Möte 2021-10-29
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut enligt 14 § 2 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
4
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollagen
-
5
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
6
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
7
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
8
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
9
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
10
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
11
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
12
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
13
Beslut enligt 14 § 2 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
14
Beslut enligt 14 § 2 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
15
Beslut enligt 14 § 2 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
16
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
17
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
18
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
19
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
20
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
21
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
22
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
30
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
32
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
33
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
34
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
35
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punk 1 Föräldrabalken
-
36
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollagen
-
37
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2021-10-29
-
38
Arbetsmarknadsinformation
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har utan eget ställningstagande skickat förslag till plan med titeln Fri från våld – en gemensam angelägenhet 2021–2026 på remiss till berörda nämnder, helägda kommunala bolag och externa samarbetspartners. Kommunfullmäktiges vision I Malmö blir ingen utsatt för våld och alla får själva bestämma över sitt liv och sin kropp kvarstår. I övrigt är planen en omarbetning av Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation 2015–2020.
Remissinstanserna är i huvudsak positiva till den förslagna planen. Samtliga betonar frågans betydelse samt framhåller vikten av att involvera hela staden i arbetet. Målen bedöms i huvudsak adekvata.
Flera intressanta och relevanta synpunkter till förbättringar har förts fram. Synpunkterna handlar främst om ett förstärkt barnrättsperspektiv, hur genomförandet av planen ska gå till, hur uppföljning ska ske och om hur samverkan inom staden och med andra myndigheter samt civilsamhället ska fungera.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har övervägt remissinstansernas förslag på förbättringar och gjort vissa förändringar. Bland annat betonar föreliggande förslag till plan ännu skarpare barns beroendeställning till vuxna och att barn är en prioriterad grupp med särskilda rättigheter. I planen framhålls nu också tydligare vikten av samverkansformer som kan förändras över tid och anpassas till behoven hos målgrupperna.
Beskrivningen av sambandet mellan våld och förtryck i nära relation och stadens trygghetsskapande arbete har utvecklats. Arbetsmarknads- och socialnämndens roll avseende samordning och uppföljning samt planens karaktär i förhållande till andra nationella och lokala styrdokument har förtydligats. Ett särskilt avsnitt om Malmö stads roll som arbetsgivare har lagts in i planen.
I bilagan Sammanställning remissvar redovisas samtliga remissinstansers synpunkter och förslag till förbättringar både övergripande och relaterat till planens målområden. I denna skrivelse besk-rivs remissvaren tematiskt under förvaltningens överväganden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §222.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
Protokollsutdrag - § 90 Remiss - Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation, ASN-2020-800 .pdf315kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
40
Remiss angående Motion av Helena Nanne (M) angående långsiktigt stöd till kvinnojourer, STK-2021-507
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit en motion från Moderaterna i Malmö som rör nämndens ekonomiska stöd till idéburna kvinnojourer.
Motionären föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden ska utreda hur de idéburna kvinnojourerna kan ges långsiktiga ekonomiska förutsättningar för sin verksamhet och redovisa resultatet till kommunfullmäktige.
Arbetsmarknads- och socialnämndens stöd till idéburna kvinnojourer ges i form av organisationsbidrag till kvinnojourernas öppna verksamhet samt ersättning för placeringar på skyddat boende. Nämndens organisationsbidrag ges till fyra verksamhetsområden inom det sociala området, våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck är ett av dessa områden.
Nämnden tar årligen beslut om fördelningen av bidrag. Enligt nämndens riktlinjer för organisationsbidrag ska organisationer som tidigare beviljats bidrag ges möjlighet till fortsatt bidragsgivning under förutsättning att det inte framkommer nya omständigheter som motiverar en förändring av beviljade medel (ASN-2021-4461).
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer i vikten av att arbetet mot våld i nära relation ska ske utifrån ett långsiktigt perspektiv och håller med om att en årlig process kan innebära en ekonomisk osäkerhet för ansökande organisationer. Samtidigt menar förvaltningen att det finns en uttalad långsiktighet i nämndens organisationsbidrag.
Förvaltningen konstaterar även att det finns ett antal faktorer som påverkar förutsättningarna för arbetsmarknads- och socialnämndens stöd till de idéburna kvinnojourerna.
Sammantaget föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses besvarad med vad som framkommer i ärendet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §223.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
41
Remiss angående Motion av Charlotte Bossen (C) om att utarbeta ett handlingsprogram för att förebygga våld i nära relationer
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig över en motion av Charlotte Bossen (C) angående att berörda nämnder ska utreda och återkomma till kommunfullmäktige med ett handlingsprogram för att förebygga våld i nära relationer.
Arbetsmarknads- och socialförnämnden har kommunfullmäktiges uppdrag att samordna arbetet kring våld i nära relation och har redan i uppdrag att revidera Plan för kvinnofrid och mot våld i nära relation. Den nya planen, Fri från våld – en gemensam angelägenhet, avser bland annat att stärka det förebyggande arbetet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §224.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
42
Remiss angående Remiss från Justitiedepartementet - Skärpta straff för brott i kriminella nätverk (SOU 2021:68)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har tagit emot Skärpta straff för brott i kriminella nätverk (SOU 2021:68) på remiss från Kommunstyrelsen.
Utredningen har tillsatts utifrån senare års brottsutveckling med ökat våld i form av skjutningar och sprängningar. Denna brottslighet beskrivs som kopplad till kriminella nätverk inom vilka unga personer ofta figurerar.
Utredningens förslag innebär en högre straffnivå som innebär fler och längre fängelsestraff för grova eller annars allvarliga brott av de slag som utredningen tar sikte på. Även brott av normalgraden, såsom till exempel olaga tvång, olaga hot, utpressning och narkotikaförsäljning träffas av vissa av förslagen. Kriminaliseringen avseende exploatering och involvering av unga i brottslig verksamhet bidrar också till en höjd straffnivå.
Förslagen knyter på flera sätt an till varandra och bör ses som en helhet. Straffen för unga lagöverträdare i åldrarna 15 till 21 år skärps.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens bedömning är att brott som begås av kriminella nätverk får stora konsekvenser för brottsoffren såväl som för den allmänna tryggheten och tilliten till samhället. Utredningens förslag sänder en signal om att samhället ser allvarligt på denna typ av brottslighet. Mot denna bakgrund ställer sig arbetsmarknads- och socialförvaltningen positiv till förslagen.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §225.
Bilagor
-
43
Remiss angående Remiss från Arbetsmarknadsdepartementet - Vissa lagförslag med anledning av en reformerad arbetsmarknadspolitisk verksamhet (Ds 2021:27)
I promemorian fastslås att Arbetsförmedlingen fortsatt ska ha myndighetsansvaret för arbetsmarknadspolitiken, men matchande och rustande insatser ska i huvudsak utföras av fristående aktörer på uppdrag av myndigheten. En ny arbetsmarknadspolitisk insats, förmedlingsinsatser ska införas och anskaffas från leverantörer med Arbetsförmedlingen som ansvarig myndighet.
Promemorian innehåller lagförslag som på olika sätt understödjer reformeringen. Det innefattar lagändringar som krävs för att skyddet för enskildas integritet ska kunna upprätthållas samtidigt som ett effektivt informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och leverantörer ska kunna ske.
Lagförslagen föreslås träda i kraft den 1 december 2022.Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att förslagen till lagändringar för att understödja reformeringen av Arbetsförmedlingen är välgrundade. Däremot har det i lagförändringsförslagen inte tagits hänsyn till samverkan med kommunerna.
Frågor kring utbyte av information och upprätthållande av skyddet för enskildas integritet i samverkan mellan Arbetsförmedlingen, fristående leverantörer och kommunen både i egenskap av socialtjänst och som arbetsmarknadsverksamhet bör utredas vidare och förtydligas.
Förvaltningen anser att de höga målsättningarna för den statliga arbetsmarknadspolitiken bör följas av en utbyggnad av de statliga arbetsmarknadsåtgärderna för att möta de arbetslösas behov av aktiva insatser. Många arbetslösa Malmöbor står idag utanför ramprogrammen och kan därför inte erbjudas arbetsmarknadspolitiska insatser med aktivitetsstöd.
Promemorians beskrivning av Arbetsförmedlingens relation till kommuner i den reformerade verksamheten bedöms inte förändra eller inskränka kommunens roll och befogenheter jämfört med idag. Förvaltningen ser det som önskvärt att kommunernas roll i arbetsmarknadspolitiken och förutsättningarna för så kallade samverkanslösningar tydliggörs bland annat avseende ersättning till kommunerna.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §226.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
638kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
44
Remiss - Motion av Stefana Hoti (MP) och Janne Grönholm (MP) om att anta en nollvision om särskilt utsatta om områden
Stefana Hoti (MP) och Janne Grönholm (MP) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige i Malmö där de föreslår att kommunfullmäktige ska uppdra kommunstyrelsen att anta en nollvision om särskilt utsatta områden, att tillsammans med berörda nämnder ta fram handlingsplaner för varje utsatt område samt inrätta en kunskapsbank med åtgärder som kan sättas in när ett område riskerar att bli klassat som särskilt utsatt.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss för besvarande till kommunfullmäktige.
Förvaltningen ställer sig positiv till intentionerna i motionen om en nollvision och menar att det, genom integreringen av Agenda 2030 i kommunfullmäktigemålen, redan framgår att Malmöbor ska ha jämlika levnadsvillkor, oavsett var i staden man bor.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens bedömning är att motionens första och andra yrkande ska anses vara besvarade med det som framkommer av ärendet.
Förvaltningen bedömer att motionens tredje yrkande kring inrättande av en kunskapsbank bör beviljas.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §227.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss avseende motion av Stefana Hoti (MP) och Måns Berger (MP). I motionen föreslås att kommunstyrelsen får i uppdrag att samordna och facilitera medborgardialog, samtliga nämnder föreslås få i uppdrag att öppna upp sina nämndsammanträden och tekniska nämnden samt stadsbyggnadsnämnden föreslås få i uppdrag att ta fram en struktur/verktyg för att hantera förslag från Malmöborna som rör fysisk utveckling av staden.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till motionens intentioner. Att det finns insyn, transparens och dialog är nödvändigt för att skapa förtroende för nämndernas arbete.
Med bakgrund i Malmö stads existerande kanaler för medborgardialog och att stadskontoret idag ansvarar för att samordna och utveckla dessa, föreslår förvaltningen att motionens första förslag ska anses vara besvarad. Då förvaltningen till stor del arbetar med frågor som rör enskilda är det svårt för förvaltningen att ha egna breda dialoger med Malmöborna och dialog förs redan idag, i form av brukardialog.
Förvaltningen anser att förutsättningarna för Malmö stads nämnder att ha öppna sammanträden skiljer åt. Arbetsmarknads- och socialnämnden hanterar ett stort antal ärenden som omfattas av sekretess, i varav vissa brukare har rätt till inställelse.
Förvaltningen anser att det är viktigt att hänsyn tas till den eller de Malmöbor som ska inställa sig och redan befinner sig i en utsatt och känslig situation. Då förslaget innebär att kommunfullmäktige ska uppdra till samtliga nämnder att öppna upp sina sammanträden, är det svårt för förvaltningen att bifalla förslaget utifrån nuvarande förutsättningar.
Förvaltningen föreslår att förslag två i motionen avslås.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen lämnar förslag tre utan eget ställningstagande.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §228.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
46
Remiss från Socialdepartementet - Ändring i lag (2006:323) om utbyte av sprutor och kanyler, STK-2021-1130
Arbetsmarknads- och socialnämnden har av kommunstyrelsen blivit ombedd att lämna yttrande avseende remiss från Socialdepartementet gällande ändring i lag (2006:323) om utbyte av sprutor och kanyler.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positivt på förslaget som innebär att kravet, på bosättning i en region för att kunna delta i sprututbytesverksamhet där, tas bort. Borttagande av bosättningskravet ökar tillgängligheten till sprututbytesverksamheter, ökar möjligheten att nå personer som missbrukar eller är beroende av narkotika med erbjudande om vård och bidrar till att minskad risk för smittspridning av hivinfektion och andra blodburna infektioner hos målgruppen.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §229.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknad- och socialnämnden förhyr fastighet Mjödet 11, vilken redan idag används som boende för en del av nämndens målgrupp. Fastigheten är ett f d vårdboende som övertagits av socialtjänsten för cirka trettio år sedan.
Lokalen består av 47 enskilda lägenheter fördelade på fyra våningar. I princip samtliga lägenheter är i dåligt skick och brandskyddet uppfyller inte kraven för målgruppen varför boendet inte kunnat användas fullt ut och delar av fastigheten har varit tomma under en längre tid. Fastigheten ägs av Stena Fastigheter Malmhauge AB.
Verksamheten har idag ett flertal (sex) enskilda avtal på denna fastighet med olika löptider (mellan tre och sju år) som tillsammans genererar en årskostnad med ca 3,6 mnkr.
Förvaltningen har med bistånd från Lokalprocessenheten på Serviceförvaltningen fört en dialog med fastighetsägaren om renovering av fastigheten så att denna kan användas mer flexibelt. Vissa anpassningar i fastigheten behöver göras för att boendet ska vara ändamålsenligt framöver. Samtidigt önskar både förvaltningen och fastighetsägaren att skriva om avtal med samma löptid och större enhetlighet.
Fastigheten kommer därefter att utgöra en del av förvaltningens fastighetsbestånd och vara väl anpassad till flera av förvaltningens olika målgrupper.
Det föreligger fyra avtalsförslag avseende fastigheten Mjödet 11 efter renoveringen som påbörjas omedelbart. Årskostnaden blir därefter 5,2 mnkr och avtalen löper från 2022-06-01 till 2034-09-30 med möjlighet till ensidigt frånträde efter åtta år. För övriga villkor, se avtalsförslagen.
Enligt Malmö stads ekonomiska riktlinjer, som är en del av kommunfullmäktiges budgetdokument, ska berörd nämnd inhämta kommunstyrelsens tillstånd vid extern förhyrning av lokal, om hyreskostnaden under kontraktstiden överstiger 15 mnkr. Eftersom avtalen sträcker sig över en tolvårsperiod överstiger värdet 15 mnkr.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §230.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
695kb Ladda ner dokument
-
-
RFSL Rådgivningen erhåller ekonomiskt stöd från Malmö stad för flera delar av sin verksamhet. En del av stödet består av ett organisationsbidrag på 1 miljon kronor som sedan år 2017 fördelas av arbetsmarknads- och socialnämnden. Bidraget avser föreningens samtalsmottagning och arbete med utbildningsinsatser och kompetensutbyte med yrkesverksamma. En annan del av stödet är ett verksamhetsstöd från fritidsnämnden avseende mötesplatsen HabitatQ.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har i dialog med fritidsförvaltningen identifierat ett behov av att överföra arbetsmarknad- och socialnämndens bidrag för RFSL Rådgivningens till fritidsnämnden. Föreningen mottar idag stöd från båda nämnderna och förvaltningen menar att en samlad bidragsgivning från en nämnd som får ansvar för en samlad information, bidragshanläggning, utvärdering och kommunikation vore att föredra.
Den ekonomiska regleringen sker genom en kommunbidragsväxling fr o m budgetår 2022.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §231.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår i ärendet revideringar av avsnittet Skäliga boendekostnader i de av nämnden beslutade Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt.
Revideringarna föreslås mot bakgrund av att det efter utveckling av rättspraxis bedöms finnas skäl att kräva ett av hyresvärden/bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden godkänt andrahandskontrakt som grund för att bevilja bistånd till boendekostnad som avser andrahandsbostad.
Vidare omfattar förslaget att vägledande belopp för bedömning av skäliga boendekostnader vid ansökan om försörjningsstöd ska utgå från Försäkringskassans föreskrifter om genomsnittlig och högsta godtagbara bostadskostnad och att det vid inneboendeavtal även ska göras en skälighetsbedömning i förhållande till prisbilden för mindre lägenheter i Malmö.
Nuvarande skrivningar som syftar till att det vid utredning av rätten till bistånd även ska göras en skälighetsbedömning avseende boendekostnader i förhållande till bestämmelserna i 12 kap. 55 § 4 st jordabalken (1970:994), alternativt beräkningsreglerna i 1 och 4 §§ i lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad, föreslås strykas.
I ärendet redogörs även kortfattat för de ändringar som trätt i kraft i folkbokföringslagen (1991:481) 18 juni 2021.
Vid beslut om revidering av riktlinjer kommer arbetsmarknads- och socialförvaltningen utreda och besluta om styrdokument som syftar till att preciserar handläggningsprocessen kring biståndsansökningar kopplade till otillåtna andrahandskontrakt samt stöd för bedömning av skälig boendekostnad vid inneboendekontrakt.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §232.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
709kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet utgår.
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har inför tidigare vinterhalvår godkänt överenskommelser om Idéburet offentligt partnerskap (IOP) med civilsamhället som ett komplement för att tillgodose kommunens yttersta ansvar gentemot personer som vistas i Malmö stad. Målet med partnerskapen har varit att tillsammans verka för att människor som vistas i Malmö och befinner sig social och ekonomisk utsatthet ges stöd utifrån basbehov. Överenskommelserna har avsett insatserna Värmestuga Ung och Värmestuga Vuxen samt Crossroads och Vinternatt.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har tillsammans med involverade organisationer sökt lokaler sedan i maj 2021. Inför vintern 2021/2022 saknas emellertid fortfarande lokaler för värmestugorna och Crossroads.
För att säkerställa att möjliga praktiska lösningar som uppkommer kan utnyttjas skyndsamt föreslås arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott att under tidsperioden 1 november 2021 till 15 april 2022 ges delegation att fatta beslut om att ingå överenskommelser med civilsamhället med utgångspunkt i tidigare överenskommelser avseende värmestugor, Vinternatt och Crossroads. Delegationen innebär att arbetsutskottet vid behov ska kunna fatta beslut om lokalfrågor. Beslut kan även komma att inkludera andra typer av insatser i samverkan med civilsamhället, såsom exempelvis soppkök, ett förstärkt uppsökande arbete i kombination med mat och klädutdelning. -
I ärendet finns förslag till sammanträdestider 2022 för arbetsmarknads- och socialnämnden och dess arbetsutskott. Förslaget har tagit hänsyn till sammanträdesdagarna 2022 för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess beredning och beaktat lov- och helgdagar.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-10-13 §233.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
53
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
54
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande