Hoppa över navigering
  1.  

    Förslag på justeringsdag 2024-06-25.

     

    Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Stadsrevisionens uppdrag - Ann-Mari Ek, Christer Ekelund och Jan Danielsson

     

    b)  Servicemätning av kommunernas myndighetsutövning (Insikt SKR) & Nöjd-kund-index - Anna-Carin Mårtensson & Lovisa Måsbäck

     

    c) Områdesinformation Hyllie samt planprogram för Västra Hyllie – Boel Andersson & Jan Rosenlöf

     

    d) Generatorn - Annika Arvidsson

     

  3.  

    Uppdragsbeskrivning av nämndsuppdrag 2024

  4. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2024-06-18.

  5.   5

    Anmälan av delegationsbeslut

  6.   6

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  7. I budgetskrivelse 2025 beskriver stadsbyggnadsnämnden omvärldsförändringar som påverkar nämndens verksamheter. Nämnden beskriver också utveckling av verksamheten under 2025 och framåt. I budgetskrivelsen adresserar nämnden också en begäran om utökat kommunbidrag gällande arbetet med Öresundsmetron samt ökad flexibilitet avseende kommunbidrag och avgiftsfinansiering i syfte att åstadkomma en budget i balans över en konjunkturcykel.

  8. Malmö stad har av Regeringskansliet erbjudits att lämna ett yttrande med synpunkter på betänkandet En ny beredskapssektor – för ökad försörjningsberedskap. Stadskontoret har begärt att stadsbyggnadsnämnden lämnar ett yttrande som blir en av grunderna till Malmö stads yttrande över remissen. I betänkandet lämnar Klimat- och näringslivsdepartementet förslag på på en ny beredskapssektor Industri, bygg och handel, utöver de tio som i dag omfattas av förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap. Skälet till att ytterligare en sektor bör tillskapas är att det nuvarande beredskapssystemet saknar tre viktiga samhällsfunktioner. Den föreslagna sektorn är avgränsad, specifik och omfattar viktiga samhällsfunktioner med beroendeförhållanden dem emellan.

     

    Bilagor

  9. Antagande.
    Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet för verksamheter i kombination med kontor och restaurang. Därutöver är syftet att planlägga naturmark för att hantera fördröjning av dagvatten- och skyfall samt förstärka naturvärden och rekreativa värden.

  10. Antagande.
    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra om- och utbyggnad av Sjölunda avloppsrenings-verk genom att utöka byggrätten inom det befintliga området för avloppsreningsverk och möjliggöra en ny pumpstation intill det befintliga avloppsreningsverket. Syftet är även att säkerställa industrispår för järnvägstrafik och delvis ny dragning av Seskarögatans mellan Spillepengsgatan och Flintrännegatan.

  11. Antagande.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra en ny lägenhet på vinden i befintlig byggnad. Vidare är avsikten att göra befintlig gårdsbebyggelse och befintliga takkupor planenliga.

  12. Antagande.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra inredning av vind i befintliga bostadshus för att tillskapa nya lägenheter och bostadsutrymmen.

  13. Granskning.
    Detaljplanen gör det möjligt att tillföra byggnader och ytor för nya funktioner relaterade till idrott, utbildning och evenemang i Stadionområdets norra del.

  14. Samråd.
    Detaljplanen möjliggör uppförandet av en 16 våningar hög byggnad för bostäder och centrumändamål på Bennets väg 13. Byggnaden ska utformas så att den framstår som ett landmärke och en målpunkt både på lokal nivå och i ett större sammanhang. Planförslaget möjliggör också en ombyggnad av Bennets väg.

  15. Planuppdrag.
    Avsikten med ändringen av detaljplan är att möjliggöra avstyckning och uppförande av ett friliggande småhus.

  16. Planuppdrag.
    Avsikten med ändringen av detaljplan är att möjliggöra avstyckning och uppförande av ett friliggande småhus.?

  17. Planuppdrag.
    Syftet med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra sammanläggning av fastigheterna Lyckan 22 och Lyckan 30.

  18. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked. Josefssons Fastigheter Limhamn AB har begärt planbesked för att uppföra bostäder och ett mobilitetshus inom fastigheten. En fortsatt utveckling av Hyllie i enlighet med begäran om planbesked bidrar till fler bostäder innanför Yttre Ringvägen och inom influensområde för storstadspaketet.

  19. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett negativt planbesked. 
    Sökanden har begärt planbesked för fastigheten Nejlikebuketten 6 för att uppföra en butik för livsmedel och dagligvaror. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett negativt planbesked. Givet platsens förutsättningar bedöms det inte lämpligt pröva en ny etablering för livsmedel och dagligvaror inom området.

  20. Planbesked.
    Stadsbyggnadskontoret föreslår positivt planbesked.Miljöfabriken 2000 AB har inkommit med en begäran om planbesked för fastigheten Oxie 26:1. Enligt begäran vill de uppföra ett lagertält på 7 000 kvadratmeter för hantering av avfallsmassor inom fastigheten

  21. Återkallande.
    Fastighetsägaren önskar avsluta planarbetet, eftersom den planerade utbyggnaden inte längre bedöms nödvändig.

  22. Ansökan avser förhandsbesked för en ny simhall på fastigheten Värmepannan 8 vid Eriksfältsgatan. Förhandsbeskedet ska utreda om byggnadsvolymen överensstämmer med gällande detaljplan avseende byggnadshöjden samt om särskilda skäl finns för avsteg från byggnadsstadgan vilket stadsbyggnadskontoret bedömer att det finns. Stadsbyggnadskontoret bedömer att byggnaden kan delas in i tre volymer där byggnadshöjden beräknas separat, där bedömningen är att en av byggnadsvolymerna har en byggnadshöjd som avviker med 0,9 meter från gällande detaljplan. Stadsbyggnadskontoret bedömer att denna avvikelse kan anses utgöra en liten avvikelse som inte strider mot detaljplanens syfte.

  23. Åtgärden innebär nybyggnad av flerbostadshus med underjordiskt garage och tillhörande cykelförråd, stödmurar samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Projektet är en omvandling av tomtens tidigare industriella användning och omfattar 156 bostadslägenheter. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  24. Åtgärden innebär nybyggnad av 5 flerbostadshus, miljöhus, väderskydd, underjordiskt garage, stödmurar samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Fastigheten är belägen i änden av ett utbyggnadsområde strax norr om Limhamns kalkbrott och projektet är en andra etapp och uppföljning av nybyggnation på intilliggande fastighet, Skålsnäckan 1. Projektet innehåller totalt 109 lägenheter i bostadsrättsform. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  25. Åtgärden innebär nybyggnad av bussdepå med kontor, tvätt och verkstad med tillhörande teknikbyggnader, uppställningsplats för bussar, parkering, bullerskydd, skyltar samt installation av solenergianläggning (solceller på tak). Projektet omfattar cirka 250 personal och platser för cirka 450 bussar. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  26. Ärendet omfattar nybyggnad av bussdepå med tvätt-, verkstads- och administrationsbyggnad, komplementbyggnader, anläggning av parkeringsplatser, solenergianläggning (solceller på tak), plank, skyltar samt marklov för trädfällning.

  27. Byggsanktionsavgift för att inte återställa en plats som bebyggts med två byggnader genom tidsbegränsat bygglov innan det att tiden för det tidsbegränsade bygglovet gåt ut. De två byggnaderna, en kontorsbod och en toalettbod, uppfördes efter tidsbegränsat bygglov beviljat 2010-07-01. Lovet förlängdes 2015-08-11 och gällde till 2020-07-01. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift för var och en av de två uppförda byggnaderna.

  28. Tio fönster har bytts ut utan bygglov och startbesked inom fastigheten Lövkojan 2. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna för fönsterbytet.

  29. Byggsanktionsavgift för nybyggnad av komplementbyggnad utanför planlagt område men inom sammanhållen bebyggelse inom fastigheten Käglinge 11:35 (Krombyvägen 95). En befintlig byggnad har rivits och en ny byggnad, med större byggnadsarea, har uppförts i dess ställe utan bygglov eller startbesked. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift på 35 010 kr av fastighetsägaren.

  30. En ändring av butikslokal till kontor har påbörjats utan startbesked inom fastigheten Framtiden 1. Åtgärden beviljades tidsbegränsat bygglov 2022-03-21. Något startbesked har inte meddelats. Fotodokumentation från januari 2024 visar att lokalen är inredd som kontor och har skyltning på dörren som stödjer detta. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift på 20 413 kr av fastighetsägaren.

  31. Ett tidigare uppvisnings- och provsmakningsrum tillhörande ett industriellt bageri har inretts och tagits i anspråk som ett café/konditori med ca 30 sittplatser. En ny ventilationsanordning har installerats för hela bageriet och även för den nya cafédelen. Bygglov och anmälan saknades för åtgärderna när de påbörjades. Ansökan och anmälan har inkommit i efterhand för de vidtagna åtgärderna. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut byggsanktionsavgifter för ändring av ventilation och ändrad användning utan bygglov och startbesked av fastighetsägaren.

     

     

     

  32. Byggsanktionsavgifter för att utan bygglov och startbesked ha uppfört en arbetsbod samt satt upp en ljusanordning inom fastigheten Forskaren 2. Boden och ljusanordningen är uppförda inom ett område som sedan tidigare omgärdas av ett plank och även omfattar ett upplag. Även plank och upplag är uppförda respektive anordnade utan bygglov eller startbesked. Det är mer än fem år sedan planket uppfördes och upplaget anordnades, varvid inga byggsanktionsavgifter kan tas ut för dessa åtgärder. Boden är däremot uppförd efter 2021-09-27 och ljusanordningen är uppsatt någon gång efter april 2022. Stadsbyggnadsnämnden förslås ta ut byggsanktionsavgifter för dessa åtgärder.

  33. Fasadändring har påbörjats utan bygglov eller startbesked på fastigheten Lejonet 2 vid Stortorget. Ett skärmtak över uteservering har uppförts på en byggnad med ett särskilt högt kulturhistoriskt värde. Stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren att ta bort fasasdändringen (skärmtaket) inom 3 månader från att beslutet vinner laga kraft, samt förenar föreläggandet med ett löpande vite på 50 000 kr per kalendermånad som föreläggandet inte följs.

  34. Skyltar, foliering av fönster samt fasadändringar har påbörjats utan bygglov eller startbesked på fastigheten Björnen 22, vid Triangeltorget. Fasadändringarna innebär uppsättning av markis samt serveringslucka till caféverksamhet. Samtliga åtgärder undantaget markisen har fått bygglov och startbesked i efterhand. Stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter på sammanlagt 58 009 kronor av byggherren.

  35. Byggsanktionsavgift föreslås ta ut av fastighetsägaren för ändrad användning av livsmedelsbutik till festlokal utan bygglov och startbesked inom fastigheten Orienteraren 2.

  36. Byggnadsnämnden har fått in underkända besiktningsprotokoll avseende funktionskontrollen för byggnadens ventilationssystem inom fastigheten Bror 23 (Östra Förstadsgatan 19A-B). Byggnadsägaren har inte trots påminnelse åtgärdat bristerna eller låtit sakkunnig och certifierad funktionskontrollant ombesiktiga systemen. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför stadsbyggnadsnämnden att förelägga byggnadsägaren att inom 6 månader åtgärda brister som framkommit vid den senaste obligatoriska funktionskontrollen inom fastigheten Bror 23.

  37.   37

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.