Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  4.   4

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  5.   5

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  6.   6

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  7.   7

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  8.   8

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  9.   9

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  10.   10

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  14.   14

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  15.   15

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  16.   16

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 1 kap 7 § 2 st

  17.   17

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  18.   18

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  19.   19

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  20.   20

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  21.   21

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  22.   22

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-05-30

  23. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit ett Malmöinitiativ avseende förslag att bevara receptionen på Öppenvård vuxna Gustav. Malmöinitiativet har samlat mer än 100 röster och ska därför behandlas av ansvarig nämnd.

     

    I Malmöinitiativet framförs att arbetsmarknads- och socialförvaltningen har beslutat att ta bort den receptionstjänst som tidigare har bemannat mottagningen Öppenvård vuxna Gustav. Det riskerar, enligt initiativtagaren, göra det svårare att komma i kontakt med mottagningen samt göra väntrummet mindre tryggt.

     

    Förslaget är att beslutet att ta bort receptionstjänsten på Öppenvård vuxna Gustav ska omprövas.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen framhåller att beslutet i fråga är en del i ett större sammanhang. Dels har förvaltningen startat upp ett nytt gemensamt mottag för verksamheterna som arbetar med stöd och behandling för personer med beroende och/eller psykosocial problematik. Dels har förvaltningen gjort en översyn av vaktmästartjänster och administrativa funktioner i syfte att skapa mer likvärdig service.

     

    Förvaltningen bedömer att de beslutade förändringarna sammantaget bidrar till ett effektivt nyttjande av förvaltningens resurser och medför fördelar för såväl de berörda verksamheterna som deras målgrupper.

     

    Förvaltningen föreslår nämnden avslå förslaget.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 100.

    Bilagor

  24. Utredningens huvudsakliga uppdrag har varit att se över kontaktförbudslagstiftningen.

     

    Därtill har utredningen även haft i uppdrag att ta ställning till om straffskalan för barnfridsbrott bör skärpas samt överväga för- och nackdelar med att skärpa maximistraffet för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning och ta ställning till om en sådan ändring bör genomföras.

     

    En sista del av utredningens uppdrag har varit att lämna författningsförslag avseende anstiftan och medhjälp samt försök, förberedelse och stämpling till brott gällande hedersförtryck och grov fridskränkning respektive grov kvinnofridskränkning.

     

    Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till de förslag som lämnas i utredningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 101.

    Bilagor

  25. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras SOU 2023:98 som är slutbetänkandet av utredningen om skydd, stöd och vård för personer som har utsatts för övergrepp vid produktion eller distribution av pornografi.

     

    Utredningens förslag är att sexuellt utnyttjande i pornografiskt syfte bör bli en tydlig del av arbetet mot våld samt att kunskap- och metodutvecklingen behöver stärkas. Insatser på bred front för en ökad kunskap bland vuxna och barn, utvecklande av nationella kunskapsstöd för yrkesverksamma är andra förslag.

     

    Därutöver lyfts behov av stöd för både vuxna och barn att ta ner bilder och filmer från internet, samt stöd till kommuner och regioner att utveckla arbetet med att förebygga sexuellt utnyttjande i pornografiska syften och kunna erbjuda skydd, stöd och vård.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer i behovet att lyfta den här utsattheten på ett tydligt sätt och ställer sig positiv till de flesta förslagen. Samtidigt understryker förvaltningen vikten av att inte skapa parallella strukturer i arbetet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 102.

    Bilagor

  26. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över Ut ur utsatthet SOU 2023:97 som är slutbetänkandet av utredningen om exitprogram för personer utsatta för prostitution.

     

    Utredningen föreslår individuellt utformade exitprogram för vuxna och för barn, med tvärprofessionell samordning och en stödperson som följer med genom hela processen.

     

    Ytterligare förslag är möjlighet för socialnämnden att ansöka om ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för en utlänning kopplat till en individuell plan i exitprogram, samt möjlighet för kommuner att ansöka om ersättning för kostnader i individärenden.

     

    Utredningen föreslår ett tillägg i 5 kap. 11 § socialtjänstlagen att socialnämnden ansvarar för att personer som utnyttjas eller har utnyttjats i sexuell exploatering, prostitution, eller människohandel för sexuella ändamål får det stöd och den hjälp de behöver för att förändra sin situation.

     

    Det föreslås i utredningen att kommuner och regioner ska kunna söka utvecklingsmedel för att utveckla arbetsformer för att erbjuda föreslagna program samt säkerställa tillgången till specialiserad lågtröskelverksamhet i varje län. Därutöver föreslås en förstärkning av regionkoordinatorerna.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser behovet att flytta fram positionerna i arbetet mot sexuell exploatering, prostitution samt människohandel för sexuella ändamål och ser positivt på utredningens intentioner men menar att en del av förslagen skulle vara nya åtaganden och därmed behöva finansieras enligt finansieringsprincipen om de ska verkställas.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 103.

    Bilagor

  27. Arbetsmarknads- och socialnämnden har 2024-04-24 fått möjlighet att yttra sig till kommunstyrelsen kring remiss från socialdepartementet En utvärdering av sjukförsäkringens regelverk under 2021 och 2022.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har i förslag till yttrande begränsat svaret till att omfatta nämndens uppdrag som just arbetsmarknads- och socialnämnd exklusive arbetsgivarperspektivet. Stadskontoret ansvarar för att bereda remissen utifrån arbetsgivarperspektivet.

     

    I utredningen lämnas förslag som i huvudsak innebär en återgång till tidigare regelverk. Utredningen redogör även för sin bedömning om ytterligare förslag som berör harmonisering av arbetsmarknadsbegrepp inom sjukpenning och sjukersättning, förstärkt arbetsgivaransvar, starkare incitament för hälso- och sjukvården i sjukskrivningsprocessen och återinförande av en bortre tidsgräns för rätt till sjukpenning.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar inte utredningens bedömning att kommunen inte kommer påverkas av de förslag som lämnas. Påverkan på ekonomiskt bistånd är enligt förvaltningen bristfälligt utredd.

    Bilagor

  28. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Förslag till Folkhälsomyndighetens föreskrifter med anledning av nya krav på upphettade tobaksvaror på remiss från Folkhälsomyndigheten.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har, med beaktande av de tidigare föreslagna lagändringar, inget att invända mot de föreslagna föreskrifterna.

    Bilagor

  29. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott avseende föreslagen verksamhetsförändring inom Communities That Care (CTC) samt de kommunbidragsjusteringar som förändringen medför.

     

    Efter en genomlysning av stadens arbete med Communities That Care (CTC) föreslår stadskontoret efter dialog med berörda förvaltningar att samordningen av metoden flyttas till arbetsmarknads- och socialnämnden och att funktionen utvecklingsledare samlas hos fritidsnämnden från och med september 2024. Befintliga medel för CTC-verksamheten flyttas över till berörda förvaltningar. En överföring av medel görs genom växling av kommunbidraget mellan berörda nämnder för tillämpliga månader år 2024 samt för helårseffekt år 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till föreslagen verksamhetsförändring inom Communities That Care (CTC). Föreslagen organisering harmoniserar med genomlysningens rekommendationer och med arbetsmarknads- och socialnämndens sociala preventionsuppdrag.

     

    Förvaltningen har inget att erinra mot den föreslagna principen om växling av kommunbidrag mellan berörda nämnder.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden återremitterade ärendet 2024-04-24

     

    Bilagor

  30. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss från kommunstyrelsen avseende nämndinitiativ från Magnus Olsson (SD) om att satsa på Malmös kvinnojour. 

     

    I initiativet föreslås att kommunstyrelsen anmodar arbetsmarknads- och socialnämnden att i samråd med Malmö kvinnojour ta fram ett program för en långsiktigt hållbar verksamhet. Vidare föreslås att kommunstyrelsen beviljar Malmö kvinnojour ekonomiska medel motsvarande underskottet för 2024 samt att kommunstyrelsen beaktar fyra miljoner kronor i stöd till Malmös kvinnojourer inför budgetarbetet 2025.  

     

    Arbetet för att stärka stödet till våldsutsatta i nära relationer är ett prioriterat område för arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Arbetsmarknads- och socialnämnden stödjer kvinnojourernas arbete bland annat genom fördelning av ekonomiskt stöd i form av organisationsbidrag.

     

    Förvaltningen framhåller att ansökningar om bidrag ska ske i enlighet med nämndens riktlinjer för stöd och bidrag och utifrån förvaltningens upparbetade arbetssätt. Detta för att säkerställa likvärdighetsprincipen och möjliggöra för förvaltningen att göra kvalitativa bedömningar.

     

    Kvinnojourerna är självständiga ideella föreningar och beslutar över verksamhetens utveckling utifrån medlemmarnas röster. Att ta fram ett program för en långsiktigt hållbar verksamhet, som föreslås i nämndinitiativet, är något som kvinnojourerna har ansvar för och frihet att göra på egen hand.   

     

    Mot denna bakgrund föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen nämnden att föreslå kommunstyrelsen att avslå nämndinitiativet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 104.

    Bilagor

  31. Arbetsmarknads- och socialnämnden har tagit emot ett nämndinitiativ från Vänsterpartiet om att stötta Malmö kvinnojour ekonomiskt.

     

    I initiativet föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden ska ge Malmö kvinnojour ett ekonomiskt tillskott om 2 miljoner kronor för kvinnojourens verksamhet år 2024.

     

    Arbetet för att stärka stödet till vuxna och barn som utsätts för våld i nära relationer är prioriterat för arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Arbetsmarknads- och socialnämnden stödjer kvinnojourernas arbete bland annat genom ekonomiskt stöd i form av organisationsbidrag. 

     

    Sammantaget bedömer förvaltningen att Malmö kvinnojour bedriver en angelägen verksamhet och ser positivt på förstärkningen av barnrättsarbetet.


    Förvaltningen menar dock att ansökningar om bidrag ska ske i enlighet med nämndens riktlinjer för stöd och bidrag och utifrån förvaltningens upparbetade arbetssätt. Detta för att säkerställa likvärdighetsprincipen och möjliggöra för förvaltningen att göra kvalitativa bedömningar. Vidare anser förvaltningen att det även är en statlig angelägenhet att säkerställa att idéburna kvinnojourer ges ekonomiska förutsättningar att klara omställningar som de nya regleringarna för skyddat boende kräver.

    Mot denna bakgrund föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen nämnden att avslå yrkandet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 105.

    Bilagor

  32. Ekonomisk prognos 2024 är årets första uppföljningsrapport och omfattar nämndens bedömning av den ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt utfall för året. Rapporten utgör också underlag för kommunstyrelsens rapportering till kommunfullmäktige av den ekonomiska utvecklingen för staden.

     

    För hela 2024 prognostiseras ett nollresultat. Resultatet är ojämnt fördelat mellan verksamhetsområdena, med överskott för Arbetsmarknad och ekonomiskt bistånd och Stab och förvaltningsövergripande kostnader och underskott för Individ och familj och Boendet, tillsyn och service. Förklaringar till avvikelserna återfinns i rapporten. Med anledning av de ekonomiska obalanser som prognostiseras pågår arbete med analyser för att hitta långsiktiga åtgärder i enlighet med gällande riktlinjer för ekonomisk styrning.

     

    Kommunstyrelsen beslutade i mars att utöka nämndens kommunbidrag med totalt 24 056 000 kronor. Enligt nämndens riktlinjer för ekonomisk styrning ska nämnden fatta beslut om fördelning av tilläggsbudget mellan verksamhetsområden. Fördelningen baseras på den tydliga inriktning för medlen som framgår av kommunstyrelsens beslut, och hänsyn till tillskottet har tagits i verksamhetsområdenas prognoser. 

     

    Nämnden föreslås också besluta om omfördelning av kommunbidrag från den förvaltningsövergripande reserven, för att kompensera verksamhetsområdena för kostnadseffekten av genomförd löneöversyn.

    Bilagor

  33. Nämnden ska enligt bestämmelser i 16 kap. SoL lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige respektive revisionen över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader, samt hur många gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska även anmäla till revisionen när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser första kvartalet 2024. Under kvartalet finns det 67 gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Det är tre (3) fler än förra kvartalet.

     

    33 beslut som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas. Ett (1) beslut verkställdes under föregående period men återrapporteras detta kvartal.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 106.

    Bilagor

  34. I januari beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden om en internkontrollplan för 2024. Planen innehåller årets direktåtgärder och granskningar.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har påbörjat genomförandet av samtliga direktåtgärder och granskningar enligt den planering som nämnden har beslutat om.

     

    Internkontrollplan 2024 innehåller inga direktåtgärder eller granskningar som är planerade att återrapporteras till nämnden i samband med tertial 1.

     

    Ärendet ger en övergripande nulägesbild av arbetet med intern kontroll.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 107.

    Bilagor

  35. Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild.

     

    Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.

     

    Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet har under bestämda perioder 2018–2024 behandlat ärenden från ordinarie myndighetsutskott, huvudsakligen under årets semesterperioder.

     

    Nämnden inrättade ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott senast vid nämndens sammanträde den 30 november 2023 (§345).

     

    I det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet ska vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild behandlas, exempelvis gällande godkännande av och placering i familjehem samt överväganden enligt socialtjänstlagen (SOL), ansökan om vård, placeringar och överväganden enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).

     

    Nämnden utser ledamöter och ersättare till att ingå i utskottet, samt väljer ordförande och vice ordförande för perioden.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 108.

    Bilagor

  36. Enligt Malmö stads riktlinjer för informationssäkerhet ska rapport om informationssäkerhetsarbetet ske till nämnden minst en gång per år.

     

    Rapport avseende arbetsmarknads- och socialförvaltningens informationsarbete utgår ifrån nuläget på förvaltningen och tar sikte på kommande år. Härefter kommer rapportering att ske årligen.

     

    Rapporten skickas till nämnden för information och föreslås läggas till handlingarna.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-05-16 § 109.

    Bilagor

  37.   37

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  38.   38

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  39.   39

    Information från verksamheten

  40. Ärende väckt av Moderaterna, inkom 2024-05-28.

    Bilagor

  41.   42

    Yttrande till Förvaltningsrätten

  42.   43

    Yttrande till Förvaltningsrätten

  43.   44

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  44.   45

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.