Hoppa över navigering
  1. Nämndens protokoll behöver vara justerat onsdagen den 25 juni klockan 11.00.

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  4.   4

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 punkten LVU

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  6.   6

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  7.   7

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  8.   8

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  9.   9

    Umgängesbegränsning enligt 5 kap 4 § p2 LBSB

  10.   10

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 punkten LVU

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st punkt 1 föräldrabalken

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st punkt 1 föräldrabalken

  14.   14

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  15.   15

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  16.   16

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st punkt 1 föräldrabalken

  17.   17

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st punkt 1 föräldrabalken

  18.   18

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2025-06-19

  19. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har fått remissen avseende omsättningslagring av vissa läkemedel för en stärkt försörjningsberedskap för yttrande.

     

    Förvaltningen ställer sig positiv till utredningens förslag och välkomnar förslaget att de företag som har godkännande för försäljning av ett läkemedel omfattas av lagerhållningsskyldighet. Förvaltningen ställer sig också positiv till att utredningen utgår från begreppet vård som inte kan anstå då det inkluderar bland annat förebyggande och psykiatrisk vård.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

     

    Bilagor

  20. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över Frihet från våld, förtryck och utnyttjande SOU 2025:28, slutbetänkandet från utredningen om en stärkt, långsiktig styrning av arbetet mot könsrelaterat våld och hedersrelaterat våld och förtryck.

     

    Utredningen ger förslag på en sammanhållen nationell jämställdhetspolitisk strategi och därutöver för utredningen fram ett antal förslag om förändrad styrning av området.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer i utredningens förslag till en sammanhållen nationell jämställdhetspolitisk strategi, samt ställer sig i stora delar positiv till utredningens förslag om förändrad styrning av området.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  21. Malmö stad har mottagit remiss avseende promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring. Arbetsmarknads- och socialnämnden har ombetts att yttra sig.

     

    Regeringen vill stimulera och öka den frivilliga återvandringen från Sverige. Återvandringsbidraget föreslås därför höjas från 10 000 kronor till 350 000 kronor för vuxna.

     

    Bidraget ska möjliggöra en nystart i ett annat land och bidra till att minska antalet utanförskap i Sverige.

     

    Förordningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

     

    Förvaltningen bedömer att det finns skäl att ifrågasätta om det höjda bidraget kommer att uppnå avsedd effekt och ser brister i analysen av möjliga konsekvenser för barn och jämställdhet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Farishta Sulaiman (M) reserverar sig till förmån för att tillstyrka förslaget i remissen.

     

    Bilagor

  22. Som en del av regeringens arbete med att motverka välfärdsbrottslighet har Statskontoretuppdrag av Finansdepartementet analyserat hur kommuner och regioner tillämpar kommunallagens (2017:725) bestämmelser om kontroll och uppföljning av privata utförare och hur ansvaret är fördelat mellan fullmäktige, styrelser och nämnder. I rapporten lämnar de fyra förslag på åtgärder, varav två rör ändringar i kommunallagen. Rapporten och dess förslag är nu på remiss, och arbetsmarknads- och socialnämnden ges i ärendet möjlighet att inkomma med synpunkter.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser fördelar med rapportens övergripande ansats om att skapa bättre förutsättningar och större tydlighet gällande kommunernas uppföljning av privata utförare av kommunal verksamhet.

     

    Förvaltningen bedömer att de föreslagna förändringarna i kommunallagen skulle innebära att kommunstyrelsen behöver ha uppsikt över den avtalsuppföljning som utförs av Skånes kommuner för de ramavtal de upphandlar på delegation av arbetsmarknads- och socialnämnden. Nämnden kommer att behöva begära in minst en årlig redovisning från Skånes kommuner avseende vilka uppföljningar som gjorts och resultatet av dessa för att kunna rapportera det till kommunstyrelsen.

     

    Förvaltningen ställer sig positiv till samtliga av rapportens fyra förslag.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  23. Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig till kommunstyrelsen kring Socialdepartementets remiss En ny modell för kvalificering till socialförsäkring och ekonomiskt bistånd för nyanlända och icke-medborgare.

     

    I utredningen lämnas förslag i enlighet med utredningsdirektivet. Förslagen innebär en ny ordning där

    a) personer, oaktat medborgarskap, ska kvalificera sig till bosättningsbaserade socialförsäkringsförmåner vid bosättning i Sverige genom fem års bosättningstid eller viss inkomst av arbete samt

    b) att vissa grupper av nyanlända och icke-medborgare under en kvalificeringstid om fem år ställs utan rätt till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen.

     

    Kommunens yttersta ansvar enligt 2 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL) ska dock kvarstå men bistånd ska ej beviljas enligt 4 kap. 1 § SoL, utredningen hänvisar till 4 kap. 2 § SoL som anger att socialnämnden får ge bistånd utöver vad som följer av 1 § om det finns skäl för det.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen lämnar i ärendet förslag på yttrande till kommunstyrelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Farishta Sulaiman (M) reserverar sig till förmån för att tillstyrka förslaget i remissen.

     

    Bilagor

  24. Kommunstyrelsen fick i kommunfullmäktiges budget för 2024, tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt miljönämnden, i uppdrag att stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnade insatser riktade mot barn och unga.

     

    Återrapporteringen av budgetuppdraget och tillhörande förslag till utveckling av det ANDTS-förebyggande arbetet har sammanställts i en rapport. I rapporten föreslår stadskontoret att en funktion som ANDTS-samordnare placeras på arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

     

    Arbetsmarknad- och socialnämnden berörs av 14 av kommunfullmäktiges 15 mål för staden. Utöver det har förvaltningen tre stadsövergripande uppdrag. Med stora förändringar som kommer till följd av den nya socialtjänstlagen samt det viktiga uppdraget med att förebygga att unga riskerar att hamna i kriminalitet ser förvaltningen ett behov av att kunna fokusera på sitt kärnuppdrag.

     

    Med beaktande av reglementet, rapportens slutsatser och att andra samordningsuppdrag redan är etablerade på stadskontoret anser förvaltningen att funktionen som ANDTS-samordnare inte behöver en ny organisatorisk hemvist.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  25. Kommunstyrelsen har fått i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, ta fram ett samlat näringslivsprogram för Malmö. Programmet beskriver Malmös önskvärda position som näringslivsstad och tillväxtmotor 2050, samt innehåller inriktningar för näringslivsarbetet 2025–2029.

     

    Förslaget har skickats på bred remiss, och arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att beskrivningarna av näringslivets utmaningar och behov inte ger en heltäckande bild av de utmaningar som finns i staden.

     

    Förvaltningen ser ett behov av att i näringslivsprogrammets innehåll och inriktningar tydligare integrera ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv för att bidra till den inkluderande och hållbara tillväxt som avses.

     

    Förvaltningen ser fördelar med att stärka stadens gemensamma arbete vad gäller en serviceinriktad myndighetsutövning, då det ligger i linje med pågående utvecklingsarbete på förvaltningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  26. Kommunstyrelsen har bett arbetsmarknads- och socialnämnden att yttra sig över förslag till evenemangspolicy för Malmö stad. Policyn syftar till att vägleda Malmö stads nämnder, bolag och externa aktörer i samarbeten där Malmö stad är part i evenemangsarbetet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till att Malmö stad har tagit fram en sammanhållen policy för evenemang i staden. Förvaltningen ser fördelar med att policyn lyfter samverkan mellan sektorer som en viktig utgångspunkt för stadens evenemangsarbete.

     

    Förvaltningen bedömer samtidigt att evenemangens betydelse utifrån sociala och samhälleliga perspektiv så som gemenskap, delaktighet och mångfald skulle kunna stärkas i policyn. En aspekt som förvaltningen saknar i policyn är säkerhet och beredskap.

     

    Vidare ser förvaltningen behov av att tydliggöra kopplingen till andra styrdokument i Malmö stad som berör eller berörs av policyn.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  27. Kommunfullmäktige beslutar den 26 september 2024 § 189 att ge kommunstyrelsen samordningsansvaret för kraftsamlande insatser (STK-2023-137). Vid sammanträdet beslutas även att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utarbeta formerna för processen i stort, ta fram förslag på geografiska områden samt föreslå vilka nämnder och bolag som ska få ett särskilt ansvar i arbetet.

     

    Stadskontoret har formulerat ett förslag på arbetsmodell för kraftsamlande insatser (STK-2024-1374). Arbetsmarknads- och socialnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på förslaget utifrån fyra förutbestämda frågeställningar.

     

    I förslaget på arbetsmodell för kraftsamlande insatser föreslår stadskontoret att inriktningen för arbetet är att arbeta förebyggande och främjande med målsättningen att öka ungas möjligheter till arbete eller fortsatta studier efter årskurs nio.

     

    Vidare presenterar stadskontoret förslag på målformulering, geografisk avgränsning för arbetet samt förslag på organisation och nämnder och bolag som ska ha en primär roll i arbetet med kraftsamlande insatser.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden är en av de nämnder som föreslås få ett särskilt ansvar i arbetet. Därutöver föreslås att en förvaltningsövergripande styr- och arbetsgrupp inrättas för kraftsamlande insatser.

     

    Stadskontoret föreslås vara sammankallande och uppta en samordnande roll. Uppföljning och mätning av hur arbetet fortlöpt kommer att ske 2030 och 2035.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  28. Utifrån de senaste årens utveckling gällande datorgenererad text och automatisk transkription lyfter Jacqueline Maly (SD) och Magnus Olsson (SD) i en motion frågan om användandet av digitala redskap för att minska tolkkostnaderna.

     

    I motionen förslås att kommunfullmäktige beslutar att berörda nämnder uppdras att utreda möjligheterna för en fullständig övergång till automatiserade tjänster för produktion av textbaserat innehåll på främmande språk, utreda användningen av automatiserade tjänster som en ersättning för tolktjänst i lämpliga fall, och att ta fram en risk och konsekvensanalys för en avveckling av tolkanvändning till förmån för automatiserade tjänster.

     

    Arbetsmarknads och socialförvaltningen ser positivt på en digital utveckling där AI och maskininlärning kan användas till att effektivisera arbetsuppgifter. Förvaltningen kommer följa utvecklingen av automatiska tolktjänster då det bedöms kunna användas i framtiden, inte minst som komplement till vanliga tolkar.

     

    Förvaltningen föreslår dock att motionen avslås, eftersom de tillgängliga tjänsterna i dagsläget inte bedöms leva upp till de krav som ställs på förvaltningen enligt gällande lagstiftning.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  29. Enligt Arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ansvarar nämnden för hanteringen av överenskommelser mellan stat och kommun inom arbetsmarknadsområdet.

     

    I den strategiska överenskommelsen om samverkan mellan Arbetsförmedlingen i Malmö och Malmö stad (SÖK), framgår att måluppföljningen av den strategiska överenskommelsen ska redovisas till berörda nämnder i samband med att revidering och uppföljning av överenskommelsen sker. Därför ges denna information till nämnden.

     

    Analysgruppen som är kopplad till SÖK:en har sammanställt en rapport där resultatet av samverkan mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen under 2024 gås igenom.

     

    I rapporten beskrivs samverkan som har bedrivits mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen under 2024. Dessutom görs en uppföljning av den strategiska överenskommelsens målsättningar. Rapporten har godkänts av den strategiska styrgruppen för SÖK:en.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  30. Budgetprocessen inför 2026 inleds med att alla nämnder beslutar om en budgetskrivelse för budgetåret 2026 med plan för åren 2027–2028. Budgetskrivelsen används som underlag när kommunstyrelsen bereder Malmö stads budget innan den beslutas av kommunfullmäktige.

     

    Enligt kommunfullmäktiges tidplan för budget och uppföljning ska rapporten vara beslutad av nämnden senast den 30 juni 2025.

     

    I budgetskrivelsen beskrivs förändringar i omvärlden som påverkar nämnden, förändringar i Malmö stad som helhet som nämnden ser behov av, förändringar och utveckling av nämndens verksamhet, förändringar som påverkar nämndens kostnader samt en begäran om investeringsram.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  31. Bestämmelserna om lex Sarah är en del av det systematiska kvalitetsarbetet och ska tillämpas inom socialtjänsten. Detta regleras i socialtjänstlagen och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9 och SOSFS 2011:5).

     

    Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah (SOSFS 2011:5, 7 kap. 1 §) ska den nämnd som har ansvar för verksamhet inom socialtjänsten fastställa rutiner för hur skyldigheten att rapportera, utreda, avhjälpa och undanröja missförhållanden och risker för missförhållanden ska fullgöras. Rutinen ska även fastställa hur skyldigheten att anmäla allvarliga missförhållanden och risk för allvarliga missförhållanden ska fullgöras.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens Rutin för tillämpning av bestämmelserna om lex Sarah har reviderats för att överensstämma med kommande förändringar i den nya socialtjänstlagen som träder i kraft den 1 juli 2025. Förtydliganden har även gjorts utifrån formuleringar i Arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning. Delar som avser sammanställning och analys av avvikelser har reviderats för att överensstämma med Arbetsmarknads och socialnämndens beskrivning av ledningssystemet för systematiskt kvalitetsarbete.

     

    Utöver ovanstående förändringar har ändringar av redaktionell karaktär och förtydliganden genomförts.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  32. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning som nämnden fastställer.

     

    Delegationsordningen revideras i enlighet med den nya socialtjänstlagen som träder i kraft den 1 juli 2025.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen. Ändringarna gäller från och med den 1 juli 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  33. I den nya socialtjänstlagen (2025:400), som träder i kraft den 1 juli 2025, föreslås en ny bestämmelse som ger socialnämnden möjlighet att erbjuda insatser utan individuell behovsprövning.

     

    I enlighet med bestämmelsen ska arbetsmarknads- och socialnämnden fastställa utbudet av insatser, de villkor som ska gälla för att få insatserna, samt eventuella undantag från kravet på dokumentation av personuppgifter.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås besluta att fastställa insatserna enligt bifogat förslag. Insatserna utgörs av det befintliga utbudet av så kallade biståndslösa insatser.

     

    Syftet är att säkerställa att dessa även fortsatt kan erbjudas Malmöbor efter den 1 juli 2025. Utbudet kommer att justeras och vidareutvecklas inom ramen för det långsiktiga arbetet med omställningen till en ny socialtjänstlag, samt vid behov anpassas i enlighet med förtydligande vägledning från lagstiftaren.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  34. Regeringen har beslutat om en ny socialtjänstlag, socialtjänstlag (2025:400), som gäller från 1 juli 2025.

     

    Med anledning av den nya socialtjänstlagen föreslås nämnden revidera beteckningen på lagstiftningen på sida 1, stycke 1 i nämndens skrivelse Information till dig som ansöker om ekonomiskt bistånd till kostnader för tandvårdsbehandling i syfte att säkerställa att skrivelsen hänvisar till aktuell lagstiftning. Revideringen innebär ingen ändring i sak.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  35. Kontroll av ekonomiska transaktioner är en viktig del av Malmö stads interna kontroll för att undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel. Kommunfullmäktige har beslutat om ett övergripande attestreglemente för Malmö stad. Kommunstyrelsen ansvarar för att utfärda kommunens gemensamma tillämpningsanvisningar till attestreglementet.

     

    Stadens nämnder ansvarar för att attestreglementet och kommunstyrelsens tillämpningsanvisningar följs. Därutöver kan varje nämnd utfärda ytterligare tillämpningsanvisningar anpassade till verksamhetens särskilda behov och risker. Nämnderna ska också upprätta attestförteckning för sina respektive verksamhetsområden.

     

    Dokument Attestinstruktion med attestförteckning för arbetsmarknads- och socialnämnden är en revidering av nämndens tillämpningsanvisning för stadens attestreglemente (senast behandlad i nämnden i januari 2024). Syftet med revideringen är att förtydliga dokumentet, såväl avseende språk som avseende regelverket för attest.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet lämnar beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  36. Räddningstjänsten Syd har genom beslut den 6 februari 2025 förelagt MKB att bland annat installera sprinkleranläggning i fastighet Häcken 1, där förvaltningen är hyresgäst och bedriver verksamhet i form av Sigtunaboendet.

     

    Föreläggandet bedöms ha stor påverkan på förvaltningens verksamhet varför beslutet om föreläggande överklagades av en medarbetare inom förvaltningen. Medarbetarens överklagande avvisades av Länsstyrelsen med motiveringen att föreläggandet var riktat mot MKB och Malmö stad bedömdes inte så berörda av föreläggandet att klagorätt förelåg.

     

    Förvaltningen anser att Länsstyrelsens beslut är felaktigt och att förvaltningen som hyresgäst påverkas av föreläggandet i sådan utsträckning att klagorätt bör anses föreligga. Länsstyrelsens beslut har därför överklagats till förvaltningsrätten.

     

    Förvaltningsrätten har därefter efterfrågat handlingar som visar att den person som överklagat Länsstyrelsens beslut är behörig att göra detta. Någon sådan behörighet finns inte. För att kunna fullfölja processen i förvaltningsrätten är det därför nödvändigt att arbetsmarknads- och socialnämnden ställer sig bakom överklagandet samt utfärdar fullmakt för fortsatt företräde i processen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  37. 2025-05-12 beslutar kommunstyrelsens arbetsutskott att utan eget ställningstagande skicka tre bidragsansökningar till arbetsmarknads- och socialnämnden (STK-2024-1517, STK-2024-1569, STK-2024-1755).

     

    I föreliggande ärende föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att bevilja tre organisationer bidrag om en sammanlagd summa på 875 000 kronor. Summan motsvarar en tillfällig ramförstärkning som kommunstyrelsens arbetsutskott tilldelade arbetsmarknads- och socialnämnden i maj 2025 (STK-2025-764).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har hanterat förslag till fördelning av den tillfälliga ramförstärkningen utifrån vad som enligt nämndes riktlinjer gäller när nämnden fördelar bidrag i form av tillfälliga satsningar och när ansökningar översänds från andra nämnder.

     

    Förvaltningen bedömer att berörda föreningar är etablerade i Malmö och möter målgrupper som är relevanta för arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter och insatser.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott behandlar ärendet 2025-06-05. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  38. Socialnämnden har i vissa situationer möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att verkställa beslut.

     

    De fall där nämnden kan begära polishandräckning regleras i 43 § LVU, som är indelad i tre punkter. Detta ärende avser specifikt punkt 2 i denna paragraf.

     

    Med införandet av Lagen om placering av barn i skyddat boende (2024:79), som trädde i kraft den 1 april, har nämnden också fått befogenhet att begära polishandräckning enligt denna nya lag. De situationer där polishandräckning kan begäras framgår av 8 kap. 7 § i lagen om placering av barn i skyddat boende.

     

    Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson en särskild befogenhet som annars tillhör myndigheten. Detta ska inte förväxlas med delegation.

     

    Tidigare fanns två separata förteckningar över förordnade tjänstepersoner. Det föreslås nu att dessa förteckningar slås samman till en gemensam lista som omfattar både 43 § punkt 2 LVU och 8 kap. 7 § lagen om placering av barn i skyddat boende.

     

    Ärendet behandlades av arbetsmarknads- och socialnämnden 2025-05-23 § 186. Efter ärendets behandling har det inom förvaltningen framförts önskemål om korrigeringar.

     

  39.   39

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  40.   40

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  41.   42

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 punkten LVU

  42.   43

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 punkten LVU

  43.   44

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 punkten LVU

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.