Möte 2021-06-24
-
1
Presentation av stadsarkitekt Finn Williams
-
2
Genomgång och föredragning av ärenden
-
3
Val av justerare och justeringsdag (förslag på justeringsdag 1/7)
-
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2021-06-24.
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag till ändring av delegationsordningen med utgångspunkt i framförda synpunkter att fler bygglovs- och tillsynsbeslut bör kunna fattas av tjänsteperson med stöd av delegation.
-
296kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
653kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande av förslag till kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5615 och Dp 5408.
-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämndens beslut den 14 november 2019, § 333, att påföra fastighetsägarna byggsanktionsavgift om 11 625 kr för fasadändring avseende balkong har överklagats till länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen och vidare till mark- och miljööverdomstolen som lämnat fastighetsägarna prövningstillstånd. Stadsbyggnadsnämnden har förelagts av mark- och miljööverdomstolen att yttra sig över överklagandet.
-
Stadsbyggnadsnämndens beslut 2020-06-17, § 211, om byggsanktionsavgift om 11 825 kr för olovligt vidtagen fasadändring har överklagats till länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen och vidare till mark- och miljööverdomstolen som beviljat prövningstillstånd. Mark- och miljööverdomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig över överklagandet och beviljat nämnden anstånd att komma in med begärt yttrande till den 2 juli 2021.
-
Stadsbyggnadsnämnden fick i februari år 2020 uppdraget av kommunstyrelsen att, tillsammans med berörda nämnder, ta fram en ny energistrategi för Malmö stad. Förslaget till ny energistrategi har arbetats fram under året 2020 och början av år 2021, inkluderat tre månaders samråd och dess följande revidering. Energistrategi för Malmö 2021–2030 lyfter fram fyra fokusområden som bedöms vara centrala för att tillgodose kapacitet- och effektbehovet samt för omställningen till ett hållbart energisystem. Inom varje fokusområde belyses möjliga insatsområden med tillhörande resultatmål, och där strategier för att nå målen föreslås utifrån Malmö stads rådighet och olika roller.
-
271kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
-
Kön liksom flera andra faktorer såsom ålder, utbildningsnivå, sysselsättning, hälsa, etnicitet, funktionsvariationer etc. har betydelse för hur människor tar del av stadens bostadsutbud, parker och naturområden, trafiknät, skolor och service etc. Därför är det viktigt att stadsbyggnadsnämnden och övriga nämnder blir bättre på att samla in underlag under tidiga skeden inför vissa beslut. Stadsbyggnadsnämnden menar dock, i linje med Malmö stads nyligen reviderade styrdokument för jämställdhets- jämlikhets- och rättighetsfrågor, att kommunen bör undvika att göra separata analyser av jämställdhet då kön är en av flera faktorer (se ovan) som påverkar människors levnadssätt och livsmiljö. Stadsbyggnadsnämnden menar att jämställdhetsperspektivet liksom övriga jämlikhetsperspektiv lämpligen bör inkluderas i de hållbarhetsbedömningar som stadskontoret nyligen fått i uppdrag att ta fram en modell för.
-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Stadskontoret har skickat över remiss avseende ”Motion av Charlotte Bossen (C) om en giftfri vardag” till stadsbyggnadsnämnden för yttrande. Inkommen motion avser giftiga ämnen som människor utsätts för i sitt vardagsliv. Enligt motionen behöver Malmö stad ta ett större ansvar i frågan. Stadsbyggnadsnämnden bedömning är att Malmö stads Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete 2020–2030, som i dagsläget avvaktar beslut om antagande i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, hanterar motionens sakfrågor och föreslår att kommunfullmäktige ska anse motionen besvarad.
-
158kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remiss - Återrapportering uppdrag budget 2020: Hur ett nytt metrosystem kan förverkligas när Öresundsmetron etableras, STK-2021-594
Kommunstyrelsen har erbjudit stadsbyggnadsnämnden att lämna yttrande på avrapporteringen av budgetuppdraget från 2020, hur ett nytt metrosystem kan förverkligas när Öresundsmetron etableras.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
33mb Ladda ner dokument
-
-
Stadskontoret har till stadsbyggnadsnämnden översänt remiss från Finansdepartementet avseende delar av betänkandet Stärkt planering för en hållbar utveckling. I betänkandet föreslås förändringar i plan- och bygglagen i syfte att främja en transporteffektiv samhällsstruktur och därigenom skapa förutsättningar för hållbar utveckling.
-
196kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden är positiva till ett integrerat policydokument för samtliga mänskliga rättigheter. Det finns ett behov att förtydliga utvecklingsmål kopplat till frågorna för tydligare riktning och fokus.
-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
17
Detaljplan för fastigheten Statisten 1 och del av fastigheten Hyllie 2:12 i Hyllie i Malmö (Dp 5493)
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att utöka förskoleverksamheten på fastigheten Statisten 1, Svågertorps förskola, dels genom en utökning av fastigheten, dels genom att möjliggöra en mer markeffektiv bebyggelse.-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
382kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga kvarteret med blandad stadsbebyggelse, främst bostäder i en tät och låg skala. Syftet är även att skydda kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. Planläggningen motiveras av att den föreslagna förtätningen innebär ett mer effektivt nyttjande av marken och att det är angeläget att skapa fler bostäder i stadsdelen.-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
16mb Ladda ner dokument
-
717kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplaneändringen är att möjliggöra förändringar i fastighetsindelningen mellan Bonny 5 och 7 genom att ta bort gällande fastighetsindelningsbestämmelser.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Granskning.
Detaljplanen möjliggör en bredare användning av fastigheten Styckmästaren 31 genom att möjliggöra att befintlig vandrarhemsbyggnad kan användas för bostäder, centrumverksamhet och vårdboende. Detaljplanen möjliggör även uppförandet av ett flerbostadshus med möjlighet till centrumverksamhet i bottenvåningen.-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
941kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
-
Granskning.
Syftet med detaljplanen är att pröva möjligheten till tät, blandad och stadsmässig bebyggelse med bostäder, kontor, förskola och parkeringshus. Syftet är vidare att säkerställa det gröna stråk som finns utpekat i översiktsplanen. Inom parkstråket ska det göras plats för rekreation, en dagvattendamm och en områdeslekplats.-
163kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
Granskning.
Planförslaget möjliggör för cirka 1000 bostäder varav cirka 80 i småhus, en förskola för 120 barn, ett mobilitetshus, allmänna gator, enskilda vägar, en förlängning av parkstråket och naturmark i norr. Bebyggelsen består av kvarter som blandas med flerbostadshus och småhus i en skala om 2-5 våningar med nertrappning mot söder i respektive kvarter. Tvingande bestämmelser för centrum finns på två ställen. Planförslaget är upprättat i enlighet med översiktsplanen. Detaljplanens genomförande bedöms inte medföra en sådan betydande miljöpåverkan som avses i 6 kap 3§ miljöbalken.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Ivan Gallardo.
-
162kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
23mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
-
23
Detaljplan för fastigheten Bunkeflostrand 155:5 m.fl. (Limhamns gamla skjutbana) i Bunkeflostrand i Malmö (Dp 5624)
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga delar av området med blandad stadsbebyggelse i form av småhus, flerbostadshus samt lokal för närservice. I den västra delen av planområdet ska detaljplanen säkerställa bevarandet av befintliga naturvärden. Planläggningen motiveras av ett stort bostadsbehov i Malmö och att området är utpekat i översiktsplanen som ett lämpligt område för blandad stadsbebyggelse.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Ivan Gallardo.
-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
18mb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med verksamheter i kombination med kontor. Därutöver är syftet att planlägga naturmark för att förstärka naturvärden och rekreativa värden. Planläggningen motiveras av ett behov av industri- och verksamhetsmark i Malmö, både till små och stora verksamheter.-
154kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
776kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att skapa förutsättningar för att bibehålla en befintlig fordonsgasstation som tidigare haft tidsbegränsat bygglov.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
705kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Planförslaget innebär att ny bostadsbebyggelse kan tillskapas genom en utökning av byggrätten inom fastigheten. Föreslagen byggrätt placeras norr om befintlig byggnad mot Lönngatan.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med bostäder, förskola, centrumfunktioner och en större park samt att koppla samman området, framförallt för gående och cyklister, med övriga delar av Västra Hamnen. Syftet är också att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
809kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med planförslaget är att pröva lämpligheten i att upprätta en ny fastighetsindelningsbestämmelse för fastigheten Ängsjö 19. Den nya fastighetsindelningsbestämmelsen är utformad så att Ängsjö 19 kan delas i tre fastigheter.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Återkallande.
Stadsbyggnadsnämnden gav i april 2015 planuppdrag till Dp 5429 med syftet att göra det möjligt att bebygga området med bostäder, förskola, centrumfunktioner och en större park samt att koppla samman området, framförallt för gående och cyklister, med övriga delar av Västra Hamnen. Planarbetet har avvaktat utredningar kring möjligheten att skapa en förskola i den före detta motorverkstaden och utredningar kring vägreservat norr om planområdet. Eftersom det gått så pass lång tid sedan planuppdraget gavs så föreslås att Dp 5429 återkallas och ges ett nytt planuppdrag i Dp 5767. Stadsbyggnadsnämnden har också fått en ny sammansättning sedan planuppdraget gavs och stadsbyggnadskontoret ser det lämpligt att planuppdraget förankras igen.-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Åtgärden innebär att fem byggnader med 138 lägenheter och två lokaler uppförs på fastigheten Spiran 1 (Krossverksgatan 3). Samt att det anordnas underjordiskt garage och gårdsmiljö med miljöhus. Byggnaderna följer gällande detaljplan med undantag för kraven i detaljplan om bullernivåer vid fasad samt att garaget har en större bredd än detaljplanen medger för att undvika garage med separerad infart och utfart.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av bostadshus med en butik i bottenplan och ett miljöhus med integrerat skärmtak över cyklar på gården (Badskon 1, Hyllie Boulevard 6).
-
Ansökan avser tillbyggnad av ett enbostadshus samt ombyggnad av befintlig byggnad där bland annat byggnaden ska tilläggsisoleras och planlösningen ändras (Teodoliten 4, Markvägen 2). Malmö museum har avstyrkt tilltänkt ombyggnad samt tillbyggnad. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att ombyggnaden sker varsamt och att tillbyggnaden är anpassad. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov ska beviljas.
-
Ärendet avser tillbyggnad av livsmedelsbutik (Siljan 22, Linnégatan 48, ICA Malmborgs Limhamn). Tillbyggnaden görs i norr mot den egna parkeringen i syfte att utöka befintligt returglasrum/pantrum. Åtgärden strider mot gällande detaljplan avseende placering på mark som inte får bebyggas. Möjlighet till ändamålsenlig, planenlig placering saknas. Hänsyn har tagits till tillbyggnadens påverkan på stadsbilden och berörda grannar. Berörda grannar har inkommit med erinran emot föreslagen placering av tillbyggnaden.
-
Ärendet avser utvändig ändring av enbostadshus genom fyra nya fönster på gavel, en ny takkupa och ett nytt takfönster mot gård samt tre nya takfönster mot gata (Nattskärrran 18, Tycho Brahegatan 46) . Malmö Museer avstyrker bygglov. Stadsbyggnadskontoret anser att förslaget är varsamt.
-
Åtgärden innebär att byggbodar etableras på fastigheten Hedmätaren 1 (Hedmätaregatan) under tiden nybyggnad av bostäder utföres. Berörd sakägare har in kommit med erinran mot etableringen.
-
Ansökan avser en tillbyggnad av ett enbostadshus innehållande ett vardagsrum med ny öppenspis (Tolken 5, Sagoliden 13). Tillbyggnaden är förenlig med gällande detaljplan. Ansökan avser även nybyggnad av plank och mur. Plank och mur strider mot gällande detaljplan eftersom den delvis är på prickad mark samt på mark som endast får bebyggas med uthus och täckta utbyggnader.
-
Ärendet gäller ansökan om bibehållande av tillbyggnad (takkupa/frontespis) samt fasadändring (byte av takmaterial samt tilläggsisolering) på fastigheten Gullvivan 21 (Törnrosgatan 13) Ändring av frontespis genom påbyggnad till övre våningsplanet har skett mellan 2010 och 2011, byte av takmaterial har genomförts mellan 2011 och 2012, tilläggsisolering har utförts mellan 2018 och 2021.
-
Ärendet avser prövning av permanent lov för förskola i en lokal på fastigheten Blosshögen 1 (Vattenverksvägen 13) som tidigare haft tidsbegränsat bygglov men som sedan flera år inte längre har giltigt lov. Frågan i ärendet handlar i stora delar om hur prövningen av friytekravet ska tillämpas. Ärendet är återförvisat från Länsstyrelsen för en förnyad bedömning. Stadsbyggnadskontorets bedömning är att en egen gård på 6,3 - 6,7 m2 per barn innebär att krav på friyta inte är uppfyllt varken vad avser kvantitet eller kvalitéer, och att denna avsaknad inte kan kompenseras genom besök i närliggande parker.
-
Ärendet avser tillbyggnad av enbostadshus, dels genom ett mindre entréparti och dels genom en del i två våningar inrymmande vardagsrum och sovrum (Ingvar 2, Västervångsgatan 3). Vidare föreslås två takfönster på befintlig byggnad. Åtgärden avviker från detaljplanens bestämmelse om största byggnadsdjup.
-
Åtgärden avser bl a byte av befintliga träfönster till nya aluminiumfönster på fastigheten Källan 12 (Simrishamnsgatan 10 A). Malmö museer avstyrker från att bygglov ges. Byggnaden uppfördes 1905 i en tid före den stora rationaliseringen av byggnadsindustrin, vilket utmärker sig genom hög hantverks- och materialmässig kvalitet. Fastigheten har med sitt exponerade läge vid Möllevångstorget även ett viktigt miljöskapande och stadsbildsmässigt värde. Befintliga fönster kom till i mitten på 70-talet och är således inte original. Bytet av fönster bedöms strida mot PBL med avseende på varsamhetskraven och förvanskningsförbudet, kraven på god materialverkan samt anpassning till stadsbilden.
-
Åtgärden innebär att befintliga gula tegelfasader på huvudbyggnad och garage, en mur mellan dessa samt skorsten putsas vita samt att kulör på fönster, dörrar och övriga fasaddetaljer ändras till vit. Sockel målas ljusgrå, likaså garageport och andra dörrar på garagebyggnaden. Hänsyn har behövt tas till byggnadens och områdets kulturvärden och varsamhetskrav vid ändring. Ärendet gäller fastigheten Väduren 11 (Hökgatan 4).
-
Ärendet gäller ansökan om bygglov för uppsättning av skyltar på fastigheten Landshövdingen 1 (Rosengård centrum).
-
Ansökan avser ett förhandsbesked för att bygga ytterligare ett bostadshus på fastigheten Käglinge 5:96 (Åldermansvägen 1) och senare göra en avstyckning. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser.
-
Ansökan avser ett förhandsbesked för nybyggnad av ett LSS-boende för tre boende på fastigheten Tullstorp 180:25 (Mor Marnas väg 106). Två permanentboende och en lägenhet som ska fungera som evakueringsboende. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten gränsar mot annan kommun. På fastigheten längre söder ut finns ett annat LSS boende. Grannar har inkommit med synpunkter.
-
Byggsanktionsavgift för att utan bygglov och startbesked ändrat användning i en lokal inom fastigheten Skrovet 2 (Isbergs gata 18). Lokalen har tidigare använts för kontor. Nuvarande användning innebär att behandlingar utförs i lokalen, vilka är att betrakta som lättare form av vård. Den nya användningen medför även ändrad omgivningspåverkan i form av förändrade besökstider och mängd besökare i lokalerna. Ändringen av verksamhet är väsentlig och saknar bygglov. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgift om 56 525 kr för ändrad användning i lokal som berör 90 kvadratmeter.
-
Fråga om uttagande av byggsanktionsavgift för väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp inom fastigheten Korsörten 3 (Scheelegatan 7). Den utförda åtgärden kräver anmälan och har påbörjats utan erforderligt startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 3 570 kr av fastighetsägaren.
-
Uttagande av byggsanktionsavgift för att utan bygglov och startbesked ha utfört fasadändring inom fastigheten Hästhoven 11 (Botildenborgsvägen 3). Fasadändringen saknar bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgift om totalt 29 750 kr för att utan bygglov och startbesked ha utfört en fasadändring omfattande fem fönster.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av komplementbyggnad om 35 kvadratmeter inom fastigheten Rådshälla 6. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgift om 16 660 kr för att utan bygglov och startbesked uppfört en byggnad om 35 kvadratmeter.
-
Rättelseföreläggande för ändring av frontespis inom fastigheten Gullvivan 21. Ändring av frontespis har skett mellan 2010 och 2011 och har utförts utan bygglov. Stadsbyggnadsnämnden föreslås besluta om att förelägga om att senast sex månader efter att detta beslut vunnit laga kraft ta bort tillbyggnaden (frontespis) och återställa bakomliggande fasad i enlighet med tidigare utseende inom fastigheten Gullvivan 21. Stadsbyggnadsnämnden föreslås förena föreläggandet med ett vite om 80 000 kr om frontespisen och fasaden inte återställts i enlighet med tidigare utformning.
-
År 2017 har det i en lägenhet i flerbostadshuset inom fastigheten Ardennern 1 (Storbackegatan 17A) tagits upp en ny dörröppning i en bärande vägg. Del av den bärande väggen har tagits bort och ersatts med dörr samt ny järnbalk har använts för avväxlingen, vilket inneburit att byggnadens bärande konstruktion berörts. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift på 27 730 kr.
-
En ändring av ventilationssystemet inom fastigheten Salongen 12 (Sundspromenaden 5) har påbörjats utan anmälan och startbesked. Ändringen av byggnadens befintliga ventilationssystem med 32 takfläktar till åtta takfläktar bedöms vara väsentlig. Ändringen har påbörjats utan att någon teknisk dokumentation lämnats in till stadsbyggnadsnämnden. Att slutbesiktning och tekniska dokument lämnas in i efterhand medför inte att överträdelsen kan bedömas vara av mindre allvarlig art eller att avgiften kan ses som orimligt hög. Stadsbyggnadsnämnden förslås därför besluta om uttagande av en byggsanktionsavgift på 104 125 kr.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av tillbyggnad av komplementbyggnad inom fastigheten Entofta 3. Av flygbilder framgår det att tillbyggnad uppförts mellan 2016–2017. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 5 474 för att utan bygglov och startbesked uppfört tillbyggnad på 22 kvadratmeter.
-
Byggsanktionsavgift för väsentlig ändring av anordning för vatten- och avloppsförsörjning i en lägenhet inom fastigheten Hanaholm 8 (Kilian Zollsgatan 15D). I samband med flytt av kök till lägenhetens vardagsrum ändrades anordning för vatten- och avloppförsörjning genom att det leds från lägenhetens badrum och går i en taksockel från badrummet, via klädkammare ut i vardagsrummet. Avloppsvatten mals ner i en kvarn och pumpas tillbaka. Ändringen är väsentlig och saknar föregående teknisk anmälan. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgift om 6 842 kr.
-
Fråga om uttagande av byggsanktionsavgift för installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp inom fastigheten Källan 1 (Ängelholmsgatan 12). Den utförda åtgärden kräver anmälan och har påbörjats utan erforderligt startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 11 900 kr av fastighetsägaren.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av plank utan startbesked inom fastigheten Entitan 4. Ett tidigare rödmålat staket med en höjd på 1,3–1,6 m med genomsiktlighet har rivits och ersatts med ett nytt plank som är ca 1,6–2,0 m högt och inte genomsiktligt. Den tidigare träkonstruktionen har i alla väsentliga delar tagits bort och sedan ersatts med en ny konstruktion som är betydligt högre och tätare än tidigare konstruktion. Den nya konstruktionen utgör ett bygglovspliktigt plank. Inga bilder har skickats in till stadsbyggnadskontoret som visar att planket tagits bort eller gjorts om till ett bygglovsbefriat staket. Det åtgärdsförslag som fastighetsägarna föreslagit bedöms inte heller innebära att planket rättas. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift på 28 464 kr.
-
Uppförandet av en grå putsad och murad konstruktion med en höjd på 1,22 – 1,8 m och längd på 59,65 m mot granne och mot gata har utan bygglov och startbesked påbörjats inom fastigheten Kungsljuset 22. Tidigare har det funnits ett lägre staket där muren nu är placerad. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift på 29 607 kr.
-
Byggsanktionsavgift för fasadändring byte av garageport till dörr utan startbesked inom fastigheten Rotmurklan 4. Fastighetsägarna önskar få förlängd tid för återställande av garageporten på grund av lång leveranstid och svårigheten att få tag på hantverkare. Fastighetsägarna anser att deras beställningsorder av en ny garageport ska innebära att rättelse vidtagits. Vid ett påbörjande av byggnadsarbeten utan startbesked innebär rättelse att de åtgärder som vidtagits återställs. Dörren har inte återställts till en garageport vilket innebär att rättelse inte har vidtagits. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att nämnden tar ut en byggsanktionsavgift på totalt 5 950 kr
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av en skylt inom fastigheten Sallerup 180:72. Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 22 augusti 2019 om att förelägga Hinton Golf Club att ta ned reklamskylt inom fastigheten. Vid platsbesök den 10 juni 2020 kunde stadsbyggnadskontoret konstatera att förgående skylt tagits bort och ersatts med en ny. En dubbelsidig skylt med en total area om 16,5 kvadratmeter har uppförts utan bygglov och startbesked. Inget underlag har inkommit till stadsbyggnadskontoret som visar att rättelse vidtagits. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgift om 24 395 kr.
-
59
Information - Trafik- och mobilitetsplan (Tromp) 2.0
-
Informationen ges av planarkitekt Katarina Jeraeus.
-
61
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden