Möte 2021-04-22
-
1
Genomgång och föredragning av ärenden
-
2
Val av justerare samt justeringsdag (förslag på justeringsdag 3/5)
-
Förteckning över inkomna skrivelser inför stadsbyggnadsnämndens sammanträde 2021-04-22.
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Informationen ges av Josephine Nellerup (strateg, stadsbyggnadskontoret) och Pär Svensson (ingenjör, fastighets- och gatukontoret)
-
Informationen ges av Julia Johansson Wollert (planarkitekt, stadsbyggnadskontoret) och Ida Sundberg (förskoleförvaltningen).
-
Informationen ges av Susanna Zinkernagel (planarkitekt, stadsbyggnadskontoret) och Joel Hall (exploateringsingenjör, fastighets- och gatukontoret)
-
Slutrapport av arbetet med Miljöbyggprogram SYD mellan åren 2009-2020 är en avrapportering gällande Malmö stads program för hållbart byggande gällande nybyggnation, vilket slutligen har fasats ut under det gångna året. Rapporten redovisar vad Miljöbyggprogram SYD handlade om, statistik om hur utfallet blivit för de projekt som följt programmet samt även om vilka svårigheter som visat sig under årens gång. I rapporten visas också hur drivande programmet varit för att lyfta ambitionsnivån vad gäller miljöfrågorna. Avslutningsvis redovisas ett antal av de projekt som deltagit i programmet.
-
163kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
269kb Ladda ner dokument
-
908kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss från Infrastrukturdepartementet - Motorfordonspooler - på väg mot ökad delning av motorfordon (SOU 2020:22), STK-2021-382
Infrastrukturdepartementet har skickat Motorfordonspooler - på väg mot ökad delning av motorfordon (SOU 2020:22) till Malmö stad för synpunkter. Kommunstyrelsen har remitterat förslaget till stadsbyggnadsnämnden för yttrande. Betänkandet redovisar förslag om hur motorfordonspooler ska kunna främjas så att de kan bidra till omställningen till ett transporteffektivt samhälle.
-
197kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden har fått möjlighet att svara på delbetänkandet av Miljömålberedningen som ska sändas till Miljödepartementet.
-
194kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss - Boverkets rapport 2020:13 Utveckling av regler om klimatdeklaration av byggnader, STK-2021-343
Stadsbyggnadsnämnden har fått möjlighet att lämna yttrande över Boverkets rapport 2020:13 Utveckling av regler om klimatdeklaration av byggnader. Regeringen har i promemorian Ds 2020:4 Klimatdeklarationer för byggnader lagt fram ett lagförslag om klimatdeklarationer av byggnader som planeras att införas 1 januari år 2022. I remitterad rapport föreslår Boverket regler om gränsvärde för klimatutsläpp från byggnader samt förslag om utökade krav på redovisning av klimatpåverkan från byggnad vid uppförande från år 2027 jämfört med regler som enligt lagförslaget föreslås träda i kraft 1 januari år 2022. Förslagen avser enbart nybyggnation.
-
239kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
13
Remiss - Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen, STK-2019-834
Stadskontoret har remitterat Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen. Syftet är att utreda möjligheterna att effektivisera, samordna och framtidssäkra dagens och morgondagens digitala infrastrukturlösningar och föreslå en mer ändamålsenlig organisering för Malmö stad.
-
192kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
921kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
867kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden fick i februari år 2020 uppdraget av kommunstyrelsen att, tillsammans med berörda nämnder, ta fram en ny energistrategi för Malmö stad. Förslaget till ny energistrategi har arbetats fram under året 2020 och början av år 2021, inkluderat tre månaders samråd och dess följande revidering. Energistrategi för Malmö 2021–2030 lyfter fram fyra fokusområden som bedöms vara centrala för att tillgodose kapacitet- och effektbehovet samt för omställningen till ett hållbart energisystem. Inom varje fokusområde belyses möjliga insatsområden med tillhörande resultatmål, och där strategier för att nå målen föreslås utifrån Malmö stads rådighet och olika roller.
-
271kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
15
Detaljplan för del av fastigheten Bunkeflostrand 21:3 m.fl. (Gottorps allé, etapp 2) i Bunkeflostrand i Malmö (Dp 5615)
Godkännande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra ett nytt, tätt område med blandad stadsbebyggelse, förskola och ett torg med centrumfunktioner som ger möjlighet till bl.a. handel, vårdcentral och bibliotek. Detaljplanen syftar även till att möjliggöra ett nytt stort park- och naturområde och därigenom utveckla rekreation och biologisk mångfald. För att uppnå variation i området avses flerbostadshus och olika typer av småhus blandas och utformningen variera. För att minimera trafik och få ett bättre markutnyttjande samlas parkeringen i ett mobilitetshus.-
169kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
18mb Ladda ner dokument
-
809kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med planförslaget är att genom ändrad användning möjliggöra för bostäder, centrumverksamhet, vård, kontor, förskola/skola och gymnasieskola inom fastigheten Hyllie 9:5. Syftet är vidare att öka flexibiliteten för användningen inom kvarteret samt säkra den befintliga byggnadens kulturhistoriska värden.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
526kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Detaljplanen möjliggör uppförandet av en byggnad som innehåller ca 60 bostäder, centrumverksamhet i bottenvåning samt underjordiskt parkeringsgarage centralt i Malmö.-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
456kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att utöka kyrkans befintliga lokaler genom att öka byggrätten. Syftet är också att bevara en kulturhistoriskt värdefull byggnad, samt att möjliggöra för att en viktig social målpunkt kan finnas kvar på centralt läge. Fastighetsägaren har i samband med att byggnaden försetts med skyddsbestämmelser, inkommit med ersättningsanspråk till följd av dessa. Fastighetsägaren åberopar 1.200.000 kr i minskat marknadsvärde för fastigheten, samt 150.000 kr i merkostnad för framtida fastighetsunderhåll.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra skoländamål (gymnasieskola och vuxenutbildning) och bostäder på fastigheten. Syftet är också att skydda kulturhistoriskt värdefull miljö, samt bekräfta gällande markanvändning i form av centrumverksamhet. Fastighetsägaren har i samband med att byggnaden försetts med skyddsbestämmelser, förelagts att komma in med ersättningsanspråk med anledning av skyddsbestämmelserna och då uppgivit att den inte har några sådana anspråk.-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
372kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med ändring av detaljplan är att göra det möjligt att utöka byggrätten för transformatorstation. Detta för att möjliggöra att en ny anläggning kan byggas samt att byggnation av ny station kan ske i samexistens med befintlig och därmed förhindra driftavbrott. När ny station är i drift ska den äldre stationen rivas. Syftet är även att säkerställa ett bebyggelsefritt avstånd på 30 meter från järnvägen, söder om planområdet. Vidare är syftet att säkerställa skydd mot översvämning vid skyfall.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Antagande
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att tillskapa fler bostäder genom att uppföra bostadsbyggnader, med möjlighet till centrumverksamhet i bottenvåningarna, på befintlig markparkering ut mot Teknikergatan. Planläggningen ska bidra till att komplettera det befintliga bostadsområdet med två flerbostadshus med cirka 100 lägenheter.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra förtätning med blandad stadsbebyggelse i området. Idag är området bebyggt med samlingslokal, skola, äldrebostäder m.m. Planförslaget kan möjliggöra för nya bostäder och större förskole- och grundskoleverksamhet, i kombination med att befintliga funktioner kvarstår. Planläggningen motiveras av att fler bostäder behövs i Malmö, och översiktsplanen anger att dessa främst ska byggas genom förtätning innanför Yttre ringvägen.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
695kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utökad markanvändning genom centrumändamål, som möjliggör för blandade verksamheter såsom handel och vårdcentral.-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
547kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utökad markanvändning genom centrumändamål, som möjliggör för blandade verksamheter såsom handel och kontor.-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
968kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med ändring av detaljplanen är att göra det möjligt att förändra fastighetsindelningen för Sigurd 9 genom att ta bort fastighetsindelningsbestämmelsen.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att förtäta fastigheten Bladet 8 med flerbostadshus ut mot Bragegatan. Planläggningen motiveras av att området i sin helhet är inne i omvandlingsfas från industri till bostäder.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
996kb Ladda ner dokument
-
-
27
Detaljplan för del av fastigheten Hyllie 7:4 och del av fastigheten Bunkeflo 10:1, öster om Sivåkersvägen, i Hyllievång i Malmö (Dp 5759)
Planuppdrag
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra bostäder och verksamheter samt att säkra ett grönt gång- och cykelstråk på allmän plats i området öster om Sivåkersvägen.-
155kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Martin Molin (C) och Bengt Svensson (C) har i skrivelse till stadsbyggnadsnämnden yrkat att nämnden ska ge i uppdrag åt stadsbyggnadskontoret att utreda hur tillståndsprocessen för den som vill utöva gatukonst kan förenklas genom att identifiera vissa typfall där kraven på bygglov kan undantas, alternativt ske på ett förenklat sätt. Mot bakgrund av gällande lagstiftning kan Stadsbyggnadskontoret inte frångå lovplikten, utan måste bedöma varje enskilt fall med anledning av det som framgår i plan- och bygglagen. Däremot redovisas ett antal åtgärder nedan som kommer att förenkla och förtydliga ansökningsprocessen och vilka regler som gäller.
Ärendet inleds med information som hålls av Pontus Alexandersson (bygglovsarkitekt, stadsbyggnadskontoret)
-
304kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Åtgärden innebär nybyggnad av 40 st radhus, kedjehus och friliggande villor i östra delen av Bunkeflostrand.
-
Ärendet avser nybyggnation av 3 st flerbostadshus om sammanlagt 168 lägenheter (98 hyresrätter på Höfånget 4, 70 bostadsrätter på Höfånget 5) samt med detta samhöriga åtgärder. Kravet på bilparkering uppfylls genom att bilplatser ordnas genom nyttjanderättsavtal inom Höfånget 4 samt genom servitutsavtal med angränsande Höräfsan 5. Förslaget prövas för liten avvikelse från gällande detaljplan avseende trafikbuller, utformning på penthousevåning samt byggnadsarea avseende komplementbyggnad.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av flerbostadshus (113 st lägenheter inkl 7 st stadsradhus), övernattningslägenhet, murar, plank och stödmurar samt komplementbyggnader inom området Cementen i Limhamn.
-
Ansökan avser nybyggnad av enbostadshus samt plank och stödmur utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Bindande förhandsbesked finns inte. Stadsbyggnadsnämnden föreslås besluta att bevilja ansökan om bygglov.
-
Åtgärden avser tillbyggnad av enbostadshus, överdäckning av terrass, fasadändring; byte av tak inkl. höjning av takstolar och bjälklag, ändring av gavelfasad samt montering av vattenburen golvvärme i båda plan. Stadsbyggnadskontoret har gjort bedömningen att ärendet är planenligt. Grannar har inkommit med erinran i ärendet där de motsätter sig att bygglov beviljas.
-
Åtgärden innebär att en liten lägenhet (ca 29 kvm) på bottenvåningen omvandlas till torrförråd och pausrum, samt sammanslås med den befintliga verksamheten (glasscafét). Anledningen är att lägenheten var utsatt för buller från diskutrymmet i lokalen trots tilläggsisolering av väggen. På detta sätt får närliggande lägenhet nu ett "tyst" utrymme mellan sig och verksamheten. Ärendet har kungjorts då gällande detaljplan endast medger bostadsändamål. Bedömning görs att glasscafé är ett lämpligt komplement till bostadsändamål och att ändringen därför ska ses som en godtagbar avvikelse.
-
Ansökan avser nybyggnad förråd och två miljöhus, ändrad användning i byggnad G (förskola till grundskola) fasadändring samt marklov för förändrad utemiljö. Åtgärden överensstämmer med gällande detaljplan. Friytan är beräknad till 14,7 kvm/barn och uppfyller inte riktlinjerna om 15 kvm/barn. Stadsbyggnadskontoret gör bedömningen att friytan är tillräcklig.
-
Ärendet avser inredande av ytterligare bostäder i befintligt flerbostadshus i utrymmen som idag används för lägenhetsförråd. Åtgärden uppfyller inte kravet på tillgänglighet då bostäderna inte kan nås genom hiss eller annan lyftanordning. Vidare så innebär åtgärden att fönster tas upp i tak och fasad på ett sådant sätt och i en sådan omfattning att åtgärden inte bedöms som varsam. Förslaget uppfyller inte heller kraven på parkering eller lämplighet.
-
Åtgärden innebär nybyggnad av två underjordiska sopbehållare för mat- respektive restavfall. Sopbehållarna föreslås placeras på mark som är avsedd för parkeringsändamål (får icke bebyggas) och strider mot gällande detaljplan.
-
Ärendet avser utvändig ändring genom att imkanal uppförs på fasad mot gata. Den berörda byggnaden är belägen i korsningen Sveagatan/Högerudsgatan, ett område bestående i huvudsak av en- och flerbostadshus med relativt täta gaturum med ingen eller begränsad förgårdsmark. Med hänsyn till stadsbilden bör en teknisk installation som en imkanal placeras dolt eller integreras i byggnadens gestaltning.
-
Ärendet avser utvändig ändring av enbostadshus genom omfärgning. Åtgärden anses inte uppfylla kraven på varsamhet, anpassning till omgivningen och god helhetsverkan.
-
Åtgärden innebär att huvudbyggnad på fastigheten, med ursprungligt gult tegel i huvudsak och mörka omfattningar i rött tegel runt fönsterna, putsas och målas i en ljusbeige kulör. Byggnaden bedöms ha arkitektoniska, kulturhistoriska och miljömässiga värden, vilket kan vara hinder för fasadändring då ändringen inte bedöms vara varsam.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av en komplementbyggnad samt en tillbyggnad utan startbesked inom fastigheten HAGTOFTA 6. Stadsbyggnadskontoret upptäckte i samband med bygglovsansökan för tillbyggnad av enbostadshus samt nybyggnad av växthus att en del av åtgärderna som ansökan avsåg redan var utförda. De två åtgärderna som ärendet avser uppfördes mellan 2016–2017.
-
Byggsanktionsavgift för två tillbyggnader på 15,0 kvm vardera till ett en- eller tvåbostadshus samt nybyggnad av komplementbyggnad på 17,2 kvm inom fastigheten BUNKEFLOSTRAND 28:4. Stadsbyggnadskontoret föreslår att byggsanktionsavgifter tas ut av fastighetsägarna.
-
Fråga om uttagande av byggsanktionsavgift för ändrad användning, inredande av ytterligare bostäder, fasadändring samt väsentlig ändring av planlösning, ventilationsanordning samt vattenförsörjning och avlopp inom fastigheten Hytten 1 (Rodergatan 32, 34 och 36 samt Salongsgatan 27). De utförda åtgärderna kräver bygglov respektive anmälan och har påbörjats utan erforderligt startbesked.
-
Inom fastigheten Viadukten 11 har under hösten 2020 en lägenhetsskiljande väggen mellan två bostadslägenheter och antalet rum i lägenheterna ändrats jämfört med gällande bygglov. Stadsbyggnadskontoret föreslår att en byggsanktionsavgift tas ut för att utan anmälan och startbesked påbörjat en avsevärd ändring av planlösningen.
-
Byggsanktionsavgift för avväxling av bärande vägg i två lägenheter inom fastigheten HERRESTAD 9. Stadsbyggnadskontoret föreslår att stadsbyggnadsnämnden beslutar om byggsanktionsavgift för att utan startbesked påbörjat ändringar som berör byggnadens bärande delar i två lägenheter om 59 kvadratmeter vardera i ett flerbostadshus.
-
Inom fastigheten Asker 3 uppfördes i december 2020 ny vägg i brandcellsgräns genom att två dörrhål sattes igen. Ändringen medför att antalet lägenheter stämmer överens med gällande bygglov. Det hade dock krävts en anmälan och startbesked eftersom ändringen väsentlig påverkar brandskyddet i denna del av byggnaden. Stadsbyggnadskontoret föreslår därför att en byggsanktionsavgift tas ut.
-
Uttagande av byggsanktionsavgift för att utan förgående teknisk anmälan och startbesked ha påbörjat en avväxling i bärande konstruktion i ett flerbostadshus inom fastigheten PAULA 13.
-
Byggsanktionsavgift för uppförande av mur inom fastigheten LAVETTEN 9. Stadsbyggnadsnämnden beviljade den 19 februari 2016 bygglov (BY 2016–000995) för plank i svart smidesjärn och vitputsade betongpelare och med en stödmur på maximalt 35 cm. Den uppförda muren är 95 cm hög och avviker i så stor omfattning från det beviljade bygglovet att den inte kan anses omfattas av bygglovet. Stadsbyggnadsnämnden föreslås ta ut en byggsanktionsavgift för att utan bygglov och startbesked uppfört en mur om 20,7 löpmeter.
-
50
Sammanställningsblad för detaljplaneärenden och bygglovsärenden vid stadsbyggnadsnämndens sammanträden 2021