Möte 2019-10-30
-
Föreslagen tid för justering är 6 november.
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
4
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
5
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
6
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
7
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
8
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
9
Beslut om hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 stycket punkt 2 LVU
-
10
Beslut om hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 stycket punkt 2 LVU
-
11
Beslut om hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 stycket punkt 2 LVU
-
12
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
13
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
14
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
15
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 4 Föräldrabalken
-
17
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
20
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
21
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
22
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
23
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
24
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
25
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
26
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
27
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2019-10-30
-
28
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § Alkohollag (2010:1622) - Återkallande av tillstånd
-
29
Begäran om yttrande från Riksdagens ombudsmän (JO) Dnr 4978-2019
-
30
Begäran om yttrande från Riksdagens ombudsmän (JO) Dnr. 2866-2019
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, informerar.
-
Konkurrensverket uppmärksammade i samband med en granskande reportageserie i SVT Skåne december 2018 att Malmö stad köpt boende med stöd utan att annonsera i enlighet med gällande upphandlingsbestämmelser.
I en skrivelse från Konkurrensverket daterad 2018-12-19 ombads Malmö stad redogöra för vad som hänt samt att inkomma med kopior på avtal som har ingåtts mellan 2016-01-01 och 2018-01-01. Utifrån begäran redovisade arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö stad 2019-01-25 efterfrågade uppgifter avseende såväl den leverantör som angetts i SVT:s reportage som de leverantörer som vanligen används som alternativ till granskad leverantör för aktuell målgrupp.
På begäran om komplettering 2019-04-02 lämnade arbetsmarknad- och socialnämnden 2019-04-30 ett svar och en förteckning med såväl skriftliga som muntliga avtal. De avsåg köp av ”boende med stöd” under åren 2018 och 2019, uppgift om vilka leverantörer, beslutsdatum, den tids-period som avtalen omfattat samt avtalens värde. I svaret uppgavs att redovisade avtal kan gälla olika former av ”boenden med stöd” från olika typ av leverantörer.
I ytterligare begäran om komplettering från Konkurrensverket 2019-05-14 efterfrågades uppgifter om vilka olika tjänster olika former av boenden tillhandahållit, vilka köp som gjorts av respektive tjänst, kopior av avtal samt fakturor styrkande de muntliga avtalen avseende typ av tjänst och till vilket värde. Svar lämnades 2019-08-27 i form av ett yttrande med förteckning och bilagor från arbetsmarknads- och socialnämnden, ASN-2018-22411. Alla tillhörande fakturor skickades till Konkurrensverket postalt.
Konkurrensverket har därefter 2019-10-08 inkommit med ytterligare begäran om komplettering. Då arbetsmarknads- och socialnämnden i tidigare yttrande lämnat uppgift om att de boenden med stöd som köps är av olika slag efterfrågas beskrivningar av de olika tjänsterna och varför det rör sig om tjänster av olika slag. De vill även veta om inköp av samma typer av boenden med stöd fortsatt göras under 2019, och om så varit begär de en sammanställning av dessa. Kompletterande uppgifter och handlingar har samlats in för att vara Konkurrensverket tillhanda senast 2019-11-01.
-
332kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
-
33
Överföring av Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) från arbetsmarknads- och socialnämnden till kulturnämnden samt hemställan till kommunstyrelsen om kommunbidragsjustering
Verksamheten Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) har sedan arbetsmarknads- och socialnämndens bildande varit organiserat under arbetsmarknadsavdelningen på arbetsmarknads- och socialförvaltningen. RIKC:s verksamhet syftar till att öka romers delaktighet och inflytande i samhället och centret har ett kommunövergripande uppdrag. Genom samråd med kulturförvaltningen bedömer arbetsmarknads- och socialförvaltningen att RIKC verksamhet bäst kan tillvaratas och utvecklas inom ramen för kulturnämndens uppdrag.
För att överföra ansvaret fullt ut krävs en kommunbidragsjustering. Förvaltningen föreslår nämnden att föreslå kommunstyrelsen besluta att kommunbidrag på 4 346 tkr överförs till kulturnämnden från och med 2020. Uppkomna kostnader för verksamheten under december 2019 ska regleras mellan förvaltningarna genom internfakturering.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 224.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
34
Remiss från kulturdepartementet Långsiktighet och stadga i arbetet framåt -en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss ”Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor” för att avge yttrande till Kulturdepartementet. Utredningens uppdrag är att klargöra hur ett nationellt center för romska frågor kan inrättas.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar utredningens uppfattning om att det är viktigt att minoritetspolitiken är väl integrerad i all verksamhet. Förvaltningen har i arbetet med Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) identifierat att den romska minoritetens delaktighet utgör en avgörande framgångsfaktor. Det är därför särskilt positiv att detta lyfts fram som en grundläggande utgångspunkt även för Myndigheten för romska frågor.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar att utredningen betonar betydelsen av att särskilt fokus läggs på att inkludera kvinnor samt barn och ungdomar. Utredningens förslag om att Myndigheten för romska frågor bör placeras under den ännu ej inrättade Myndigheten för minoritetsfrågor bedöms som lämpligt.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 225.
-
162kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
891kb Ladda ner dokument
-
-
35
Motion av Helena Nanne (M) om skärpta kontroller och åtgärder mot fusk och felaktigheter i försörjningsstödet STK-2019-825
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande kring motion av Helena Nanne (M) om skärpta kontroller och åtgärder mot fusk och felaktigheter i försörjningsstödet.
Ansökan om ekonomiskt bistånd görs som regel på månadsbasis. Varje ansökningstillfälle föranleder en utredning som ska ge handläggaren en helhetsbild av den enskildes försörjningshinder, resurser, behov och ekonomiska situation. Utredningen ligger till grund för beslut om bistånd. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser allvarligt på fusk och felaktigheter inom ekonomiskt bistånd och övriga välfärdssystemet. Felaktig utbetalning av bistånd kan återkrävas med stöd av 9 kap. 1 § socialtjänstlagen. Förvaltningen har enligt bidragsbrottslagen skyldighet att anmäla misstänkt bidragsbrott till Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten som har i uppdrag att utreda misstanke om brott.
Arbetet som bedrivs av förvaltningen kopplat till digitalisering inom ekonomiskt bistånd exemplifierar pågående förbättringsarbete avseende förvaltningens processer vid utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd. Förvaltningen bedömer det positivt att staden inom ramen för ärendet Ekonomisk brottslighet mot välfärden (STK-2019-1021) tar ett samlat grepp kring att i samverkan med andra myndigheter arbeta fram förslag på hur arbetet med ekonomisk brottslighet mot välfärdssystemen ska konkretiseras. Förvaltnings- och myndighetsgemensamma analyser bedöms kunna bidra till att ytterligare stärka förebyggande processer avseende fusk och felaktigheter inom välfärdssystem och att rätt stöd och bistånd beviljas rätt person.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 226.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
36
Motion av John Roslund (M), Tony Rahm (M) och Josefin Anselmsson (M) om jobbskuggarvecka, STK-2019-822
Kommunstyrelsen har berett arbetsmarknads- och socialnämnden tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion angående jobbskuggarvecka.
Motionärerna vill att Malmö stad tar ytterligare ett steg mot att bli landets bästa LSS-kommun genom att vara i framkant när det gäller vägen in i arbetslivet och gemenskapen för medborgare med funktionsnedsättning och föreslår kommunfullmäktige besluta att funktionsstödsnämnden tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden undersöker möjligheterna till att införa en ”jobbskuggarvecka” för Malmöbor med funktionsnedsättning.
Förslaget syftar till att främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, en målgrupp som enligt gällande reglemente faller inom funktionsstödsnämndens ansvars- och kompetensområde. Vid arbetsmarknads-och socialförvaltningens dialog med funktionsstödsförvaltningen framkommer att funktionsstödsförvaltningen bedömer att konceptet jobbskuggarvecka ligger i linje med det arbete som de bedriver inom ramen för daglig verksamhet och enskilda platser och att konceptet därför redan är etablerat inom funktionsstödsförvaltningens verksamheter. I dialogen kring förslaget om jobbskuggarvecka har funktionsstödsförvaltningen inte framfört behov av utökad samverkan med Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gällande insatser för deras målgrupp.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att motionen ska anses vara besvarad mot bakgrund av att ett arbete som liknar konceptet jobbskuggarvecka redan bedrivs inom funktionsstödsförvaltningen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 227.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
37
Motion av Helena Nanne (M) och Charlotte Bossen (C) om kostnadskontroll för akutboende, STK-2019-821
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande över Motion av Helena Nanne (M) och Charlotte Bossen (C) om kostnadskontroll för akutboende senast den 31 oktober 2019.
Förvaltningen ställer sig positiv till motionärernas förslag om att nämnden regelbundet ska informeras om kostnaden för bistånd till boende och föreslår en komplettering av den muntliga informationen om ekonomi och åtgärder till nämnden månadsvis.
Förvaltningen har genomfört andra åtgärder för ökad kostnadskontroll. Införandet av ett kostnadstak skulle innebära praktiska svårigheter i genomförandet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 228.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss från kommunstyrelsen gällande Nulägesbild av Malmö stads insatser mot hedersproblematik att yttra sig över.
En arbetsgrupp bestående av representanter från ett flertal förvaltningar, däribland arbetsmarknads -och socialförvaltningen, har utifrån beslut i kommunstyrelsen STK-2018-2 tagit fram ett förslag på hur det fortsatta arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kan bedrivas i Malmö stad.
Förslaget tar sin utgångspunkt i kartläggningen Det hedersrelaterade våldets och förtryckets uttryck och samhällets utmaningar. Parallellt med arbetsgruppens arbete har en inventering och behovsanalys av insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck genomförts av arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Arbetet med inventeringen har delvis kunnat beaktas i arbetsgruppens förslag och biläggs ärendet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiva till att förslaget tar ett helhetsgrepp kring det fortsatta utvecklingsarbetet. Förvaltningen instämmer i behovet av en generell kompetenshöjning avseende hedersrelaterat våld och förtryck. Under 2020 kommer Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation att revideras, förvaltningen anser att en ny struktur för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck bör bli en del av den reviderade planen. Förvaltningen kan ha ett samordningsansvar för arbetet men anser att ansvarsfördelningen och ledningssystemet för det fortsatta arbetet behöver förtydligas.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 229.
-
151kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
39
Motion från Charlotte Bossen (C) om att anställa en samordnare för att hjälpa och stödja HBTQ person som blir utsatta för våld eller trakasserier i hederns namn STK-2019-769
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen har mottagit motion om att anställa en samordnare för att hjälpa och stödja HBTQ personer som blir utsatta för våld eller trakasserier i hederns namn
Förvaltningen instämmer i att HBTQ-personer är särskilt utsatta, vilket bekräftas i aktuell forskning på området och av nämndens egna verksamheter. Arbetsmarknads- och socialförvaltningens samlade bedömning är att en särskild samordnare för HBTQ-personer, där ansvaret för stödet läggs på en person riskerar att bli sårbart.
HBTQ-personer har rätt till stöd och skydd i enlighet med sina individuella behov. Förvaltningen bedömer att det är viktigt att alla verksamheterna har kunskap och kompetens att agera när en person som tillhör någon av HBTQ-grupperna är våldsutsatta. I det fortsatta utvecklingsarbetet kring att stärka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck behöver HBTQ-personers behov och situation uppmärksammas ytterligare.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskotts bedömning är att motionen ska avslås. Arbetsmarknads- och socialnämnden har berett ärendet 191017, § 230.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren och sommaren 2019 har organisationer från det civila samhället bjudit in förtroendevalda och tjänstepersoner i Malmö stad samt fastighetsägare till ett flertal dialogmöten angående hemlöshetsproblematiken. Föreliggande ärende om att ingå ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan berörda organisationer från civilsamhället och Malmö stad är ett resultat av dessa möten.
Partnerskapet omfattar två insatser, en värmestuga för unga mellan 18-25 år och en värmestuga för vuxna över 25 år. Insatserna föreslås att bedrivas från 16 december 2019 till och med den 15 april 2020, rekrytering och utbildning av personal startar den 1 december 2019.
Förvaltningen bedömer att behovet av de akuta insatser som civilsamhällets organisationer erbjudit under föregående vintrar är väl dokumenterat och stärks av det faktum att flera myndigheter regelbundet hänvisat besökare dit. Förvaltningen bedömer att behovet kvarstår inför kommande vinter och anser att denna insats med fördel genomförs i samverkan med det civila samhällets organisationer.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 236. Efter arbetsutskottet har beslutsunderlaget ändrats då det i det tidigare underlaget inte framgick att rekrytering och utbildning av personal startar den 1 december 2019.
-
375kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad, Skåne stadsmission och Malmö pingstförsamling har sedan 2014 samverkat kring målgruppen EU-medborgare i social och ekonomisk utsatthet. Sedan januari 2016 finns ett formaliserat avtal om idéburet offentligt partnerskap mellan Stiftelsen Skåne Stadsmission, Malmö Pingstförsamling och Malmö Stad gällande insatserna Crossroads och Vinernatt. Crossroads är en öppen verksamhet vid Nobeltorget dit utsatta vuxna EU-medborgare under vistelse i Malmö kan vända sig för att få sina mest grundläggande behov tillgodosedda. Vinternatt är ett tillfälligt natthärbärge med 40 sovplatser som bedrivs av Malmö Pingstförsamling.
EU-medborgare som inte kan försörja sig har rätt till en individuell prövning av det akuta behovet - om detta inte kan tillgodoses på annat sätt. Socialtjänstens ansvar är i dessa fall begränsat till stöd och hjälp i akuta situationer när personen vistas i kommunen.
Förvaltningens bedömning, utifrån föregående års statistik från verksamheterna, är att behovet av insatser för individer i målgruppen är fortsatt stort. Om överenskommelsen inte förlängs är tänkbara konsekvenser ökade kostnader för nödbistånd för förvaltningen, samt att det behov av stöd och rådgivning – som idag tillgodoses av Crossroads – skulle behöva sörjas för av offentliga verksamheter och myndigheter.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 235.
-
163kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämndens organisationsbidrag till organisationer med verksamhet inom det sociala området syftar till att stötta organisationer som bedriver en etablerad verksamhet i Malmö. Verksamheten ska stärka, komplettera eller utgöra alternativ till nämndens egna verksamhet inom det sociala området för människor i utsatta situationer.
Inför verksamhetsåret 2020 har totalt 41 organisationer ansökt om organisationsbidrag från arbetsmarknads- och socialnämnden. Det sammanlagda beloppet som organisationerna ansöker om är 21 674 997 kr. I ärendet föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att nämnden beviljar 33 organisationer bidrag om sammanlagt 8 610 000 kr, under förutsättning att budget för 2020 fastställs. Förvaltningen föreslår att avslå fem ansökningar om organisationsbidrag.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 237.
-
157kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
628kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
RFSL Rådgivningen Skåne ansöker om 1 000 000 kr i organisationsbidrag från arbetsmarknads- och socialnämnden för verksamhetsåret 2020. Verksamheten syftar till att stötta och stärka hbtq-personer samt att ge yrkesverksamma i Malmö större kunskap om hbtq-personers livsvillkor och förutsättningar för att arbeta mot diskriminering.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår nämnden att bevilja ansökan med 1 000 000 kr samt att ge arbetsmarknads- och socialförvaltningen i uppdrag att i dialog med RFSL Rådgivningen och i samverkan med berörda bidragsgivande nämnder utreda en mer ändamålsenlig bidragsgivning och samverkan med RFSL Rådgivningen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 238.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
859kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen beslutade i maj 2019 att införa en ny vägledning avseende beslut om bistånd till boende enligt socialtjänstlagen. Vägledningen utgår från den lagstiftning och den rättspraxis som finns inom området Arbetsmarknads- och socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att göra en skriftlig konsekvensanalys med fokus på barn- och arbetsmiljöperspektivet. I ärendet redogörs för aktuella förhållanden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 233.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
45
Malmöintiativ - Lägg inte alla resurser i östra Malmö - Ta hand om ungdomar på glid även i Limhamn-Bunkeflo - EF20190036
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit ett Malmöinitiativ angående att Malmö stad inte Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet, § 231.ska lägga alla
resurser i östra Malmö utan även ta hand om ungdomar på glid i Limhamn-Bunkeflostrand.
Malmö stad arbetar förebyggande på flera nivåer för att förhindra att unga hamnar i kriminalitet eller missbruk. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar främst på indikation av att det finns en oro för individer men arbetar även i samverkan med polis och skola för att minska riskfaktorer och öka skyddsfaktorerna hos riskgrupper och i riskmiljöer runt om i Malmö.
Genom Communities That Care (CTC) bedriver Malmö stad ett brett förebyggande arbete utifrån identifierade riskfaktorer specifika för ett visst område. I uppstarten av CTC har Bunkeflostrand-Vintrie prioriterats som ett av fem delområden. Samtidigt är det tydligt att arbetet kontinuerligt behöver utvecklas och bygga på en bred samverkan mellan olika aktörer i samhället.
Det är positivt och viktigt att Malmöbor engagerar sig för att uppmärksamma förändringar i bostadsområden. Förvaltningen har fört vidare informationen till den lokala lägesbilden som görs i samverkan med polis, räddningstjänst och andra kommunala verksamheter.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 231.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
-
46
Uppdrag från kommunstyrelsen - åtgärdsplan för att minska personalomsättningen för socialsekreterare
Med anledning av vad som framkommit i Personalredovisningen 2018 har kommunstyrelsen beslutat att ge uppdrag till berörda nämnder att återkomma till kommunstyrelsen med en åtgärdsplan för att minska personalomsättningen särskilt avseende socialsekreterare. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genomfört flera åtgärder för att minska personalomsättningen de senaste åren. Inom vissa yrkeskategorier är den dock fortsatt hög, och inom dessa är det svårt att rekrytera personal med rätt kompetens och erfarenhet.
Malmö stads gemensamma arbetssätt för kompetensförsörjning innebär att förvaltningen årligen analyserar verksamheternas behov och tillgång på kompetens för yrkesgrupperna socialsekreterare och sektionschefer. Utifrån analysen tar förvaltningen fram en kompetensförsörjningsplan med kompetensmål och en aktivitetsplan för att åtgärda kompetensgapet. I planen finns aktiviteter med syfte att fler medarbetare ska välja att stanna kvar i sitt arbete och därmed sänka personalomsättningen. Planen revideras årligen och redovisas till stadskontoret. Kompetensförsörjningsplan ASF 2019-2023 bedöms motsvara den åtgärdsplan som efterfrågas.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 232.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat om missbruks- och beroendevården för vuxna inom arbetsmarknads- och socialnämnden är ändamålsenlig. Revisionen har överlämnat en granskningsrapport där det framgår bedömningar och rekommendationer i syfte att förbättra verksamheten.
Malmö stadsrevisions sammanvägda bedömning är att arbetsmarknads- och socialnämndens missbruks- och beroendevård för vuxna inte är helt ändamålsenlig. Bedömningen grundar sig på flera delbedömningar utifrån revisionsfrågor inom nio olika områden; processer och rutiner, utredning och uppföljning, insatser, utvärdering, barnperspektiv, samverkan, inköp av insatser, ekonomisk uppföljning och analys samt nämndens uppföljning.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över granskningens resultat och ge svar på vilka åtgärder som nämnden planerar utifrån revisionens bedömningar och rekommendationer. Arbetsmarknads- och socialnämnden ombeds även svara på när de planerade åtgärderna ska vara genomförda samt vilka effekter de förväntas få på verksamheten.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att Malmö stadsrevision belyser förbättringsområden och att rekommendationerna är relevanta. Flertalet av rekommendationerna ligger i linje med pågående eller planerat arbete.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 234.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
48
Godkännande av sammanträdesdagar 2020 för arbetsmarknads- och socialnämnden samt tider för verksamhetsbesök och temadagar
I ärendet finns förslag till sammanträdestider 2020 för arbetsmarknads- och socialnämnden och dess arbetsutskott. Förslaget har tagit hänsyn till sammanträdesdagarna 2020 för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess beredning och beaktat lov- och helgdagar.
Enligt reglemente 59 § 9 stycket beslutar utskotten om sina sammanträdesdagar, vilket planeras i utskottet i november.
Temadagarna föreslås vara 6 mars och 17 september. Verksamhetsbesöksdagar föreslås vara 5 maj och 12 november.
Förvaltningen föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden beslutar om att genomföra mål- och budgetkonferens 3 och 4 december 2020.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 239.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
I september 2019 beslutade nämnden att uppdra åt förvaltningen att återkomma med ytterligare förslag på åtgärder för budget i balans, både på kort och lång sikt.
Förslag till åtgärder för årets sista månader uppgår till ca 8 Mkr. Två åtgärder (större användning av öppenvård och utnyttjande av egna vårdplatser bedöms ha positiv effekt på lång sikt.
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens arbetsutskott har utan eget ställningstagande översänt ett remissförslag avseende förslag till ny organisering av arbetet med lokalförsörjning i Malmö stad till arbetsmarknads och socialnämnden att yttra sig över.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 223.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
51
Synpunkter avseende förslag till beslut om föreläggande från Burlövs kommun gällande fastigheten Arlöv 21:181
Arbetsmarknad- och socialnämnden har getts möjlighet att skicka in synpunkter på Förslag till beslut att utreda fuktskador, ventilation och inkomma med förslag på åtgärdsplan avseende Disponentvillan, fastigheten Arlöv 21:181.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 222.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
52
Anmälan av inkomna, upprättade och utgående skrivelser
-
53
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
Förtroendevalda rapporterar från genomförda kurser och konferenser inom ramen för sitt uppdrag.
-
Britt-Marie Pettersson, förvaltningsdirektör informerar muntligt.
Bilagor
-
707kb Ladda ner dokument
-
704kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
§ 333
Fastställande av dagordning
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, informerar.
Bilagor
-
579kb Ladda ner dokument
-
-
Konkurrensverket uppmärksammade i samband med en granskande reportageserie i SVT Skåne december 2018 att Malmö stad köpt boende med stöd utan att annonsera i enlighet med gällande upphandlingsbestämmelser.
I en skrivelse från Konkurrensverket daterad 2018-12-19 ombads Malmö stad redogöra för vad som hänt samt att inkomma med kopior på avtal som har ingåtts mellan 2016-01-01 och 2018-01-01. Utifrån begäran redovisade arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö stad 2019-01-25 efterfrågade uppgifter avseende såväl den leverantör som angetts i SVT:s reportage som de leverantörer som vanligen används som alternativ till granskad leverantör för aktuell målgrupp.
På begäran om komplettering 2019-04-02 lämnade arbetsmarknad- och socialnämnden 2019-04-30 ett svar och en förteckning med såväl skriftliga som muntliga avtal. De avsåg köp av ”boende med stöd” under åren 2018 och 2019, uppgift om vilka leverantörer, beslutsdatum, den tids-period som avtalen omfattat samt avtalens värde. I svaret uppgavs att redovisade avtal kan gälla olika former av ”boenden med stöd” från olika typ av leverantörer.
I ytterligare begäran om komplettering från Konkurrensverket 2019-05-14 efterfrågades uppgifter om vilka olika tjänster olika former av boenden tillhandahållit, vilka köp som gjorts av respektive tjänst, kopior av avtal samt fakturor styrkande de muntliga avtalen avseende typ av tjänst och till vilket värde. Svar lämnades 2019-08-27 i form av ett yttrande med förteckning och bilagor från arbetsmarknads- och socialnämnden, ASN-2018-22411. Alla tillhörande fakturor skickades till Konkurrensverket postalt.
Konkurrensverket har därefter 2019-10-08 inkommit med ytterligare begäran om komplettering. Då arbetsmarknads- och socialnämnden i tidigare yttrande lämnat uppgift om att de boenden med stöd som köps är av olika slag efterfrågas beskrivningar av de olika tjänsterna och varför det rör sig om tjänster av olika slag. De vill även veta om inköp av samma typer av boenden med stöd fortsatt göras under 2019, och om så varit begär de en sammanställning av dessa. Kompletterande uppgifter och handlingar har samlats in för att vara Konkurrensverket tillhanda senast 2019-11-01.
Bilagor
-
§ 364
Överföring av Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) från arbetsmarknads- och socialnämnden till kulturnämnden samt hemställan till kommunstyrelsen om kommunbidragsjustering
Verksamheten Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) har sedan arbetsmarknads- och socialnämndens bildande varit organiserat under arbetsmarknadsavdelningen på arbetsmarknads- och socialförvaltningen. RIKC:s verksamhet syftar till att öka romers delaktighet och inflytande i samhället och centret har ett kommunövergripande uppdrag. Genom samråd med kulturförvaltningen bedömer arbetsmarknads- och socialförvaltningen att RIKC verksamhet bäst kan tillvaratas och utvecklas inom ramen för kulturnämndens uppdrag.
För att överföra ansvaret fullt ut krävs en kommunbidragsjustering. Förvaltningen föreslår nämnden att föreslå kommunstyrelsen besluta att kommunbidrag på 4 346 tkr överförs till kulturnämnden från och med 2020. Uppkomna kostnader för verksamheten under december 2019 ska regleras mellan förvaltningarna genom internfakturering.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 224.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
§ 365
Remiss från kulturdepartementet Långsiktighet och stadga i arbetet framåt -en myndighet för romska frågor (Ds 2019:15)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss ”Långsiktighet och stadga i arbetet framåt – en myndighet för romska frågor” för att avge yttrande till KulturdepartemArbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 229.entet. Utredningens uppdrag är att klargöra hur ett nationellt center för romska frågor kan inrättas.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar utredningens uppfattning om att det är viktigt att minoritetspolitiken är väl integrerad i all verksamhet. Förvaltningen har i arbetet med Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) identifierat att den romska minoritetens delaktighet utgör en avgörande framgångsfaktor. Det är därför särskilt positiv att detta lyfts fram som en grundläggande utgångspunkt även för Myndigheten för romska frågor.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar att utredningen betonar betydelsen av att särskilt fokus läggs på att inkludera kvinnor samt barn och ungdomar. Utredningens förslag om att Myndigheten för romska frågor bör placeras under den ännu ej inrättade Myndigheten för minoritetsfrågor bedöms som lämpligt.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 225.
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
§ 366
Motion av Helena Nanne (M) om skärpta kontroller och åtgärder mot fusk och felaktigheter i försörjningsstödet STK-2019-825
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande kring motion av Helena Nanne (M) om skärpta kontroller och åtgärder mot fusk och felaktigheter i försörjningsstödet.
Ansökan om ekonomiskt bistånd görs som regel på månadsbasis. Varje ansökningstillfälle föranleder en utredning som ska ge handläggaren en helhetsbild av den enskildes försörjningshinder, resurser, behov och ekonomiska situation. Utredningen ligger till grund för beslut om bistånd. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser allvarligt på fusk och felaktigheter inom ekonomiskt bistånd och övriga välfärdssystemet. Felaktig utbetalning av bistånd kan återkrävas med stöd av 9 kap. 1 § socialtjänstlagen. Förvaltningen har enligt bidragsbrottslagen skyldighet att anmäla misstänkt bidragsbrott till Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten som har i uppdrag att utreda misstanke om brott.
Arbetet som bedrivs av förvaltningen kopplat till digitalisering inom ekonomiskt bistånd exemplifierar pågående förbättringsarbete avseende förvaltningens processer vid utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd. Förvaltningen bedömer det positivt att staden inom ramen för ärendet Ekonomisk brottslighet mot välfärden (STK-2019-1021) tar ett samlat grepp kring att i samverkan med andra myndigheter arbeta fram förslag på hur arbetet med ekonomisk brottslighet mot välfärdssystemen ska konkretiseras. Förvaltnings- och myndighetsgemensamma analyser bedöms kunna bidra till att ytterligare stärka förebyggande processer avseende fusk och felaktigheter inom välfärdssystem och att rätt stöd och bistånd beviljas rätt person.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 226.
Bilagor
-
321kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
§ 367
Motion av John Roslund (M), Tony Rahm (M) och Josefin Anselmsson (M) om jobbskuggarvecka, STK-2019-822
Kommunstyrelsen har berett arbetsmarknads- och socialnämnden tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion angående jobbskuggarvecka.
Motionärerna vill att Malmö stad tar ytterligare ett steg mot att bli landets bästa LSS-kommun genom att vara i framkant när det gäller vägen in i arbetslivet och gemenskapen för medborgare med funktionsnedsättning och föreslår kommunfullmäktige besluta att funktionsstödsnämnden tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden undersöker möjligheterna till att införa en ”jobbskuggarvecka” för Malmöbor med funktionsnedsättning.
Förslaget syftar till att främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, en målgrupp som enligt gällande reglemente faller inom funktionsstödsnämndens ansvars- och kompetensområde. Vid arbetsmarknads-och socialförvaltningens dialog med funktionsstödsförvaltningen framkommer att funktionsstödsförvaltningen bedömer att konceptet jobbskuggarvecka ligger i linje med det arbete som de bedriver inom ramen för daglig verksamhet och enskilda platser och att konceptet därför redan är etablerat inom funktionsstödsförvaltningens verksamheter. I dialogen kring förslaget om jobbskuggarvecka har funktionsstödsförvaltningen inte framfört behov av utökad samverkan med Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gällande insatser för deras målgrupp.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att motionen ska anses vara besvarad mot bakgrund av att ett arbete som liknar konceptet jobbskuggarvecka redan bedrivs inom funktionsstödsförvaltningen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 227.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
§ 368
Motion av Helena Nanne (M) och Charlotte Bossen (C) om kostnadskontroll för akutboende, STK-2019-821
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande över Motion av Helena Nanne (M) och Charlotte Bossen (C) om kostnadskontroll för akutboende senast den 31 oktober 2019.
Förvaltningen ställer sig positiv till motionärernas förslag om att nämnden regelbundet ska informeras om kostnaden för bistånd till boende och föreslår en komplettering av den muntliga informationen om ekonomi och åtgärder till nämnden månadsvis.
Förvaltningen har genomfört andra åtgärder för ökad kostnadskontroll. Införandet av ett kostnadstak skulle innebära praktiska svårigheter i genomförandet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 228.
Bilagor
-
325kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss från kommunstyrelsen gällande Nulägesbild av Malmö stads insatser mot hedersproblematik att yttra sig över.
En arbetsgrupp bestående av representanter från ett flertal förvaltningar, däribland arbetsmarknads -och socialförvaltningen, har utifrån beslut i kommunstyrelsen STK-2018-2 tagit fram ett förslag på hur det fortsatta arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kan bedrivas i Malmö stad.
Förslaget tar sin utgångspunkt i kartläggningen Det hedersrelaterade våldets och förtryckets uttryck och samhällets utmaningar. Parallellt med arbetsgruppens arbete har en inventering och behovsanalys av insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck genomförts av arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Arbetet med inventeringen har delvis kunnat beaktas i arbetsgruppens förslag och biläggs ärendet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiva till att förslaget tar ett helhetsgrepp kring det fortsatta utvecklingsarbetet. Förvaltningen instämmer i behovet av en generell kompetenshöjning avseende hedersrelaterat våld och förtryck. Under 2020 kommer Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation att revideras, förvaltningen anser att en ny struktur för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck bör bli en del av den reviderade planen. Förvaltningen kan ha ett samordningsansvar för arbetet men anser att ansvarsfördelningen och ledningssystemet för det fortsatta arbetet behöver förtydligas.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 229.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
§ 370
Motion från Charlotte Bossen (C) om att anställa en samordnare för att hjälpa och stödja HBTQ person som blir utsatta för våld eller trakasserier i hederns namn STK-2019-769
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen har mottagit motion om att anställa en samordnare för att hjälpa och stödja HBTQ personer som blir utsatta för våld eller trakasserier i hederns namn
Förvaltningen instämmer i att HBTQ-personer är särskilt utsatta, vilket bekräftas i aktuell forskning på området och av nämndens egna verksamheter. Arbetsmarknads- och socialförvaltningens samlade bedömning är att en särskild samordnare för HBTQ-personer, där ansvaret för stödet läggs på en person riskerar att bli sårbart.
HBTQ-personer har rätt till stöd och skydd i enlighet med sina individuella behov. Förvaltningen bedömer att det är viktigt att alla verksamheterna har kunskap och kompetens att agera när en person som tillhör någon av HBTQ-grupperna är våldsutsatta. I det fortsatta utvecklingsarbetet kring att stärka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck behöver HBTQ-personers behov och situation uppmärksammas ytterligare.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskotts bedömning är att motionen ska avslås. Arbetsmarknads- och socialnämnden har berett ärendet 191017, § 230.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
Under våren och sommaren 2019 har organisationer från det civila samhället bjudit in förtroendevalda och tjänstepersoner i Malmö stad samt fastighetsägare till ett flertal dialogmöten angående hemlöshetsproblematiken. Föreliggande ärende om att ingå ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan berörda organisationer från civilsamhället och Malmö stad är ett resultat av dessa möten.
Partnerskapet omfattar två insatser, en värmestuga för unga mellan 18-25 år och en värmestuga för vuxna över 25 år. Insatserna föreslås att bedrivas från 16 december 2019 till och med den 15 april 2020, rekrytering och utbildning av personal startar den 1 december 2019.
Förvaltningen bedömer att behovet av de akuta insatser som civilsamhällets organisationer erbjudit under föregående vintrar är väl dokumenterat och stärks av det faktum att flera myndigheter regelbundet hänvisat besökare dit. Förvaltningen bedömer att behovet kvarstår inför kommande vinter och anser att denna insats med fördel genomförs i samverkan med det civila samhällets organisationer.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 236. Efter arbetsutskottet har beslutsunderlaget ändrats då det i det tidigare underlaget inte framgick att rekrytering och utbildning av personal startar den 1 december 2019.
Bilagor
-
Malmö stad, Skåne stadsmission och Malmö pingstförsamling har sedan 2014 samverkat kring målgruppen EU-medborgare i social och ekonomisk utsatthet. Sedan januari 2016 finns ett formaliserat avtal om idéburet offentligt partnerskap mellan Stiftelsen Skåne Stadsmission, Malmö Pingstförsamling och Malmö Stad gällande insatserna Crossroads och Vinernatt. Crossroads är en öppen verksamhet vid Nobeltorget dit utsatta vuxna EU-medborgare under vistelse i Malmö kan vända sig för att få sina mest grundläggande behov tillgodosedda. Vinternatt är ett tillfälligt natthärbärge med 40 sovplatser som bedrivs av Malmö Pingstförsamling.
EU-medborgare som inte kan försörja sig har rätt till en individuell prövning av det akuta behovet - om detta inte kan tillgodoses på annat sätt. Socialtjänstens ansvar är i dessa fall begränsat till stöd och hjälp i akuta situationer när personen vistas i kommunen.
Förvaltningens bedömning, utifrån föregående års statistik från verksamheterna, är att behovet av insatser för individer i målgruppen är fortsatt stort. Om överenskommelsen inte förlängs är tänkbara konsekvenser ökade kostnader för nödbistånd för förvaltningen, samt att det behov av stöd och rådgivning – som idag tillgodoses av Crossroads – skulle behöva sörjas för av offentliga verksamheter och myndigheter.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 235.
Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämndens organisationsbidrag till organisationer med verksamhet inom det sociala området syftar till att stötta organisationer som bedriver en etablerad verksamhet i Malmö. Verksamheten ska stärka, komplettera eller utgöra alternativ till nämndens egna verksamhet inom det sociala området för människor i utsatta situationer.
Inför verksamhetsåret 2020 har totalt 41 organisationer ansökt om organisationsbidrag från arbetsmarknads- och socialnämnden. Det sammanlagda beloppet som organisationerna ansöker om är 21 674 997 kr. I ärendet föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att nämnden beviljar 33 organisationer bidrag om sammanlagt 8 610 000 kr, under förutsättning att budget för 2020 fastställs. Förvaltningen föreslår att avslå fem ansökningar om organisationsbidrag.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 237.
Bilagor
-
438kb Ladda ner dokument
-
-
RFSL Rådgivningen Skåne ansöker om 1 000 000 kr i organisationsbidrag från arbetsmarknads- och socialnämnden för verksamhetsåret 2020. Verksamheten syftar till att stötta och stärka hbtq-personer samt att ge yrkesverksamma i Malmö större kunskap om hbtq-personers livsvillkor och förutsättningar för att arbeta mot diskriminering.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår nämnden att bevilja ansökan med 1 000 000 kr samt att ge arbetsmarknads- och socialförvaltningen i uppdrag att i dialog med RFSL Rådgivningen och i samverkan med berörda bidragsgivande nämnder utreda en mer ändamålsenlig bidragsgivning och samverkan med RFSL Rådgivningen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 238.
Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-
-
§ 375
Malmöintiativ - Lägg inte alla resurser i östra Malmö - Ta hand om ungdomar på glid även i Limhamn-Bunkeflo - EF20190036
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit ett Malmöinitiativ angående att Malmö stad inte Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet, § 231.ska lägga alla
resurser i östra Malmö utan även ta hand om ungdomar på glid i Limhamn-Bunkeflostrand.
Malmö stad arbetar förebyggande på flera nivåer för att förhindra att unga hamnar i kriminalitet eller missbruk. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar främst på indikation av att det finns en oro för individer men arbetar även i samverkan med polis och skola för att minska riskfaktorer och öka skyddsfaktorerna hos riskgrupper och i riskmiljöer runt om i Malmö.
Genom Communities That Care (CTC) bedriver Malmö stad ett brett förebyggande arbete utifrån identifierade riskfaktorer specifika för ett visst område. I uppstarten av CTC har Bunkeflostrand-Vintrie prioriterats som ett av fem delområden. Samtidigt är det tydligt att arbetet kontinuerligt behöver utvecklas och bygga på en bred samverkan mellan olika aktörer i samhället.
Det är positivt och viktigt att Malmöbor engagerar sig för att uppmärksamma förändringar i bostadsområden. Förvaltningen har fört vidare informationen till den lokala lägesbilden som görs i samverkan med polis, räddningstjänst och andra kommunala verksamheter.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 231.
Bilagor
-
322kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
§ 376
Konsekvensanalys av ny vägledning bistånd boende med fokus på barn- och arbetsmiljöperspektivet
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen beslutade i maj 2019 att införa en ny vägledning avseende beslut om bistånd till boende enligt socialtjänstlagen. Vägledningen utgår från den lagstiftning och den rättspraxis som finns inom området Arbetsmarknads- och socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att göra en skriftlig konsekvensanalys med fokus på barn- och arbetsmiljöperspektivet. I ärendet redogörs för aktuella förhållanden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 233.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
§ 377
Uppdrag från kommunstyrelsen - åtgärdsplan för att minska personalomsättningen för socialsekreterare
Med anledning av vad som framkommit i Personalredovisningen 2018 har kommunstyrelsen beslutat att ge uppdrag till berörda nämnder att återkomma till kommunstyrelsen med en åtgärdsplan för att minska personalomsättningen särskilt avseende socialsekreterare. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genomfört flera åtgärder för att minska personalomsättningen de senaste åren. Inom vissa yrkeskategorier är den dock fortsatt hög, och inom dessa är det svårt att rekrytera personal med rätt kompetens och erfarenhet.
Malmö stads gemensamma arbetssätt för kompetensförsörjning innebär att förvaltningen årligen analyserar verksamheternas behov och tillgång på kompetens för yrkesgrupperna socialsekreterare och sektionschefer. Utifrån analysen tar förvaltningen fram en kompetensförsörjningsplan med kompetensmål och en aktivitetsplan för att åtgärda kompetensgapet. I planen finns aktiviteter med syfte att fler medarbetare ska välja att stanna kvar i sitt arbete och därmed sänka personalomsättningen. Planen revideras årligen och redovisas till stadskontoret. Kompetensförsörjningsplan ASF 2019-2023 bedöms motsvara den åtgärdsplan som efterfrågas.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 232.
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat om missbruks- och beroendevården för vuxna inom arbetsmarknads- och socialnämnden är ändamålsenlig. Revisionen har överlämnat en granskningsrapport där det framgår bedömningar och rekommendationer i syfte att förbättra verksamheten.
Malmö stadsrevisions sammanvägda bedömning är att arbetsmarknads- och socialnämndens missbruks- och beroendevård för vuxna inte är helt ändamålsenlig. Bedömningen grundar sig på flera delbedömningar utifrån revisionsfrågor inom nio olika områden; processer och rutiner, utredning och uppföljning, insatser, utvärdering, barnperspektiv, samverkan, inköp av insatser, ekonomisk uppföljning och analys samt nämndens uppföljning.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över granskningens resultat och ge svar på vilka åtgärder som nämnden planerar utifrån revisionens bedömningar och rekommendationer. Arbetsmarknads- och socialnämnden ombeds även svara på när de planerade åtgärderna ska vara genomförda samt vilka effekter de förväntas få på verksamheten.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att Malmö stadsrevision belyser förbättringsområden och att rekommendationerna är relevanta. Flertalet av rekommendationerna ligger i linje med pågående eller planerat arbete.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 234.
Bilagor
-
410kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
§ 379
Godkännande av sammanträdesdagar 2020 för arbetsmarknads- och socialnämnden samt tider för verksamhetsbesök och temadagar
I ärendet finns förslag till sammanträdestider 2020 för arbetsmarknads- och socialnämnden och dess arbetsutskott. Förslaget har tagit hänsyn till sammanträdesdagarna 2020 för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess beredning och beaktat lov- och helgdagar.
Enligt reglemente 59 § 9 stycket beslutar utskotten om sina sammanträdesdagar, vilket planeras i utskottet i november.
Temadagarna föreslås vara 6 mars och 17 september. Verksamhetsbesöksdagar föreslås vara 5 maj och 12 november.
Förvaltningen föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden beslutar om att genomföra mål- och budgetkonferens 3 och 4 december 2020.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 239.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
I september 2019 beslutade nämnden att uppdra åt förvaltningen att återkomma med ytterligare förslag på åtgärder för budget i balans, både på kort och lång sikt.
Förslag till åtgärder för årets sista månader uppgår till ca 8 Mkr. Två åtgärder (större användning av öppenvård och utnyttjande av egna vårdplatser bedöms ha positiv effekt på lång sikt.
-
183kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens arbetsutskott har utan eget ställningstagande översänt ett remissförslag avseende förslag till ny organisering av arbetet med lokalförsörjning i Malmö stad till arbetsmarknads och socialnämnden att yttra sig över.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 223.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
§ 382
Synpunkter avseende förslag till beslut om föreläggande från Burlövs kommun gällande fastigheten Arlöv 21:181
Arbetsmarknad- och socialnämnden har getts möjlighet att skicka in synpunkter på Förslag till beslut att utreda fuktskador, ventilation och inkomma med förslag på åtgärdsplan avseende Disponentvillan, fastigheten Arlöv 21:181.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191017, § 222.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Förtroendevalda rapporterar från genomförda kurser och konferenser inom ramen för sitt uppdrag.Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer - Årlig konferens 2019. 24 oktober.
Under sammanträdet rapporterar Ulla Herbert (L) från Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer - Årlig konferens 2019 som ägde rum 24 oktober 2019.
-
Britt-Marie Pettersson, förvaltningsdirektör informerar muntligt.