Hoppa över navigering
  1.  

    Förslag på justeringsdag 2023-08-31.

     

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2. a) Klimatkontrakt Hyllie slutrapport och berättelsen om Hyllie (Maria Olsbäck VA syd, Christan Röder FGK)

     

    b) Öresundsmetron (Josephine Nellerup, Patrik Widerberg FGK, Leif Gjesing Hansen STK)

     

    c) Återkoppling nämnduppdrag

    • 3-30-300-modellen gällande biologisk mångfald (Kristoffer Widestam)
    • Klimatberäkningar (Kristoffer Widestam)
    • Klimatkvarter (Kristoffer Widestam)
    • Långsiktiga och hållbara lösningar för konstnärsateljéer (Philip Tanimura)
    • Energiproduktion från solceller (Tina Weberg)
    • Konkretisering av kvalitetsfrågan inom arkitektur och gestaltning (Finn William)

     

  3. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2023-08-24.

  4. Med anledning av att avdelningschef Hanna Winsa avslutar sin anställning föreslår stadsbyggnadskontoret att stadsbyggnadsnämnden utser ekonomichef Birgitta Bergman till firmatecknare inom stadsbyggnadsnämndens verksamhetsområde under perioden 2023-08-25--2023-12-31.

    Bilagor

  5. Med anledning av ändrad ärendeprocess föreslås att beredningen inför nämnd får ändrade mötesdagar september-december 2023.

    Bilagor

  6. Kommunstyrelsen har för synpunkter, till stadsbyggnadsnämnden, översänt underlagsrapport till utredning av möjliga organisationsformer för en studentbostadsaktör med kommunalt huvudmannaskap. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig bakom rapportens slutsats att det saknas en tydlig organisatorisk hemvist i Malmö för byggande och förvaltning av studentbostäder. Nämnden förespråkar att Malmö stad utreder förutsättningarna för att bilda ett särskilt allmännyttigt studentbostadsbolag och som alternativ ett särskilt affärsområde eller dotterbolag inom MKB.

    Bilagor

  7. På uppdrag av stadsrevisionen i Malmö stad har revisionsbyrån PWC (Price Waterhouse Cooper) under juni 2022 granskat första delen i handlingsplanen “Att förebygga och hantera ekonomisk brottslighet och oegentligheter i välfärden” dvs otillåten påverkan och interna oegentligheter. Stadsbyggnadsnämnden ansåg i sitt yttrande 2022-09-28 att det samlade resultatet för de granskade nämnderna i revisionsgranskningen ganska väl belyser det faktum att det stadsövergripande arbetet då nyss startat upp och att de flesta förvaltningarna inväntat denna process för att planera och intensifiera arbetet framåt. Stadsbyggnadsnämnden finner PWC:s åtgärdsförslag relevanta och ämnar följa rapportens rekommendationer vilket utvecklats i första yttrandet från stadsbyggnadsnämnden daterat 2022-09-28. Implementeringen av arbetet har påbörjats och framskrider i enlighet med PWC:s rekommendationer. I yttrandet under respektive rekommendation från PWC redovisas de åtgärder som stadsbyggnadsnämnden hittills genomfört samt den fortsatta processen för kommande åtgärder.

    Bilagor

  8. I detta ärende presenteras ett förslag till ett nytt sammanhållet reglemente för stadens alla nämnder. Kommunstyrelsens arbetsutskott har, som en del av beredningen av ärendet, skickat förslaget på remiss till samtliga nämnder.

    Bilagor

  9. Antagande.?
    Syftet med detaljplanen
    är att möjliggöra en delning av fastigheten, så att verksamhetsbyggnad respektive bostadsbyggnad kan ligga på varsin fastighet. Syftet är också att göra befintlig charkuteriverksamhet planenlig.

    Bilagor

  10. Samråd.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att utöka byggrätt för industriändamål. Ändringen genomförs genom att område som utgörs av prickmark, mark som inte får bebyggas, utgår. Ändringen innebär även att gällande fastighetsindelningsbestämmelse för fastigheten Kvävet 3 utgår.

    Bilagor

  11. Samråd.
    Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att omvandla befintlig byggnad med bostäder, centrum och kontor i samklang med platsens kulturhistoriska värden. Omvandlingen ska ske med det vidare syftet att i ökad grad integrera planområdet med den omgivande stadsmiljön.

    Bilagor

  12. Planuppdrag.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra det möjligt att inreda befintlig vind i bostadshuset för att tillskapa ytterligare lägenheter. Planläggningen motiveras av att fler eller större bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk. Nu gällande detaljplan tillåter inte att vinden inreds.

    Bilagor

  13. Planuppdrag.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförande av ny byggnad för anpassad skola och dess fritidsverksamhet för årskurserna upp till 6:e klass.

    Bilagor

  14. Planuppdrag.
    Syftet med ändring av detaljplanen är att möjliggöra ett stickspår/avfartsspår från stambanan. Marken är idag planlagd för skyddsplantering och detaljplanen behöver därför ändras.

    Bilagor

  15. Planuppdrag.
    Syftet med ändringen av detaljplan är att möjliggöra anläggning av en ny järnvägsbro väster om befintliga järnvägsbroar, där järnvägen korsar Sege å och Inre Ringvägen.

    Bilagor

  16. Planuppdrag
    Fastighets- och gatukontoret (FGK) har begärt och fått positivt planbesked för att ändra användningen för fastigheten Ruffen 1. Fastigheten är idag planlagd för vård och centrumverksamhet. FGK önskar ändra användningen för att möjliggöra bostäder på fastigheten. Detaljplanens syfte är att pröva bostadsändamål med centrumverksamhet i bottenvåningen.  

    Bilagor

  17. Planuppdrag.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförande av omklädningsrum, klubblokaler och åskådarläktare vid Mellanhedens idrottsplats.

    Bilagor

  18. Planuppdrag.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra det möjligt att inreda befintlig vind i bostadshuset för att tillskapa ytterligare lägenheter. Planläggningen motiveras av att fler eller större bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk. Nu gällande detaljplan tillåter inte att vinden inreds.

    Bilagor

  19. Planuppdrag.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra det möjligt att inreda befintlig vind i bostadshuset för att tillskapa ytterligare lägenheter. Planläggningen motiveras av att fler eller större bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk. Nu gällande detaljplan tillåter inte att vinden inreds.

     

    Bilagor

  20. Åtgärden på fastigheten Brännhuset 1 (Skeppsgatan) innebär att det skapas 96 lägenheter och två lokaler. Bebyggelsen består av tre byggnadsvolymer. En volym med mindre lägenheter med entré direkt från gatan. Övriga lägenheter nås via trapphuset. Vidbyggt denna volym finns en högre byggnadskropp samt lokaler i markplan. I vinkel mot denna volym finns ytterligare en byggnadsvolym med två bostäder i två plan med entré i markplanet och däröver ytterligare lägenheter som nås via trapphus. Samtliga trapphus är genomgående. Det finns även en öppen portik mot gården. Gården innehåller uteplatser med pergola, högresta träd, lek, miljö- och cykelhus samt HCP. Parkering inköps på närbelägen extern plats.

  21. Föreslagen åtgärd innebär nybyggnad av förskola med förråd och väderskydd på fastigheten Ängsklockan 4 (Klagshamnsvägen 60A) som ska rymma 142 barn. På tomen låg tidigare en nu riven förskola. På tak till ny förskola föreslås solcellspaneler och på kort- och långsida placeras två fasadskyltar. Inom fastigheten finns även en befintlig förskola. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav och stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende friyta och parkering. Bygglov föreslås beviljas.

  22. Ansökan avser förhandsbesked att bygga ytterligare ett enbostadshus på fastigheten Toarp 5:90 som är belägen på Svedalavägen 103. Fastigheten ligger inom områdesbestämmelser för Toarps by. Granne har haft synpunkter. Stadsbyggnadskontoret föreslår positivt förhandsbesked.

  23. Åtgärden avser ett förhandsbesked för ytterligare ett bostadshus på fastigheten Tullstorp 180:106 (Tullstorpsvägen 87). Ärendet har sen tidigare beslutats som avslag. Avslagsbeslutet blev överklagat och mark- och miljööverdomstolen har upphävt beslutet och återförvisat ärendet till stadsbyggnadskontoret. Stadsbyggnadskontoret har handlagt ärendet igen och finner att det inte finns grund för att avslå ansökan. Stadsbyggnadskontoret har även hört berörda grannar och gjort remisser vilket inte gjorts tidigare då det var ett avslag. Stadsbyggnadskontoret föreslår positivt förhandsbesked.

  24. Tre bostäder har inretts och hyrs ut i källaren inom fastigheten Druvan 30 (Jöns Filsgatan 26). Den aktuella delen av flerbostadshuset har bygglov som lägenhetsförråd (bostadskomplement). En ny anläggning för ventilation har installerats för de tre ytterligare bostäderna. Stadsbyggnadskontoret föreslår att nämnden tar ut byggsanktionsavgifter på totalt 28 217 kr av fastighetsägaren för att påbörjat åtgärderna utan startbesked.

  25. Byggsanktionsavgifter för att ha påbörjat att inreda en ytterligare industrilokal (bageri) i en industribyggnad samt för att ha påbörjat en ändring som berör konstruktionen av byggnadens bärande delar inom fastigheten Pannremmen 1 (Sporregatan 21). En ytterligare industrilokal (bageri Almajd) har inretts i byggnaden. Bageriet är genom väggar avskilt från övriga verksamheter (nötrosteri och kontor). Vidare har ett entresolplan uppförts i bageriet och används som kontor och lager. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut byggsanktionsavgifter på sammanlagt 131 578 kr av tomträttsinnehavaren.

  26. En ny ventilation för en rosteriverksamhet på källarplan har installerats inom fastigheten Tusculanum 8 (Knivgatan 19). Ett ventilationsrör har placerats på fasaden, vilket bedöms vara en sådan avsevärd påverkan på byggnadens yttre utseende som kräver bygglov. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut byggsanktionsavgifter från fastighetsägaren på totalt 27 745 kr för att utan startbesked installerat ventilationsanordningen och ändrat fasadens utseende.

  27. Tretton lägenheter har tagits i bruk utan föregående slutbesked i ett flerbostadshus inom fastigheten Kantaten 5 (Kantatgatan 68-72). Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift på 92 137 kr av fastighetsägaren för ibruktagandet av lägenheterna.

  28. En komplementbyggnad inom fastigheten Taxus 6 (Taxusgatan 2) har börjat användas som en självständig bostad. Tomten är redan bebyggd med en huvudbyggnad och att göra om komplementbyggnaden till en självständig bostad tillåts inte av gällande detaljplan.
    Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att förelägga fastighetsägaren att inom 6 månader upphöra med att använda komplementbyggnaden som en bostad samt ta bort bostadsinrendingen som tillkommit. Föreläggandet föreslås förenas med ett löpande vite på 50 000 kr per kalendermånad efter det att tiden för föreläggandet löpt ut.

  29. Av en utredning som fastighets- och gatukontoret genomfört framgår det att en utfart inom fastigheten Hammarbacken 24 (Hammarbacksvägen 43) inte är trafiksäker. Att ta bort utfarten bedöms inte hindra en tillfredsställande parkeringslösning för fastighetens behov. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga fastighetsägarna att ta bort utfarten.

  30.   32

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2023

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.