Möte 2022-01-27
-
1
Val av justerare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
4
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
5
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
6
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
7
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
8
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
9
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
10
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
11
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
12
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 10 d § Föräldrabalken
-
13
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 9 § Föräldrabalken
-
14
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
15
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
16
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
20
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
21
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
22
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
24
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollagen
-
25
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollagen
-
26
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2022-01-27
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska utifrån kommunfullmäktiges budget upprätta en egen budget för nämndens verksamheter. Nämndsbudget 2022 innehåller planeringskommentarer, indikatorer, planering av verksamheten samt redovisning av hur de ekonomiska resurserna ska användas.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har två fristående kommunbidrag samt ett investeringsanslag. Enligt kommunfullmäktiges beslut i november 2021 uppgår kommunbidraget för nämndens verksamhet till 3 770 miljoner kronor. Ramen för statsbidrag till flyktingar uppgår till -60 miljoner kronor. Investeringsbudgeten uppgår till 10 miljoner kronor och avser främst inventarier vid förändringar eller uppstart av verksamheter.
Enligt nämndens beslutade riktlinjer för ekonomisk styrning ska nämnden fatta beslut om fördelning av tilldelat kommunbidrag mellan nämndens verksamhetsområden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §12.
-
217kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
I januari 2021 antog arbetsmarknads- och socialnämnden en internkontrollplan för 2021. Planen innehöll årets granskningar och direktåtgärder. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har följt upp planen och sammanställt resultatet av årets granskningar och direktåtgärder i en rapport.
Kommunstyrelsen har beslutat om kommungemensamma kriterier för årlig utvärdering av nämndernas interna kontroll. Rapporten innehåller arbetsmarknads- och socialnämndens utvärdering för 2021.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §13.
-
167kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Intern kontroll handlar om att säkerställa en ändamålsenlig och effektiv verksamhet, en tillförlitlig ekonomisk rapportering, tillförlitlig information om verksamheten samt att verksamheten följer lagar, föreskrifter och andra styrdokument. Det handlar också om att säkra tillgångar och förhindra förluster samt upptäcka och eliminera eller förebygga allvarliga fel.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har det yttersta ansvaret för den interna kontrollen inom sitt ansvarsområde. Nämnden ska varje år anta en intern kontrollplan. I planen samlas de direktåtgärder och granskningar som ska utföras under året.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §14.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll har nämnderna det yttersta ansvaret för den interna kontrollen inom sina verksamhetsområden. De ska se till att det finns en organisering och ett systematiskt arbetssätt som säkerställer en god intern kontroll.
Den 2 maj 2017 beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden om styrdokumentet Regler och an-visningar för arbetet med intern kontroll. Dokumentet omfattar organisering och ansvar för den interna kontrollen samt beskriver nämndens årliga process för arbetet. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genomfört en översyn och reviderat dokumentet i enlighet med förändringar som skett. Dokumentet Regler och anvisningar för arbetet med intern kontroll föreslås att upphävas och ersättas av dokumentet Riktlinje för arbetet med intern kontroll.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §15.
-
234kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år sammanställs Malmö stads internationella arbete till kommunstyrelsen med syfte att beskriva och tydliggöra nyttan med den internationella verksamheten i kommunen.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har uppdragits av kommunstyrelsen att redovisa förvaltningens internationella arbete under 2021.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §16.
-
568kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
33
Remiss avseende reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit en remiss avseende reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare att yttra sig över.
Kommunstyrelsens nuvarande principer för bidragsgivning beslutades 2016 och avser bidrag till projekt och utredningar (STK-2016-216). De reviderade principerna syftar till att ge bättre möjligheter att prioritera bland ansökningar om bidrag som inkommer till kommunstyrelsen och tydliggöra kommunstyrelsens roll som bidragsgivande nämnd i relation till såväl ansökande organisationer som andra nämnder.
Malmö stads stöd och bidrag till idéburen sektor ska hanteras enligt kommunfullmäktiges regler och riktlinjer (STK-2018-74). Det är i huvudsak fem av stadens nämnder som beviljar bidrag och annat stöd till idéburen sektor.
Arbetsmarknads- och socialnämnden beviljar bidrag och annat stöd utifrån nämndens riktlinjer för stöd och bidrag till idéburen sektor (ASN-2021-4461).
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar förslaget till reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning. Förvaltningen menar samtidigt att det finns delar i förslaget till reviderade principer som skulle kunna förtydligas ytterligare för att principerna ska uppfylla sitt syfte. Det rör dels generella synpunkter, dels synpunkter avseende de verksamhetsområden som kommunstyrelsen enligt de reviderade principerna ska prioritera för sin bidragsgivning.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §17.
-
338kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
34
Rapportering avseende stimulansmedel inom området psykisk hälsa år 2021 samt planering för år 2022
Malmö stad har beviljats statliga stimulansmedel inom området psykisk hälsa för år 2021. Arbetsmarknads- och socialnämnden redogör för hur dessa medel använts samt presenterar ett utkast till handlingsplan inom området för år 2022.
Rapporten överlämnas till funktionsstödsnämnden då denna nämnd sedan 2017-05-01 har ansvar för fördelning av dessa stimulansmedel samt för Malmö stads samlade återrapportering till Sveriges Kommuner och Regioner hur medlen använts. Funktionsstödsnämnden har även ansvar för att rekvirera och administrera stimulansmedel för år 2022 (STK-2017-92).Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §18.
-
672kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
35
Uppföljning av revisionens granskning av barn som far illa 2020 - yttrande om åtgärder och resultat 2021
Revisionen har granskat förvaltningens arbete med orosanmälningar, barnavårdsutredningar och uppföljning av insatser för barn under 2020 och gett rekommendationer för ett antal områden.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har yttrat sig kring granskningen och redovisat vilka åtgärder som ska vidtas.
Aktuellt ärende är en uppföljning av genomförda åtgärder och resultat 2021, i enlighet med vad stadsrevisionen anmodat arbetsmarknads- och socialnämnden att återkomma med i januari 2022. Arbetsmarknads- och socialnämnden har genomfört eller påbörjat flertalet av de åtgärder som planerats för 2021.
De åtgärder som inte har genomförts kommer att starta eller slutföras 2022. Flera åtgärder är långsiktiga utvecklingsarbeten som kommer att ta tid att genomföra samt att kunna uppnå önskade effekter av.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §19.
-
810kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
807kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade 2020-12-17 om Förteckning över åtgärder som ingår i begreppet nödvändig tandvårdsbehandling och som kan ersättas efter prövning enligt socialtjänstlagen (2001:453). Förteckningen började gälla 2021-01-15 och är ett hjälpmedel för behandlande tandläkare vid upprättande av kostnadsförslag samt för arbetsmarknads- och socialförvaltningen vid prövning av kostnadsförslaget i samband med ansökan från enskild om ekonomiskt bistånd till kostnader för tandvård.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat om ändringar i det statliga tandvårdsstödet som träder i kraft den 15 januari 2022 för att ytterligare förbättra regelverket. Det har därför varit aktuellt för arbetsmarknads- och socialförvaltningen att utreda om ändringarna påverkar den förteckning som nämnden tidigare beslutat om.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens förslag omfattar i huvudsak mindre revideringar i syfte att skapa överensstämmelse med TLV:s formuleringar. Därutöver har en ny åtgärd inkluderats i förteckningen och referenser avseende olika åtgärder vid prissättning uppdaterats.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §20.
-
363kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
-
Fysiska handlingar i receptionen på Kungsgatan 13.
I samarbete med Malmö stads Upphandlingsenhet har upphandlingsdokument framarbetats inför kommande upphandling för tecknande av ramavtal avseende skyddade boendeplatser. Upphandlingen avser att möta behovet av externa tjänster för målgrupperna våld i nära relation, våld utom relation samt heder. Leverantörerna ska kunna erbjuda skydd samt stöd inom ett flertal områden. Ramavtal kommer att tecknas med flera leverantörer.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §21.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska nämndens myndighetsutskott behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild. Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har tidigare inrättat ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott som under en begränsad tidsperiod juni till augusti 2018-2021 samt december-januari 2020/2021 respektive 2021/2022 behandlat ärenden från myndighetsutskott 1, 2 och 3 då ordinarie utskott haft uppehåll.
Med anledning av spridningen av covid-19 aktiverade nämnden även det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet under våren 2020 samt under vinter/vår 2020/2021 med möjlighet att behandla ärenden från myndighetsutskott 1, 2 och 3 i de fall dessa inte kan sammanträda. Det förvaltningsövergripande myndighetsutskott har i dessa fall inte ersatt ordinarie utskott. Arbetsmarknads- och socialnämnden gav även ordföranden möjlighet att utse ledamöter och ersättare till det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet för att säkerställa utskottets beslutsförhet under samma period. Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet har inte behövt sammanträda och nämndens ordförande har inte behövt utse ledamöter eller ersättare till detta utskott.
Utifrån den fortsatt rådande samhällssituationen med spridning av covid-19 föreslås arbetsmarknads- och socialnämnden aktivera det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet och ge utskottet möjlighet att behandla ärenden från myndighetsutskott 1, 2 och 3 i de fall de ordinarie utskotten inte har möjlighet att sammanträda, under perioden 27 januari till 26 juni 2022. Utgångspunkten är att inplanerade sammanträden för myndighetsutskott 1, 2 och 3 genomförs. Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet ska således först sammanträda i det fall något av de ordinarie myndighetsutskotten inte är beslutsföra.
För att säkerställa att det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet alltid är beslutsfört föreslås ordförande i nämnden få möjlighet att utse ledamöter och ersättare till det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet. Ledamöter och ersättare ska ersättas av företrädare från samma parti eller i enlighet med valteknisk samverkan. Beslutet föreslås gälla under perioden 27 januari till 26 juni 2022. Beslutet är en säkerhetsåtgärd under situationen med spridning av covid-19 för att garantera att det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet alltid är beslutsfört och kan utföra sitt uppdrag.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-01-13, §23.
-
178kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
39
Revidering av arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning avseende att utfärda rättegångsfullmakt
Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i delegationsordningen som nämnden fastställer.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås göra ett tillägg i delegationsordningen gällande att utfärda rättegångsfullmakt avseende att föra nämndens talan i allmän domstol och förvaltningsdomstol.
Förvaltningen har ett stort antal förhandlingar i domstol, drygt 20 förhandlingar per månad i förvaltningsrätten och kammarrätten. Revideringen syftar till att effektivisera beslutsgången vid de tillfällen då förvaltningen behöver anlita juridisk hjälp vid förhandling.
Direktör, förvaltningsjurist och enhetschef för förvaltningsjurister föreslås få rätt att utfärda rättegångsfullmakt. Idag har enbart direktör rätt att utfärda föreliggande fullmakt, enligt ramen för punkt 20.3 i delegationsordningen föra nämndens talan i allmän domstol och förvaltningsdomstol.
Den som utfärdar fullmakten ansvarar för att den som anlitas har tillräcklig juridisk kompetens. Att utfärda fullmakten är inte förenat med någon kostnad. Kostnaden hanteras vid inköp av tjänsten i enlighet med befintliga regler.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
40
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
41
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
43
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
§ 11
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg