Förslag på justeringsdag 2024-12-19.
Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).
a) Budget 2025 (Madeleine Spjuth)
b) Information om resa till Dresden & Berlin (Marcus Horning)
c) Stadsbyggnadsdirektör Marcus Horning sammanfattar året som gått
Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2024-12-12.
Anmälan av delegationsbeslut
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5760.
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2025–2026 för Stadsbyggnadsnämnden. Upphandlingsplanen utgör grunden för nämndens inköps- och upphandlingsverksamhet. Planen uppdateras årligen och beskriver aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar, hur hållbarhetshänsyn säkras i nämndens inköp och upphandlingar samt eventuella produkt- eller verksamhetsområden där mer hållbara och/eller innovativa inköpslösningar efterfrågas. Upphandlingsplanen utgör dels underlag för den egna nämnden, dels för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt. En sammanfogad rapport över inkomna upphandlingsplaner kommer att redovisas för kommunstyrelsen.
Lokalbehovsplan 2026–2035 har tagits fram som en del av stadens gemensamma lokalförsörjningsplan. Stadsbyggnadskontoret fortsätter arbetet med att analysera om och hur förvaltningen använder lokalerna på bästa sätt när nu förvaltningen arbetar mer rumsligt flexibelt. Analysarbetet är inte slutfört men redan i detta skede står det klart att stadshuset inte svarar mot det behov förvaltningen har och kommer att ha i framtiden. För att förvaltningen ska få tillgång till effektiva ytor och lokaler som är anpassade till verksamheten krävs en omfattande ombyggnad av nuvarande lokaler. I lokalbehovsplan 2026-2035 presenteras en uppskattad besparing av stadsbyggnadsnämndens lokalkostnader utifrån scenariot att stadsbyggnadskontoret lämnar ca en tredjedel av nuvarande lokalarea.
Stadsbyggnadsnämnden fattade 2023-01-12 § 4 beslut om att utse stadsbyggnads-direktör Marcus Horning, dennes ställföreträdare samt dåvarande avdelningschef till firmatecknare inom stadsbyggnadsnämndens verksamhetsområde. Då såväl avdelningschef som ekonomichef avslutade sina anställningar beslutade SBN 2024-01-30 § 6 att utse HR-chef (numera avdelningschef) Peter Holmström till firmatecknare under perioden 2024-01-01-2024-12-31. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden förlänger Peter Holmström som firmatecknare tom 2026-12-31.
Stadsbyggnadsnämnden lämnar yttrande enligt förvaltningens förslag och föreslår att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Remiss - Motion av Anders Andersson (V) och Tobias Petersson (V) - Återvinn stadion, STK-2024-785
Anders Andersson (V) och Tobias Petersson (V) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger berörda nämnder och bolag i uppdrag att utreda och planera för att byggmaterial från den rivna Malmö stadion i största möjliga mån återvinns och används vid nybyggnation av Malmö nya stadionområde. Stadsbyggnadsnämnden anser att motionen är i linje med stadens övergripande mål om klimatneutralitet samt översiktsplanens strategier och riktlinjer. Stadsfastigheter är ansvarig för kommande byggprocess och arbetar därmed med lösningar för hur material kan återvinnas.
Bilagor
Genom en motion från Vänsterpartiet rapporterats det om att Malmö stad saknar en strukturerad strategi för hbtqia+ personers livsvillkor, och situationen är oklar på grund av brist på studier. Arbetet i Malmö utförs till stor del av ideella organisationer som är beroende av extern finansiering. Vänsterpartiet vill att Malmö stad ska ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö samt att rapporten och rekommendationerna tas fram genom samverkan med akademin och civilsamhället. Vidare ska dessa rekommendationer omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+ personers livsvillkor i Malmö.
Bilagor
Malmö stad strävar efter att vara en inkluderande stad fri från rasism, där mänskliga rättigheter och allas lika värde är centralt. Afrosvenskar drabbas ofta av diskriminering och afrofobi, vilket kräver förstärkt arbete mot antisvart rasism. Stadens policy för mänskliga rättigheter, med fokus på barns rättigheter, jämlikhet och jämställdhet, vägleder insatserna och bygger på principerna om Malmöbons behov, tillgänglighet, invånares erfarenheter och transparent kommunikation. Fem strategiska områden prioriteras: kunskap, dialog, samhällsinsatser, barns rättigheter och kommunikation. Genom analys, samverkan med forskare och civilsamhälle samt fokus på barn och unga, arbetar Malmö för att motverka rasism och främja jämlikhet.
Bilagor
Revisorskollegiet har till stadsbyggnadsnämnden, kommunstyrelsen, tekniska nämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden översänt Granskning av bostadsförsörjning (SR-2023-89) för yttrande. Stadsbyggnadsnämnden har avgett ett första yttrande, beslutat 2024-03-21. Detta ärende avser ett uppföljande yttrande enligt revisorskollegiets direktiv.
Bilagor
Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - Uppdrag om översyn av regelverket för ändring av detaljplan och av olagliga planbestämmelser, STK-2024-1475
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat Boverkets rapport 2024:21 Uppdrag om översyn av regelverket för ändring av detaljplan och av olagliga planbestämmelser på remiss till bl.a. Malmö stad.
Bilagor
Remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet - Förslag på förordningsändringar som möjliggör ett mer effektivt främjande av icke-publik laddinfrastruktur, STK-2024-1510
Naturvårdsverket föreslår att målgruppen för att söka statligt stöd till laddinfrastruktur utvidgas så att stöd även kan lämnas för laddinfrastruktur hos hantverksfirmor, budbils- och transportfirmor samt av taxibilar. Stödet kommer också att kunna ges till besöksparkering vid till exempel hotell, campinganläggningar eller andra utflyktsmål. Kommuner och kommunala bolag har också rätt att söka stödet. Ansöknings- och prövningsförfarandet föreslås också bli förenklat. Stadsbyggnadsnämnden välkomnar Naturvårdsverkets förslag men då förslaget inte berör nämndens ansvarsområden har stadsbyggnadsnämnden inget ytterligare att framföra.
Bilagor
Antagande.
Syftet med ändring av detaljplanen är att bekräfta befintlig användning av marken för en pumpstation under mark samt möjliggöra för en utbyggnad av en pumpstations-byggnad ovan mark.
Antagande.
Motivet med detaljplanen är att göra det möjligt för befintlig vårdverksamhet att kunna bedrivas permanent inom planområdet.
Bilagor
Antagande.
Planändringen möjliggör en variation av centrumverksamheter och skyddar befintlig bebyggelses kulturmiljövärden. Vidare gör planändringen så att befintlig bebyggelse blir planenlig.
Samråd.
Detaljplanen gör det möjligt att uppföra ny bebyggelse i form av verksamhetslokaler för motsvarande cirka 500 arbetstillfällen. Här ges förutsättningar för mindre ytkrävande verksamheter, såsom småskalig tillverkning, hantverk, service, vuxenutbildning, restauranger, caféer med mera. Förslaget ger goda möjligheter att utveckla områdets befintliga naturvärden och kulturmiljö. Med närliggande goda kommunikationer för kollektivtrafik och nationellt vägnät skapas möjligheter för god logistik för verksamheternas behov.
Bilagor
Samråd.
Planförslaget möjliggör att en större bredd av olika användningar tillåts på fastigheten, för att bland annat den dansverksamhet som idag bedrivs ska kunna finnas kvar och utvecklas. Planförslaget möjliggör även en mindre förtätning av bostäder ut mot Limhamnsvägen samt ett bevarande av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse.
Bilagor
Samråd.
Detaljplanens syfte är att pröva bostadsändamål med centrumverksamhet. Fastighets- och gatukontoret (FGK) har begärt att ändra användningen för fastigheten Ruffen 1. Fastigheten är idag planlagd för vård och centrumverksamhet.
Byggrätten i gällande detaljplan har inte nyttjats och FGK önskar ändra användningen för att möjliggöra bostäder på fastigheten. Bedömningen är att bostadsändamål kan bidra till att en utbyggnad sker.
Bilagor
Samråd
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en ny friidrotts- och fotbollsanläggning på Malmö Stadions plats. Detaljplanen ska även säkra nödvändiga fria ytor kring anläggningen. En ny anläggning med plats för uppdaterade funktioner innebär att Stadionområdet kan stärka sin position som destination för idrott och evenemang, såväl nationellt som internationellt.
Bilagor
Planuppdrag.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra centrumverksamhet och kontor i befintliga byggnader. Planen syftar även till att utveckla de befintliga byggnaderna genom att utöka byggrätterna. Därtill är syftet med detaljplanen att möjliggöra för sammanhängande och trafiksäkra stråk för gående och cyklister till och från fastigheten. Detaljplanen ska även möjliggöra utemiljöer som stärker områdets gröna kvalitéer och samband.
Planbesked.
Sökanden har begärt planbesked för en ny detaljplan för att etablera ett nytt verksamhetsområde på del av fastigheten Tullstorp 180:1. Förslaget innebär högre bebyggelse i öster mot Yttre Ringvägen, med en nedtrappning mot väster. Ett grönstråk med dagvattenhantering föreslås i väster.
Planbesked.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett positivt planbesked. Syftet med begäran om planbesked är ändring av byggnadshöjden. Den sökta åtgärden bedöms kunna prövas genom en ändring av detaljplan. Ändringen av detaljplanen bedöms vara förenligt med översiktsplanen, de platsspecifika riktlinjerna och länsstyrelsens granskningsyttrande över översiktsplanen.
Planbesked.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett negativt planbesked. Begäran om planbeskedet avser att möjliggöra ny bostadsbebyggelse. Planbeskedet bedöms inte vara förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande över översiktsplanen. Detta eftersom översiktsplanen anger att fastigheterna är inom jordbruksmark.
Åtgärden på fastigheten Krikonträdet 1 innebär nybyggnad av två flerbostadshus, med totalt 241 hyreslägenheter och 2 lokaler för respektive café och kontorsverksamhet i bottenplan, tre komplementbyggnader för cykelparkering på gården, nybyggnad av två miljöstationer i mark (UWS Underground Waste System), solenergianläggning på tak, samt bilparkering på mark för rörelsehindrade.
Stadsbyggnadskontoret besökte fastigheten Stenyxan 15 (Stenyxegatan 8) den 11 september 2024 tillsammans med andra myndigheter som en del av den uppsökande och samordnade tillsynen. Vid besöket konstaterades att två motordrivna portar i bilverkstaden inom fastigheten var inkopplade och i bruk utan giltiga besiktningar. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av tomträttsinnehavaren för den otillåtna användningen av de motordrivna portarna.
En eldstad har installerats utan teknisk anmälan och startbesked inom fastigheten Strömmingen 34. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift på totalt 5 730 kr av fastighetsägaren. Eftersom eldstaden fått startbesked i efterhand föreslås stadsbyggnadsnämnden även att avsluta ärendet efter uttagande av byggsanktionsavgiften.
En motordriven port har använts utan att en återkommande besiktning gjorts i tid och fastighetsägaren har inte heller genom ett protokoll kunnat visa upp att porten uppfyllde kraven för säkerhet och hälsa. Det protokoll som har lämnats in är inte utfärdat av ett ackrediterat kontrollorgan och har även flera brister. Stadsbyggnadskontoret förslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut en byggsanktionsavgift på 114 600 kr av fastighetsägaren.
Två plank har uppförts inom fastigheten Långåkern 1 utan nödvändigt bygglov och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägarna om att ta bort planket.
Ett uterum och två plank har inte byggts i enlighet med beviljat bygglov inom fastigheten Vävskeden 2. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren att söka lov för uterummets nya utseende. Stadsbyggnadskontoret föreslår vidare att stadsbyggnadsnämnden rättelseförelägger fastighetsägaren att ta bort två plank från fastigheten och förenar rättelseföreläggandet med ett löpande vite om 15 000 kr per påbörjad tremånadersperiod som föreläggandet inte följs.
Den 12 december 2019 och den 19 oktober 2023 beslutade stadsbyggnadsnämnden om byggsanktionsavgift för bland annat fasadändring inom fastigheten Enbäret 8 (Krapperupsgatan 31). Övriga åtgärder har fått bygglov i efterhand, men bygglov för putsningen av fasaden har avslagits. Fasaden har inte återställts inom skälig tid och stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en dubblerad byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024