Förslag på justeringsdag 2025-05-27.
Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M)
a) Information om Samling för tillgängliga livsmiljöer servicenämndens, tekniska nämndens, stadsbyggnadsnämndens samt funktionsstödsnämndens projekt för att under 2026 samarbeta kring ett antal aktiviteter för att ytterligare tillgängliggöra stadens livsmiljöer för Malmöbon (Sara Torres, Johanna Hesselman & Katarina Lindberg)
b) Information och reflektioner efter nämndens studieresa till Paris (Marcus Horning)
c) Information om de ändringar som träder i kraft under 2025 gällande Byggreglerna (1 juli) och i Plan- och Bygglagen (Anna Westberg, Tina Weberg, Mattias Cedholt & Mikael Remin)
d) Information om Dp 5611 Hamnen 22:164 m.fl. Smörkajen (Anita Cardinali)
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-05-21.
Anmälan av delegationsbeslut
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
Hösten 2023 inledde stadskontoret tillsammans med Malmö stads övriga förvaltningar ett arbete med att ta fram en gemensam struktur för en ny delegationsordning. Förutom en samsyn vad gäller förvaltningsövergripande punkter har delegationsordningarna anpassats så de fått en gemensam layout. I samband med att delegationsordningarna uppdateras vad gäller dessa allmänna uppgifter, dataskydd, personalärenden, ekonomi, upphandling och avtal var det lämpligt att förvaltningarna även såg över de förvaltningsspecifika delarna.
Bilagor
I ekonomisk prognos 2025 beskriver stadsbyggnadsnämnden den ekonomiska utvecklingen för sina ansvarområden.
I bifogad rapport redovisas uppföljning av den kommungemensamma granskningen Brott i välfärden, som utgör del av de granskningar som stadsbyggnadsnämnden beslutat (2025-02-26) om, i enlighet med intern kontrollplan 2025. Granskningen visar ett tillfredsställande resultat.
I samband med beslutet att aktualisera Översiktsplan för Malmö år 2019 gav kommunstyrelsen stadsbyggnadsnämnden ett antal tilläggsuppdrag. Ett av dessa var att beskriva översiktsplanens kommunalekonomiska konsekvenser. Detta utmynnade i en rapport, Kommunalekonomiska konsekvenser av långsiktig stadsutveckling: En modell för att underlätta prioritering, som antogs ungefär samtidigt med översiktsplanen hösten 2023. Rapporten fastställer att det är svårt att göra en fullständig kommunalekonomisk analys av översiktsplanen på grund av planens komplexitet. Vidare fanns farhågor om att undergräva översiktsplanens funktion som ett visionärt framtidsdokument genom att applicera ekonomiska analyser som utgår från dagens förutsättningar. Den kommunalekonomiska analysen föreslås därför i rapporten att fokusera på att konsekvensbeskriva kommunens utbyggnadsområden.
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5775.
Bostadsförsörjningsprogram 2026–30 utgör Malmö stads handlingsplan för bostadsförsörjningen enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Varje kommun ska enligt lagen planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Planeringen ska syfta till att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden föreslås justera gällande taxa för sotning och brandskyddskontroll med 2,74% från och med 2025-06-01.
Stadskontoret har översänt en motion från John Roslund (M) till stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden samt miljönämnden för yttrande. I motionen föreslås att kommunfullmäktige ska uppdra åt servicenämnden att tillsammans med tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden undersöka om Vertiscape eller någon liknande lösning kan användas för att försköna tråkiga betongytor i Malmös stadsmiljö.
Bilagor
Motionen yrkar på att tillgång till allmänna samlingslokaler är centralt för att utveckla och stärka den lokala demokratin. Samlingslokaler bör också kunna tillgodose kulturlivets behov, både vad gäller distribution av kultur och för skapande aktiviteter. Motionen yrkar därför att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt stadsbyggnadsnämnden att i planeringen av nya områden ta behovet av samlingslokaler i beaktande. Stadsbyggnadsnämnden är positiv till motionens förslag att beakta behovet av samlingslokaler vid planering av nya områden. Nämnden har med utgångspunkt i översiktsplanens strategier och riktlinjer länge arbetat för att främja lokaler för kultur och föreningsliv i planeringen och ser detta som fortsatt prioriterat. Nämnden bedömer att förslaget i motionen är bra, men anser det redan är en del i pågående arbete och föreslår att kommunfullmäktige ska anse motionen besvarad.
Bilagor
Remiss - Återrapportering av utredningsuppdrag - bifallen motion av Anders Andersson (V) om att starta trygghetsboende i det befintliga beståndet, STK-2025-191
Kommunfullmäktige har bifallit en motion av Anders Andersson (V) om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga bostadsbeståndet samt gett MKB i uppdrag att utreda efterfrågan och finansiering för trygghetsboenden i det befintliga beståndet. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att sända rapporten på remiss till hälsa,- vård,- och omsorgsnämnden och stadsbyggnadsnämnden. Stadsbyggnadsnämnden anser i likhet med MKB att konkretiseringar krävs, och därtill en plan för genomförande, för att realisera trygghetsbostäder i enlighet med motionen.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har lämnats in till stadsbyggnadsnämnden, där avsändaren uttrycker oro över mobilantenners, och framför allt en specifik mobilmast i Limhamns sjöstad, påverkan på det lokala djurlivet mm. I vidare dialog med Malmö stad föreslår initiativets representant att restriktioner för mobilstrålning införs för att skydda djurlivet och bevara området som en plats för rekreation. Den aktuella mobilmasten kräver inte bygglov och frågan har därför inte inkommit till Malmö stadsbyggnadsnämnd. Stadsbyggnadskontorets bedömning är även att masten inte kräver bygglov med hänvisning till fara för liv och hälsa.
Bilagor
Remiss - Boverkets rapport Uppdrag att främja en cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn (2024:25), STK-2025-355
Stadsbyggnadsnämnden har fått Boverkets rapport Uppdrag att främja en cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn (2024:25) på remiss. Utredningen är ett steg mot för att främja en cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn. Boverket lyfter behovet av digitala verktyg, samt vikten av information och vägledning för att stödja förändringsarbete och förändrade attityder kring nyproduktion.
Bilagor
Remiss - Klimat- och näringslivsdepartementet - Boverkets rapporter om genomförandet av direktivet om byggnaders energiprestanda (rapporterna 2025:3, 2025:6 och 2025:8), STK-2025-554
Klimat- och näringslivsdepartementet har skickat remissen ”Boverkets rapporter om genomförande av direktivet om byggnaders energiprestanda (rapporterna 2025:3, 2025:6 och 2025:8)” till bland annat Malmö stad. För att svensk lagstiftning ska stämma överens med EU kommissionens omarbetade energiproduktdirektiv, EPBD, föreslår Boverket att förändringar och anpassningar införs på lag- respektive förordningsnivå.
Bilagor
Remiss från Länsstyrelsen Skåne - Kulturmiljövårdens översyn av riksintresseområden i Skåneetapp Slättbygd STK-2025-228
Länsstyrelsen har genomfört en översyn av Skånes riksintressen för kulturmiljövård, i detta fall Södra Sallerup [M181] och Malmö [M114]. Översynen avser såväl geografisk avgränsning som motiv- och uttryckstext. Förslaget att anpassa avgränsningen av riksintresset [M181] efter Yttre ringvägens dragning välkomnas men det är mer tveksamt att låta Östra Kattarps by utgå ur riksintresset då byn har starka historiska kopplingar till Södra Sallerup. Riksintresset [M114] föreslås få en enklare avgränsning och i en välmotiverad ambitionen att ge mer utrymme åt Malmös industrihistoria inkluderas såväl Nyhamnen som huvuddelen av Västra hamnen. Stadsbyggnadsnämnden menar dock att de värden som framhålls inom framför allt hamnområdet behöver omarbetas då urvalet är mer osorterat och omotiverat jämfört med andra redovisade värden i staden.
Bilagor
Högsta domstolen har den 31 mars 2025 förelagt stadsbyggnadsnämnden att lämna in svarsskrivelse över bifogade handling. Stadsbyggnadsnämnden lämnar in svarsskrivelse till Högsta domstolen.
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 20 juni 2023, § 190, att ta ut byggsanktions-avgifter för ianspråktagande och inredande av två byggnader på en industrifastighet för väsentligen annat ändamål inom fastigheten Graniten 3. Länsstyrelsen avslog överklagande av beslutet. Mark- och miljödomstolen har begärt att stadsbyggnadsnämnden inkommer med yttrande angående överklagat beslut.
Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 1792-25 angående överklagande av nekat bygglov på fastigheten Sallerup 180:12.
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 24 oktober 2024 att ta ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för fastigheten Lockarp 33:1. Beslutet överklagades till Länsstyrelsen i Skåne den 20 november 2024. Den 24 mars 2025 begärde Länsstyrelsen i Skåne att stadsbyggnadsnämnden skulle yttra sig över inskickat överklagande med bilagor. Stadsbyggnadsnämnden har beviljats anstånd till den 28 maj 2025 för att yttra sig. Stadsbyggnadsnämnden yttrar sig till Länsstyrelsen i Skåne.
Stadsbyggnadsnämnden har genom delegationsbeslut överklagat länsstyrelsens beslut att upphäva negativt förhandsbesked för nybyggnad av tre enbostadshus samt förråd på fastigheten Toarp 5:68. Mark- och miljödomstolen har beviljat nämnden anstånd med att utveckla talan i mål P 2392-25.
Antagande.
Syftet med
detaljplanen är att möjliggöra en
omvandling av kvarteret
Bryggeriet till
blandad bebyggelse, med
bostäder, centrumverksamhet, gymnasie- och vuxenutbildning, kontor,
förskola, parkeringshus samt
torg och park. Syftet är också att säkerställa att den kulturhistoriskt intressanta, äldre industribebyggelsen inom området bevaras.
Bilagor
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med ny blandad stadsbebyggelse i form av radhus och flerbostadshus med centrumverksamhet i bottenvåningarna. Detaljplanen omfattar också den sista etappen av ”den urbana länken”, en stadsmässig gata, som kommer att löpa genom Holma i öst-västlig riktning. Planförslaget möjliggör cirka 115 bostäder, varav cirka 20-25 är radhus, en boendeform som i dagsläget inte finns i området.
Bilagor
Antagande.
Ändringen av detaljplanen medger en utökad byggrätt för industriändamål inom befintlig industrifastighet. En befintlig byggnadsdel som idag är planstridig samt befintlig nätstation inom fastigheten görs planenliga.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor och centrumfunktioner. Detaljplanen möjliggör även för ny allmän platsmark i form av ett parkstråk med små fristående byggnader längs med den västra kajen. Syftet är vidare att koppla samman planområdet med övriga delar av Nyhamnen genom att möjliggöra för nya gator, gång- och cykelvägar. I detaljplanen tas hänsyn till kulturhistoriska värden som befintliga byggnader, siktlinjer och gröna områden genom att planförslaget utgår ifrån platsens historia.
Bilagor
Samråd.
Inom planområdet föreslås totalt fem bebyggelsekvarter med blandad stadsbebyggelse i form av centrumverksamheter, lättare vård, kontor, besöksanläggning, skola samt lättare produktion och tillverkning. Planförslaget möjliggör även bostäder, och i östra delen föreslås ny radhusbebyggelse samt ett nytt LSS-boende.
Bilagor
Planuppdrag.
Planuppdraget omfattar Bellevuegårdens centrum och ny och befintlig kvartersmark längs Lorensborgsgatans västra sida i Bellevuegården. Detaljplanen ska pröva nya byggrätter för bostäder, en utökning och utveckling av Bellevuegårdens centrum, ett mobilitetshus och en förskola.
Bilagor
Planuppdrag.
Avsikten med ändringen av detaljplanen är att pröva möjligheten att ändra gällande detaljplan för att bekräfta och göra befintlig bebyggelse planenlig, samt för att kunna stycka av fastigheten.
Bilagor
Planuppdrag.
Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att bygga bostäder och att skapa multifunktionell allmän plats inom detaljplaneområdet. Vidare syftar detaljplanen till att skapa möjlighet för kollektivtrafik till Fortuna Hemgården genom en bro från Toftanäs samt pröva möjligheten till förskola i planområdet.
Bilagor
Planuppdrag.
Syftet med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra avstyckning av fastigheten Åkervenen 3.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbesked avser att göra det möjligt att ha kvar de nuvarande verksamheterna, vilket berör användningarna centrum (C) för kontor, körskola, frisör, handel och föreninglokal samt verksamheter (Z) för bryggeri, lager och snickeri.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Planbesked.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande, Grenja Fastigheter Skottspolen AB, beviljas ett positivt planbesked för en utökning av byggrätten på fastigheten Skottspolen 1 i Lindeborg.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbesked avser att möjliggöra byggandet av ett äldreboende med cirka 60–70 bostäder som mindre lägenheter, fördelade på 3–4 våningsplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbesked avser att skapa förutsättningar för att möjliggöra bebyggelse, såsom en lagerhall, inom västra delen av fastigheten Automobilen 2. Aktuellt område får inte bebyggas enligt gällande detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbesked avser att möjliggöra byggandet av bostäder samt ett mobilitetshus med verksamhetslokaler i bottenplan på fastigheten Nämnden 1 i Norra Sorgenfri, Malmö. Förslaget bedöms vara förenligt med översiktsplanen och den pågående stadsutvecklingen. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Föreslagen åtgärd innebär om- och tillbyggnad av hangar med skola, nybyggnad av gymnastikhall, förråd, miljörum och batteri energilagring, solceller på tak, fasadskyltar, bullerskärm samt rivning av del av byggnad/byggnadsdelar och fällning av träd med adress Flygledaregatan 8. Skolan kommer att ha 780 elever från förskoleklass till nian. Åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller gällande lagkrav och stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende friyta och parkering men uppfyller inte helt rekommenderade riktvärden avseende buller på skolgård. Bygglov föreslås beviljas.
Ärendet avser nybyggnad av butik, komplementbyggnader, stödmur och sprinklertank samt sänkning av marknivå och anordnande av markparkering på Jägersrovägen 181. Byggnaden är ca. 8 250 kvm, och huvudsakligen i en våning. Byggnaden utformas med fasader i plåt och ett papptak. På entrésidan mot Jägersrovägen finns en utanpåliggande limträstruktur som bryter ner skalan och ger variation till fasaden. Alla fasaddelar målas i en mörkgrön kulör för att anpassa byggnaden till omgivande grönska och koloniområdet på andra sidan av Jägersrovägen.
Ansökan avser förhandsbesked för att uppföra ytterligare ett bostadshus i anslutning till en befintlig fyrlängad gård belägen utanför detaljplan och områdesbestämmelser längs Pildammsvägen. Den befintliga gården har särskilt kulturhistoriska värden. Ingen avstyckning är tänkt att genomföras. Stadsbyggnadskontoret föreslår att positivt förhandsbesked ska ges.
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av maskinhall på Gränskullavägen 15. Fastigheten ligger utanför detaljplan. På fastigheten finns idag en gammal gård. Man vill på den södra delen av fastigheten bygga en maskinhall/lagerbyggnad. I samband med detta vill man även stycka av fastigheten. Enligt översiktsplanen ligger fastigheten inom jordbruksmark. Platsen är idag en stor vändplats med gräs som omgärdas av träd och är ianspråktagen. Åtgärden blir en naturlig komplettering i området och behöver inte föregås av detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att positivt förhandsbesked ska ges.
Ansökan avser förhandsbesked för två bostadshus inom Skumparp 1:18. Fastigheten ligger inom områdesbestämmelser för Skumparp by (OB 3031). Del av föreslagen åtgärd ligger inom A-område som enligt bestämmelserna ska bevaras som öppet jordbrukslandskap. Förslaget bedöms strida mot områdesbestämmelserna avseende markanvändning och lokalisering av nya bostadshus. Stadsbyggnadskontoret föreslår avslag på ansökan om förhandsbesked.
Två mindre byggnader i form av bodar har uppförts inom jordbruksfastigheten Bunkeflostrand 6:8. Byggnaderna saknar koppling till jordbruket och är därför inte undantagna kravet på bygglov. Nybyggnationerna saknar bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter för nybyggnationerna av fastighetsägaren.
En träkonstruktion som bedöms vara ett bygglovspliktigt plank har uppförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Soluret 4. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
Ett enbostadshus som omfattas av bygglov och startbesked har tagits i bruk innan stadsbyggnadskontoret meddelat slutbesked. I enbostadshuset har även en eldstad installerats som inte ingår i startbeskedet för enbostadshuset. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.
Ett plank och två murar (en främre och en bakre mur) har uppförts och ett garages yttre utseende har ändrats väsentligt inom fastigheten Neapel 3 på adressen Adolf Fredriksgatan 7. För ändringarna av garaget och för en av murarna har en ansökan om bygglov inkommit i efterhand. Planket och den främre muren kan sannolikt inte beviljas bygglov i efterhand med anledning av att dessa är placerade på mark som enligt gällande detaljplan inte får bebyggas. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed stadsbyggnadsnämnden att förelägga fastighetsägarna att ta bort planket och den främre muren. Föreläggandet förenas med ett löpande vite på 15 000 kr avseende planket och 15 000 kr avseende den främre muren, och dessa för varje påbörjad tremånadersperiod som föreläggandet inte följs.
En komplementbyggnad på 8,5 kvadratmeter har uppförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Rudolf 5. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
En eldstad har installerats utan teknisk anmälan och startbesked inom fastigheten Nolhög 7. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren. Eftersom eldstaden fått startbesked i efterhand föreslås stadsbyggnadsnämnden även att avsluta ärendet efter uttagande av byggsanktionsavgiften.
Ett plank har uppfört mot gata samt intill fastighetens garagebyggnad inom fastigheten Nolhög 10 på adressen Västra Skrävlingevägen 20. Planket har uppförts utan bygglov och startbesked. Planket har delvis rättats mot gata, dock återstår planket som sträcker sig intill garagebyggnaden. Planket kan inte beviljas bygglov i efterhand med anledning av att planket är placerad på mark som inte får bebyggas. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed stadsbyggnadsnämnden att förelägga fastighetsägaren att ta bort planket. Föreläggandet förenas med ett löpande vite på 15 000 kr för varje påbörjad tremånadersperiod som föreläggandet inte följs.
Ett plank har byggts på en befintlig mur inom fastigheten Dukaten 22 på adressen Västra Skrävlingevägen 78. Planket har uppförts utan bygglov och startbesked. Planket kan inte beviljas bygglov i efterhand med anledning av att planket är placerad på mark som inte får bebyggas. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed stadsbyggnadsnämnden att förelägga fastighetsägarna att ta bort planket. Föreläggandet förenas med ett löpande vite på 9 000 kr för varje påbörjad tremånadersperiod som föreläggandet inte följs.
Åtta fönster har bytts ut på fasaden som vetter mot Norra Grängesbergsgatan på en byggnad inom fastigheten Malmkrossen 12 (Norra Grängesbergsgatan 30). De nya fönsterna har ett förändrat utseende från tidigare fönster och medför även att byggnadens fasader upplevs väsentligen olika från varandra. Stadsbyggnadskontoret bedömer att fönsterbytet har en avsevärd påverkan på byggnadens yttre utseende. Bygglov och startbesked saknas för fasadändringen. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut byggsanktionsavgift för ändringen av de åtta fönstren.
Ett garage har gjorts om till en bostad och fasadändringar på garagebyggnaden har utförts inom fastigheten Bokholmen 2 på adressen Ekholmsgatan 3. Den ändrade användningen och fasadändringarna har gjorts utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter för den ändrade användningen samt fasadändringarna.
Ett byggnadsverk (huvudbyggnaden) inom fastigheten Akrobaten 6 bedöms ha sådana brister att det kan äventyra säkerheten för de som uppehåller sig i eller kring det. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga fastighetsägaren att anordna stängsel kring huvudbyggnaden. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även förena föreläggandet med ett löpande vite för varje påbörjad kalendermånad som föreläggandet inte följts.
Bygglov har beviljats för tillbyggnad och fasadändringar av en komplementbyggnad inom fastigheten Hembageriet 3. På tillbyggnaden har fem fönster satts in. Dessa fönster avviker från det beviljade bygglovet i så pass hög utsträckning att de inte bedöms omfattas i det bygglovet. Den nuvarande fönstersättningen kräver därför ett nytt bygglov och bygglov saknas för fönstersättningen. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Ett gemensamhetsboende har inretts i ett enbostadshus och ändringar som väsentligt påverkar byggnadens brandskydd har genomförts utan en teknisk anmälan och startbesked inom fastigheten Stockasjön 12 (Svansjögatan 18). Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift för ändring som väsentligt påverkar byggnadens brandskydd.
En motordriven port i källarplan i industribyggnaden inom fastigheten Korsörten 6 har använts utan giltig besiktning. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för användningen av den motordrivna porten utan giltig besiktning.
Fasadändringar omfattande 28 fönster, gällande byte av originalfönster från 1920-talet till fönster av pvc med lösa spröjs och ändring av fönsterstorlek som påbörjats utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
En ändring av en restaurangs ventilationsanordning har påbörjats utan startbesked inom fastigheten Hagen 5. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Lokaler inom fastigheten Nämnden 1 har inte återställts innan tiden för lokalernas tidsbegränsade bygglov för ändrad användning löpt ut. De tidsbegränsade byggloven för utbildningsverksamhet och skolverksamhet upphörde att gälla den 11 juli 2024. Lokalerna har enligt fastighetsägaren inte återställts med anledning av att byggnaden planeras rivas, men rivning av aktuell byggnad utgör inte en grund för att byggsanktionsavgifterna inte ska tas ut. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren för att inte ha återställt lokalerna innan tiden för de tidsbegränsade byggloven för ändrad användning löpt ut.
En motordriven port har varit inkopplad och i bruk trots att porten saknar giltig besiktning inom fastigheten Tangenten 2 på adressen Industrigatan 24. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för den otillåtna användningen av den motordrivna porten.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025