Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2024-10-01.

     

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

     

    a) Information om naturreservat Bunkeflo samt Malmö som kuststad (Jonna Nilsdotter, Rasmus Fredriksson och Josephine Nellerup)

     

    b) Information om parallellt uppdrag för detaljplan Amphitrite 1 m fl. (Katarina Jeraeus)

     

    c) Information om Körsbärsträdet 2 (Finn Williams, Tina Weberg & Daniela Duljan Krizanec)

     

  3. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2024-09-24.

  4.   4

    Anmälan av delegationsbeslut 2024

  5. Stadsbyggnadsnämnden summerar delåret 2024 och redovisar arbetet med att nå fullmäktigemål, utveckling av verksamheten och de prioriteringar som tas upp i nämndsbudget 2024 samt det ekonomiska utfallet. Stadsbyggnadsnämnden gör bedömningen att nämndens bidrag till att nå kommunfullmäktigemålen för året går i rätt riktning men att lågkonjunktur påverkat stadsbyggnadsnämndens arbete negativt gällande bostadsförsörjningen, vilket i sin tur påverkar det kopplade kommunfullmäktigemålet om att minskad segregation. Stadsbyggnadsnämnden bedömer även att målet om ökat utbud av gröna miljöer i Malmö delvis uppfylls på grund av arbetet med utökningen av Bunkeflo strandängar är pågående och att bidraget till fullmäktigemålet är avhängigt resultatet. Stadsbyggnadsnämnden bedömer även att ett av målen under en god organisation delvis uppfylls på grund av ett lägre värde på medarbetarenkäten under 2023 och att bidraget till fullmäktigemålet är avhängigt det förbättringsarbete som pågår på stadsbyggnadskontoret. Stadsbyggnadsnämnden noterar att Sverige är inne i en lågkonjunktur, och väntas vara så även på lite längre sikt. Inflationsutsikterna är osäkra. Utvecklingen på arbetsmarknaden är dämpad, men väntas inte stiga mycket mer. I stadsbyggnadsnämndens dialog med marknadens aktörer utrycks en stor osäkerhet angående konjunkturen, vilket resulterar i att aktörerna fortsatt pausar eller helt stoppar bostadsprojekt och vissa andra projekt. Stadsbyggnadsnämnden har för perioden januari–augusti 2024 ett utfall på -7 566 tkr och ett prognostiserat överskott för helåret på +2 500 tkr jämfört med budget. 

  6. I rapporten redovisas de granskningar togs fram i rapporten intern kontrollplan 2024 och som beslutades om i februarinämnden. Granskningen av ”AI” visar att det sker löpande utveckling inom området och det sker kontinuerligt kompetenshöjande insatser på stadsbyggnadskontoret. Granskningen av ”felaktig tillgång till information och lokaler” visar att stadsbyggnadskontorets rutiner gällande hantering av tillgång till information och lokaler fungerar tillfredsställande. Fortsatt utveckling kan ske inom området men behov av direkt förbättringsåtgärd finns inte. Granskningen av ”lågkonjunkturens påverkan på stadsbyggnadsnämndens verksamhetervisar att förvaltningen har redogjort för lågkonjunkturens påverkan på stadsbyggnadsnämndens bostadsförsörjningsansvar och vidtagna åtgärder för att parera effekterna. Granskningen avseende ”digital offentlig service” och granskningen avseende ”den nya taxans konstruktion och påverkan på stadsbyggnadsnämndens ekonomi” redovisas vid helårsuppföljning. Rapporten redovisar även en självskattning avseende förvaltningens interna kontrollarbete. Självskattningen visar på arbetet bedrivs på ett tillfredsställande sätt.

  7. Bifogad rapport innehåller Riktlinjer för intern kontroll. Intern kontroll är ett av flera sätt för en organisation att säkra och utveckla verksamheten. I en offentlig organisation som Malmö stad skapar en god intern kontroll förutsättningar för en effektiv användning av skattepengarna och en bra service till medborgarna och andra intressenter. Riktlinjerna anger bland annat ansvar och befogenheter.

  8. Stadsrevisionen i Malmö stad har efter riskanalys beslutat att granska stadsbyggnadsnämndens tillsyn. Syfte är att bedöma om stadsbyggnadsnämndens interna kontroll är tillräcklig för att tillgodose dess tillsynsansvar. Dokumentstudier, intervjuer och stickprov av tillsynsärenden har genomförts. Stadsbyggnadsnämnden anser att det samlade resultatet för granskningen belyser behovet av det arbete som förvaltningen planerar påbörja 2024 inom tillsynsområdet samt blir ett stöd och en tydlig vägledning i utvecklingen av tillsynsarbetet framåt. Stadsbyggnadsnämnden finner rekommendationerna relevanta och ämnar följa rapportens rekommendationer.

    Bilagor

  9. E.ON Energiinfrastruktur AB planerar för ett nytt kraftvärmeverk i Norra hamnen. Syftet med avgränsningssamrådet är att informera om planerna och inhämta synpunkter och inspel inför den miljökonsekvensbeskrivning som verksamhetsutövaren kommer att ta fram. Stadsbyggnadsnämnden bedömer att det planerade kraftvärmeverket är positivt för Malmö, både ur ett energistrategiskt som miljöstrategiskt perspektiv. Inför kommande miljökonsekvensbeskrivning är det dock angeläget att anläggningens bedömda påverkan på omgivningen även beaktar de utredningsområden som redovisas i Malmö översiktsplan och de skyddsvärda arter som finns i närområdet.

    Bilagor

  10. Mark- och miljödomstolen har i dom den 15 maj 2024 i mål P 2355-23 upphävt stadsbyggnadsnämndens beslut att anta detaljplan för Limhamn 155:355 m.fl. Stadsbyggnadsnämnden har genom delegationsbeslut överklagat mark- och miljödomstolens dom och beviljats anstånd med att utveckla talan.

  11. Stadsbyggnadsnämnden har överklagat mark- och miljödomstolens dom i mål P 643-24 angående byggsanktionsavgift till Mark- och miljööverdomstolen och beviljats anstånd med att utveckla talan i målet.

  12. Antagande.
    Detaljplanen gör det möjligt att bebygga planområdet med flerbostadshus i fyra till sex våningar och radhus i två våningar. Totalt möjliggör detaljplanen drygt 170 lägenheter, varav cirka åtta radhus. Byggrätten mot Almviksvägen medger även centrumändamål, med krav om att minst 100 kvadratmeter av bottenvåningen ska användas för centrumverksamhet. Detaljplanen möjliggör också ett grönt gång- och cykelstråk längs Sivåkersvägen samt byggrätt för en nätstation i nära anslutning till korsningen mellan Almviksvägen och Sivåkersvägen.

    Bilagor

  13. Antagande.
    Detaljplanens syfte är att möjliggöra skola, lättare vård utan tillfällig vistelse för att undanta tillfällig övernattning, kontor och idrott. Detta kan bidra till att fler människor vistas i området under större del av dygnet. Vidare är syftet också att säkerställa en god utemiljö för skoländamål. Planändringen motiveras av att tomträttsinnehavaren vill möjliggöra en utveckling av fastigheterna Brandnävan 1 och 2 samt Svedjenävan 4.

  14. Antagande.
    Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att omvandla befintlig kontorsbyggnad genom att bredda markanvändningen till bostäder, centrumverksamheter och kontor. Omvandlingen ska ske i samklang med platsens kulturhistoriska värden och med det vidare syftet att i ökad grad integrera planområdet med den omgivande stadsmiljön. Syftet är även att skydda befintlig byggnad.

    Bilagor

  15. Planuppdrag.
    Detaljplanen föreslås möjliggöra bostäder, kontor, centrumverksamhet och mobilitetshus. En del av ett östvästligt gång- och cykelstråk genom Varvsstaden föreslås även möjliggöras inom detaljplanen. Inom planområdet finns bebyggelse med stora kulturhistoriska, estetiska och materialmässiga värden. Kommande planarbete kommer utreda hur befintlig bebyggelse går att bevara och utveckla.

  16. Planuppdrag.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder inom fastigheten Johannesdal 3 i Kristineberg, antingen genom att bygga om befintliga byggnader eller genom att riva befintlig och uppföra ny bebyggelse. Även viss del centrumverksamhet kan bli aktuell.

    Bilagor

  17. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser att göra befintlig verksamhet planenlig. Därutöver önskar sökande att utveckla befintlig bebyggelse genom bland annat lägga till fler våningsplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.

  18. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser att möjliggöra bostadsbebyggelse i form av radhus på nuvarande tak. Området ligger i västra delen av Västra hamnen med goda förutsättningarna för en mer blandad bebyggelse där takradhus skulle kunna komplettera övrig bebyggelse. Givet platsens förutsättningar bedöms det lämpligt att pröva bostäder och en utökning av byggnadshöjden inom berört område. Den sökta åtgärden bedöms kunna prövas genom en ny detaljplan
    . Vilka höjder som är lämpliga, samt omfattningen hanteras i en kommande detaljplaneprövning.

  19. Åtgärden på fastigheten Körsbärsträdet 2 (Åsgårdsgatan/Södra Bulltoftavägen), innebär nybyggnad av ett flerbostadshus, med 82 bostadsrättslägenheter och 2 lokaler för kontorsverksamhet i bottenplan samt miljöhus på gården. En solcellsanläggning uppförs på tak. Det föreslås även mindre stödmurar och murar vid uteplatser och nivåskillnader. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan.

  20. Nybyggnad av hotell samt ändrad användning från industri till hotell. Åtgärden innebär att det inom de tre fastigheterna planeras för ett hotell med 157 rum, plats för ca 100 gäster i restaurangen samt 40 platser för bargäster. Det beräknas vara 30 anställda på hotellet, varav ca 15 på plats samtidigt, 5-6 anställda i restaurangen. Cirka 40-50 % av gästerna i restaurangen antas vara hotellgäster. Restaurang och bar antas vara fullbelagd under fredag- och lördagskvällar och beräknas vara ett nytt, attraktivt besöksmål i staden. Åtgärden sker delvis i den befintliga byggnadsstrukturen som hyste Skånska Dagbladet, dels i den mindre hörnbyggnaden mot Norra Vallgatan och slutligen genom en nybyggnad mot Norra Vallgatan.

  21. Byggnaden inom fastigheten Såningsmannen 2 (Jägersrovägen 41) har fyra våningsplan; källarplan, bottenplan, 2:a våningsplan och vindsplan. I källarplan har en ytterligare bostad inretts. Övriga våningsplan har inretts som ett gemensamhetsboende med numrerade boenderum. Både källarplanet och vindsplanet saknar alternativa utrymningsvägar och stadsbyggnadskontoret har tidigare via delegation förbjudit användningen av dessa. Bygglov saknas för den ytterligare bostaden i källaren och anmälan saknas för att väsentligen ändra brandskyddet för byggnaden genom att ändra de byggnadstekniska förutsättningarna (inredande av gemensamhetsboende). Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägarna.

  22. Vid besök på industrifastigheten Malmkrossen 2 (Norbergsgatan 19) framkom att byggnaden delats upp i flera industrilokaler, att ändringar gjorts i byggnadens ventilationsanordning och att en motordriven port använts utan giltig besiktning. Uppdelningen i flera lokaler är preskriberad, ändringarna i ventilationen har rättats och porten har besiktigats i efterhand. Den motordrivna portens otillåtna användning kan inte rättats genom en besiktning i efterhand utan en byggsanktionsavgift ska fortfarande tas ut för användningen som skedde innan det fanns giltig besiktning. Att fastighetsägaren inte visste om kraven eller att denne sedan agerat skyndsamt utgör inte skäl för avgiftsbefrielse eller nedsättning. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att en byggsanktionsavgift tas ut av fastighetsägaren för användningen av porten utan giltig besiktning.

  23. Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 22 april 2021 att ta ut byggsanktionsavgifter från ägaren till fastigheten Hytten 1 för att utan nödvändigt startbesked påbörjat ändrad användning, inredning av ytterligare bostäder, fasadändringar samt väsentlig ändring av planlösning, ventilation och vattenförsörjning. Det är samma bolag som ägt fastigheten i flera år men det har, efter att förra avgiften tagits ut, skett en ändring av ägarförhållandena till det bolag som i sin tur är fastighetsägare. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förändringarna i ledningen av bolaget som äger fastigheten inte hindrar uttag av ytterligare byggsanktionsavgifter. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut dubblerade byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  24. Vid besök på fastigheten kunde stadsbyggnadskontoret konstatera att en ytterligare industrilokal (verkstad) hade inretts i en befintlig verkstad i industribyggnaden på fastigheten Halsringen 2 (Agnesfridsvägen 186 C). Vidare hade en ny fasadport uppförts vilken betjänade den nya verkstaden. Portar till både den nya och den äldre verkstaden är motordrivna och saknar giltiga besiktningar. Trots avsaknad av besiktningar så var de två portarna inkopplade och användes. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för den ytterligare lokalen, fasadändringen och för den otillåtna användningen av de två motordrivna portarna.

  25. Vid besök på fastigheten Svavlet 5 (Emilstorpsgatan 26) konstaterades att två hissar saknade giltiga besiktningar men fortfarande var inkopplade och gick att använda. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden beslutar om en byggsanktionsavgift för den otillåtna användningen av hissarna.

  26. Förstärkningar har gjorts i bjälklaget i delar av en byggnad inom fastigheten Hundlokan 10 efter inlämnad anmälan men innan startbesked meddelats. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift för påbörjande av ändring av bärande konstruktion utan startbesked.

     

  27. Byggsanktionsavgift för påbörjande av rivning av stationsbyggnad på fastigheten Ålkistan 1 (Klagshamnsvägen 12) utan startbesked. En rivning har påbörjats efter att rivningslov har beviljats men innan startbesked meddelats. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför tas ut en byggsanktionsavgift på 133 623 kr av fastighetsägaren.

  28. En kolgrill har installerats i en restaurang på fastigheten Smörbollen 23 (Lärkträdsgatan 4) utan föregående anmälan och startbesked. Installationen har sedan tillsammans med övriga ändringar fått slutbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren och sedan avslutar utredningen utan ytterligare åtgärd.

  29. Fasadändring (upptagning av port) samt uppställning av 7 containrar inom fastigheten Masugnen 16 som saknar bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren att söka bygglov för fasadändringen inom 3 månader från att beslutet vinner laga kraft, samt tar ut en byggsanktionsavgift på för containrarna.

  30. Byggsanktionsavgift för att med bygglov men utan startbesked uppfört bodar för att användas som bostad inom fastigheten Käglinge 5:218. Bodarna sitter ihop och används som en bostad och ska därför ses som ett enbostadshus. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift på 57 787 kr av fastighetsägaren. Eftersom startbesked meddelats i efterhand föreslår stadsbyggnadskontoret även att stadsbyggnadsnämnden efter uttagande av byggsanktionsavgiften avslutar ärendet utan ytterligare åtgärd.

  31. Byggsanktionsavgift för påbörjande av en åtgärd som berör en byggnads bärande konstruktion inom fastigheten Claus Mortensen 39. Stadsbyggnadskontoret fick in uppgifter om sviktande bjälklag under ett dansgolv och ovanför en restaurang. Under utredningen framkom det att det vidtagits åtgärder för att förstärka bjälklaget utan startbesked. Startbesked har sedan lämnats i efterhand för ändringarna i bjälklaget och ytterligare åtgärder har vidtagits för att minska svikten i bjälklaget. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift på 585 892 kr av fastighetsägaren. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även att besluta att ärendet ska avslutas utan ytterligare åtgärder efter uttagande av byggsanktionsavgift.

  32. Tillbyggnad av källare på fastigheten Konvaljen 6 som inte följer beviljat bygglov samt uppförande av plank som saknar bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.

  33. Stadsbyggnadskontoret lämnar förslag på sammanträdestider 2025.

  34.   35

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.