Hoppa över navigering
  1. Förslag på justeringsdag 2023-06-27.

    Förslag på justeringspersoner Stefana Hoti (MP) och Tony Rahm (M).

  2.  

    a) Strategi för kustskydd

    (Josephine Nellerup, avdelningen för stadsplanering & Pär Svensson, fastighets- och gatukontoret)

     

    b) Serviceinriktad myndighetsutövning

    (Anna-Carin Mårtensson, Charlotta Kjellberg & Lovisa Måsbäck, stadsarkitektavdelningen)

     

    c) Ny nämndsprocess hösten 2023

    (Marcus Horning & Kristina Andersson avdelningen för ledning & verksamhetsstöd)

  3. Handlingsplan Fri från våld - en gemensam angelägenhet

    (+ kort info som ges av Hanna Winsa, avdelningen för ledning och verksamhetsstöd)

    Bilagor

  4. Förteckning över skrivelser inför stadsbyggnadsnämnden 2023-06-20.

  5. I budgetskrivelse 2024 beskriver stadsbyggnadsnämnden omvärldsförändringar som påverkar nämndens verksamheter samt förändringar och utveckling av nämndens verksamhet under 2024 och framåt. I budgetskrivelsen beskrivs även begäran om utökat kommunbidrag gällande arbetet med Öresundsmetron samt önskad omföring av kommunbidrag mellan stadsbyggnadsnämndens olika ansvarsområden i syfte att parera konjunkturnedgångens negativa effekter.

    Bilagor

  6. Kommunfullmäktige tar i sin årliga budget fram ett antal uppdrag till stadens nämnder. Dessa uppdrag ska utföras så snart som möjligt under året och redovisas senast i samband med årsanalysen. Tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden gavs i årets budget i uppdrag att tillsammans med boende och näringsidkare undersöka hur Storstadspaketet kan bidra till fler gröna mötesplatser för umgänge, kvartersparker, delad mobilitet och barns rörelse I denna uppdragsbeskrivning redogör stadsbyggnadskontoret och fastighets- och gatukontoret för hur förvaltningarna avser att utföra och redovisa uppdraget.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade att utse Martin Axelsson och Kajsa Thelin till dataskyddsombud med ikraftträdande från och med den 16 maj 2022. Kajsa Thelin anmäldes som kontaktperson/dataskyddsombud till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Då Kajsa Thelin gått vidare till en annan tjänst behöver hon entledigas från sitt uppdrag som dataskyddsombud.

  8. Motionen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt berörda nämnder att implementera regeln 3-30-300 vid upprättande av alla nya markanvisningsavtal samt vid alla nya platser som omfattas av allmän platsmark. Stadsbyggnadsnämnden konstaterar att frågan ska utredas av stadsbyggnadskontoret under 2023 och menar att implementering av regeln även kräver insatser på fler områden än vad som anförs i motionen.

    Bilagor

  9. Motionen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt tekniska nämnden att i samråd med berörda nämnder ta initiativ till att det byggs bostäder i form av flytande småhus vid Ön i Limhamns gamla industrihamn. Stadsbyggnadskontoret menar att det redan nu pågår ett arbete på fastighets- och gatukontoret kring att utreda upplåtelser längs kust och vatten. Resultatet av det arbetet bör ligga till grund för en bedömning kring lämpligheten att etablera husbåtar i Limhamns norra hamn. Stadsbyggnadsnämnden föreslår att kommunfullmäktige ska anse motionen besvarad.

    Bilagor

  10. Regeringen tillsatte 2022-04-07 en särskild utredare med uppgift att lämna förslag som stärker kommunernas incitament att medverka till utbyggnad av landbaserad vindkraft. Utredaren fick också i uppdrag att lämna förslag på system som kompenserar dem vars omgivning påtagligt påverkas av en sådan vindkraftsutbyggnad. Förslagen rymmer såväl intäktsdelning som inlösenrätt, men även förslag på ett mer reglerat sätt på vilket vindkraftägaren kan stödja lokalsamhället. Därutöver föreslås stöd till kommunernas energiplanering, både avseende ett samlande ramverk och ett ekonomiskt bidrag. Utredningen konstaterar avslutningsvis att förslagen inte i någon större utsträckning förväntas öka kommunernas vilja att tillstyrka vindkraftsetableringar. Anledningen är att utredningsdirektivet inte öppnar för förslag som ger kommunerna en intäkt.

     

    Bilagor

  11. För att den svenska lagstiftningen ska stämma överens med EU:s elmarknadsdirektiv föreslår Energimarknadsinspektionen att ellagen kompletteras med en definition av så kallade slutna distributionssystem, och att sådana system ska omfattas av de flesta av ellagens bestämmelser om de tas i drift efter bestämmelsernas ikraftträdande. Energimarknadsinspektionens förslag innebär bland annat att elanvändare i slutna distributionssystem kan få nättariffen prövad, får rätt att byta elleverantör och att de slutna distributionssystemen blir tillgängliga för anslutning av tredje part. Eftersom elmarknadsdirektivet inte innehåller några regler för vilka nät som ska ha koncession är Energimarknadsinspektionens slutsats att koncessionsplikten i enlighet med ellagen inte påverkas.

     

    Bilagor

  12. Länsstyrelsen har låtit genomföra en översyn av riksintresset Foteviken-Glostorp M128. Idag omfattar riksintresset stora delar av södra Malmös jordbrukslandskap. Länsstyrelsens avsikt är att anspråken inte ska vara större än vad som behövs för att säkerställa den riksintressanta berättelsen. Inom Malmö stads gränser har därför riksintressets utbredning minskats och mo-tivtexten uppdaterats. Länsstyrelsen önskar kommunens syn på föreslagets förändringar av riksintressets anspråk och avgränsning, men också dess möjlighet att utgöra stöd för kommunen vid exempelvis planeringsarbeten.

    Bilagor

  13. Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 25 augusti 2022, § 274, att påföra fastighetsägare byggsanktionsavgift för att utan erforderligt bygglov och startbesked ha ianspråktagit del av byggnad för väsentligt annat ändamål på fastigheten Kristiansborg 6 (Västra Hindbyvägen 10). Beslutet har överklagats till länsstyrelsen, som avslog överklagandet, och vidare till mark- och miljödomstolen som förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 226-23.

  14. Mark- och miljödomstolen har förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig i mål P 4825-22 angående överklagande av länsstyrelsens beslut att avslå överklagande av nämndens beslut den 23 mars 2022, § 112 om nekat rivningslov för del av byggnad (lastbrygga).

  15. Kommunstyrelsen gav 2019-05-08 stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att aktualisera Översiktsplan för Malmö. Samtidigt gav kommunstyrelsen också stadsbyggnadsnämnden ett antal tilläggsuppdrag, varav ett löd: Beskriva översiktsplanens kommunalekonomiska konsekvenser. Rapporten ”Kommunalekonomiska konsekvenser av långsiktig stadsutveckling: En modell för att underlätta prioritering” är stadsbyggnadsnämndens svar på detta uppdrag. Rapporten huvudsakliga leverans är en begreppsmodell med tre nivåer av ekonomiska konsekvenser som samtliga måste beskrivas vid beslutsunderlag inför prioritering av stadens utbyggnad.

     

    Bilagor

  16. Kommunstyrelsen gav den 8 maj 2019 stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att aktualisera gällande översiktsplan som antogs av kommunfullmäktige den 31 maj 2018. De grundläggande planeringsförutsättningar som utgjorde utgångspunkt för gällande översiktsplan har inte förändrats. De ändringar som har gjorts syftar främst till att justera planen efter förändrade förhållanden samt enligt direktiv från kommunstyrelsen enligt beslut den 8 maj 2019. Denna tjänsteskrivelse beskriver de övergripande förändringar som gjorts i antagandehandlingen jämfört med gällande översiktsplan, först utifrån det direktiv för översynen som kommunstyrelsen beslutat om, därefter övriga övergripande förändringar som skett.

    Bilagor

  17. Antagande.

    Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att stycka av tomter för småhusbebyggelse inom fastigheten Vintrie 20:63, längs fastighetens östra respektive västra gräns. De nya bostäderna ska anpassas till befintlig kulturmiljö och på ett positivt sätt bidra till en utveckling av denna. Detaljplanen ska också säkerställa bevarandet av befintlig kulturhistoriskt värdefull bebyggelse och gårdsmiljö.

    Bilagor

  18. Antagande.

    Syftet med ändringen av detaljplanen är att göra gällande detaljplan mer flexibel, genom att lägga till och ändra planbestämmelser så att gymnasieutbildning och centrumverksamhet möjliggörs på fastigheten. Syftet är också att bevara kulturmiljövärden inom fastigheten, genom att justera gällande detaljplans skydds- och varsamhetsbestämmelser. Planläggningen motiveras av att fastigheten ligger centralt och har lokaler som redan är lämpliga för gymnasieskola och centrumverksamhet.

    Bilagor

  19. Antagande.

    Syftet med ändringen av detaljplanen är att pröva lämpligheten i att upphäva fastighetsindelningsbestämmelse för Kronprinsen 1 och samtidigt inrätta en ny fastighetsindelningsbestämmelse för fastigheten. Den nya fastighetsindelningsbestämmelsen möjliggör bildande av ägarlägenhetsfastigheter överst i Kronprinsenhuset i det nordöstra hörnet av Kronprinsen 1.

    Bilagor

  20. Samråd.

    Syftet med ändring av detaljplanen är att bekräfta befintlig användning av marken för en pumpstation under mark samt möjliggöra för en utbyggnad av en pumpstationsbyggnad ovan mark.

    Bilagor

  21. Planuppdrag.

    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra varierad småhusbebyggelse.

    Bilagor

  22. Fastigheten är belägen vid Tekla Thomassons gata i den södra delen av Sege park. Byggnaden består av fyra våningar. Huvudentrén är placerad mot gata och genomgående. Från trapphuset nås lägenheterna via loftgångar, även dessa förlagda längs Tekla Thomassons gata. PRH, miljöhus och förråd/teknikbyggnad ligger i fastighetens östra del.

  23. Åtgärden på Kraftfodret 1 (Sjötorpsvägen/Gulklintsgatan) omfattar nybyggnad av 39 rad- och parhus med tillhörande gemensamma funktioner som parkeringsplatser och miljöhus. Parkeringsbehovet för bil löses på gemensamma parkeringsytor och för cykel löses behovet i huvudsak inom den egna tomten, dock finns ett begränsat antal väderskyddade cykelplatser för gemensamt bruk. På samtliga bostadshustak installeras en solenergianläggning. Fasadkulörer på bostadsenheterna varierar mellan tre olika putskulörer och svart papptak med listtäckning eller rött tegel med taktäckning av svarta betongpannor. Till varje bostad hör ett fristående förråd inom tomtgränsen. Kontoret bedömer att förslaget är varsamt och uppfyller kravet på god helhetsverkan.

  24. Åtgärden på fastigheten Författaren 1 (Östra Farmvägen 5) innebär att de två före detta fastigheterna Smedjan 13 och 15 bebyggs med 250 st lägenheter, mestadels 1 rok (207 st), samt en butikslokal på ca 510 kvm.

  25. Åtgärden på fastigheten Tullstorp 180:25 (Mor Marnas väg 106) innebär bygglov för nybyggnad av LSS boende, och komplementbyggnad samt skyddsvall. Boendet är för brukare med speciella behov. Boendet består av tre lägenheter där en lägenhet ska fungera som evakueringslägenhet. Fastigheten ligger utanför detaljplan och områdesbestämmelser och har inget bindande förhandsbesked. Fastigheten ligger inom jordbruksmark. Grannar har inkommit med synpunkter i ärendet. Stadsbyggnadskontoret bedömer att detta LSS boende är ett samhällsintresse samt att ingen annan mark än jordbruksmark kan tas i anspråk och föreslår positivt bygglov.

  26. Ansökan avser nybyggnad av enbostadshus med carport och förråd på fastigheten Käglinge 5:27 (Käglingevägen 105). Fastigheten är för närvarande en obebyggd lucktomt och belägen utanför detaljplanelagt område men inom sammanhållen bebyggelse. Ett tidigare hus på tomten fick rivningslov den 3 december 2009. Lokaliseringen prövas i detta bygglovsärende. Stadsbyggnadskontoret bedömer att det presenterade förslaget är väl anpassat till området med en god helhetsverkan och uppfyller kraven på god form-, färg- och materialval.

  27. Åtgärden på fastigheten Brahehus 1 (Regementsgatan/Fridhemstorget) innebär fasadändring i form av en ventilationsanläggning på tak, inklädnad av anläggningen, ett nytt schakt på markplan samt nytt undertak under byggnadsvolymen. Stadsbyggnadskontoret bedömer att förslaget inte uppfyller kravet på god form-, färg- och materialverkan i enlighet med 8 kapitlet 1 § punkt 2, plan- och bygglagen, PBL, och kraven på anpassning, varsamhet och förbud mot förvanskning enligt 2 kap 6 § tredje stycket, samt 8 kapitlet 13 och 17 §§, PBL. Stadsbyggnadskontoret föreslår beslut om avslag.

  28. Byggsanktionsavgifter för fasadändringar utan bygglov och startbesked inom fastigheten Brahehus 1 (Regementsgatan/Fridhemstorget). Stadsbyggnadskontoret har kunnat konstatera att ventilationsanläggningen på taket av den södra huskroppen inte stämmer överens med tidigare beviljat bygglov. Där har även satts upp ventilationsrör mellan den södra och västra huskroppen. Vidare har en taksarg satts upp runt huskroppen, ett nytt undertak byggts på bottenvåningen och ett skyltskåp i marknivå tagits bort. Bygglov och startbesked saknas för samtliga åtgärder. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut byggsanktionsavgifter på totalt 118 965 kr av fastighetsägaren.

  29. Byggsanktionsavgifter för att utan bygglov och startbesked påbörjat ändringar av två byggnader som innebär att de tagits i anspråk och inretts för ett väsentligen annat ändamål inom fastigheten Graniten 3 (Lodgatan 14). Inom en industrifastighet med lov för tillverkning av takpapp och kemikalier har lokaler tagits i anspråk och inretts för separata verksamheter utan koppling till tillverkningsindustri med väsentligen andra ändamål så som lager, kontor, montering, ateljéer, bilservice och skrotsortering. Ändringarna har gjorts utan bygglov och startbesked. Stadsbyggnadsnämnden föreslås därför ta ut byggsanktionsavgifter på sammanlagt 1 743 328 kr av fastighetsägaren.

  30.   33

    Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2023

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.