Förslag på justeringsdag 2025-03-04.
Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).
a) Handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö 2023-2025 (Mujo Halilovic & Julia Sällström, kulturförvaltningen)
b) Information om Årsanalys 2024 (Madeleine Spjuth & Daniel Wolski)
c) Information om Malmö in the making (Nina Warnolf)
d) Information om resultatet i medarbetarenkäten (Peter Holmström)
e) Information om Masugnen-Sofielund och bebyggelsen nära Stadex (Joel Hedin & Kenneth Fryklander)
Information - skriftlig Uppföljning Samverkan
Information - skriftlig Uppföljning av SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete)
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-02-26.
Anmälan av delegationsbeslut
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
Årsanalys 2024 visar verksamhetens utveckling under året och hur stadsbyggnadsnämnden bidrar till stadens målområden och dess kommunfullmäktigemål. Årsanalysen beskriver även hur ekonomin utvecklats. Av de tolv kommunfullmäktigemål som stadsbyggnadsnämnden tilldelats av kommunfullmäktige visar uppföljningen att nämndens bidrag till nio mål bedöms vara enligt planering. För tre kommunfullmäktigemål bedöms nämndens bidrag vara delvis uppnått.
I ärendet redovisas de granskningar som togs fram i rapporten intern kontrollplan 2024: den nya taxans konstruktion och påverkan på stadsbyggnadsnämndens ekonomi samt digital offentlig service. I september 2024 rapporterades följande granskningar till nämnden: AI, felaktig tillgång till information och lokaler och lågkonjunkturens påverkan på stadsbyggnadsnämndens verksamheter. I samma rapport redovisades också förvaltningens egen självskattning avseende intern kontrollarbetet.
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet. Den interna kontrollen är tillräcklig när den förebygger, upptäcker och åtgärdar. Med intern kontroll avses de strukturer, system och processer som bidrar till tydlighet och ordning och som säkerställer att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål, uppdrag och övriga styrdokument. Den interna kontrollen ingår i styrningen och är del av ledningssystemet.
Budgetuppdrag 2023 - stadsbyggnadsnämndens och tekniska nämndens uppdrag att undersöka hur storstadspaketet kan bidra till fler gröna mötesplatser för umgänge, kvartersparker mm
Tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden gavs i kommunfullmäktiges budget 2023 i uppdrag att tillsammans med boende och näringsidkare undersöka hur Storstadspaketet kan bidra till fler gröna mötesplatser för umgänge, kvartersparker, delad mobilitet och barns rörelse. I följande rapport redovisar de båda förvaltningarna resultatet av givet uppdrag.
Stadsbyggnadsnämnden är tillsynsmyndighet med ansvar för byggnadsfrågor enligt bland annat plan- och bygglagen. Stadsbyggnadsnämnden ska regelbundet följa upp och utvärdera sitt tillsynsarbete. Stadsbyggnadsnämnden godkänner därför Tillsynsplan 2025 som grund för planering och uppföljning av nämndens tillsyn för året.
I motionen föreslår Tony Rahm att tekniska nämnden får i uppdrag att ta fram en prismodell vid markförsäljning som premierar högre byggnadshöjder. Tekniska nämnden erbjuder aktörer att köpa eller att upplåta lämplig mark med tomträtt. Höga byggnader möjliggörs genom byggrätter i detaljplaner som Stadsbyggnadsnämnden antar. Stadsbyggnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.
Bilagor
I beredskapspolicyn fastställs sex förhållningssätt som ska vara inriktande för Malmö stads beredskapsarbete.
Bilagor
Tekniska nämnden har översänt samrådhandling till Vattentjänstplan för Malmö stad på remiss till stadsbyggnadsnämnden. Enligt Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster ska alla kommuner ha en vattentjänstplan antagen av kommunfullmäktige. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig positiv till förslaget till vattentjänstplan men önskar att planen tydligare redovisar konsekvenser för den kommunala organisationen och staden som helhet.
Bilagor
Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - En snabbare utbyggnad av häkten och anstalter (Ds 2024:25), STK-2024-1643
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat departementspromemorian ”En snabbare utbyggnad av häkten och anstalter” på remiss till bl.a. Malmö stad. Promemorian innehåller förslag bl.a. på ändringar i PBL i syfte att skapa förutsättningar för en snabbare flexiblare och effektiv utbyggnad.
Bilagor
Detaljplan för fastigheten Louisedal 1 och del av fastigheten Käglinge 1:16 i Käglinge i Malmö (Dp 5617)
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att komplettera Louisedals gård med nya bostäder, på ett sätt som tar hänsyn till kulturmiljön och den äldre gårdsformationen. Detaljplanen ska också möjliggöra en lämplig användning av gårdsbebyggelsen samt säkerställa bevarande av dess kulturhistoriska värden. Därutöver är syftet att skydda befintliga höga naturvärden på platsen.
Bilagor
Antagande.
Detaljplanen gör det möjligt att uppföra ny bebyggelse i form av bostäder och särskilt boende för äldre samt mobilitetshus, centrumverksamhet och nätstation inom planområdet. Detaljplanen ska också möjliggöra ombyggnad av Pildammsvägen till en mer stadsmässig gata på sträckan längs planområdet. Detta som en fortsättning på tidigare och pågående planläggning av Pildammsvägen i anslutning till planområdet.
Bilagor
Antagande.
Planändringen gör det möjligt att inreda vinden i befintligt bostadshus inom fastigheten Södermanland 3. Planändringen innebär även att befintlig påbyggnad mot bostadsgården blir planenlig.
Antagande.
Avsikten med ändringen av detaljplan är att möjliggöra anläggning av en ny järnvägsbro väster om befintliga järnvägsbroar, där järnvägen korsar Sege å och Inre Ringvägen.
Ändring av detaljplan för del av fastigheten Värmestugan 1 och del av fastigheten Hyllie 4:2 i Hyllievång (ÄDp 5893)
Antagande.
Planändringen innebär att kvartersmark för ett cykelparkeringshus utökas och justeras. Vidare innebär planändringen att en underjordisk bilpassage mellan två parkeringsgarage, vilken har beviljats i bygglov, blir planenlig.?
Planuppdrag.
Avsikten med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra inredning av vind i befintligt bostadshus för att tillskapa fler bostäder. Planläggningen motiveras av att fler bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk.?
Planbesked och planuppdrag.
Fastighets- och gatukontoret har begärt planbesked för ny detaljplan.
Bilagor
Ändring av detaljplan för del av fastigheterna Bunkeflostrand 11:3 och Bunkeflostrand 9:62 (ÄDp 5915)
Planuppdrag.
Arbetet innefattar att ändra befintlig detaljplan. Avsikten med ändringen av gällande detaljplan är att utöka byggrätt för lokaler till idrottsverksamheten på Bunkeflo idrottsplats. Ändringen av detaljplanen motiveras av att det stärker utbudet av fritidsaktiviteter i Bunkeflostrand och Bunkeflo idrottsplats som mötesplats. Vidare motiveras ändringen av att befintlig och framtida bebyggelse kan klimatanpassas för skydd mot skyfall och höjda vattennivåer.
Planbesked.
Begäran om planbeskedet avser att möjliggöra för café-, butik- och restaurangverksamhet inom fastigheterna Masugnen 7 och 28.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett negativt planbesked.
Planbesked.
Sökande har begärt planbesked för att möjliggöra bostadsbebyggelse inom fastigheten Oxie 15:2. Området ligger i Oxie anslutning till Ystadbanan. består av ett bostadshus samt mark som tidigare varit åkermark men nu har växt igen och utvecklat ett trädbestånd. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. En ny detaljplan enligt planbeskedet bedöms vara förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande, under förutsättning att utvecklingen sker med hänsyn till områdets ekologiska och sociala värden.
Återkallande.
Stadsbyggnadsnämnden gav 2024-06-18 stadsbyggnadskontoret i uppdrag att utreda möjligheten att stycka av fastigheten Kejsarkronan 5 och möjliggöra uppförande av ett friliggande småhus.
Den sökande har nu meddelat att de vill avsluta planarbetet.
Därför återkallas planuppdraget.
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av ett LSS boende. Boendet är för sex personer. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Del av fastigheten som ansökan avser ligger i utkanten av Malmö stad och är en lucktomt mellan detaljplanerat område och grönområde. Ytterligare en byggnad på platsen anses som en naturlig komplettering och som inte behöver föregås av detaljplan. Fastigheten kan anslutas till kommunalt VA. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden ger positivt förhandsbesked.
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av ett LSS boende. Boendet är för sex personer. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten ligger i utkanten av Tygelsjö och är en lucktomt mellan detaljplanerat område. Ytterligare en byggnad på platsen anses som en naturlig komplettering och som inte behöver föregås av detaljplan. Fastigheten kan anslutas till kommunalt VA. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden ger positivt förhandsbesked.
Åtgärden på fastigheten Hamnen 32:1 innebär anläggning av en 75 meter hög ackumulatortank samt nybyggnad av tillhörande pumphusbyggnad. Ackumulatortanken fungerar som ett energilager fyllt med fjärrvärmevatten. De vertikala plåtlamellerna ger en optisk illusion av ett timglas på den runda byggnadskroppen. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att åtgärden är lämplig och att den uppfyller kravet på god helhetsverkan.
En eldstad har installerats utan teknisk anmälan och startbesked inom fastigheten Gustav 1. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren. Eftersom eldstaden fått startbesked i efterhand föreslås stadsbyggnadsnämnden även att avsluta ärendet efter uttagande av byggsanktionsavgiften.
En hissinstallation har genomförts utan anmälan och startbesked inom fastigheten Gasklockan 4. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för olovlig installation av hiss.
En imkanal har uppförts längs en fasad på en innergård inom fastigheten Gustav Adolf 12. Uppförandet av imkanalen bedöms påverka byggnadens yttre utseende på ett sådant sätt att det kräver bygglov. Bygglov saknas för uppförande av imkanalen. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
Stadsbyggnadskontoret besökte fastigheten Masugnen 25 den 7 oktober 2024 och 6 november 2024 tillsammans med andra myndigheter som en del av den uppsökande och samordnade tillsynen. Vid besöken konstaterades att en ytterligare lokal inretts samt att två motordrivna portar inom fastigheten var inkopplade och i bruk utan giltiga besiktningar. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för inredningen av den ytterligare lokalen samt för den otillåtna användningen av de motordrivna portarna.
Stadsbyggnadskontoret noterade att ett tak hade uppförts över en uteservering vid ett besök på fastigheten Förrådet 5. Taket har därefter tagits bort men stadsbyggnadskontoret bedömer att även kvarvarande stolpar och balkar (pergola) utgör en sådan fasadändring som kräver bygglov. Pergolan har uppförts utan bygglov och startbesked. Efter besöket noterades även att en del av huvudbyggnadens södra fasad täckts med en träpanel och att ett plank uppförts, utan nödvändigt bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för att påbörjat fasadändringarna och uppfört planket utan nödvändigt startbesked.
12 fönster har bytts ut utan startbesked inom fastigheten Stråhälla 5. Fönsterna har bytts ut av de som ägde fastigheten innan den såldes till nuvarande fastighetsägare år 2021. Bytet av fönster bedöms påverka byggnadens yttre utseende på ett avsevärt sätt och kräver därför bygglov. Bygglov saknas för fönsterbytet. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av de f.d fastighetsägarna för fönsterbytet.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025