Möte 2021-03-25
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
2
Val av justerare samt justeringsdag (förslag på justeringsdag 31/3)
-
Förteckning över inkomna skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2021-03-25.
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet inleds med information som ges av arkitekt Daniela Duljan Krizanec.
-
7
Information om pågående planering i Nyhamnen
-
Antagande av förslag på kvartersindelning och kvartersnamn i Dp 5460 och Dp 5554.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
9
Godkännande och antagande av gatunamn mm, Dp 5592, Dp 5533, Dp 5175, Dp 5475, Dp 5573, Dp 5544, Dp 5478, Dp 5595, Dp 5618, Dp 5550 och Dp 5557, upprättade 2020-10-05
Antagande av förslag till namn på gator, vägar och allmänna platser i Malmö.
-
221kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss från Miljödepartementet - Tillgängliga stränder - ett mer differentierat strandskydd (SOU 2020:78), STK-2021-197
Miljödepartementet har lämnat utredningen SOU 2020:78 om förändringar i strandskyddslagstiftningen på remiss. I remissen föreslås att det generella strandskyddet upphör längs sjöar som är mindre än 1 hektar och vattendrag smalare än 2 meter. Vidare innehåller remissen förslag på lagändringar som ska underlätta exploatering i landsbygdsområden samtidigt som strandskyddet i områden med högt exploateringstryck ämnas bibehållas eller stärkas. Anläggande av klimatanpassningsåtgärder ska utgöra ett särskilt skäl för att kunna få dispens från strandskyddet.
Bilagor
-
617kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss - Samråd enligt 6 kap. 30 § Miljöbalken angående planerad vindkraftsetablering vid Yttre Ringvägen, Malmö stad
Stadsbyggnadskontoret har mottagit remiss om samråd enligt 6 kap. 30§ Miljöbalken avseende planerad vindkraftsetablering. Samrådet görs inför kommande tillståndsansökan hos Länsstyrelsen. Serviceförvaltningen är ansvarig projektör och AFRY är deras konsult.
Samrådet avser en vindkraftsanläggning som består av två vindkraftverk och som föreslås en placering inom fastigheten Malmö Oxie 1:5. Fastigheten är belägen mellan Yttre Ringvägen och Oxie i sydöstra delen av Malmö. För installation och driftsunderhåll anläggs också småvägar inom fastigheten. Föreslagen placering ingår inom Översiktsplan för Malmös utpekade område som bedömts lämpligt för vindkraft.-
463kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
517kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har skickat Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation till stadsbyggnadsnämnden för yttrande. Stadsbyggnadsnämnden anser att planen är angelägen men har endast marginell inverkan på frågan i sin verksamhet.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
974kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorskollegiet har granskat hur Barnkonventionen har implementerats i stadsbyggnadsnämndens verksamhet. Revisorskollegiets bedömer att stadsbyggnadsnämnden inte fullt ut säkerställt att barnkonventionen tillämpas i verksamheten. Stadsbyggnadsnämnden anser bedömningen i huvudsak vara korrekt, men har sedan granskningen framtagit rutiner för hur barnrättsperspektivet ska implementeras i verksamheten. De övriga insatser som revisorskollegiet föreslår kommer vara arbetsinsatser som genomförs under 2021.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
-
År 2018 tillsattes en nationell kommission för ekonomisk jämlikhet. Denna SOU (2020:46) är resultatet av kommissionens utredning. Utredningen pekar på att de socioekonomiska skillnaderna i Sverige ökat sedan 1980-talet och framhåller behovet av aktiva insatser från staten för att främja en ökad jämlikhet i Sverige. Utredningen innehåller ett brett paket av insatser. Flertalet av insatserna utredningen föreslår kan innebära positiva tillskott på bostadsmarknaden. I många frågor finns det dock komplicerade frågeställningar kopplade till detaljer, ansvarsfördelning och dylikt. En återkommande frågeställning är hur insatser bäst utformas för att nå de hushåll som har svårast att efterfråga bostad idag, och hur riktade och specifika olika insatser eller bidrag ska vara kopplade till deras behov.
-
156kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
15
Remiss - Bygg och bo till lägre kostnad - förslag för bättre konkurrens i bostadsbyggandet (SOU 2020:75), STK-2021-89
Stadsbyggnadsnämnden har beretts tillfälle att yttra sig till finansdepartementet över utredningen ”Bygga och bo till lägre kostnader - förslag till bättre konkurrens i bostadsbyggandet (SOU 2020:75). Utredningen analyserar på vilket sätt kommuners agerande påverkar möjligheten att utveckla verksamheten över hela landet för företag som har byggande till låg kostnad eller upplåtelse av bostäder till låg hyra som affärsidé.
-
166kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
16
Remiss - Återrapportering av åtgärder och aktiviteter utifrån revisorskollegiets granskning av hemlöshetsarbetet 2018, STK-2020-972
Kommunstyrelsen har översänt på remiss återrapportering av åtgärder och aktiviteter utifrån revisorskollegiets granskning av hemlöshetsarbetet inom Malmö stad. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig bakom rapportens slutsatser. Nämnden vill samtidigt understryka att arbetet för att motverka hemlöshet behöver ha ett fortsatt starkt fokus och att insatser behövs för att förbättra bostadssituationen för resurssvaga hushåll som inte av egen kraft kan uppnå en godtagbar bostadssituation.
-
180kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
-
En lägesrapport för bostadsförsörjningen har tagits fram årligen sedan ett flertal år tillbaka. I rapporten redovisas bostadsbyggandet i Malmö under föregående år, situationen på bostadsmarknaden, pågående planering och byggande samt aktuella projekt och processer. Uppföljning av bostadsplanering och statistik över bostadsbyggandet uppdateras på Malmö stads hemsida varje tertial.
Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Tyke Tykesson.
-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
18
Detaljplan för del av fastigheten Hyllie 165:61 m.fl. (mellersta delen av Holmastan) i Hyllie i Malmö (Dp 5588)
Antagande
Detaljplanen möjliggör för sex flerbostadshus i 5–6 våningar samt två längor med radhus. Därutöver möjliggörs en förskola, lokaler för centrumverksamhet och tre mindre parkstråk.-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att inom fastigheten Bunkeflo 10:5 bedriva centrumverksamhet. Syftet är också att skydda kulturhistoriskt värdefulla byggnader och skydda värdefull naturmiljö. Detaljplanen möjliggör ingen ytterligare byggrätt för huvudbyggnader.-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
505kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
-
20
Ändring av detaljplan för del av fastigheten Innerstaden 1:152 och fastigheten Carolus 32 i Gamla staden i Malmö (ÄDp 5667)
Antagande
Ändringen av detaljplanen möjliggör centrumverksamhet i befintligt Caroli köpcentrum (Carolus 32) och f.d. Caroli kyrka (del av Innerstaden 1:152). Förväntningen är att skapa förutsättningar för en övergripande utveckling av fastigheterna gemensamt och i ett större sammanhang.-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
930kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för centrumverksamhet, gymnasieskola och bostäder i den befintliga byggnaden. Syftet är också att skydda kulturhistoriskt värdefull miljö samt bekräfta gällande markanvändning i form av det befintliga parkeringshuset.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Triton 6 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
366kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Sjölejonet 3 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
310kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av lägenheter alternativt avstyckning för att skapa en ny villatomt. Detaljplanen motiveras av att fler bostäder behövs i Malmö. Förslaget innebär förtätning på redan ianspråktagen mark innanför Yttre ringvägen och området, som redan består av bostäder i varierande form, bedöms lämpligt att förtäta.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
824kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder inom fastigheten. Planläggningen motiveras av att fler bostäder behövs i Malmö, och översiktsplanen anger att dessa främst ska byggas genom förtätning innanför Yttre ringvägen.-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
26
Detaljplan för fastigheten Landskamreraren 5 och del av fastigheten Landskamreraren 6 i Örtagården i Malmö (Dp 5750)
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en förskola inom fastigheten Landskamreraren 5. Staden önskar uppföra en ny förskola i två plan med ca 80 platser. Stadsbyggnadsnämndens riktlinjer om friyta för förskola ska uppfyllas.-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Planuppdrag
Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra det möjligt att inreda befintlig vind i bostadshusen för att tillskapa ytterligare lägenheter. Planläggningen motiveras av att fler bostäder kan skapas i ett centralt läge utan att ta ny mark i anspråk.-
123kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
28
Detaljplan för del av fastigheterna Landshövdingen 1 och Rosengård 131:25 i Rosengård Centrum i Malmö (Dp 5577)
Granskning
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga delar av fastigheten Landshövdingen 1 med bostäder, förskola, gymnasium/vuxenutbildning och centrum.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
924kb Ladda ner dokument
-
-
Återkallande
Stadsbyggnadskontoret fick i augusti 2020 planuppdrag för ändring av detaljplanen för Kronprinsen 1 i Malmö. Syftet med planändringen var att Kronprinsens översta våningsplan fortsatt skulle innehålla publik funktion, tillgänglig för allmänheten. Kronprinsens översta våningsplan har innehållit en restaurang. För att ta reda på möjligheterna till fortsatt publik verksamhet i Kronprinsens översta våningsplan har stadsbyggnadskontoret låtit utföra en brandteknisk utredning och en handelsutredning samt inhämtat uppgifter från fastighetsägaren och bygglovsavdelningen.Stadsbyggnadskontoret bedömer att det inte finns tillräckligt goda förutsättningar för publik verksamhet i Kronprinsens översta våningar. Ärendet återkallas på grund av att risken är stor att förslaget till detaljplan inte kan genomföras.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Jan Rosenlöf.
-
248kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Åtgärden innebär nybyggnad av två flerbostadshus, butik, miljöhus, miljöstation, skärmtak över cykelställ samt stödmur.
-
Ärendet avser nybyggnation av flerbostadshus om sammanlagt 84 lägenheter samt med detta samhöriga åtgärder. Kravet på bilparkering uppfylls genom att markparkering anordnas på annan fastighet. Ansökan om bygglov för den parkeringsplats som ansökan hänvisar till har lämnats in. Vid denna skrivelses sammanställande har beslut om bygglov för denna parkering ännu inte fattats.
Ärendet inleds med information.
-
Projektet omfattar två flerbostadshus uppförda som punkthus i fem våningar. Fastigheten är belägen i den västra delen av Sege park och gränsar till Simrisbanvägen i söder, Carl Söderbergs allé i väster och Tekla Thomassons gata och det kommande torget Matplatsen i norr. Fasader utförs med rött tegel. Tak, gavelspets och översta våning bekläs med röd plåt. På takfall mot väster monteras solcellsanläggning. Inom fastigheten uppförs även en komplementbyggnad med miljörum och cykelparkering. Den gemensamma utemiljön har sittplatser, planteringar och odlingsmöjligheter i olika lägen och väderstreck. Hänsyn har behövt tas till områdets kulturvärden, krav på god färg-, form-, och materialverkan och anpassning till stadsbilden.
-
Åtgärden innebär att det skapas 54 lägenheter samt i bottenplanet två kontorslokaler. Bebyggelsen består av tre volymer med något olika utformning avseende materialval och gestaltning. Den mot söder vända delen är i åtta våningar, hörndelen blir i elva våningar och den mot väster vända byggnadsvolymen blir sju våningar. Samtliga volymer har den översta våningen indragen. Gården är gemensam med grannfastigheten Träförrådet 3. Parkering köps in på närbelägen parkeringsplats och där erbjuds även två bilpoolplatser.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av kontorshus, 2 butiker, restaurang, underjordiskt garage, plank, miljöhus och skärmtak över cykelställ på fastigheten HEMVISTET 2 (Hyllie allé/Hyllie Boulevard) i Malmö kommun.
-
Åtgärden innebär att nytt kontorshus uppförs, markparkering anordnas på fastigheten samt upplag för källsortering, som avgränsas med plank.
-
Åtgärden innebär att fastigheterna bebyggs med 18 radhus med enskilda tomter, uppdelade på totalt sex huslängor. Fastigheterna är placerade längs med Spannmålsgatan. Ansökan omfattar även komplementbyggnader med miljörum och lägenhetsförråd. Parkering för bil anordnas som gemensam markparkering.
-
Byggnadskomplexet består av två byggnadskroppar som sammankopplas med en centralt placerad kommunikationskärna med hissar och trapphus. Projektet är avseende gestaltningen uppdelat i tre nivåer, närmast gatan en gatuskala och närmast däröver stadsdelsskalan och högst upp landmärkesskalan. Byggnadsmaterialen tar sin inspiration i de befintliga materialen och färgskalan inom sjukhusområdet. I gatuplanet erbjuds i framtiden service som tex. frisör, jourbutik, apotek el. dyl. Projektet har beviljats i ett tidigare inlämnat bygglov, beslut PR 2018-0063, och i det nu inlämnade ärendet redovisas ändringar avseende materialval, vissa övriga fasadändringar, skärmtak, ändring av ramp ned till källare samt att den vertikala fasadgrönskan finns kvar i betydligt mindre omfattning.
-
Ansökan avser nybyggnad av ett enbostadshus samt rivning av befintligt bostadshus utanför detaljplan och områdesbestämmelser.
-
Ansökan avser nybyggnad förråd och två miljöhus, ändrad användning i byggnad G (förskola till grundskola) fasadändring samt marklov för förändrad utemiljö. Åtgärden överensstämmer med gällande detaljplan. Friytan är beräknad till 14,7 kvm/barn och uppfyller inte riktlinjerna om 15 kvm/barn. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att friytan är tillräcklig.
-
Åtgärden innebär att två lokaler i befintlig byggnad görs nåbara direkt från gård via trappa upp till loftgång och hissanordning. På tak anordnas en takterrass som blir nåbar via trappa från gård och via loftgång från övriga byggnader inom fastigheten. En skärm i ljuddämpande material uppförs på tak kring befintlig ventilationsanläggning. Föreslagna åtgärder är planenliga. Befintlig byggnad är placerad på mark avsedd för gård och har ett planstridigt utgångsläge.
-
Kulturförening önskar få förlängt tidsbegränsat bygglov för möjlighet att avveckla verksamheten på platsen och hitta ny placering. Grannar har inkommit med erinringar.
-
Ärendet avser ändrad användning till två lägenheter i källare på befintligt flerbostadshus. Befintlig utformning innebär att berörda ytor i princip är belägna under omgivande marknivå. För att möjliggöra ljusinsläpp föreslås befintliga fönster ersättas med större och befintliga ljusbrunnar utvidgas. Åtgärden innefattar därmed även nya stödmurar, nämligen de som krävs för de utvidgade ljusbrunnarna. Stödmurarna uppförs på mark som enligt detaljplanen inte får bebyggas. Åtgärden skulle kunna betraktas som en sådan åtgärd av begränsad omfattning som är nödvändig för att området ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt. Då lägenheterna trots åtgärden inte framstår som lämpliga saknas dock skäl att medge avvikelse enligt PBL 9 kap 31 b § 2 punkten.
-
Förrådet uppförs på mark som enligt detaljplanen endast får bebyggas med pumpstation. Den sökta tiden avser fem år. Den sökande har inte kunnat visa att behovet av åtgärden är tillfälligt.
-
Åtgärden innebär uppsättning av belyst flaggskylt placerad på våning 2 till en bar som ligger i bottenvåning.
-
Ansökan avser förhandsbesked för nybyggnad av två bostäder i form av ett parhus utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Stadsbyggnadskontoret anser att prövning av nybyggnad av ett parhus inte kan genomförs genom ett förhandsbesked utan behöver föregås av en detaljplaneläggning.
-
Åtgärden innebär att det enbostadshus och carport som är beläget på fastigheten, där enbostadshuset bedöms ha kulturhistoriska och miljömässiga värden ska rivas. Om en byggnad bedöms ha kulturhistoriska och miljömässiga värden kan det innebära hinder för rivning.
-
Byggsanktionsavgift för ändring av fasad på uthusbyggnad inom fastigheten Jägmästaren 4. Mellan 2014 och 2016 har byggnadens utseende ändrats genom att taket byggts om från ett pulpettak till ett sadeltak. Inget bygglov fanns beviljat vid tidpunkten. Bygglov beviljades för bibehållande av fasadändring den 19 december 2018.
-
Rättelseföreläggande för uppförande av uterum inom fastigheten Hyacinten 6. Uterummet är uppfört för mer än 10 år sedan, men en lovpliktig ändring av dess tak har sedan gjorts utan tillstånd. Rättelse kan inte göras till det tidigare olovliga preskriberade utseendet utan rättelse innebär att uterummet måste rivas. Stadsbyggnadsnämnden föreslås besluta om att förelägga om att senast sex månader efter att detta beslut vunnit laga kraft ta bort uterummet på bostadshusets framsida och återställa bakomliggande fasad till tidigare utformning inom fastigheten Hyacinten 6. Stadsbyggnadsnämnden förenar föreläggandet med vite mot var och en av fastighetsägarna om uterummet inte tagits bort vid denna tidpunkt.
-
49
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2021