Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2025-10-30.

     

    Förslag på justerare (förutom ordförande) Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Information om förvaltningens arbete med barn och unga (Steffanie Esse & Kajsa Lawaczeck Körner)

     

    b) Information om konferensen Nordic City Network (Marcus Horning)

  3. Redovisning av skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-10-23.

  4.   4

    Anmälan av delegationsbeslut

  5.   5

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  6. Mats Brogren (M) har i en motion föreslagit att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att utreda och planlägga en internationell miniatyrvärld för att framhäva Malmös mångfald. Motionen föreslår även att ge berörda nämnder i uppdrag att samordna och tillse att lämpliga aktörer ges möjlighet att vara delaktiga i att utveckla platsen. Stadsbyggnadsnämnden anser att etableringen skulle komplettera utbudet av aktiviteter och attraktioner i både Malmö och i Skåne men att utmaningarna kopplat till främst stadsmiljö, minskade exploateringsintäkter och finansiering överväger nyttorna och föreslår därmed att motionen avslås.

    Bilagor

  7.  

    Processen med att konkretisera ambitionerna i den fördjupade översiktsplanen för Nyhamnen präglas av höga ambitioner för kvalitet i arkitektur. Ett strategiskt arbete pågår för hur och när jämförelseförfaranden ska användas. Stadsbyggnadsnämnden bedriver ett systematiskt arbete med arkitekttävlingar och markanvisningar för att höja kvaliteten på Malmös stadsutveckling och staden har redan en stark internationell position inom arkitektur.

     

    Bilagor

  8. Tony Rahm, Albin Schyllert och Josefin Anselmsson från Moderaterna har inkommit med en motion att kommunfullmäktige beslutar att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att arbeta fram en ny modell för bostadsanpassning liknande den som finns i Nacka.

    Bilagor

  9. Stadsbyggnadsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ”Motion Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) – Förenklingsuppdrag – underlätta tillväxt av företag och arbetstillfällen i Malmö”. Stadsbyggnadsnämnden anser att ett aktivt serviceinriktat och professionellt myndighetsarbete bedrivs inom nämnden med ambitionen att bidra till en god tillväxt och näringslivsutveckling.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen har skickat en motion av Nina Jakku (V) om att starta ett kommunalt byggbolag på remiss till stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden, och servicenämnden. I motionen föreslås kommunfullmäktige besluta om att inrätta ett kommunalt byggbolag. Motionären lyfter ett kommunalt byggbolag som en nyckel i att komma till bukt med ett lågt bostadsbyggande i förhållande till den demografiska utvecklingen samt höga byggkostnader. Problem som anges är att det finns få och stora aktörer på bygg- och materialsidan vilket leder till ökade priser för såväl ägt som hyrt boende. Att unga vuxna blir ofrivilligt hemmaboende samt att barnfamiljer blir trångbodda nämns som negativa konsekvenser av detta. Genom att ha ett utförande kommunalt byggbolag kan kommunen enligt motionären bygga hyresrätter med rimliga hyror och få större kontroll över byggprocessen.

    Bilagor

  11. Ett förslag på muralmålning, street-art och plats för food-trucks har kommit in till stadsbyggnadsnämnden från en medborgare. Åtgärderna föreslås utföras på en plats som idag är under byggnation av ett multihus och åtgärderna enligt initiativet är därmed inte möjliga att genomföra.

    Bilagor

  12. Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 7020-24 angående överklagad byggsanktionsavgift för byte av fönster på fastigheten Lövkojan 2.

  13. Samråd.
    Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med omklädningsrum, klubblokal och åskådarläktare. Detaljplanen syftar även till att befästa den befintlig idrottsplatsen som idag ligger på allmän platsmark. I detaljplanen tas hänsyn till kulturhistoriska värden genom att den nya byggnadens utformning utgår ifrån platsens historia.

    Bilagor

  14. Samråd.
    Avsikten med ändringen av detaljplan är att möjliggöra en avstyckning och uppförande av ett friliggande småhus. Vidare är avsikten att säkerställa skydd mot översvämning vid skyfall.

    Bilagor

  15. Samråd.
    Detaljplanen möjliggör en blandad stadsdel med bostäder, kontor, centrumverksamhet och mobilitetshus. En del av ett östvästligt gång- och cykelstråk genom Varvsstaden möjliggörs även inom detaljplanen. Inom planområdet finns bebyggelse med stora kulturhistoriska, estetiska och materialmässiga värden. Hur befintlig bebyggelse går att bevara och utveckla är en central del av planarbetet. 

    Bilagor

  16. Samråd.
    Avsikten med ändringen av detaljplanen är att möjliggöra kontorsverksamhet i befintlig bebyggelse. Ingen ytterligare byggrätt ges. Planförslaget innebär att ny användning,
    Kontor (K), läggs till detaljplanen. Övriga bestämmelser i gällande detaljplan, PL 1608, gäller fortsatt.

    Bilagor

  17. Samråd.
    Planförslaget bekräftar två befintliga byggnader med café, toaletter, cykelbutik och -verkstad, kontor och förråd, samt cykelparkering under tak. Samtidigt säkerställs de fysiska anspråk som järnvägstunneln och den tillhörande stationsbebyggelsen medför inom hela planområdet.

    Bilagor

  18. Planuppdrag
    Detaljplanens syfte är att pröva bostadsändamål med centrumverksamhet i bottenvåningen. Planen ska även stärka kopplingen mellan Barkmansgatan och Norra Skolgatan samt bidra till ett mer levande stadsliv.

    Bilagor

  19. Planbesked och planuppdrag.
    En ny och större fördelningsstation behöver byggas för att säkerställa elförsörjningen av kommande exploatering i Nyhamnen. Den nya fördelningsstationen behöver vara i drift innan befintlig fördelningsstation kan tas ur drift och monteras ner. En ny fördelningsstation ska anpassas till och bli en del av en framtida urban stadsbebyggelse i Nyhamnen. Planprocessen ska säkerställa en hög arkitektonisk kvalitet på byggnaden och synliggöra högt ställda hållbarhetsambitionerna för området

    Bilagor

  20. Planuppdrag.
    Planuppdraget avser att inleda planläggning med syfte om att möjliggöra för en förtätning av industri- och handelsändamål inom fastigheterna Draglädret 1 och 3. Detta genom en ökad byggnadshöjd samt revidering av område som är belagt med bebyggelserestriktioner. Planläggningen skall även utreda behovet av gång- och cykelbanor till och från fastigheterna samt området. 

    Bilagor

  21. Planbesked.
    Begäran om planbesked för Skumparp 1:18 föreslår småhus på en gräsbevuxen yta som enligt planen ska förbli jordbrukslandskap. Förslaget strider mot Malmös översiktsplan 2023 och länsstyrelsens yttrande om att bevara kulturhistoriska värden. Bristfällig kollektivtrafik skulle även öka bilberoendet och motverka stadens hållbarhetsmål.

    Bilagor

  22. Planbesked.
    Begäran om planbesked avser ny detaljplan för att möjliggöra centrumanvändning (C) och lätt industri/lager (Z). Avsikten är att skapa möjligheter för kultur, butiker och restauranger. Stadsbyggnadskontoret föreslår att den sökande ges ett positivt planbesked.

    Bilagor

  23. Ansökan avser nybyggnad av simhall och parkering inom två fastigheter Simhallen är till för alla typer av simundervisning med ett förväntat besöksantal på 600 000 besökare årligen. Simhallen byggs i två plan och en indragen teknikvåning. Förslaget innebär en avvikelse från gällande detaljplan då befintlig in- och utfart behöver flyttas en bit och halv in- och utfarten hamnar på förbud mot körförbindelse. Stadsbyggnadskontoret bedömning är att förslaget kan anses uppfylla kraven på lämplighet med hänsyn till stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan samt möjlighet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området. Stadsbyggnadskontoret gör även bedömningen att byggnadsverket är väl gestaltat för sitt ändamål och att utformning kan anses uppfylla krav avseende god form, färg- och materialverkan samt tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

     

  24. Ansökan avser nybyggnad av förskola med komplementbyggnader och solceller. Förskolan är för 80 barn och får en friyta på 32 kvm/barn. Fastigheten ligger inom detaljplan på Rosengård. Åtgärden överensstämmer med detaljplanen. Parkering löses med parkeringsköp på grannfastigheter. Förslaget är anpassat till sin omgivning och uppfyller god färg-, form och materialverkan. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att bevilja bygglov.

  25. En komplementbyggnad som tidigare var garage och förråd har utan bygglov och startbesked inretts och tagits i anspråk som semesterboende med uthyrning på Airbnb inom fastigheten Sättgarnet 5. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift för den ändrade användningen av fastighetsägarna.

  26. Ett nytt ventilationsaggregat har installerats på fastigheten Hornsjön 1 (Svansjögatan 2), utan teknisk anmälan och startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  27. År 2022 har en markutfyllnad (benämnd Etapp 2) inom en tomt gjorts utan marklov och startbesked. Markutfyllnaden avser ett område på ca 38 700 kvadratmeter (m2) där jordmassor på 46 551 kubikmeter (m3) har lagts ut. Området utgör enligt detaljplan kvartersmark och det råder inget förbud mot att bebygga området. För 26 609,7 m2 av området har marknivåerna höjts från 1,0 meter (m) till 2,58 m, vilket bedöms utgöra en avsevärd förändring av höjdläget inom tomten. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren som låtit utföra markåtgärden. Då markåtgärderna beviljats marklov och startbesked lämnats i efterhand så föreslår stadsbyggnadskontoret att stadsbyggnadsnämnden efter uttagandet av byggsanktionen även avslutar utredningen utan ytterligare åtgärd.

  28. Parkeringsplatser har anordnats och uppförts utomhus utan bygglov och startbesked inom fastigheten Hamnen 22:164. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för att ha anordnat och uppfört parkeringsanläggningen. Stadsbyggnadskontoret föreslår även att stadsbyggnadsnämnden avslutar ärendet efter uttagande av byggsanktionsavgiften med anledning av att ett tidsbegränsat bygglov har beviljats i efterhand.

  29. En imkanal har uppförts längs en fasad på en innergård inom fastigheten Fersen 1. Uppförandet av imkanalen bedöms påverka byggnadens yttre utseende på ett sådant sätt att det kräver bygglov. Bygglov saknas för uppförande av imkanalen. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  30. Ett byggnadsverk inom fastigheten Skruvmejseln 5 bedöms ha sådana brister att det kan vara en säkerhetsrisk för de som uppehåller sig i eller kring byggnaden. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga fastighetsägaren att anordna stängsel i fastighetsgräns. Stadsbyggnadsnämnden föreslås även förena föreläggandet med ett löpande vite för varje påbörjad månadsperiod som föreläggandet inte följts.

  31.   32

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.