Möte 2022-04-27
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
2
Val av justerare och justeringsdag (förslag på justeringsdag 5/5)
-
I 2017 tog kommunfullmäktige i Malmö beslut om en överenskommelse om samverkan med den idéburna sektorn i Malmö. Det man kom överens om var att samverka för ökad demokrati, delaktighet och jämlikhet i Malmö. Dialogforum för 2022 hålls den 30 maj med temat ”Ungas trygghet och delaktighet”.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Konferens om hur lokalsamhället, tillit och trygghet hänger samman samt exempel på konkreta insatser för att utveckla bostadsområden i positiv riktning.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Stadskontoret har arbetat fram ett förslag till nya riktlinjer för informationssäkerhet i Malmö stad. Förslaget innebär ett helt nytt styrdokument vars övergripande syfte är att på strategisk nivå tydliggöra ansvar, målsättning och arbetssätt avseende informationssäkerhetsarbetet i Malmö stad.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen i Skåne genomför en översyn av Skånes riksintressen för kulturmiljövård. I den första etappen har riksintressen i skogsbygd studerats. Malmö berörs av riksintresset M177 - Skabersjö. Gränsen för riksintresset föreslås följa kommungränsen så att det inte längre berör Malmö kommun.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
48mb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss från Naturvårdsverket - Esbosamråd om Danmarks påbörjade arbete med vattenområdesplaner, STK-2020-1239
Kommunstyrelsen har översänt en remiss gällande Förslag till Danmarks vattenområdesplaner och medföljande miljörapport till bland annat stadsbyggnadsnämnden för yttrande. De danska vattenområdesplanerna förväntas medföra en gränsöverskridande påverkan i form av en minskning av kvävetillförseln från landbaserade verksamheter till kustvattenförekomsterna i och kring Öresund. Detta förväntas leda till en förbättring vad gäller övergödningen i Öresund med kringliggande vatten och positiva effekter även i svenska vatten.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss - Utredning av förutsättningarna för boende med fokus på att bryta ensamheten och öka integrationen, STK-2021-1062
Kommunstyrelsens arbetsutskott har till stadsbyggnadsnämnden för yttrande översänt utredningen Ett boende med fokus på att bryta ensamheten och öka integrationen – en utredning av möjligheten att skapa förutsättningar för ett likartat koncept som Helsingborgshems Sällbo i Malmö. Stadsbyggnadsnämnden ställer sig positiv till att ett boende av typ Sällbo realiseras i Malmö.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss uppdrag budget 2021 – Utredning av förutsättningarna för en stärkt utveckling av hållbar godstrafik i Malmö med syfte att främja fler arbetstillfällen i staden, STK-2021-1302
Såväl sjöfarten, gods på tåg, lastbil och flyg beräknas öka kraftigt de kommande 20 åren. Det medför utmaningar för staden, men även möjligheter till tillväxt och arbetstillfällen. Malmö behöver säkerställa en god infrastruktur och samtidigt ta hänsyn till de övergripande målsättningarna för stadsutvecklingen. De stora infrastruktursatsningarna omfattar bland annat Öresundsbrons landanslutningar, Öresundsmetron, Yttre godsbanan, samt anslutningar till hamnen med järnvägsspår, vägar och farleder. Investeringar behöver även ske i hamnens kajer. Utöver detta finns utmaningar kopplade till Malmö bangårds kapacitet som behöver hanteras. Trots att stadens verksamhetsområden rymmer flera goda logistiklägen finns det skäl att jämföra logistiketableringar med andra alternativa markanvändningar, till exempel utifrån möjligheten att skapa arbetstillfällen. Utredningen avslutas med att presentera ett antal rekommendationer inom infrastruktur, samordning och sysselsättning kopplat till logistikfunktioner och logistiketableringar.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
13
Uppdrag från kommunfullmäktige - att fortsätta utreda hur ett nytt metrosystem kan förverkligas när Öresundsmetron etableras
För att gå vidare med planeringen av Öresundsmetron föreslås att arbetet med den fysiska planeringen, vilket även innefattar utredningsarbete av tekniska karaktär, samlas i en fördjupad översiktsplan.
Bilagor
-
426kb Ladda ner dokument
-
Länsstyrelsen har upphävt nämndens beslut om föreläggande den 25 mars 2021, § 126, att riva ett uterum och återförvisat ärendet för fortsatt handläggning. Stadsbyggnadsnämnden har överklagat beslutet till mark- och miljödomstolen som avslog överklagandet, och nu vidare till mark- och miljööverdomstolen som beviljat nämnden anstånd till den 5 maj 2022 att utveckla talan.
-
Kommunstyrelsen gav den 8 maj 2019 stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att aktualisera gällande översiktsplan som antogs av kommunfullmäktige den 31 maj 2018. De grundläggande planeringsförutsättningar som utgjorde utgångspunkt för gällande översiktsplan har inte förändrats. De ändringar som har gjorts syftar främst till att justera planen efter förändrade förhållanden samt enligt direktiv från kommunstyrelsen enligt beslut den 8 maj 2019. Denna tjänsteskrivelse beskriver de övergripande förändringar som gjorts i granskningsförslaget jämfört med gällande översiktsplan, först utifrån det direktiv för översynen som kommunstyrelsen beslutat om, därefter övriga övergripande förändringar som skett.
Bilagor
-
458kb Ladda ner dokument
-
38mb Ladda ner dokument
-
-
Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026 utgör Malmö stads riktlinjer för bostadsförsörjningen. Enligt Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar är det varje kommuns ansvar att med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Tyke Tykesson.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
743kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bevilja permanent bygglov för den förskoleverksamhet som idag bedrivs inom fastigheten med tidsbegränsat bygglov. Syftet är även att skydda den kulturhistoriskt värdefulla gårdsmiljön och bebyggelsen på fastigheten. En ny byggrätt för bostadsändamål föreslås på den södra delen av fastigheten.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor, förskola och centrumfunktioner. Detaljplanen ska också göra det möjligt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor och en park som blir en grön lunga och mötesplats i området, samt att koppla samman området med övriga delar av Västra Hamnen genom nya gator och gång- och cykelvägar. Syftet är också att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad samt att justera byggrätten för ett sedan tidigare planlagt men inte utbyggt kvarter, för att skapa bättre byggbarhet.Ärendet inleds med information som ges av planarkitekt Katarina Jeraeus.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
579kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Syftet med ändringen av detaljplan är att göra det möjligt att förtäta fastigheten Jellinge 1 genom att möjliggöra uppförandet av ytterligare en verksamhetsbyggnad inom fastigheten.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Samråd.
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att fler verksamheter kan etableras inom befintligt verksamhetsområde.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
615kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra att befintlig byggnad omvandlas till skola (vuxenutbildning, gymnasium, grundskola). Syftet är också att utöka befintlig byggrätt något. Detaljplanen ska skapa förutsättningar för att de obebyggda delarna av fastigheten kan nyttjas som skolgård med möjlighet till vistelse, möten och social samvaro. Processen att ta fram detaljplanen innebär en prövning om denna markanvändning är lämplig eller inte.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att ändra användning så att det är möjligt för befintlig verksamhet att finnas kvar. Nuvarande verksamhet har tidsbegränsat bygglov för kontor, showroom och restaurang och det är dessa användningar som föreslås läggas till detaljplanen. Processen att ta fram detaljplanen innebär en prövning om denna markanvändning är lämplig eller inte.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag.
Syftet med detaljplanen är att medge en utökad byggrätt så att byggnaderna inom fastigheterna Kvävet 3, 11 och 13 kan byggas samman. Regleringen "mark som inte får bebyggas" (prickmark) behöver därför tas bort från PL 482 som berör fastigheten Kvävet3. Processen att ändra detaljplanen innebär en prövning om detta är lämpligt eller inte.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Planbesked.
Fastighetsägaren begär planbesked för att pröva möjligheten att uppföra bostäder, kommersiella lokaler, mobilitetshus och förskola. Ansökan ligger inom utredningsområde för Öresundsmetron. Då planeringsförutsättningar och förutsättningar för genomförande i dagsläget är för osäkra ser stadsbyggnadskontoret att syftet med planbeskedsansökan inte kommer att kunna genomföras inom rimlig tid. Stadsbyggnadskontoret föreslår att sökanden ges ett negativt planbesked inför vidare beslut gällande Öresundsmetrons stationsläge i mellersta delen av Västra Hamnen.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Planbesked.
Sökanden begär planbesked för att pröva möjligheten att skapa ytterligare en fastighet med enbostadshus, genom att dela fastigheten Majtofta 2. Förslaget följer översiktsplanen och fastigheten är tillräckligt stor för att kunna delas och inrymma två enbostadshus.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
-
Åtgärden innebär att fyra flerbostadshus med gemensamt underjordiskt garage uppförs. I fastighetens nordsöstra hörn inreds en kontorslokal i bottenvåning med entré mot Ledsnäcksgränd. Kontoret bedömer att förslaget är planenligt och uppfyller kraven på god gestaltning.
-
Åtgärden innebär att två flerbostadshus med tillhörande komplementbyggnader uppförs på fastigheten Journalen 1 (Simrisbanvägen 12). De två flerbostadshusen består av vardera två sammanhängande men tydligt avgränsbara volymer. Varje volym har en genomgående entré mot gata. Kontoret anser att förslaget är väl gestaltat och förenligt med anpassningskravet.
-
Åtgärden innebär att tre radhuslängor om sammanlagt 13 enbostadshus uppförs på fastigheterna Östra sjukhuset 7 och 19-30 i den norra delen av Sege park (Ebba Ströms gata 13). Utformningen är likartad radhusen som omfattas av SBN 2021-002847. Vidare uppförs plank och förråd inom respektive fastighet. Kontoret bedömer att förslaget är förenligt med förbudet mot förvanskning och övriga krav i plan- och bygglagen.
-
Åtgärden innebär att en radhuslänga om fem enbostadshus uppförs på fastigheterna Trädplantan 3-7 i den norra delen av Sege park (Ebba Ströms gata 6). Utformningen är likartad radhusen som omfattas av SBN 2021-002846. Vidare uppförs plank och förråd inom respektive fastighet, samt en parkeringsplats för rörelsehindrade på fastigheten Trädplantan 2. Kontoret bedömer att förslaget är förenligt med förbudet mot förvanskning och övriga krav i plan- och bygglagen.
-
Åtgärden på fastigheten HUSIE 173:170 (Fårabäcksvägen 61C) innebär ett bibehållande av ett parhus med två bostäder. 2014 fick man bygglov för nybyggnad av lagerbyggnad. Man byggde i stället ett parhus utan bygglov. 2018 fick man bygglov för ett bibehållande av ett parhus som man aldrig genomförde. Nu söker man bygglov igen för parhus. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser och har inget bindande förhandsbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att bevilja bygglov men med villkor att byggnation ska färdigställas enligt ansökan senast den 30 april 2024, samt med information att byggherren troligen måste betala en dubblerad byggsanktionsavgift på 335 790 kr om inte åtgärderna genomförts vid den 30 april 2024 och att et även kan bli aktuellt att i så fall ingripa genom att förelägga om att byggnaden ska rivas.
-
Åtgärden på fastigheten SALLERUP 180:73 (Sallerups byväg 2) innebär nybyggnad av en lagerbyggnad med en del kontor, samt ett miljöhus. På fastigheten har det tidigare funnits en ekonomibyggnad som fick bygglov för att bli lager och kontor för ett byggföretag 2002. Denna byggnad brann ner under 2020. Ansökt åtgärd ska ersätta nerbrunnen byggnad. Sallerup 180:73 ingår i Sallerups by som ligger inom ett utpekat område som är särskilt kulturhistorisk värdefull miljö. Mycket omsorg har lagts för att få byggnaden så snarlik den tidigare byggnaden och att den ska bli anpassad till sammanhanget. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser. En granne har inkommit med synpunkter. Stadsbyggnadskontoret föreslår att bygglov beviljas.
-
Ansökan avser förhandsbesked för att få bygga tre nya enbostadshus i utkanten av Toarps by (Blåbandsvägen 13A). Föreslagen placering av nya byggnader ligger utanför områdesbestämmelserna för Toarp. Befintligt bostadshus ligger inom Toarps områdesbestämmelser. Enligt översiktsplanen ligger platsen inom område för ny blandad stadsbebyggelse. Stadsbyggnadskontoret bedömer att ny bebyggelse behöver samordnas för att säkerställa bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen. Det finns ett behov av att samordna vägnät, avfallshantering och räddningsfordon mm. Som bäst görs i en detaljplan. Stadsbyggnadskontoret föreslår avslag på ansökt förhandsbesked.
-
Byggsanktionsavgift för nybyggnad av ett en- eller tvåbostadshus inom fastigheten Charlotta 7 (Cementgatan 20). Den byggnad som uppförts inom fastigheten avviker i så stor utsträckning från den byggnad som beviljats lov att den inte omfattas av bygglovet. Byggnaden har därmed uppförts utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
-
Byggsanktionsavgift för påbörjande av ianspråktagande och inredande av 258 kvm av ett en- eller tvåbostadshus för ett väsentligen annat ändamål inom fastigheten Myrsloken 28 (Östanväg 96). Bottenplan och källaren i bostadshuset används för nyttjarens uthyrningsverksamhet för företagsboende. Nyttjaren bedriver uthyrning av bostäder till företag som sedan hyr ut dem till sina anställda för tillfälliga boenden. Nyttjaren har hyrt byggnaden i ca 2 år och de boende bor där enligt uppgift mellan en vecka och fyra månader. Sammanlagt fanns 10 sovplatser i byggnaden. Bygglov och startbesked saknas för ianspråktagandet och inredandet för ett väsentligen annat ändamål och stadsbyggnadsnämnden föreslås därför besluta om att ta ut en byggsanktionsavgift.
-
Byggsanktionsavgift för inredande av ytterligare lokal för handel, fasadändring av fem fönster och en dörr, väsentlig ändring av ventilation samt installation för vattenförsörjning och avlopp inom fastigheten Orienteraren 2 (Käglingevägen 154). Information med en Hemnet-annons har inkommit till stadsbyggnadskontoret, då fastigheten låg ute för försäljning. Av annonsen framgick det att del av tidigare livsmedelsbutik delats till en pizzeria, att FTX-aggregat installerats för de båda lokalerna. Av gatuvy framgår det att fem nya takfönster installerats och att dörr på fasad i söder bytts. Samtliga åtgärder har vidtagits utan bygglov eller startbesked. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter för de vidtagna åtgärderna.
-
Byggsanktionsavgift för att utan startbesked påbörjat ändring att ta i anspråk delar av byggnader för ett väsentligt annat ändamål inom fastigheterna Seved 1 och Seved 2 (Sevedsgatan 14). Bygglov har beviljats för ändringen men innan startbesked meddelats upptäcktes det att arbetet redan påbörjats. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägarna.
-
Byggsanktionsavgift för påbörjande av inredande och ianspråktagande för ett väsentligen annat ändamål inom fastigheten Bornholm 9 (Köpenhamnsvägen 15D). Del av lokal för massage- och skönhetssalong har inretts och användes som bostad. Badrum och fullt utrustat kök som tillkommit för bostaden finns fortfarande kvar i lokalen. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
-
Byggsanktionsavgift för att ha påbörjat en väsentlig ändring av anordning för ventilation inom fastigheten Troheten 1 (Lantmannagatan 6). Vid besök kunde stadsbyggnadskontoret konstatera att ett ventilationsaggregat installerats på en befintlig lufttrumma. Det saknas teknisk anmälan och startbesked för åtgärden. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut en byggsanktionsavgift av fastighetsägaren.
-
Föreläggande om rättelse för uppförande av en tillbyggnad i form av ett skärmtak. Stadsbyggnadskontoret har kunnat konstatera att ett skärmtak har uppförts utan nödvändigt bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför förelägga tomträttsinnehavaren att senast sex månader från det att beslutet vunnit laga kraft ta bort skärmtaket och förena föreläggandet med ett vite.
-
Föreläggande om rättelse för uppfört uterum inom fastigheten Gullvivan 21 (Törnrosgatan 13). Bygglovsansökan för uterum inkom till stadsbyggnadskontoret i september 2011. Stadsbyggnadskontoret har i samband med besök i februari 2017 upptäckt att uterummet uppförts utan bygglov. Det framgår av gatuvy och flygbild att uterummet uppförts mellan 2014 och 2016. Stadsbyggnadskontoret avvisade bygglovsansökan för uterum i januari 2022. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägaren om att ta bort uterummet och återställer fasaden i enlighet med tidigare utformning samt att föreläggandet förenas med ett vite om 50 000 kr om föreläggandet inte följs.
-
Föreläggande om att sätta upp en tät presenning över hela byggnadens tak inom fastigheten Valet 2 (Olofsgatan 6). Stadsbyggnadskontoret har mottagit uppgift om att samtliga fönster gått sönder på bostadshuset samt att det finns hål i taket som medför att stora mängder vatten kommer in i byggnaden. Stadsbyggnadskontoret föreslår därmed att stadsbyggnadsnämnden förelägger fastighetsägare till Valet 2 att inom en månad sätta upp en tät presenning över hela byggnadens tak samt att besluta om att föreläggandet förenas med vite.
-
Byggsanktionsavgift för installation av eldstad inom fastigheten Året 16 (Rolfsgatan 30). Stadsbyggnadskontoret har mottagit information att en eldstad installerats innan det att anmälan inkommit till stadsbyggnadskontoret och startbesked har meddelats. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därmed ta ut en byggsanktionsavgift för påbörjandet.
-
Byggsanktionsavgifter för ianspråktagande och inredande för ett väsentligen annat ändamål, väsentlig ändring av byggnads anläggning för vatten- och avloppsförsörjning samt ändring av byggnads bärande konstruktion, utan startbesked, inom fastigheten Oxiden 4 (Emilstorpsgatan 11). Tidigare lager i byggnaden har ändrats till rosteri, ett nytt entrésolplan har uppförts och wc, vask, dusch och pentry har installerats i lokalen. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att stadsbyggnadsnämnden tar ut byggsanktionsavgifter av nyttjaren.
-
Byggsanktion och rättelseföreläggande med vite för uppförande av två bildskärmar utan bygglov inom fastigheten Värnhem 1 (Sallerupsvägen 2). Bildskärmarna är placerade i skyltfönstren vid en mycket trafikerad korsning inom kulturhistoriskt värdefullt område och kräver enligt Malmö stads riktlinjer bygglov som ljusanordningar. Stadsbyggnadskontoret anser att de inte har placerats eller utformats på ett lämpligt sätt med tanke på stadsbilden och att de innebär en betydande olägenhet för omgivningen. Fastighetsägaren och ägaren till bildskärmarna anser att bildskärmarna är skyltar som inte kräver bygglov eftersom de är placerade inomhus. Stadsbyggnadskontoret föreslår stadsbyggnadsnämnden att ta ut en byggsanktionsavgift beslutar om ett föreläggande om att ta bort skärmarna förenat med ett vite av fastighetsägaren.
-
Informationen hålls av trafikplanerare Emily Evenäs, stadsbyggnadskontoret och trafikplanerare Jesper Nordlund, fastighets- och gatukontoret.
-
Informationen ges av ekolog Jonna Nilsdotter, stadsbyggnadskontoret.
-
47
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2022