Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2024-10-30.

     

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Information om FÖP Öresundsmetro (Josephine Nellerup och Annika Reischmann)

     

    b) Information om Strategi för stadskärnan (Hanna Björklund)

     

    c) Information om Planprogram 6057 för utveckling av Malmö C (Gustav Aulin)

     

    d) Information Planprogram 6052 för västra Hyllie (Jan Rosenlöf)

     

    e) Information inför planuppdrag för Dp 5865 Svansjön 4 m.fl. och pågående arbete med utveckling av Lorensborgsgatan (Anne Brontér och Elin Engqvist, fastighets- och gatukontoret)

  3. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2024-10-24.

  4.   4

    Anmälan av delegationsbeslut

  5.   5

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  6. I riktlinjer för ekonomi, som en del av kommunfullmäktiges budget, formuleras hur Malmö stads ekonomiska styrning ska fungera för att skapa en god ekonomisk hushållning. Här beskrivs att nämnder och bolag ska, som i ett steg i att bedriva en välfungerande och effektiv verksamhet, upprätta interna riktlinjer för ekonomisk styrning. I bifogad rapport Riktlinjer för ekonomisk styrning beskrivs ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan stadsbyggnadsnämnden och stadsbyggnadskontoret. Riktlinjerna utgör ett nämnds- och förvaltningsanpassat komplement till Malmö stads riktlinjer för ekonomi, andra nämndspecifika ekonomiska regelverk samt övriga anvisningar för budget och uppföljning.

    Bilagor

  7. Helena Nanne (M) och Albin Schyllert (M) har i en motion till Kommunfullmäktige yrkat att Malmö stad möjliggör fler trygghetsboenden i Malmö. Stadsbyggnadsnämnden föreslår att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  8. Region Skåne har tagit fram Trafikförsörjningsprogram för Skåne 2025-2035. I programmet beskrivs vilka mål, ställningstaganden och planeringsprinciper som ska styra den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken i Skåne. Nio övergripande mål pekar ut riktningen för kollektivtrafikens utveckling, och med utgångspunkt från målstrukturen pekar Region Skåne vidare ut vägen genom nio ställningstaganden. Dessa visar hur Region Skåne i samverkan med andra aktörer behöver utveckla och planera för att tillsammans hitta en gemensam väg mot målen.

    Bilagor

  9. Tekniska nämnden har tagit fram ett förslag till Trafik- och mobilitetsplan för Malmö stad (TROMP). TROMP anger vision, målbild och riktlinjer för utvecklingen av stadens hållbara transportsystem och resandemönster fram till 2040. Den beskriver en vision att jobba mot och tre ledord (yta, vistelse och hälsa) att jobba i linje med. TROMP innehåller också 10 riktlinjer som kan ses som inriktningsmål och anger de strategiska inriktningar och utvecklingsperspektiv som bedöms vara avgörande för att nå mål och vision.

    Bilagor

  10. Stadsbyggnadsnämnden välkomnar den framtagna nätutvecklingsplanen 2025–2034 och dess uttalade syften. Ett leverenssäkert elsystem som är resilient och som har tillräcklig kapacitet för att kunna ansluta nya bostäder och verksamheter är oerhört viktigt för samhällsfunktioner, utveckling och tillväxt. Investeringar i elnätet berör till exempel nya ledningar, ledningsbyte eller nätstationer. Planen är övergripande för E.ON:s nät i hela Sverige. För att lättare kunna samordna ny-, om- och tillbyggnad av annan infrastruktur och byggnader är det nödvändigt att en mer detaljerad plan tas fram för t.ex. Skåne eller elområde SE4. Planen är på övergripande karaktär. Stadsbyggnadsnämnden hade också gärna sett en mer detaljerad och tidsatt plan för utbyggnad och ombyggnad av elnätet specifikt i Malmö. I E.ON:s scenarioanalyser önskas också att effekten av energibesparingsåtgärder i fastigheter och investeringar i energiinfrastruktur synliggörs, t.ex effekten av lokala balanseringslösningar. Lokala energinät och energieffektiviseringar på områdesnivå bör utvärderas som åtgärd för att hantera framtida effektbrist på ett kostnadseffektivt sätt.

     

    Bilagor

  11. Till stadsbyggnadsnämnden har ett Malmöinitiativ lämnats in som omfattar förslag på justeringar av den pågående detaljplanen Dp 5767 för fastigheten Kranen 5 m.fl. Grönområdet längs kusten i Västra hamnen föreslås förlängas till Dockgatan och bebyggelsen föreslås vara lägst närmast havet. Motsvarande synpunkter har även framförts i samrådet av detaljplanen. Stadsbyggnadskontoret har i planarbetet inte bedömt att synpunkterna motiverar en förändring av planförslaget.

     

    Bilagor

  12. Stadsbyggnadsnämnden har förelagts att yttra sig i mark- och miljödomstolens mål P 3946-24 om överklagat lov- och rättelseföreläggande.

  13. Länsstyrelsen har översänt överklagande av stadsbyggnadsnämndens beslut den 23 april 2024, § 126, om byggsanktionsavgift för yttrande.

  14. Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5644 och Dp 5672.

  15. Samråd.
    Planprogrammet är ett förslag för utbyggnad av området mellan Lorensborgsgata, Em-poria, Citybanan och Inre ringvägen i Hyllie.

  16. Planuppdrag.
    Syftet med planprogrammet är att säkerställa och möjliggöra en framtidssäkrad stationsfunktion, där Malmö C ges möjlighet att vidareutvecklas som en av landets viktigaste stationer i samklang med stadsutveckling i närområdet. Planprogrammet ska beskriva hur området kring Malmö C ska utvecklas på kort respektive lång sikt för en god balans mellan stadsutveckling, trafik- som övriga funktioner. Planprogrammet ska fungera som underlag för detaljplaner i området samt att underlätta för möjliga markregleringar för att kunna komma igång med Carlsgatans utbyggnad.

     

  17. Antagande.
    Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att uppföra cirka 60 bostäder i radhus i 1,5 till 2,5 våningar och fastställa mark för park och natur. Vidare är syftet att ta tillvara naturvärden och uppnå en god boende- och stadsmiljö genom att möjliggöra bostäder som är anpassade till och utvecklar omgivningens småskaliga och gröna kvaliteter. Detaljplanen syftar även till att tillgodose skyfallshantering och möjlighet för rekreation.

    Bilagor

  18. Antagande.
    Syfte med detaljplanen är att göra det möjligt att använda befintligt enbostadshus och annex för flerbostadshus. Syfte är också att skydda kulturhistoriskt värdefull miljö. Planläggningen motiveras av att fler bostäder möjliggörs på ett centralt läge i staden, genom att förtäta på redan ianspråktagen mark och nyttja befintlig bebyggelse.

    Bilagor

  19. Granskning.
    Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor, skola och centrumfunktioner. Detaljplanen ska också göra det möjligt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor och en park, samt att koppla samman området med övriga delar av Västra Hamnen genom nya gator och gång- och cykelvägar. Syftet är också att justera byggrätten för ett sedan tidigare planlagt, men inte utbyggt, kvarter.

    Bilagor

  20. Granskning.
    Syftet är att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad och möjliggöra att denna kan utvecklas och användas för nya funktioner, huvudsakligen förskola.

    Bilagor

  21. Samråd.
    Inom fastigheten Malmkrossen 13 bedrivs flera olika typer av verksamheter som bland annat rockklubb, replokaler, bageri och lager. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt för befintliga verksamheter att fortsätta verka inom fastigheten. Syftet är också att möjliggöra andra, likartade verksamheter, som kan bidra till utvecklingen mot en blandad hållbar stad.

    Bilagor

  22. Samråd.
    Ändringen av detaljplan möjliggör för anläggandet av avloppstunnlar som är en del av det regionala avloppsreningssystemet MAXIMA.

  23. Samråd.
    Detaljplanen möjliggör för ombyggnad av den befintliga gården och ny bebyggelse i form av flerbostadshus, radhus samt en- och tvåbostadshus. Totalt möjliggörs omkring 47 småhus och 88 lägenheter.

    Bilagor

  24. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked. Begäran om planbesked avser ändring av gällande detaljplan för att utöka byggrätt för lokaler till idrottsverksamheten på Bunkeflo idrottsplats. Lämplig utbredning och höjd på bebyggelsen får hanteras i kommande prövning. Den sökta åtgärden bedöms kunna prövas genom ändring av detaljplan.

     

  25. Åtgärden innebär nybyggnad av två flerbostadshus, komplementbyggnad, väderskydd, stödmurar samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Fastigheten ligger invid Genarpsgatan och är belägen i ett mindre utbyggnadsområde mellan småindustri, enbostadshus och flerbostadshus norr om Sallerupsvägen. Nu aktuell ansökan är en första etapp av flera inom fastigheten. Projektet innehåller totalt 103 seniorlägenheter i hyresrättsform. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  26. Föreslagen åtgärd innebär uppförande av lager med kontor med tillhörande parkering, sprinklertankar och pumphus. Fastigheten är belägen i Fosie industriby invid Kantyxegatan, med skyltläge mot Käglingevägen. Byggnadens stora skala bryts ned med förskjutna sammansatta volymer som även varieras något i höjdled. De långa fasaderna har till största del en ljus färgpalett med variation i fönstersättning och fasadelement i en mörk kulör. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav och stadsbyggnadskontorets riktlinjer. Bygglov föreslås beviljas.

  27. Ansökan avser ändring av tidigare beviljat bygglov för nybyggnad av förskola, komplementbyggnader, plank och marklov för trädfällning PR 2023-242. Ändring avser ytterligare en barnavdelning med 18 barn en äventyrsavdelning, ändring av solcellers placering på taket, taklutning på ett takfall, ändring av planlösningen, samt fler cykelparkeringar. Åtgärden innebär samma avvikelse som tidigare när det gäller planbestämmelsen om minsta friyta som ska finnas samt bullerplank på mark som endast får bebyggas med komplementbyggnad. Stadsbyggnadskontoret bedömer att avvikelserna är nödvändiga för att bebygga på ett ändamålsenligt sätt. Förslaget uppfyller 30 kvm/barn om man inte räknar in äventyrsavdelningen. Stadsbyggnadskontoret bedömer att äventyrsavdelningen inte ska räknas in i antal kvm/barn i friytan samt medge liten avvikelse från detaljplanen och bevilja ansökan om bygglov.

  28. Ansökan avser nybyggnad av radhus med tillhörande komplementbyggnader, totalt 16 bostäder. Ansökan avser etapp 2 på fastigheten Sallerup 180:12. Förslaget är förenligt med detaljplanens bestämmelser, men uppfyller inte en god helhetsverkan. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förslaget är för överexploaterat med tanke på intentionerna i detaljplanen samt att förslaget inte tar hänsyn till landskapsbilden och sitt omland som är storstadsnära landsbygd. Förslaget tar inte hänsyn till en hög boendekvalitet. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov ska avslås.

  29. Ansökan avser bibehållande av garage/förråd på fastigheten Lockarp 25:3. På fastigheten finns en Go-Kartbana. Fastigheten ligger utanför detaljplan och det finns inget bindande förhandsbesked. Garaget och förrådet är till för pågående verksamhetens behov. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov beviljas.

  30. Vid besök i juli 2024 upptäckte stadsbyggnadskontoret att en kontorslokal inom fastigheten Lyckan 30 (Kopparbergsgatan 5) användes och var inredd som föreningslokal, café och festlokal. Fastighetsägaren har meddelat att hyresgästen kommer flytta ut men att detta kommer ske först efter nämndens sammanträde i oktober. Stadsbyggnadsnämnden är skyldig att pröva frågor om uttag av byggsanktionsavgifter skyndsamt och informerat fastighetsägaren om att inredningen för den olovliga användningen som samlingslokal måste ske före nämndens sammanträde för att avgiften ska kunna undvikas. Vid besöket noterades även att en del av byggnaden rivits. Fastighetsägaren har meddelat att rivningen skett efter att en travers vek sig och drog med ytterväggen, vilket innebar att även byggnaden i övrigt behövde rivas av säkerhetsskäl. Detta hade kunnat utgöra en grund för att undvika en byggsanktionsavgift men fastighetsägaren har, trots påminnelser, inte kommit in med några tydliggöranden eller något material som stödjer dessa uppgifter. Stadsbyggnadskontoret anser därför att byggsanktionsavgifter ska tas ut av fastighetsägaren för den olovliga inredningen och ändrade användningen som samlingslokal samt rivningen av en del av byggnaden.

  31. Fasadändring gällande rivning av två skorstenar på fastigheten David 14 (Korsgatan 10A). Byggnaden är kulturhistoriskt särskilt värdefull. Fasadändringen saknade bygglov och startbesked när den påbörjades. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden därför tar ut en byggsanktionsavgift.

  32. I en del av huvudbyggnaden inom fastigheten Kristiansborg 4 (Västra Hindbyvägen 6) har en verkstadslokal delats upp i två lokaler i form av en bilhandtvätt respektive en kombinerad bilservice och däckhotell. Uppdelningen innebär att det skett en sådan inredning av en ytterligare handels- eller industrilokal som kräver bygglov. Representant för tomträttshavaren framförde direkt efter de fått del av utredningsmaterialet, att de troligen tillfälligt skulle se till att dörrarna mellan de två lokalerna blev användbara och denna del av byggnaden bara nyttjas av en verksamhet för att kunna undvika en byggsanktionsavgift. Tomträttshavaren har dock inte, trots information om att byggsanktionsavgiften nu är på gång, återkommit med uppgifter om att så skett. Nyttjaren till en av lokalerna har meddelat att det inte är aktuellt med rättelse. Vid besök på plats har stadsbyggnadskontoret även noterat en otillåten användning av en motordriven port. Motorn till porten har nu tagits bort men det gör inte att en byggsanktionsavgift för den otillåtna användningen som konstaterats vid platsbesöket kan undvikas. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av tomträttshavaren.

  33. Inom fastigheten Lockarp 33:1 och Lockarp 33:4 (Lockarpsvägen 30) finns en U-formad gårdsbyggnad och en mangårdsbyggnad. Bygglov har beviljats för att ändra användningen av den U-formade byggnaden till kontor med utställning. Vid besök på fastigheten har stadsbyggnadskontoret konstaterat att den U-formade byggnaden delvis rivits, byggts till, samt att ändringar skett i den bärande konstruktionen, att ett nytt ventilationssystem installerats och att en bostad inretts. Vidare har det i mangårdsbyggnaden inretts två ytterligare bostäder. Inga tillstånd finns för dessa åtgärder. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  34. Två ytterligare bostäder har inretts i bostadsbyggnaden och ett plank i fastighetsgräns har byggts på i höjd inom fastigheten Palmnöten 17 (Bispgatan 109). En ytterligare bostad har inretts i byggnadens källare och en har inretts på bottenplan. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut byggsanktionsavgifter av tomträttsinnehavaren för påbyggnaden av planket samt för inredandet av bostaden på bottenplan. De två ytterligare bostäderna uppfyller inte kraven på tillgänglighet och bedöms därmed inte sannolikt kunna få bygglov i efterhand. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även förelägga tomträttsinnehavaren att inom sex månader från att beslutet vunnit laga kraft ta bort de två ytterligare bostäderna.

  35. Två nya entresolplan har uppförts utan anmälan och startbesked på byggnadens övre plan inom fastigheten Sämjan 2 (Sofielundsvägen 55). Ett entresolplan har tagits bort. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadskontoret tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för det återstående entresolplanet.

  36. Ett enbostadshus har börjat användas som ett gemensamhetsboende av ett HVB-hem. Ändringen av byggnadens användningssätt har inneburit en ändring av byggnadens verksamhetsklass och därmed en väsentlig förändring av förutsättningarna för byggnadens brandskydd. Denna ändring utgör en väsentlig ändring av byggnadens brandskydd. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift av tidigare fastighetsägare för att ha påbörjat ändringen av byggnadens brandskydd utan teknisk anmälan och startbesked.

  37. Föreläggande om rättelse avseende tillbyggnader till en kolonistuga inom fastigheten Rosengård 130:346. Stadsbyggnadskontoret har kunnat konstatera att tillbyggnader uppförts utan nödvändigt startbesked. Det är inte sannolikt att tillbyggnaderna kan få bygglov i efterhand eftersom lotten är bebyggd med större yta än vad detaljplanen medger. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden förelägger lottinnehavaren att, senast tre månader efter att ett beslut vinner laga kraft, ta bort tillbyggnaderna. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även förena föreläggandena med ett löpande vite varje tremånadersperiod som föreläggandet inte följs.

  38. Tre ytterligare bostäder har inretts i källaren för flerbostadshuset inom fastigheten Druvan 30 (Jöns Filsgatan 26). Ett nytt ventilationssystem har även installerats i källaren för bostäderna. Sedan de första byggsanktionsavgifterna beslutades så har skälig tid passerat för att vidta rättelse. Rättelse har inte skett. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om dubblerade byggsanktionsavgifter.

  39.   39

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.