Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt justeringsdag

  2.  

    2a) Områdesinformation Södra Kirseberg, helhetsplan och detaljplan, etapp 1 för Järnvägen 1:5 (Anna Livia Helander & Aziza Holm)

     

    2b) Information om samråd för naturreservat Bunkeflo strandängar (Jonna Nilsdotter)

     

    2c) Information om Kommunala lantmäteriutredningen - En bättre organisering av fastighetsbildningsverksamheten, SOU 2025:98 (Anna Bernkull)

     

    2d) Utvärderingen av Malmö in the Making 2025 (Nina Warnolf)

     

    2e) Information om uppdrag från kommunfullmäktige - Flexibla detaljplaner och mångfald i användning av byggnader och lokaler (Josephine Nellerup)

     

  3.   3

    Anmälan av delegationsbeslut

  4. Redovisning av skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2025-11-20.

    Bilagor

  5.   5

    Anmälan av beslut, domar och laga kraft

  6. Gunilla Ryd (V) och Tobias Petersson (V) har lämnat en motion om att Kommunfullmäktige uppdrar åt behörig nämnd att utreda hur en trängselskatt skulle kunna införas i Malmö och hur den kan bidra till stadens miljömål.

    Bilagor

  7. I en motion till kommunfullmäktige föreslår Anders Olin (SD) att ansvaret för markanvisningsavtal skall flyttas från tekniska nämnden till stadsbyggnadsnämnden. Motionären yrkar bland annat till att detta kan leda till bättre samordning med detaljplaneprocesser och kan skapa effektivare hantering av markanvisningar.  Sammantaget görs bedömningen att förutsättningarna för att uppnå intentionen i motionen kan uppnås inom befintliga organisatoriska ramar.

     

    Bilagor

  8. Klimat- och näringslivsdepartementet vill ändra i miljöbalken så att det inte längre ska vara förbjudet att pröva kärnteknisk verksamhet längs kusten på samma sätt som det är idag. Det möjliggörs genom att ändra lagtexten i 4 kap. 3§ och 4§ miljöbalken. Det innebär att områden som utgör riksintressen för högexploaterade kuster och obrutna kustområden ska kunna prövas för kärnteknisk verksamhet. Stadsbyggnadsnämnden vill tydliggöra att denna ändring av miljöbalken inte ska tolkas som att kärnteknisk verksamhet längs Malmös kuststräcka är lämplig eller skulle ligga i Malmö stads intresse. Det innebär inte heller per automatik att stadens planerade inriktning avseende energiförsörjning kommer att förändras. Stadsbyggnadsnämnden konstaterar vidare att det inte föreslås några andra förändringar avseende tillåtlighets- och tillståndsprövningen för kärnteknisk verksamhet. För den kommunala vetorätten föreslås ingen förändras.

    Bilagor

  9. Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 omfattar cirka 1 200 miljarder kronor och anger hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under de kommande tolv åren. Detta omfattar fördelningen av medel till drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar, investeringar i statliga vägar, järnvägar, farleder och slussar, åtgärder för att minska infrastrukturens miljöpåverkan samt medel till forskning och innovation. Planen bygger på de transportpolitiska målen och principerna, regeringens infrastrukturproposition och direktiv, där fokus ligger på underhåll av vägar och järnvägar, totalförsvar och största möjliga samhällsnytta.

    Bilagor

  10. Energimyndigheten har i enlighet med 3 kap. 8 § miljöbalken genomfört ett arbete med avsikt att peka ut nya riksintresseanspråk för land- och havsbaserad vindkraft. Genom riksintresseanspråken kan viktiga energianläggningar och infrastrukturer skyddas mot åtgärder som kan försvåra deras tillkomst, funktion och utveckling. Stadsbyggnadsnämnden välkomnar utpekandet av Sjollen som riksintresse för havsbaserad vindkraft. Det är det enda föreslagna området som berör Malmö. Stadsbyggnadsnämnden anser att Energimyndigheten vid riksintresseutpekanden även bör beakta de havsbaserad vindkraftområdenas befintliga och planerade möjligheter för nätanslutning. Stadsbyggnadsnämnden vill också framföra en önskan om en bättre samordning mellan Energimyndighetens arbete med de föreslagna riksintresseområdena och Havs- och vattenmyndighetens arbete med Havsplanen.

    Bilagor

  11. Energimyndigheten har i enlighet med 3 kap. 8 § miljöbalken genomfört ett arbete med avsikt att peka ut nya riksintresseanspråk för energidistribution av drivmedel och bränslen. Enligt förslaget utpekas 21 drivmedelsdepåer/energihamnar som riksintresse. Malmös hamn är en utav dessa. Stadsbyggnadsnämnden delar Energimyndighetens strävan att långsiktigt säkerställa drivmedelsdepåer och energihamnar i samhällsplaneringen genom utpekanden av riksintressen. Då endast delar av Malmös hamnområde används som energihamn och för drivmedelsdepåer blir riksintressets namn Malmö hamn missvisande. Stadsbyggnadsnämnden förutsätter att det är områden kring Oljehamnen (Energihamnen) som avses och att Energimyndigheten upprättar direktkontakt med Malmö stad för ett samtal kring områdets avgränsning och innebörd. Malmö stad är markägare och besitter kunskaper som kan främja riksintressets ändamål.

    Bilagor

  12. Utredningen i remissen syftar till att införa lagändringar för att underlätta digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Förslaget innebär nya fastighetsbildningsåtgärder för att kunna ge fastighetsgränser koordinater med rättsverkan samt krav på koordinatbestämning av grundkartan vid framtagande av nya detaljplaner.

    Bilagor

  13. Mark- och miljödomstolen har genom dom den 23 september 2025 upphävt stadsbyggnadsnämndens beslut den 20 juni 2023 att påföra ägaren till fastigheten Graniten 3 byggsanktionsavgift om 1 743 328 kr för att utan bygglov och startbesked ha påbörjat ändringar av två byggnader som innebär att byggnaderna tagits i anspråk och inretts för ett väsentligen annat ändamål. Stadsbyggnadsnämnden har överklagat till mark- och miljööverdomstolen och beviljats anstånd till den 28 november 2025 att utveckla talan i mål P 14225-25.

  14. I juni 2024 beslutade kommunfullmäktige att uppmana stadsbyggnadsnämnden att utifrån det småskaliga näringslivets behov utreda frågan om flexibla detaljplaner och mångfald i användning av byggnader och lokaler. Fokus ligger därför på befintlig och ny stadsmiljö med blandad stad och småskaliga verksamhetsområden. Malmö stad arbetar efter principen att detaljplaner ska styra det som är viktigt, men i övrigt vara tillåtande och flexibla. Det är de platsspecifika förutsättningarna som avgör graden av reglering och vilka användningar som är lämpliga på platsen så att en hållbar stadsutveckling som bidrar till jämlikhet, kvalitet och klimat kan uppnås. Varje plats har unika förutsättningar och behöver ses i ett större sammanhang.

    Bilagor

  15. Stadsbyggnadsnämnden gav år 2023 i uppdrag att revidera och utöka Bunkeflo strandängars naturreservat för att öka skyddade livsmiljöer och stärka Malmös biologiska mångfald. Naturreservatet har mycket höga naturvärden med viktiga biotoper som havsstrandängar, ålgräsängar och musselbankar. Naturreservatet utökas till havs och inkluderar även Limhamns skjutbana. Det nya beslutet ersätter 2010 års reservatsbeslut och ger starkare skydd i linje med Malmös miljöprogram och naturvårdsplan.

    Bilagor

  16. Godkännande.
    Planprogrammet är ett förslag till utbyggnad och en förstudie till detaljplanering av området mellan Lorensborgsgatan, Emporia, Citytunneln och Inre Ringvägen i Hyllie.

  17. Godkännande.
    Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en ny stadion för friidrott och fotboll på Malmö Stadions plats. Detaljplanen ska även säkra nödvändiga fria ytor kring anläggningen. En ny stadion, med plats för idrottsfunktioner utformade enligt nutida krav och användning innebär att Stadionområdet kan stärka sin position som destination för idrott och evenemang, såväl nationellt som internationellt.

    Bilagor

  18. Samråd.
    Detaljplanens syfte är att göra befintliga verksamheter planenliga genom att möjliggöra för verksamheter, kontor och restaurang samt att göra befintliga byggnader planenliga genom att öka tillåten höjd. Vidare syftar detaljplanen till att möjliggöra invändig ombyggnation. Detaljplanen skyddar delar av byggnadens kulturhistoriska värden med varsamhetsbestämmelser. Området berörs av fastighetsindelningsbestämmelse, akt 1379S. Denna föreslås upphävas i sin helhet.

    Bilagor

  19. Planbesked och planuppdrag.
    Planbesked och planuppdrag avser en detaljplan som syftar till att möjliggöra ett nytt konstmuseum med hög arkitektonisk verkshöjd inom fastigheten Kungshagen 1, i befintlig byggnad samt i en ny tillbyggnad.

    Bilagor

  20. Ärendet avser nybyggnad av flerbostadshus. Flerbostadshuset är ett seniorboende som uppförs i 4–6 våningar och inrymmer 136 lägenheter. Huvuddelen av lägenheterna är 2 rumslägenheter och ett mindre antal är 3 rumslägenheter. På bottenvåning finns restaurang, aktivitets- och samlingslokaler, gym- och relaxlokaler, tvättstugor, lokaler för frisör och fotvård, miljörum och förråd för permobiler samt reception och personalrum. En solcellsanläggning uppförs på tak. Förslaget avviker från gällande detaljplan vad gäller att trapphus i söder och öster inte är indragna från fasadliv. I övrigt uppfyller åtgärden gällande lagkrav samt Stadsbyggnadskontorets riktlinjer avseende parkering. Bygglov föreslås beviljas.

  21. Åtgärden innebär nybyggnad av ett mobilitetshus med lokaler för kontor och handel samt installation av solceller på tak inom fastigheten Heliotropen 4. Fastigheten är belägen i ett omvandlingsområde där äldre kontors- och lagerbyggnader ska rivas till förmån för blandad bebyggelse med tyngdpunkt på bostäder. Mobilitetshuset ska bland annat serva områdets nya bostadsbebyggelse med parkering. Stadsbyggnadskontoret bedömer att åtgärden är förenlig med gällande detaljplan och uppfyller kraven om en god gestaltning. Bygglov föreslås beviljas.

  22. Inom industrifastigheten Pyrus 7 (Pyrusgatan 7) har en hiss använts trots att giltig besiktning löpt ut år april 2020 och en replokal inretts. Replokalen har rättats och nyttjarna har fått information om att ett bygglov krävs ifall de igen vill inreda replokalen. Vid kontroll på plats den 5 juni 2025 kunde stadsbyggnadskontoret konstatera att hissen var i bruk och var möjlig att använda. Fastighetsägaren har kunnat förutse överträdelsen och har inte heller vidtagit tillräckliga åtgärder för att undvika att överträdelsen skulle inträffa. Överträdelsen kan inte heller anses vara av mindre allvarlig art. Det finns därför inte skäl för avgiftsbefrielse eller nedsättning. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden beslutar om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren för den otillåtna användningen av hissen.

  23. En tillbyggnad av en våning på 630 kvadratmeter har påbörjats genom att ett hisschakt uppförts innan startbesked utfärdats. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  24. En ny imkanal har installerats i en restaurangverksamhet på fastigheten Tjäderhönan 4. Den nya imkanalen bedöms innebära en väsentlig ändring av byggnadens anordning för ventilation. Det saknas teknisk anmälan och startbesked för den väsentliga ändringen av ventilationen. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.

  25. En skylt har satts upp inom fastigheten Hasseln 6 innan den beviljades bygglov och startbesked i efterhand. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift för uppsättningen av skylten. Stadsbyggnadskontoret föreslår även att stadsbyggnadsnämnden avslutar utredningsärendet efter uttagande av byggsanktionsavgift.

  26. Plank har uppförts utan bygglov och startbesked inom fastigheten Örtberga 1 på adressen Långhällagatan 71. Uppförandet har skett av tidigare fastighetsägare. Nuvarande fastighetsägare har vidtagit rättelse avseende två av tre delar av plankkonstruktionen samt sökt bygglov i efterhand för den resterande delen. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att ta ut en byggsanktionsavgift för den del av planket som inte har rättats.

  27. Skånskt Bostadsforum anordnas sedan 2014 för att samla alla aktörer på den skånska bostadsmarknaden för att utveckla regional samverkan och samsyn om hur den skånska bostadsmarknaden fungerar och kan utvecklas. Fokus för årets konferens den 27 november är demografi, ekonomi, geografi.

  28.   28

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2025

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.