Hoppa över navigering
  1.  

    Förslag på justeringsdag 2024-09-03.

     

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Urban academy (Hanna Irvenå & Finn Williams)

     

    b) Lokalisering av vindkraft (Kenneth Fryklander)

  3. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2024-08-27.

  4.   4

    Anmälan av delegationsbeslut 2024

  5.   5

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  6. Studieresa tillsammans med Skånetrafiken, tekniska nämnden i Malmö, Lunds kommun och Helsingborgs stad. Som deltagare från stadsbyggnadsnämnden föreslås Stefana Hoti (MP), Arwin Sohrabi (S) och Tony Rahm (M). Under studieresan kommer besök göras på mobilitetshubbar, Berlin Haupbahnhof m.m.

  7. Region Skåne genomför en aktualitetsprövning av Regionplan för Skåne 2022–2040. Med anledning av detta vill Region Skåne veta vilka kommunala intressen som kan ha mellankommunal eller regional betydelse, eller ha inverkan på möjligheterna att genomföra Regionplan för Skåne 2022–2040. Regionplanens syfte är att utgöra ett stöd för den fysiska planeringen i de skånska kommunerna vad gäller de mellankommunala och regionala planeringsfrågorna samt bidra till att skapa ett sömlöst Skåne för invånarna.

    Bilagor

  8. Stadsbyggnadsnämnend är positiv till att Lillgrund pekas ut som allmänt intresse för energiutvinning men lyfter att dess utvecklingspotential inte inryms. Nämnden invänder mot att Sjollen tagits bort och påtalar vikten av att det återinförs som allmänt intresse för energiutvinning. Nämnden vidhåller, vad som framfördes i samrådet, att Öresundsmetron ska pekas ut som ett utredningsområde mellan Köpenhamn och Malmö, samt att ett nationellt förfarande för ett sammanhängande kustskydd ska utvecklas och redovisas.

     

    Bilagor

  9. Trafikverket är ansvarig myndighet för utpekande av riksintressen för transporter inom områdena väg, järnväg, sjöfart och luftfart. I remisshandlingarna föreslår Trafikverket ett antal förändringar av de kriterier som används som stöd vid beslut om anläggningar inom kommunikationssektorn ska klassificeras som riksintresse eller ej. Trafikverkets ambition är välkommen men statusen på de riksintressepreciseringar som framtagits utifrån de tidigare kriterierna blir oklar, exempelvis den för Malmö hamn. Möjligheten att peka ut riksintressen som avser anläggningar som saknar beslut om slutlig lokalisering måste användas med försiktighet. De riskerar att begränsa utvecklingsmöjligheterna av intilliggande mark och borde därför åtföljas av ett krav på att det snarast påbörjas ett utredningsarbete för att klargöra riksintressets slutliga anspråk.

    Bilagor

  10. Tekniska nämnden har till stadsbyggnadsnämnden översänt ett förslag till Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024–2033 för synpunkter. I förslaget till åtgärdsprogram anges tre inriktningar för arbetet med buller: ljudmiljö i boendemiljöer, förskolors- och grundskolors utemiljöer samt parker, rekreationsområden och offentliga vistelseytor. Femton åtgärdsexempel för Malmö är framtagna med uppskattad kostnad och ansvarsfördelning.

     

    Bilagor

  11. Stadskontoret har skickat remiss avseende föreslag på riktlinjer för intern prissättning. Riktlinjen anger att självkostnad gäller som huvudprincip för samtliga interna köp-säljrelationer mellan stadens nämnder. Av riktlinjerna framgår hur interna priser bör sättas, följas upp och utvärderas. Det framgår även krav på transparens och skriftlig dokumentation. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig bakom föreslagna riktlinjer för intern prissättning.

    Bilagor

  12. Granskning.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra förtätning med blandad stadsbebyggelse i området. Syftet är även att upphäva fastighetsindelningsbestämmelserna, som förutom fastigheterna inom planområdet även gäller för fastigheten Holmastycket 5. Planförslaget innebär nya byggrätter för cirka 180 bostäder och en centrumlokal, intill Annetorpsvägen. Möjlighet ges att höja befintlig bebyggelse i området från en till tre våningar. Bebyggelsen innehåller idag vårdboende, kontor, folkhögskola, förskola och grundskola. En ny byggrätt som innebär en utökning av skolan och förskolan skapas i sydost och en byggrätt i sydväst ger möjlighet till ett nytt bostadshus eller vårdboende.

  13. Samråd.
    Detaljplanens syfte är att möjliggöra utbyggnad av en underhållsdepå för tåg med tillhörande spåranslutningar till Södra stambanan. Syftet är även att säkerställa anläggningens funktion och lämplighet i förhållande till dess utbredning inom både Malmö kommun och Burlövs kommun.

  14. Samråd.
    Planändringen gör det möjligt att inreda vinden i befintligt bostadshus inom fastigheten Gnistan 10.

  15. Planuppdrag.
    Detaljplanens syfte är ändra markanvändningen till bostadsändamål för att säkerställa att den befintliga skolbyggnaden kan användas och bevaras. Detaljplanens syfte är vidare att reglera omfattningen och utformningen av bebyggelsen inom fastigheten. Detaljplanen ska skydda de kulturhistoriska värdena och naturmiljön inom fastigheten.

  16. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked. Begäran om planbesked avser ändring av gällande detaljplan för att kunna stycka av fastigheten Landbacken 12, och göra det möjligt att använda en befintlig byggnad inom fastigheten som bostadshus.

  17. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår positivt planbesked. En privatperson har begärt planbesked för att inom fastigheten Kalkbrottsarbetaren 25 kunna bygga ut befintligt enbostadshus. Bygglov kan i dagsläget inte beviljas eftersom den huvudbyggnad som finns på fastigheten idag strider mot gällande detaljplan.

     

  18. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked för att pröva en utveckling av Södervärns bussterminal. Stadsbyggnadskontoret bedömer det som positivt att i samband med utvecklingen av Södervärns bussterminal även pröva en exploatering på platsen. En prövning av exploatering i anslutning till Södervärns bussterminal behöver inledas med ett förarbete i samverkan med berörda förvaltningar inom Malmö stad och övriga intressenter i området för att finna samsyn kring en långsiktig inriktning kring hur Södervärn bäst utvecklas som en helhet. I förarbetet behöver exploateringens omfattning, placering, skala och innehåll hanteras i sammanhanget att utveckla Södervärns bussterminal.

  19. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. Området ligger i anslutning till Svågertorps station och i ett verksamhetsområde med goda förutsättningar för yteffektiv bebyggelse. Givet platsens förutsättningar bedöms det lämpligt att pröva högre bebyggelse inom fastigheten. Vilka höjder som är lämpliga och för hur stor del av fastigheten dessa kan bli aktuella hanteras i en kommande detaljplaneprövning.

  20. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökanden ges ett positivt planbesked. Fastigheten ligger inom Svågertorps handelsområde. Åtgärden innebär att delar av fastighetens befintliga markparkering bebyggs och att Nornegatan får mer bebyggelse längs dess kantzoner. Befintlig infart från Kulthusgatan kan användas. Ändringen av detaljplanen syftar till att möjliggöra en byggnad om cirka 400 kvadratmeter för centrumverksamhet/restaurangverksamhet. Den sökta åtgärden bedöms kunna prövas genom en ändring av del av gällande detaljplan.

  21. Åtgärden avser förhandsbesked för att bygga ytterligare ett hus på fastighetens nordvästra hörn. Fastigheten Husie 173:19 ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten ligger inom Fårabäcks by. Ytterligare ett hus på platsen anses bli en naturlig komplettering som inte behöver föregås av en detaljplan. Fastigheten kan anslutas till kommunalt VA. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden ger ett positivt förhandsbesked.

  22. Åtgärden innebär att ett bostadshus med 65 lägenheter och en butikslokal samt en restauranglokal uppförs. Bebyggelsen består av en volym om nio våningar där de två övre våningarna är indragna. Fasaden mot norr, väster och söder domineras av ett ganska expressivt uttryck med balkonger och terrasser medan fasaden mot öster är mer återhållsam. Gården innehåller en mindre yta för gemensamt umgänge samt cykelparkering. Övrig cykelparkering sker i markplan samt källaren. Bilparkering sker i eget underjordiskt garage och i grannfastighetens dito samt att ett antal platser köps utifrån.

  23. Ansökan avser nybyggnad av rad- och parhus totalt 13 bostäder på fastigheten Sallerup 180:12. 8 bostäder i parhus i ett plan och 5 bostäder i radhus i två plan. Förslaget är förenligt med gällande detaljplan. Förslaget uppfyller god form-, färg- och materialval och tar hänsyn till stads- och landskapsbild och uppfyller 9 kap 30 § i övrigt. Stadsbyggnadskontoret förslår att stadsbyggnadsnämnden beviljar bygglov.

  24. Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av 20 radhus fördelat på fyra separata radhuslängor med tillhörande förrådsbyggnader samt gemensam markparkering. Fastigheten utgör ett eget kvarter i delområdet Videdal i Husie. En fastighetsindelning kommer göras där varje radhus blir placerat på egen fastighet. I mitten av kvarteret anläggs en gemensam bostadsgård. Samtliga hus är i två våningar och utförs med skiffergrå takshingel samt träpanel i tre olika gröna kulörer. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kravet på en god helhetsverkan.

  25. Åtgärden innebär nybyggnad av flerbostadshus med underjordiskt garage och tillhörande cykelförråd, stödmurar samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Projektet är en omvandling av tomtens tidigare industriella användning och omfattar 154 bostadslägenheter. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  26. Fasadändring har påbörjats utan bygglov eller startbesked på fastigheten Lejonet 2 vid Stortorget. Ett skärmtak över uteservering har uppförts på en byggnad med ett särskilt högt kulturhistoriskt värde. Stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren att ta bort fasasdändringen (skärmtaket) inom 3 månader från att beslutet vinner laga kraft, samt förenar föreläggandet med ett löpande vite på 50 000 kr per kalendermånad som föreläggandet inte följs.

  27. En vårdcentral som beviljats tidsbegränsat bygglov för ändrad användning har inte återställts till småindustri med tillhörande kontor innan tiden för det tidsbegränsade bygglov gått ut, inom fastigheten Spindeln 2. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  28. En tillbyggnad har uppförts utan bygglov mellan 2015 och 2016 inom fastigheten Karlsvik 8. Stadsbyggnadskontoret bedömer att tillbyggnaden på grund av avvikelse från detaljplanen inte kan få lov i efterhand. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför nämnden att förelägga fastighetsägaren om att ta bort tillbyggnaden.

  29. Två tillbyggnader har uppförts och en fasadändring har påbörjats utan bygglov och startbesked inom fastigheten Limhamn 154:376. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  30. Flera byggnader, tillbyggnader, plank har uppförts och ytterligare bostäder har inretts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Bunkeflostrand 10:9. Stadsbyggnadsnämnden har tidigare tagit ut byggsanktionsavgifter för överträdelserna. Överträdelserna, utöver ett plank, bedöms inte kunna få bygglov i efterhand. Fastigheten har bytt ägare. Den nya fastighetsägaren föreläggs om att ta bort de byggnader, tillbyggnader, plank och ytterligare bostäder som bedöms inte kunna få bygglov i efterhand och söka lov i efterhand för det plank som sannolikt kan få lov.

  31. Bygglov har beviljats för en påbyggnad till en befintlig verkstads- och industribyggnad. Påbyggnaden har påbörjats utan startbesked. Vidare har två andra tillbyggnader till industribyggnaden gjorts och en bostad inretts i byggnaden, utan vare sig bygglov och startbesked. En ny motordriven port i byggnaden använts utan giltig besiktning. Ett lagertält har uppförts utan bygglov och startbesked på fastigheten. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  32. Fasadändringar har utförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Gråbröder 14. 41 fönster och två portar har tillkommit samt fått ett väsentligen annat utseende och en takkupa har fått en väsentligen annan placering än vad som redovisats i beviljat bygglov. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för fasadrändringarna.

  33. Föreläggande om rättelse att återställa taket på en byggnad inom fastigheten Gustav Adolf 14. Taket har någon gång efter 5 oktober 2014 bytts från skiffertak till bandat plåttak. Stadsbyggnadsnämnden har avslagit bygglovsansökan i efterhand för bytet av taktäckningsmaterialet. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga fastighetsägaren att senast nio månader efter beslutet vinner laga kraft återställa taket till rektangulära blågrå skifferplattor.

     

  34. I en industribyggnad inom fastigheten Gjuteriet 20 som har bygglov som gjuteri och verkstad har det inretts två bostäder utan bygglov och startbesked. En bostad har inretts i den tidigare matsalen tillhörande gjuteriet och den andra bostaden har inretts på ett entresolplan i en bilverkstad. En annan del av industribyggnaden har tidigare haft ett tidsbegränsat bygglov för föreningslokal men detta bygglov har löpt ut. Ingen förlängning eller permanent bygglov har beviljats och återställandet av byggnadsdelen har inte skett innan lovets giltighet har löpt ut. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  35. Detta beslut omfattar endast användningen av de motordrivna portarna och ändringarna i byggnadens ventilation. Övriga listade åtgärder utreds fortfarande. Tre motordrivna portar har använts trots att det inte funnits giltiga besiktningar i industribyggnaden inom fastigheten Sämjan 2. På bottenplan i byggnaden har nya ventilationsaggregat, fläktar och kanaler installerats och kopplats på en befintlig anläggning på övre plan i byggnaden. På övre plan har aggregat och delar av kanalerna för befintlig ventilationsanläggning i en träningslokal bytts ut och ändrats. Teknisk anmälan och startbesked saknas för ändringarna i byggnadens anordning för ventilation. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för ändringarna i byggnadens anordning för ventilation samt för de otillåtna användningarna av de motordrivna portarna.

  36.   36

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.