsförbud, skydds- och varsamhetsbestämmelser för att möjliggöra utveckling utan att befintlig huvudbyggnads kulturhistoriska värde påverkas negativt.
Bilagor
Planuppdrag.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra omvandling av berörda kvarter i Nyhamnen med blandade användningar, såsom bostäder, kontor, park, gator, torg, förskola, mobilitetshus, småskalig verksamhet och centrumverksamhet. Vidare syftar detaljplanen till att skydda och utveckla kulturmiljövärden, stödja kort- och långsiktig mellananvändning samt etablera en robust stadsstruktur som möjliggör en klimatneutral, kulturdriven och innovativ stadsdel.
Bilagor
Planuppdrag.
Planuppdraget avser att möjliggöra för markanvändningen industri med möjlighet till kompletterande kontorsverksamhet inom fastigheten Bunkeflostrand 14:1. Planuppdraget avser även att stärka Ekostråkets funktion som sammanhängande grönstråk från staden ut till kusten och att säkerställa att naturvärdena i angränsande delar av Ekostråket inte påverkas negativt.
Bilagor
Stadsbyggnadskontoret tog den 14 mars 2025 emot en begäran om planbesked för fastigheterna Bunkeflo 7:8 m.fl. Sökande är Malmö Stad, genom fastighets- och gatukontoret. Området som begäran om planbesked avser ligger i södra delen av Hyllie och omfattar fastigheterna Bunkeflo 7:31, 7:33, 7:34, 7:35 och 7:36, del av Bunkeflo 7:6, 7:7, 7:8, 10:1 och S:18, del av Vintrie 24:4 samt del av Hyllie 7:4. Samtliga fastigheter i ansökan är i kommunal ägo. Fastigheterna utgör cirka 6,5 hektar. Berörda fastigheter är i huvudsak oexploaterade. Begäran om planbesked avser ny detaljplan för att uppföra blandad stad, samt tillhörande infrastruktur och allmän plats inom fastigheterna. Syftet för ansökan är att tillskapa nybyggnation om cirka 180-300 bostäder fördelade i både flerbostadshus och radhus. Ansökan innehåller även möjliggörandet av en framtida koppling för kollektivtrafik till och från, kommande utbyggnadsområden i Vintrie. Vidare inkluderar ansökan befintlig och tillkommande grönstruktur i form av Tygelsjöstigen samt nya parkområden för rekreation skyfalls- och dagvattenhantering. Området ligger i Hyllie och i anslutning till stadsutbyggnadsområdet för södra Hyllie, och möjliggör för en fortsatt utveckling av området i enlighet med kommunens intentioner. I anslutning till fastigheter som omfattas av planansökan finns redan ett beviljat planbesked för fastigheten Bunkeflo 7:58. En förutsättning för att påbörja planarbete är att även denna fastighet inkluderas i planområdet. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. En utbyggnad i enlighet med planbeskedet är förenligt med översiktsplanen, antagen 2023, och med den fördjupade översiktsplanen för södra Hyllie, antagen år 2019. En fortsatt utveckling av Hyllie i enlighet med begäran om planbesked bidrar till fler bostäder innanför Yttre Ringvägen och inom influensområde för storstadspaketet. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att planläggningen kan inledas under år 2025 och att en detaljplan beräknas kunna antas år 2028.
Bilagor
Åtgärden omfattar nybyggnad av ett flerbostadshus och en komplementbyggnad. Fastigheten är belägen inom Södra Sofielund. Projektet innehåller sju bostäder med ett till två rum och kök. Lägenhetsförråden har placerats i komplementbyggnaden på bostadsgården som också innehåller förvaringsyta avsedd för barnvagnar och rullstolar. Till komplementbyggnaden hör även ett väderskyddande tak för cykelparkeringen. Bostadshusets östra takfall förses med en solenergianläggning. Projektet är förenligt med gällande detaljplan. Kontoret bedömer att byggnaderna uppfyller utformnings- och anpassningskraven enligt plan- och bygglagen. Bygglov föreslås beviljas.
Ärendet avser nybyggnad av 23 radhus med komplementbyggnader. Ärendet avser även rivning av en befintlig industribyggnad. Radhusen är fördelade på fem radhuslängor, med 4 respektive 5 bostäder i varje länga. 10 av radhusen uppförs i tre våningar och 13 uppförs i två våningar. Husenstak är beklädda med svarta takpannor och fasaderna är putsade och målade i fyra olika kulörer. Fasaddetaljer utförs med så kallat Meldorfer-tegel. Parkering löses med en parkeringsplats på den egna tomten samt med gemensam markparkering. Varje bostad ha en egen uteplats och i områdets östra del anläggs ett gemensamhetsområde för lek och samvaro. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kravet på en god helhetsverkan.
Åtgärden avser nybyggnad av växthusanläggning, inkl. vattenbehandlingsanläggning och förbindelsegång på totalt ca 17 000 m2. En mindre del av befintligt växthus rives och tas i anspråk av vattenanläggningen. Fastigheten ligger utanför detaljplan och ligger enligt översiktsplanen inom område för jordbruksmark och uppmärksamhetsområde för kulturhistoriskt värdefulla miljöer, samt riksintresse för kulturmiljövården. Det öppna slättlandskapet karaktäriserar området. Stadsbyggnadskontoret bedömer att jordbruksmark inte ska tas i bruk för byggnation och att växthusanläggning inte är ett väsentligt samhällsintresse. Bedömning görs utifrån det allmänna intresset att behålla marken obebyggd. Att behålla brukningsvärd jordbruksmark är ett starkt allmänt intresse och uppfyller mer en långsiktig hushållning av marken.
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av enbostadshus med komplementbyggnad. Fastigheten har tidigare fått ett förhandsbesked och är redan avstyckad. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Stadsbyggnadskontoret bedömer att det blir en naturlig komplettering av befintlig bebyggelse och behöver inte föregås av detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadskontoret beslutar om positivt förhandsbesked.
Inom fastigheten Husie 172:289 har fönster och dörrar ändrats på två byggnader utan bygglov och startbesked. På den ena byggnaden (byggnad 1) har totalt 40 fönster eller dörrar ändrats och på den andra byggnaden (byggnad 2) har totalt 29 fönster eller dörrar ändrats. Tidigare träfönster har ändrats till PVC-fönster med bland annat annan indelning, upphängning och dimensioner samt profilering. Aktuella byggnader är en gammal lantgård och även ett tidigare officerboställe. De båda byggnaderna är kulturhistoriskt särskilt värdefulla byggnader och ändringarna medför skada på byggnadernas särskilda värden. Ändringarna tar inte hänsyn till byggnadernas kulturhistoriska värden och är inte varsamma. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för ändringarna.
Två hissar på fastigheten Rosengård 131:25 har använts utan giltiga besiktningar. En försäljningsbod har uppförts utan bygglov och startbesked på fastigheten Landshövdingen 1. Landshövdingen 1 är upplåten med tomträtt. De två hissarna har sedan besiktigats i efterhand och bygglov har sökts i efterhand för uppförandet av försäljningsboden. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för att ha använt två hissar utan giltiga besiktningar samt för uppförandet av försäljningsboden av tomträttsinnehavaren.
Inom fastigheterna Länsrevisorn 1-3 och Länsassistenten 1-3 har det i åtta bostadshus gjorts nya rördragningar för husens uppvärmning och ventilation. Rördragningarna har gjorts genom samtliga lägenheters brandcellsgränser och bedöms ha inneburit väsentliga ändringar av byggnadernas brandskydd. I tre andra byggnader har nya ventilationsaggregat installerats som bedöms inneburit väsentliga ändringar av byggnadernas anordningar för ventilation. Det saknas teknisk anmälan och startbesked för ändringarna. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför att ta ut byggsanktionsavgifter av tomträttsinnehavaren.
Ett enbostadshus på 111 kvadratmeter har tagits i bruk utan slutbesked. Stadsbyggnadsnämnden beslutar därför om en byggsanktionsavgift.
Inom fastigheten Bunkeflostrand 10:9 har två byggnader (benämnda B18 och B19) flyttats, vilket innebär nybyggnad. En tidigare lantgård (benämnd byggnad B28A) som använts som bostad har börjat användas som en verkstad. Byggnad B28A:s östra fasad har fått en ny takskjutport för verkstaden. Vid installationen av takskjutporten har flera bärande balkar kapats och en ny avväxling har gjorts. Byggnad B28A är en kulturhistoriskt särskilt värdefull byggnad och den nya takskjutsporten är förvanskande och ovarsam. Ytterligare utökning av industriverksamheter på platsen kräver att en detaljplan först antas. I en bostadsbyggnad (benämnd B27) har delar av mellanbjälklag, takstolar, pelare och yttervägg tagits bort och förstärkningar har sedan skett på takstolarna och en ny avväxlande stålram har satts upp där ytterväggen tagits bort. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden beslutar att ta ut byggsanktionsavgifter för åtgärderna.
Stadsbyggnadskontoret har sedan år 2011 konstaterat ett flertal olovliga åtgärder inom fastigheten Bunkeflostrand 10:9. Bod- och containerbyggnader B3A, B3B och B12 ställdes upp på ursprunglig plats inom fastigheten runt år 2013/2014. Stadsbyggnadsnämnden har tidigare beslutat om byggsanktionsavgifter och förelägganden förenat med viten om att ta bort byggnaderna. Besluten har vunnit laga kraft. Byggnader B3A, B3B och B12 har sedan december år 2024 flyttats till helt nya platser inom fastigheten och har stått där sedan dess. Flytten av byggnaderna B3A, B3B och B12 utgör nybyggnader och bygglov saknas för detta. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden beslutar om byggsanktionsavgifter för nybyggnaderna.
Det övre planet av enbostadshuset på fastigheten Bunkeflostrand 16:27 har skiljts av från del av bottenplan och hyrs återkommande ut som ett icke-varaktigt boende (semesterboende). Användningen av byggnadens övre plan utgör ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål och saknar bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för den ändrade användningen.
En lokal som har bygglov som kontor har inretts och tagits i anspråk som lokal för vuxenutbildning. Ändringen bedöms vara till ett väsentligt annat ändamål och kräver därmed bygglov. Bygglov saknas för inredandet och ianspråktagandet för ett väsentligt annat ändamål. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av tomträttsinnehavaren av fastigheten Smörbollen 13 för att i en industribyggnad ha ändrat brandskyddet utan anmälan och startbesked.
Den 9 december arrangeras ÖP-dagen för tredje året i rad. Vi bjuder in brett från alla sektorer för att tillsammans belysa utmaningar och möjligheter i Malmös utveckling, med översiktsplanen som vägledande dokument. Tidigare har fokus främst legat på gällande plan. I år riktar vi i stället blicken framåt, mot nästa revidering. Skriv in datumet i kalendern så ses vi den 9 december kl. 13.00–16.30. Plats och program presenteras längre fram.
Den 1 till 3 oktober bjuder Nordic City Network in till firandet av sitt 20-årsjubileum samt till analys av den samtida nordiska stadsutvecklingen. Med Linköping som case kommer nätverket internt att fördjupa sig i diskussionen om hur fysiskt och socialt sammanhängande städer kan skapas. Sedan hösten 2024 har nätverket arbetat med att samla in underlag och analysera förutsättningarna för dåtida, samtid och framtida nordisk stadsutveckling. Gemensamt har nätverket studerat effekter av genomförda projekt samt trender och skiften i planeringens förutsättningar – både bakåt och framåt i tiden. Nu bjuder nätverket in till en jubileumskonferens där de konklusioner som gjorts sammanfattas.
Stadsbyggnadskontoret lämnar förslag på sammanträdestider 2026.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025