Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Umgängesbegränsning enligt 5 kap 4§ p2 LBSB

  4.   4

    Umgängesbegränsning enligt 5 kap 4§ p2 LBSB

  5.   5

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  6.   6

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  7.   7

    Återkallelse av tidigare beslut att ansöka om överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap 8 § föräldrabalken

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  10.   10

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  14.   14

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  15.   15

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  16.   16

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-09-27

  17. På uppdrag av regeringen har en utredare sett över om kommunerna bör få utökade möjligheter att kontrollera anställdas bakgrund, vilket redovisas i betänkandet Utökade registerkontroller vi anställning i kommun (Ds 2024:24). Det föreslås utökade möjligheter att kontrollera personer som ska arbeta i kommunerna mot belastnings- och misstankeregistret.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till förslaget till ny lag om registerkontroll vid anställningar till kritiska befattningar, även om förvaltningen har synpunkter på utformningen av lagförslaget. Förvaltningen ställer sig också positiv till förslaget om utvidgning av uppgifterna vid registerkontroller för personer som ska arbeta med barn.

    Bilagor

  18. Malmö stad har mottagit remiss avseende promemorian Inhibition av verkställigheten - en ny ordning för vissa utlänningar vid tillfälliga verkställighetshinder (Ds 2024:23). Arbetsmarknads- och socialnämnden har ombetts att yttra sig.

     

    Den utlänning som riskerar exempelvis tortyr i sitt hemland kan inte utvisas. Utlänningen beviljas i nuläget ett tillfälligt uppehållstillstånd. Detta gäller även för den utlänning som utgör ett säkerhetshot mot Sverige eller är dömd för allvarlig brottslighet. Genom uppehållstillståndet ges utlänningen möjlighet att ta del av välfärdsförmåner och att resa inom EU.

     

    Utredningen föreslår nya regler för dessa utlänningar som i huvudsak innebär att

     

    1. utlänningen ska inte beviljas något tillfälligt uppehållstillstånd,

    2. utlänningen kan ges anmälningsplikt och förbjudas att lämna ett visst område, och

    3. utlänningens rätt att arbeta och tillgång till välfärdsförmåner ska begränsas.

     

    Utredaren föreslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2026.

    Bilagor

  19. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och funktionsförvaltningen har aktualiserat ett behov av justering i avsnittet rörande socialnämnderna i Kommunfullmäktiges reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Justeringsbehovet har uppkommit med anledning av att det föreligger ett behov av att socialnämnderna tillhandahåller tjänster och utför insatser åt varandra.

     

    Stadskontoret har föreslagit en formulering av justering i reglementet. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att förändringen i reglementet bör göras men att formuleringen bör vara:

     

    ”Var och en av socialnämnderna får träffa överenskommelse med annan av socialnämnderna om verkställande av insatser som ankommer på nämnden.”

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-12-05 §215.

    Bilagor

  20. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att lämna ett yttrande till kommunfullmäktige gällande motion av Emma-Lina Johansson (V) om normbrytande liv i Malmö stad.

     

    Motionären yrkar att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att ta fram en rapport, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö. Rapporten föreslås även innehålla rekommendationer som kan omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+personers livsvillkor i Malmö.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer med motionären om att arbetet med att främja hbtqia+personers livsvillkor behöver stärkas och bedrivas mer strukturerat. Förvaltningen ser att en lokal kartläggning där berörda målgrupper görs delaktiga kan bidra till ett mer kunskapsbaserat arbete.

     

    Samtidigt ser förvaltningen ett behov av att fortsätta arbetet med implementeringen av stadens policy för mänskliga rättigheter innan nya handlingsplaner tas fram. I arbetet med implementeringen av policyn ser förvaltningen ett behov av mer stöd och en tydligare samordning på en stadsövergripande nivå.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår arbetsmarknads- och socialnämnden att föreslå kommunfullmäktige att anse motionen vara besvarad.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-12-05 §216

    Bilagor

  21. Stadskontoret har berett arbetsmarknads- och socialnämnden tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion om att ansluta Malmö stad till Skånetrafikens ungdomsbiljett.

     

    Motionären vill uppdra åt berörda nämnder att ta fram ett förslag för hur ungdomar i åldersspannet 13 till 19 år kan anslutas till Skånetrafikens ungdomsbiljett. Ungdomsbiljetten gäller för fritt resande i hela regionen, årets alla dagar och hela dygnet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positivt på åtgärder som kan bidra till ökad jämlikhet och en mer meningsfull fritid för stadens barn och unga. De ekonomiska konsekvenserna av förslaget är svåra att uppskatta för staden som helhet, men det bedöms inte påverka nämndens kostnader för försörjningsstöd.

     

    Mot bakgrund av vad som framkommer i ärendet föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses vara besvarad.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet §217.

    Bilagor

  22. Lag och förordning anger vilka behov riksnormen ska tillgodose och med vilket belopp.

     

    Beloppen för riksnormen beslutas av regeringen inför varje nytt kalenderår och gäller som miniminivå för de behov som riksnormen ska tillgodose. Regeringen har den 14 november 2024 fattat beslut om belopp för riksnorm 2025.

     

    Socialstyrelsen anger i information om riksnorm 2025 att beloppen räknats upp med 2,8 procent jämfört med riksnorm 2024.

     

    Vid förvaltningens jämförelse av delbeloppen avseende personliga kostnader i riksnorm 2025 med riksnorm 2024 framkommer att beloppen räknats upp med belopp som motsvarar en ökning på mellan 2,8 och 3,1 procent. Posterna för gemensamma hushållskostnader har enligt förvaltningens jämförelse räknas upp med mellan 2,9 och 3,3 procent jämfört med 2024.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att det finns behov att fastställa hur riksnormen fördelas på de olika behovsposterna i syfte att säkerställa likabehandling när kommuninvånare ansöker om ekonomiskt bistånd och bistånd endast beviljas till del av riksnormen, till exempel enbart livsmedel eller så kallad fickpengsnorm.

     

    Fördelningen av riksnormen på de olika behovsposterna är också ett underlag vid enklare hushållsekonomisk rådgivning till de Malmöbor som ansöker om ekonomiskt bistånd.

    Bilagor

  23. I budget 2018 beslutade kommunfullmäktige att stadens inköpsverksamhet, genom en tydlig politisk styrning, ska användas som strategiskt verktyg för att bidra till fler och bättre innovationer och att vidareutveckla det påbörjade arbetet med att uppnå sociala och miljömässiga mål.

     

    Samtliga nämnder ska med anledning av kommunfullmäktiges beslut årligen redovisa planerade upphandlingar över tröskelvärdet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-12-05 §218.

    Bilagor

  24. Arbetsmarknads- och socialnämnden ansvarar för att behovet av lokaler och bostäder inom nämndens verksamhetsområde är tillgodosett. Nämnden ska årligen inkomma till kommunstyrelsen med en bedömning av sina behov av verksamhetslokaler och boenden.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gör bedömningen att befolkningsutvecklingen, omvärldshändelser, omställning från externa insatser till interna insatser samt den nya socialtjänstlagen 2025, kommer att innebära fortsatt större behov av lokaler från nämndens verksamhet.

     

    Förvaltningen har stärkt upp organisationen kring arbetet med lokalförsörjningen och kommer att arbeta vidare med interna processer och strukturer för att tillse att lokalbehoven som tillgodoses baseras på välgrundade beslut.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet §219.

    Bilagor

  25. Mellan 2 oktober och 22 november har fjärrvärmen och varmvattnet till fastigheten Taxeringsrevisorn 5 varit avslagna.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden har tagit emot ett nämndinitiativ från Moderaterna kring att förvaltningen ska kontakta de drabbade barnfamiljerna i lägenheterna i fastigheten och införa rutiner för framtida liknande händelser.

     

    Malmö stad och arbetsmarknads- och socialförvaltningen har etablerade arbetssätt för hur olika typer av akuta situationer och oönskade händelser ska hanteras. Förvaltningen har en vana av att hantera likartade situationer och arbetssätten är beprövade.

     

    Uppsökande insatser har genomförts vid två tillfällen i fastigheten. Information har lämnats både muntligt och skriftligt om vilken hjälp och stöd de boende kan ansöka om.

     

    Förvaltningen föreslår nämnden att besluta att nämnden anser nämndinitiativet vara besvarat med vad som framförs i ärendet.

    Bilagor

  26. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning som nämnden fastställer.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser regelbundet över delegationsordningen. Förvaltningen bedömer att det finns behov av ett antal mindre revideringar vilket beskrivs i ärendet och är markerade i bilaga.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-12-05 §220.

    Bilagor

  27. Socialnämnden har i vissa situationer möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att verkställa beslut.

     

    De fall där nämnden kan begära polishandräckning regleras i 43 § LVU, som är indelad i tre punkter. Detta ärende avser specifikt punkt 2 i denna paragraf.

     

    Med införandet av Lagen om placering av barn i skyddat boende (2024:79), som trädde i kraft den 1 april, har nämnden också fått befogenhet att begära polishandräckning enligt denna nya lag. De situationer där polishandräckning kan begäras framgår av 8 kap. 7 § i lagen om placering av barn i skyddat boende.

     

    Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson en särskild befogenhet som annars tillhör myndigheten. Detta ska inte förväxlas med delegation.

     

    Tidigare fanns två separata förteckningar över förordnade tjänstepersoner. Det föreslås nu att dessa förteckningar slås samman till en gemensam lista som omfattar både 43 § punkt 2 LVU och 8 kap. 7 § lagen om placering av barn i skyddat boende.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-12-05 §221.

  28.   28

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  29.   29

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.