Förslag på justeringsdag 2024-11-26.
Förslag på justeringsperson (utöver ordförande) Tony Rahm (M).
a) Information om pulsmätning (Peter Holmström)
b) Information om nämndsindikatorer (Madeleine Spjuth & Daniel Wolski)
c) Områdesinformation Nyhamnen (Asterios Tolikas & Linda Wisenborn)
d) Information om Smedjan 12 m fl. (Dziugas Lukosevicius)
e) Årlig rapport om Storstadspaketet (Aziza Holm & Lotta Ahlfors)
Företeckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2024-11-19.
Anmälan av delegationsbeslut
Anmälan av beslut, domar och laga kraft
Varje år arrangerar Malmö stad Miljölägesdagen och årets event går av stapeln den 22 november med temat aktörssamverkan.
Remiss - Motion från Emma-Lina Johansson (V) om ökad kunskap om nationella minoriteter och minoritetslagstiftning, STK-2024-168
Vänsterpartiet lyfter fram att kunskapen om minoritetslagstiftningen är bristfällig inom äldreomsorg, socialtjänst och sjukvård, vilket begränsar lagens genomslag. De föreslår därför att Malmö stads ledande personal, inklusive förvaltningsdirektörer, genomgår särskild utbildning i minoritetslagstiftning. En webbaserad utbildning har tagits fram, och man rekommenderar att denna intensifieras och att minoritetsrepresentanter inkluderas i planeringen. Stadsbyggnadsnämnden instämmer i att utbildningen kan vara värdefull för ledarutveckling men menar att sådana insatser bör ledas och samordnas från stadkontoret och integreras i befintligt arbete. Därför rekommenderar stadsbyggnadsnämnden att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Mark- och miljööverdomstolen har förelagt Malmö kommun att svara på överklagandet i mål P 7907-24 angående upphävd detaljplan för fastigheten Limhamn 155:355 m.fl (dp 5622).
Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 2056-24 angående överklagat beslut om byggsanktionsavgift för ändring av byggnad som innebär att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas (fönsterbyte).
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5759.
Samråd.
Planprogrammet är ett förslag för utbyggnad av området mellan Lorensborgsgatan, Emporia, Citybanan och Inre ringvägen i Hyllie.
Bilagor
Antagande.
Detaljplanen innebär att befintlig skolverksamhet kan fortsätta bedrivas på platsen genom att möjliggöra ny byggrätt på den plats det idag står en tillfällig paviljong. Befintliga byggnader förläggs med rivningsförbud och uppvuxna träd skyddas med fällningsförbud. Detaljplanen innebär också att centrumverksamhet möjliggörs för att skapa ett mer flexibelt område.
Bilagor
Antagande.
Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra det möjligt att sammanlägga fastigheterna Lyckan 22 och Lyckan 30. För att detta ska vara möjligt måste gällande fastighetsindelningsbestämmelser inom Lyckan 22 upphävas.
Granskning.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en ny, större, flexibel byggnad för högskole- och universitetsutbildning, gymnasium, vuxenutbildning, kontor och centrumverksamheter. Syftet är också att säkerställa en användning och utformning av bebyggelsens bottenvåning som kan bidra till att levandegöra kringliggande gaturum och kaj, samt att säkerställa en användning och utformning av bebyggelsen som gör platsens historiska sammanhang fortsatt läsbart.
Bilagor
Samråd.
Planändringen gör det möjligt att inreda vinden i befintligt bostadshus inom fastigheten Asker 3. Planändringen innebär även att bostadsgården får bebyggas med miljöhus och skärmtak för cykelparkering.?
Planen syftar till att möjliggöra byggnader och infrastruktur som stödjer produktion av fjärrvärme, el och koldioxidinfångning. Den säkerställer markanvändning för anläggningen och möjliggör anslutande transporter. Ett långsiktigt mål är att bidra till klimatmålen och underlätta avvecklingen av ett äldre fjärrvärmeverk. Området har höga naturvärden, och skyddade ska arter beaktas i processen. Förslaget syftar också efter att säkerställa oljehamnens fortsatta användning med fokus på hamnverksamhet och andra verksamheter som påverkar området.
Bilagor
Återkallande.
Aktuellt planområde omfattas av annat detaljplanearbete och behöver därför återkallas.
Bilagor
Planbesked.
Sökande har begärt planbesked för ändring av gällande detaljplan för att göra det möjligt att inreda befintlig vind samt uppföra takkupor. Denna ändring krävs för att kunna bygga vindslägenheter. Den sökta åtgärden bedöms som förenlig med översiktsplanen. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked. Åtgärden bedöms kunna prövas genom en ändring av gällande detaljplan.
Planbesked. Begäran om planbeskedet avser utökade möjligheter för en fritidsanläggning med sporthall och träningslokaler inom fastigheten Handluckraren 1 samt en mer ändamålsenlig byggnation av radhus inom del av fastigheten Handräfsan 1. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Bilagor
Planbesked.
Begäran om planbeskedet avser rivning av befintlig industribebyggelse och uppförande av bostäder i flerbostadshus, tillsammans med centrumverksamhet.
Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Planbesked.
Fastighets- och gatukontoret har begärt planbesked för ny detaljplan för en förskola för cirka 120 barn. Den sökta åtgärden bedöms som förenlig med översiktsplanen. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.
Åtgärden innebär nybyggnad av flerbostadshus, miljöhus, väderskydd för cyklar samt installation av solcellsanläggning (solceller på tak) på fastigheten Majsfältet 2. Fastigheten är belägen i den nedre delen av Elinelunds utbyggnadsområde. Nu aktuellt flerbostadshus kommer att byggas ihop med kommande flerbostadshus på Majsfältet 1 med delad bostadsgård. Projektet innehåller totalt 69 bostadslägenheter i hyresrättsform. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.
Åtgärden innebär tillbyggnad av befintligt kontor med nya kontorslokaler, träningshall och omklädningsrum, inkl ett parkeringsgarage i två plan, 2 st nätstationer, cykeltak samt utomhus parkeringsplatser för bil inom fastigheten Grophuset 1. Planbesked har lämnats (SBN 2024-231) för att utreda möjligheten att ändra detaljplanen för att förtäta fastigheten och höja tillåten byggnadshöjd inom aktuell fastighet. Kontoret bedömer att förslaget är planenligt och uppfyller kraven på god form-, färg-, och materialverkan samt god helhetsverkan.
Konferenslokaler på våning 4 och 5 görs om till spa-verksamhet. Verksamheten kompletteras med pool som medför att konstruktionen behöver förstärkas med nya pelare som förs ner genom alla underliggande våningsplan inklusive garage. Eftersom bottenvåningen är indragen i förhållande till ovanliggande våningsplan medför ändringen konsekvenser för gestaltningen av bottenvåningens fasad mot Fiskehamnspromenaden. Kontoret bedömer att spa-verksamheten är förenlig med gällande detaljplan, men den tillhörande fasadändringen anses inte vara utformad eller anpassad på ett hänsynsfullt sätt i förhållande till byggnadens gestaltning och uppfyller därför heller inte gällande varsamhetskrav.
Ansökan avser nybyggnad av ett parhus med tillhörande komplementbyggnader på fastigheten Husie 173:170 (Fårabäcksvägen 61c). Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Det finns inget bindande förhandsbesked för fastigheten. På fastigheten har stadsbyggnadsnämnden beviljat ett bibehållande av ett parhus under 2022 som man har rivit. Åtgärden blir en naturlig komplettering till bebyggelsen och behöver inte föregås av detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov beviljas.
Åtgärden på fastigheten Fårabäck 180:81 (Fårabäcksvägen 100) innebär att ett befintligt lager/ verkstad byggs till med en bostadsdel samt nybyggnad av ett fristående garage. Fastigheten har tidigare fått ett bygglov för det samma under 2022 beslut PR 2022-268. Sökande har inte hunnit starta inom 2 år och söker bygglov igen. Det finns ingen bostad på fastigheten sen tidigare så ingen lokaliseringsprövning kring bostad på platsen har gjorts tidigare. Inget bindande förhandsbesked finns. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten ligger utkanten av Fårabäcks by. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov beviljas.
Ansökan avser förhandsbesked för att få bygga tre nya enbostadshus i utkanten av Toarps by, Toarp 5:68. Stadsbyggnadskontoret har tidigare behandlat ett förhandsbesked gällande tre nya bostäder på platsen 2022 (något annorlunda typ av byggnader) PR 2022-156 där vi avslog ansökan med hänvisning plankrav. Detta ärende överklagades till länsstyrelsen där vi fick rätt. Befintligt bostadshus på fastigheten Toarp 5:68 ligger inom Toarps områdesbestämmelser. Enligt översiktsplanen ligger platsen inom område för nya blandad stadsbebyggelse och framtida utbyggnadområde. Stadsbyggnadskontoret bedömer att en ny bebyggelse utanför områdesbestämmelser och inom framtida utbyggnadsområde behöver samordnas för att säkerställa bebyggelsens karaktär, utbredning, omfattning och inverkan på omgivningen. Det finns bland annat behov av att samordna vägnät, avfallshantering mm. som bäst görs i en detaljplan eller utökning av områdesbestämmelser. Stadsbyggnadskontoret förslår avslag på ansökt förhandsbesked
Ansökan avser ett förhandsbesked för att bygga två enbostadshus på fastigheten. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Fastigheten ligger inom område för jordbruksmark i översiktsplanen. Delar fastigheten är idag en trädgårdtomt och andra delar fungerar inte som jordbruksmark idag. Två nya bostadshus på platsen blir en naturlig komplettering av den befintliga bebyggelsestrukturen. Fastigheten ingår i en samfällighet för internt vatten med anslutningspunkt på Naffentorpsvägen så fastigheten går att koppla på kommunalt vatten. Avlopp däremot får det anordna med enskilt avlopp.
Fyra byggnader, en terrass och ett plank har uppförts inom fastigheten Bunkeflostrand 4:70 utan bygglov och startbesked. Det är inte troligt att bygglov kan beviljas i efterhand med anledning av att fastigheten ligger innanför strandskyddsområde och inget beslut om strandskyddsdispens finns. Tidigare byggnad har rivits och det finns därmed ingen etablerad hemfridszon. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därmed besluta om att förelägga fastighetsägaren att senast sex månader efter att beslutet vinner laga kraft ta bort samtliga byggnader inklusive grundläggning, plank och terrass. Föreläggandet föreslås förenas med ett löpande vite för varje tremånadersperiod som föreläggandet inte följs. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för uppförandet av en av byggnaderna.
Fasadändringar (igensättning av port, putsning av fasad, byte av fönster, byte av kulör på takfotsplåt och port) och nybyggnad (container) har utförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Torshammaren 5 (Amilonsvägen 6). Stadsbyggnadsnämnden tar därför ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägaren.
Inom fastigheten Blomsterhallen 4 har en industrilokal delats upp i två lokaler för separata verksamheter. Åtgärden kräver bygglov och har påbörjats utan nödvändigt startbesked. Fastighetsägaren har fått möjlighet att lämna synpunkter men inte återkommit. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att en byggsanktionsavgift ska tas ut av fastighetsägaren.
Två plank har uppförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Gravören 1. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av fastighetsägarna för de olovliga planken.
Ett skärmtak har uppförts utan bygglov eller startbesked inom fastigheten Marietorp 11. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
Fasadändringar gällande fönster och dörrar har utförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Forellen 20. Ändringen innebär att fönster och dörrar har ändrats till tre fönsterdörrar. Stadsbyggnadsnämnden tar därför ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 18 juni 2024 att ta ut en byggsanktionsavgift på 58 159 kr av fastighetsägaren för att inte, innan tiden för ett tidsbegränsat bygglov gått ut, återställt en plats för en nybyggnad (uppställning av toalettbod) inom fastigheten Innerstaden 10:14. Det har dock visat sig att permanent bygglov hade beviljats för den aktuella byggnaden redan år 2019. Det finns därför skäl att upphäva denna byggsanktionsavgift.
En hiss har inte besiktigats sedan 1997 men har trots detta varit i bruk och använts. Fastighetsägaren har haft kännedom om hissens avsaknad av godkänd besiktning. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
Föreläggande att ta bort nybyggnad av byggnad i västra hörnet av fastigheten Glostorp 1:3. En byggnad har uppförts utan bygglov och startbesked. Det är inte troligt att byggnaden kan få bygglov i efterhand. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga fastighetsägaren att senast sex månader efter att beslutet vinner laga kraft ta bort byggnaden och föreslås även förena föreläggandet med ett löpande vite för varje påbörjad sexmånadersperiod som föreläggandet inte följs.
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2024