Möte 2021-08-26
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
2
Val av justerare och justeringsdag (förslag på justeringsdag 6/9)
-
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2021-08-26.
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
I bifogad budgetskrivelse beskriver stadsbyggnadsnämnden den övergripande inriktningen för verksamheten 2022 samt anger de mest angelägna prioriteringarna i grund- och utvecklingsuppdrag.
Ärendet inleds med information som ges av stadsbyggnadsdirektör Marcus Horning.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
598kb Ladda ner dokument
-
-
Denna lokalbehovsplan 2022–2031 för stadsbyggnadsnämnden har tagits fram som en del av stadens gemensamma lokalförsörjningsplan. Mellan åren 2010–2021 har antalet anställda på stadsbyggnadskontoret ökat med ca 60 medarbetare. I maj 2021 har stadsbyggnadskontoret 238 anställda (detta är timanställda, visstidsanställda och tillsvidareanställda) samt det planeras även för 12 extratjänster och nystartsjobb under 2021. Nya arbetsplatser har skapats genom ombyggnationer i befintliga lokaler samt att flera personer får dela större arbetsrum. Pandemin har framkallat modernare arbetssätt med bland annat alternativa arbetsplatser och digitala möten som följd och därmed har också behovet av fysisk närvaro på arbetsplatsen minskat. Om detta blir långvarigt återstår att se. Ett samlat grepp behövs från alla involverade förvaltningar för översyn hur stadshusets lokaler ska nyttjas i framtiden.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Bostadsförsörjningsprogram 2022–26 utgör Malmö stads riktlinjer för bostadsförsörjningen. Enligt Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar är det varje kommuns ansvar att med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Tyke Tykesson.
-
161kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Charlotte Bossen (C) och Kay Wictorin (C) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att fullmäktige ska ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att tillsammans med berörda nämnder utarbeta och anta en träbyggnadsstrategi för Malmö som ska fungera som ett komplement till existerande strategier för ett klimatneutralt byggande.
-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss - Regeringsuppdrag om att utreda förutsättningarna för ett marint områdesskydd i Öresund, STK-2021-865
Kommunstyrelsen har till stadsbyggnadsnämnden för yttrande översänt remiss från Länsstyrelsen Skåne angående regeringsuppdrag om att utreda förutsättningarna för ett marint områdesskydd i Öresund.
-
177kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Naturvårdsverket om Danmarks havsplan med tillhörande strategisk miljöbedömning till bland annat stadsbyggnadsnämnden för samråd. Havsplanen innehåller utpekade områden för aktiviteter som kan ge upphov till gränsöverskridande påverkan på Malmö stad och Malmös havsområde.
-
198kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
798kb Ladda ner dokument
-
832kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringskansliet har skickat betänkandet Ett nytt regelverk för bygglov (SOU 2021:47) på remiss till ett stort antal remissinstanser, bl. a Malmö stad. I betänkandet föreslås omfattande förändringar av dagens bestämmelser om lov, förhandsbesked och anmälan. Krav på lov (lovplikten), förutsättningar för lov och förhandsbesked samt handläggning av ärenden om lov och förhandsbesked föreslås regleras i ett helt nytt 9 kap. PBL. I betänkandet föreslås även ett nytt 6 kap. PBF, i vilket framför allt regleras krav på anmälan, förutsättningar för godkännande av anmälan samt handläggning av anmälningsärenden.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
428kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Inriktningsbeslut
Stadsbyggnadsnämnden gav 2019-12-12 stadsbyggnadskontoret i uppdrag att påbörja arbetet med detaljplan för del av fastigheten Tullstorp 180:84 m.fl. i Fortuna Hemgården i Malmö (Dp 5686). I underlaget till beslut om planuppdrag anges att planarbetet behöver inledas med att ta fram en strukturskiss för planområdet samt utzoomat mot norr, väster och söder. Delrapport strukturskiss tas fram för att tydliggöra förutsättningarna för denna detaljplan.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
14
Detaljplan för fastigheten Statisten 1 och del av fastigheten Hyllie 2:12 i Hyllie i Malmö (Dp 5493)
Antagande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att utöka förskoleverksamheten på fastigheten Statisten 1, Svågertorps förskola, dels genom en utökning av fastigheten, dels genom att möjliggöra en mer markeffektiv bebyggelse.-
164kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
378kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
15
Detaljplan för fastigheten Bunkeflostrand 21:6 (Gottorps gård) i Bunkeflostrand i Malmö (Dp 5567)
Antagande
Syftet med planförslaget är att göra det möjligt att uppföra ett nytt småhusområde genom avstyckning av fastigheten Bunkeflostrand 21:6. Detaljplanen möjliggör en bredare användning av den befintliga byggnaden genom att förutom bostäder även tillåta skola, äldrevård och kontor. Detaljplanen syftar även till att bevara befintliga natur- och kulturmiljövärden genom att marken kring den äldre trädridån avsätts som naturmark.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
928kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
-
16
Detaljplan för del av fastigheterna Landshövdingen 1 och Rosengård 131:25 i Rosengård Centrum i Malmö (Dp 5577)
Antagande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga delar av fastigheten Landshövdingen 1 med bostäder, förskola, gymnasium/vuxenutbildning och centrum.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
253kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
924kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändringen av detaljplan är att göra det möjligt att inreda vind i befintligt bostadshus för att tillskapa ytterligare lägenheter.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändringen av detaljplan är att göra det möjligt att inreda vind i befintligt bostadshus för att tillskapa ytterligare lägenheter.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändring av detaljplanen är att upphäva fastighetsindelningsbestämmelse för fastigheten Sigurd 9 för att möjliggöra en förändring av fastighetsindelningen.-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändring av detaljplanen är att upphäva fastighetsindelningsbestämmelse för fastigheten Landshövdingen 1 för att möjliggöra en förändring av fastighetsindelningen.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
368kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
21
Detaljplan för fastigheterna Innerstaden 30:40 och Innerstaden 31:7 (Ellstorp) m.fl. i Innerstaden i Malmö (Dp 5564)
Granskning
Detaljplanen syftar till att pröva lämpligheten för en utbyggnad av planområdet i enlighet med översiktsplan för södra Kirseberg och Östervärn (antagen december 2020). Detaljplanen ska tillvarata det centrala och stationsnära läget och möjliggöra för ny tät stadsbebyggelse som genom gång- och cykelförbindelser under kontinentalbanan binder samman planområdet med Kirseberg och tillkommande bebyggelse norr om kontinentalbanan. Syfte är också att utveckla ekosystemtjänster och gröna värden i området.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Dziugas Lukosevicius.
-
161kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
29mb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Planförslaget möjliggör uppförandet av bostäder för personer med särskilt stöd i vardagen enligt LSS. Byggnaden föreslås innehålla gruppboende för sex lägenheter med egna uteplatser, gemensamhetsytor samt tillhörande grönytor och parkeringsplats. Lokaliseringen i kanten av Ögårdsparken är en plats med avskildhet lämplig för att ge en lugn boendemiljö vilket är en typ av boende som staden efterfrågar för att möta behovet inom LSS.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
512kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en större förtätning av kvarteret Kulthuset 1 genom att både möjliggöra tillbyggnader på det befintliga IKEA-varuhuset och möjliggöra ytterligare byggrätter för kontor och centrumverksamhet.-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med en ny blandad stad innehållande bostäder, grundskola, förskola, centrumfunktioner, park och mötesplatser. Den nya bebyggelsen ska ta tillvara områdets centrala och stationsnära läge genom ett effektivt markutnyttjande i dess närhet samtidigt som det är av stor vikt att ta hänsyn till kulturmiljön genom att bevara och utveckla Järnvägverkstädernas industriella prägel och knyta an till karaktären i befintliga Kirseberg. Syftet är också att koppla ihop Kirseberg med den centrala staden.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Daniel Eklund.
-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att förtäta fastigheten Jellinge 1 genom att möjliggöra uppförandet av ytterligare en verksamhetsbyggnad inom fastigheten. Syftet är också att, utöver att bekräfta gällande markanvändning, pröva möjlighet att nya och befintliga byggnader inom fastigheten kan inrymmas med restaurangverksamhet.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
700kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Granaten 10 och 11 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
349kb Ladda ner dokument
-
-
De ytor som verksamheten på Morup 5 använder utanför sin fastighet ägs av Malmö stad. Tidigt i planprocessen framkom att kommunen inte är villig att sälja marken. Anledningen är bland annat att ytor som är möjliga att använda för fördröjning av skyfall på kommunens mark skulle övergå i privat ägo och inte kunna användas för allmänna ändamål. Det finns också en i översiktsplanen utpekad grön koppling som ska stärkas, vilket inte utesluter att ytorna kring Morup 5 behöver finnas kvar som allmän platsmark.
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Åtgärden innebär att det skapas 104 lägenheter inom fastigheten Fyrskeppet 1 (Gamla Dockan/Fyrskeppsgränd). Bebyggelsen består av fyra volymer sammanhållna genom utformning, materialval och gestaltning. Mot söder föreslås en byggnad om fyra våningar denna byggnad är sammanbyggd med en lika hög byggnad mot öster. I fastighetens hörn mot nordost föreslås en byggnad om 13 våningar och slutligen i norr en byggnad om fyra våningar. Samtliga volymer har även en indragen takvåning. Gården är öppen mot väster och innehåller plats för samvaro och lek. Parkering köps in på närbelägen extern plats där erbjuds även två bilpoolplatser samt planeras det finnas tre HCP på gården.
-
Åtgärden avser nybyggnad av flerbostadshus (70 st lägenheter) inklusive 1 st cafélokal, miljöhus, växthus, cykelskjul, stödmurar samt underjordiskt garage inom fastigheten Flytvästen 1 (Limhamns stationsväg). De norra och de södra huskropparna har 6 till 7 våningar (inkl takvåning på den norra delen), medan radhus uppförs i 2-3 våningar mot öster och väster. Det som kännetecknar förslaget är fasader med träspån och de karaktärsdanande burspråken (karnap).
-
Ärendet avser nybyggnad av flerbostadshus samt tillhörande förråd inom fastigheten Behandlingen 2 (Simrisbanvägen 26, 28) Förrådet ligger inom byggrätt som delas med grannfastigheten Behandlingen 1. För denna byggrätt är maximalt tillåten byggnadsarea överskriden genom befintliga byggnader. En av dessa, Byggnad 32, har dock rivningslov och startbesked för rivningen har meddelats. Bygglov för förrådet föreslås därför villkoras med att denna rivning ska slutföras.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av flerbostadshus med totalt 192 st lägenheter, 7 st lokaler (butiker, restaurang, kontor), parkeringsgarage samt solcellsanläggning, murar och stödmurar inom fastigheten Godsfinkan 3 (Carlsgatan) Som en del av Malmös nya stadssiluett i Nyhamnen har bl a gestaltningen av tornen och utformningen av bottenvåningens fasader varit en viktig del av handläggningen.
-
Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av en ny gymnasieskola för 1 200 elever i en fyravåningsbyggnad inom fastigheten Makrillen 3 (Citadellsvägen 25-29). Skolan nås via en huvudentré i långsida mot söder och har merparten av sin utemiljö på baksida mot nordväst där också angöring för större fordon sker. Bilparkering till verksamhet löses på närbelägen fastighet via avtal. Cykelparkering löses som helhet inom den egna fastigheten. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av kontor inom fastigheten Bohus 8 (Trelleborgsvägen 13). Hänsyn har behövt tas till omgivande bebyggelse.
-
Åtgärden innebär att vind i flerbostadshus inom fastigheten Värnhem 13 (Vårgatan 3A) inreds med 6 bostadslägenheter varav hälften smålägenheter på 35 kvm. Yttre förändringar som föreslås är takfönster mot gata och takkupor och takterrasser mot gård. En ny hiss installeras i trapphus som servar de större lägenheterna. Nytt parkeringsbehov för bil och cykel löses inom fastigheten och uppfyller Malmö stads parkeringsnorm. Föreslagen åtgärd är förenlig med gällande detaljplan.
-
Föreslagen åtgärd innebär att befintlig byggnad inom fastigheten Limhamn 156:106 (Strandgatan 17A) som tidigare bland annat innehållit kontor/mekanisk verkstad inreds med butik och café. För att anpassa byggnaden till den nya verksamheten föreslås nya glaspartier på del av fasad samt ett nytt miljöhus och ett plank. Cykelparkering anordnas inom fastigheten med bilparkering löses på annan fastighet genom parkeringsavtal. Åtgärden strider mot gällande detaljplan vad avser ändamålet men det finns förutsättningar att pröva verksamheten som ett lämpligt komplement till föreskriven användning i gällande detaljplan. Erinringar finns från berörda sakägare.
-
Föreslagen åtgärd innebär att miljöstation i mark (UWS Underground Waste System) uppförs i fastighetens västra del, på torgytan mot Mariedalsvägen. Fastighets- och gatukontoret accepterar inte föreslagen placering och hänvisar till trafiksäkerheten för planerad framtida cykelbana på östra sidan av Mariedalsvägen, som kan äventyras, då in-och utfart från angöringsfickor för sopbil kommer att korsa cykelbanan. Åtgärden innebär en avvikelse från gällande detaljplan.
-
Åtgärden innebär att ett kedjehus i grupphusbebyggelse inom fastigheten Grisslan 2 (Grisslevägen 1) föreslås byta kulör. Hänsyn har behövt tas framför allt beträffande kulturmiljö och varsamhetsbestämmelser.
-
Ärendet avser nybyggnad av flerbostadshus på fastigheten Hugo 6 samt inredning av vindslägenheter på grannfastigheten Hugo 17. Tillsammans bildar de två fastigheterna ett sammanhängande kvarter. Fastigheterna är belägna inom särskilt kulturhistoriskt värdefullt område (den östra delen av Rörsjöstaden) och Hugo 17 angränsar till Värnhemstorget, Föreningsgatan och Kungsgatan. Stadsbyggnadskontoret anser att förslaget inte är tillräckligt anpassat till sin omgivning. Vidare uppfyller det inte kraven på tillgänglighet och användbarhet samt lämplighet avseende bostadsutformning. De föreslagna lösningarna avseende parkering, avfallshantering, entréväg till vissa lägenheter samt tvätt- och torkmöjligheter bygger också på att de två fastigheterna nyttjar varandra. Servitut eller motsvarande för detta saknas och även dessa krav anses därmed inte vara uppfyllda.
Ärendet inleds med information som ges av enhetschef Tina Weberg.
-
Ärendet avser inredande av fyra bostadslägenheter i källare i befintliga flerbostadshus inom fastigheten Trumpeten 2 (John Ericssons väg 85F). Stadsbyggnadskontoret anser att den föreslagna utformning, där bostädernas golvnivå är avsevärt lägre än omgivande mark, innebär att åtgärden inte uppfyller kravet på lämplighet.
-
Åtgärden innebär att befintliga fönster och fönsterdörrar byts ut till nya fönster i aluminium på fastigheten Onsjö 7 (Herrestadsgatan 9). Befintliga räcken vid de franska balkongdörrarna föreslås bytas till nya räcken, även om de inte längre får någon praktisk funktion, då balkongdörrarna ersätts med ett nedre fast parti och ett övre öppningsbart fönster. Befintliga karmar och innerbågar är de ursprungliga. Karmarna förseddes under slutet av 90-talet med utanpåliggande plåt och ytterbågen ersattes av en ny ytterbåge i aluminium med lågemissionsglas. Enligt inlämnad antikvarisk konsekvensanalys avses även befintliga entrépartier i blankpolerat stål bytas ut men detta redovisas inte i ansökan. Malmö museer avstyrker inlämnat föreslag då sökt bygglov inte anses uppfylla varsamhetskravet i PBL 8 kap. 17§ avseende byte av fönster- och fönsterdörrar och att fönsterdörrar utförs som fasta partier. De avstyrker även planerad åtgärd gällande utbyte av de ursprungliga entrépartierna i stål även om den delen inte finns redovisad i ansökan.
-
Åtgärden innebär tillbyggnad av enbostadshus i form av en påbyggnad av befintlig enplansdel på husets gårdssida inom fastigheten Tranbäret 13 (Rudbecksgatan 58). Påbyggnaden utformas med sadeltak i vinkel mot befintligt sadeltak. På takfallet mot gatan kommer även ett takfönster att sättas in. Samtliga fasader, både på befintlig byggnad och tillbyggnad ska putsas vita. Hänsyn har behövt tas till byggnadens och områdets kulturvärden och varsamhetskrav vid ändring.
-
Föreslagen åtgärd innebär bibehållande av fasadändring för 11 redan bytta fönster samt byte av resterande 9 fönster inom fastigheten Käglan 10 (Torngatan 31). Hänsyn har behövt tas till byggnadens och områdets kulturhistoriska värden samt varsamhetskrav vid ändring.
-
Åtgärden innebär uppsättning av skyltar på fasad inom fastigheten Boplatsen 3 (Boplatsgatan 6) som vetter mot Ystadvägen. För dessa skyltar ansöks även om skyltprogram för att underlätta vid händelse att skyltar behöver bytas ut. Stadsbyggnadskontoret bedömer att skyltarna strider mot av stadsbyggnadsnämnden antagna riktlinjer avseende skyltning.
-
Åtgärden innebär uppsättning av 7 verksamhetsskyltar på fasad samt en logotyp-skylt för köpcentret Triangeln och en ljusramp inom fastigheten Kaninen 26 (Triangeln 2). Verksamhetsskyltarna anses inte lämpliga med hänsyn till stads- och landskapsbilden samt vikten av en god helhetsverkan.
-
Ärendet avser rivning av bland annat byggnad uppförd som ålderdomshem inom fastigheten Virket 8 (Sigtunagatan 13). Byggnaden ingår i befintlig kvartersstruktur. Stadsbyggnadskontoret anser att byggnaden har ett sådant kulturmiljövärde att den bör bevaras.
-
En ytterligare bostad har inretts i ett enbostadshus och anläggningar för vattenförsörjning och avlopp har installerats i den nya bostaden inom fastigheten Ängsvädden 24 (Syster Astrids gata 6). En bygglovsansökan har lämnats in för den ytterligare bostaden och installationerna i efterhand men har sedan återkallats. Trots information från stadsbyggnadskontoret har ägarna inte lämnat in några uppgifter om att rättelse skulle ha vidtagits. Det har heller inte i övrigt framkommit några uppgifter om att rättelse skett.
-
En ny trappuppgång med två stödmurar har uppförts och ett fönster gjordes om till en ytterdörr inom fastigheten Lövvik 23 (Lövviksgatan 5B). Ett tak och vägg har sedan uppförts över den nya trappuppgången. Åtgärderna saknar bygglov och startbesked.
-
En ytterligare bostad har inretts på vinden i ett mindre flerbostadshus inom fastigheten Galten 3 med adressen Apoteksgatan 16 i Limhamn. Den nuvarande ägaren har de senaste fem åren monterat kök och badrum samt tagit i anspråk utrymmet som en separat bostad. Åtgärden bedöms därmed inte vara preskriberad även om en tidigare ägare redan på 80-talet gjort vissa förberedelser för inredning av utrymmet. Inom fastigheten finns redan fler bostäder än vad som är tillåtet enligt detaljplanen.
-
En del av en ekonomibyggnad har inretts och använts som bostad inom fastigheten Lockarp 9:4 (Lockarps Kyrkoväg 100) i Oxie. Vid besök av miljöförvaltningen den 29 juni 2021 hade sängar tagits bort men frysar, kylar och en hel del personliga tillhörigheter fanns kvar. Eftersom det finns kvar inredning för bostadsändamål föreslår stadsbyggnadskontoret att en byggsanktionsavgift på 29 750 kr ska tas ut av fastighetsägarna för att de utan nödvändigt startbesked inrett en del av byggnaden för ett väsentligen annat ändamål.
-
Byggsanktionsavgift för installation av anordning av vattenförsörjning och avlopp i komplementbyggnad inom fastigheten Plöjaren 20 (Poppelgatan 33). Stadsbyggnadskontoret mottog den 7 januari 2021 information gällande ett garage som byggts om till bostad. Den 24 maj 2021 inkom ombud för fastighetsägare med underlag som visar garagets användning. I samband med uppförande av kök inom byggnaden under våren 2019 har installation utförts avseende installation av vask och anordning för tvättmaskin. Installationen saknar föregående anmälan.
-
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 23 januari 2020 om byggsanktionsavgift för uppförande av tillbyggnad till enbostadshus utan bygglov och startbesked inom fastigheten Klagstorp 39:53 (Vindåkravägen 3). Bygglov för tillbyggnaden beviljades den 29 januari 2020. Rättelse har inte vidtagits och underlag som möjliggör utfärdande av startbesked har inte inkommit till stadsbyggnadskontoret.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av komplementbyggnad och tillbyggnad utan startbesked inom fastigheten Dammhälla 7 (Fridhällagatan 21). Stadsbyggnadskontoret mottog anmälan för nybyggnad av komplementbostadshus på 30 kvadratmeter samt tillbyggnad av enbostadshus på 13 kvadratmeter den 28 mars 2021. Den 7 juli 2021 fick stadsbyggnadskontoret information om att uppförandet av byggnaden och tillbyggnaden påbörjats innan det att startbesked utfärdats.
-
År 2019 gjordes en ändring av skolbyggnadens ventilation, brandskydd och vatten- och avlopp vilket upptäcktes i samband med handläggningen av den tekniska anmälan som gjordes i efterhand inom fastigheten Flundran 1 (Gibraltargatan 2). Ändringarna har bland annat inneburit nya fläktrum, nya fläkaggregat och ventilationsdragningar, nya dragningar för vattenförsörjning och avlopp i och med installation av nya WC-grupper och RWC, samt tillkommande av brandceller, ändrad dimensionering av våningsplan samt installation av brandgasspjäll och isolering.
-
I del av byggnaden inom fastigheten Pukan 1 (Köpenhamnsvägen 46) finns bygglov för butik för försäljning av skor och husgeråd. Butiken har sedan delats upp i och inretts som två lokaler där det i den ena nu bedrivs gym och i den andra bedrivs hundsim/pälsvård och hundgym. Två duschar har installerats på källarplan och en hundsimbassäng i bottenplan.
-
En manskapsbod (annan liten byggnad) hade ställts upp utan bygglov och startbesked inom fastigheten Musketören 3 (Sergeantgatan 22). Bygglovsansökan för uppställningen inkom den 12 mars och uppställningstid anges vara sedan den 4 januari 2021.
-
Den tidigare takkonstruktionen har tagits bort på ett enbostadshus och en mindre tillbyggnad rivits inom fastigheten Vikhem 31 (Ekströms väg 13) i Vintrie. Ändringen av den bärande konstruktionen och rivningen har påbörjats utan nödvändigt startbesked. Ägarna har framfört att åtgärderna varit nödvändiga för att åtgärda säkerhetsbrister i den bärande konstruktionen. Stadsbyggnadskontoret anser inte att det framkommit att riskerna var så akuta att det inte gått att vidta tillfälliga åtgärder för att stabilisera konstruktionen i avvaktan på prövning av lov och startbesked.
-
Byggsanktionsavgift för fasadändring och väsentlig ändring av ventilationsanläggning inom fastigheten Stjärnehus 7 (Ernst Ahlgrensgatan 6A). Stadsbyggnadskontoret mottog den 30 januari 2020 information gällande en ventilationsanläggning som uppförts på takterrass. Ventilationsanläggningen bedöms påverka det visuella intrycket av byggnaden och utgör en fasadändring som omfattas av krav på bygglov. Sugkamrar har kopplats ihop på vinden och ett nytt ventilationsaggregat med återvinning av frånluften har installerats. Ändringen bedöms utgöra en väsentlig ändring av byggnadens ventilationsförsörjning och omfattas av krav på anmälan. Ändringarna saknar bygglov och anmälan.
-
Byggsanktionsavgift för installation av solenergianläggning utan startbesked inom fastigheten Torsten 12 (Major Nilssonsgatan 13). Byggnaden omfattas av varsamhetskrav och ligger inom ett riksintresse för kulturmiljövården och att installera en solcellsanläggning på taket kräver därav bygglov. Solenergianläggningen saknade bygglov och startbesked när den uppfördes. Placeringen av solpaneler mot gatan ingår inte i det senare beviljade bygglovet och är en placering som Malmö Museer avstyrker.
-
Informationen ges av planarkitekt Annika Arvidsson.
-
Informationen ges av enhetschef Carina Tenngart Ivarsson.
-
Informationen ges av bygglovsarkitekt David Melander.
-
62
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2021