Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  6.   6

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  10.   10

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  14.   14

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-06-20

  15. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit Utbildningsdepartementet - Utökade kontroll av uppgifter i belastningsregistret på remiss från Stadskontoret.

     

    I promemorian lämnas förslag på vissa nya brott som bedöms angelägna att snabbt föra in i regleringen av registerkontroll. Förändringen gäller det utdrag ur belastningsregistret som enligt skollagen ska uppvisas av den som erbjuds anställning eller på annat sätt anlitas eller tas emot inom skolväsendet eller annan pedagogisk verksamhet samt i den registerkontroll som ska göras av en person över 15 år som är folkbokförd där pedagogisk omsorg ska bedrivas.

     

    De brott som föreslås ingå i det aktuella utdraget ur belastningsregistret är involverande av underårig i brottslig verksamhet enligt 16 kap. 5 a § brottsbalken samt brott som omfattas terroristbrottslagen (2022:666) eller motsvarande äldre lag.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till förslaget. 

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 119.

    Bilagor

  16. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig gällande förslag till Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024–2033 som framtagits av tekniska nämnden.

     

    Syftet med åtgärdsprogrammet är att minska bullrets negativa påverkan på människors hälsa och skapa en bättre ljudmiljö i Malmö. Åtgärdsprogrammet är en sammanställning av det arbete som redan pågår och av de nya insatser som staden ska arbeta vidare med för en bättre ljudmiljö.

     

    I åtgärdsprogrammet framgår att bullret i staden över lag har minskat över tid, men att riktvärdena för hälsosamma bullernivåer överskrids på flera platser.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar kartläggningen och åtgärdsprogrammet. Arbetet för att minska bullret i staden är angeläget utifrån ett folkhälsoperspektiv och för att skapa goda och likvärdiga livsmiljöer för Malmöborna.

     

    Förvaltningen ser positivt på åtgärdsprogrammets tre prioriterade områden för arbetet: boendemiljöer, förskolors- och grundskolors utemiljöer samt parker och liknande utemiljöer.

     

    Centrum för arbets- och miljömedicin konstaterar att socioekonomiskt svaga grupper i högre utsträckning än andra exponeras för buller. Förvaltningen framhåller därför vikten av att åtgärdsprogrammet beaktar ett bredare socioekonomiskt perspektiv i utformningen av åtgärder för att rikta åtgärder dit behoven är som störst och skapa mest nytta för Malmöborna.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 120.

    Bilagor

  17. Sveriges kommuner och regioner (SKR) har behov av att Sveriges kommuner tar ställning till rekommendationen att gemensamt, till SKR, finansiera ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter.

     

    Förslaget omfattar finansiering och medverkan i ledning och styrning av kvalitetsregister som används inom kommunal hälso- och sjukvård, SKR:s stöd till kommunerna gällande uppföljning och analys genom t.ex. brukarundersökningar samt nationell samordning för gemensam utveckling av kommunernas kunskapsstyrningssystem.

     

    Den beräknade kostnaden för Malmö stad baseras på aktuell befolkningsprognos.

     

    Utifrån prognosen uppskattas kostnaden bli 2 624 218 kronor totalt under en fyraårsperiod (år 2025-2028).

     

    Kostnaden fördelas mellan arbetsmarknads- och socialnämnden, funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden utifrån nyttjandegrad av de tjänster på SKR som finansieringen avser.

     

    För arbetsmarknads- och socialnämnden beräknas den totala kostnaden bli cirka 328 026 kronor.

     

    Arbetsmarknad- och socialnämnden föreslås ställa sig positiv till att anta rekommendationen från SKR och åtar sig att tillsammans med funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden finansiera kostnaden till SKR under fyra år med start år 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 122.

    Bilagor

  18. Föreliggande ärende avser förslag på förlängning av en pågående överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap med Svenska Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade, Malmö och Region Skåne (ASN-2019-19171).

     

    Den pågående överenskommelsen löper ut 31 december 2024 och förvaltningen bedömer att arbetet fortskrider enligt överenskommelsens syfte och mål.

     

    Verksamheten vänder sig till barn till föräldrar som går på Röda Korsets behandlingscenter, barn från Region Skånes barnpsykiatriska team för krigs-och tortyrskadade (TKT) samt andra barn med samma behov.

     

    Förlängningen avser perioden 1 januari 2025 till 31 december 2025. Arbetsmarknads- och socialnämnden och Region Skåne föreslås finansiera överenskommelsen med 400 000 kr var under avtalstiden.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att samarbetet och partnerskapet kompletterar arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter, insatser och aktiviteter för målgruppen barn i utsatta situationer.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 123.

    Bilagor

  19. Föreliggande ärende avser förslag om ett Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP) mellan Internationella Kvinnoföreningen i Malmö och arbetsmarknads- och socialnämnden avseende verksamheten Mammakraft.

     

    Verksamheten har drivits genom ett IOP under 2023 och 2024 och föreliggande förslag till nytt IOP avser perioden 2025 och 2026. Enligt nuvarande överenskommelse ska beslut om ny överenskommelse tas sex månader innan överenskommelsens slut (ASN-2022-13029).

     

    Mammakraft är ett föräldrastöd som vänder sig till mammor med barn över tio år och som känner sig oroliga för att deras barn har hamnat i, eller är på väg att hamna i kriminalitet, våldsbejakande extremism eller narkotika.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningens erfarenhet är att samarbetet har fungerat väl och målen med överenskommelsen har uppnåtts. Förvaltningen bedömer att Internationella Kvinnoföreningen uppfyller samtliga krav för att ingå partnerskap enligt nämndens riktlinjer för stöd och bidrag till idéburen sektor (ASN-2023-3539) enligt förvaltningens bedömning.

     

    Överenskommelsen föreslås gälla mellan den första januari 2025 och den 31 december 2026.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 124.

    Bilagor

  20. Budgetprocessen inför år 2025 inleds med alla nämnder beslutar om en budgetskrivelse för budgetåret 2025 med plan för åren 2026–2027. Budgetskrivelsen används som underlag när kommunstyrelsen bereder Malmö stads budget innan den beslutas av kommunfullmäktige. Budgetskrivelsen ska fokusera på det som nämnden tycker är angeläget for kommunstyrelsen att få reda på inför beredning av budget 2025.

     

    Enligt kommunfullmäktiges tidplan för budget och uppföljning ska rapporten vara beslutad av nämnden senast den 28 juni 2024.

     

    I budgetskrivelsen ska nämnden besvara följande frågor:

    • Vilka viktiga beslut, händelser och förändringar i omvärlden förväntas påverka nämndens verksamhet under 2025 och framåt, samt på vilket sätt?
    • Vilka förändringar ser nämnden behov av i Malmö stad som helhet som skulle möjliggöra förbättringar i den egna verksamheten? Hur kan nämnden bidra till att underlätta måluppfyllelsen och/ eller minska nettokostnaderna för Malmö stad som helhet?
    • Vilka verksamhetsförändringar, effektiviseringar eller kvalitetsutveckling pågår eller planeras inom nämnden framöver? Beskriv även förändrade arbetssätt och/eller samarbete med andra som leder till förbättrad kvalitet och/eller minskade kostnader.
    • Vilka ekonomiska effekter kan uppnås till följd av förändrat arbetssätt/ samarbete med andra på kort och lång sikt?
    • Vilka förändringar som innebär ökade kostnader eller lägre intäkter kommer att påverka nämndens verksamhet 2025? Vilken effekt får detta på nämndens behov av kommunbidrag?
    • Vilka förändringar pågår eller planeras inom nämndens verksamhet som innebär minskade kostnader eller högre intäkter? Vilken effekt får detta på nämndens behov av kommunbidrag?
    • En bedömning av intäkter från riktade statsbidrag och övriga bidrag för år 2024 och år 2025.
    • En beskrivning av nämndens planerade investeringar för 2025 med plan för 2026-2030.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 125.

    Bilagor

  21. Förvaltningen har uppmärksammat ett behov av att formalisera ersättning vid tillfälliga placeringar hos närstående och initierar därför detta ärende.

     

    Förvaltningen föreslår att ASN efter individuell bedömning ska kunna utge omkostnadsersättning vid tillfällig placering hos närstående i enlighet med Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) rekommendationer för grundkostnader. Syftet med förslaget är att stärka barns rättssäkerhet och ekonomiska trygghet.

     

    I en akut situation kan den sammantagna bedömningen vara att det bästa för barnet är att bo tillfälligt hos en anhörig eller annan närstående som barnet känner väl, i stället

    för i ett jourhem. Det kan handla om att barnet behöver bo någonstans under en kortare period för att sedan återvända hem. Det kan också handla om en tillfällig placering under tiden som socialnämnden utreder var barnet kan placeras stadigvarande.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 126.

    Bilagor

  22. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit ett nämndinitiativ från Vänsterpartiet avseende stöd till Skåne Stadsmission med anledning av organisationens behov av en ny lokal.

     

    I initiativet föreslås att nämnden beslutar att ge servicenämnden i uppdrag att utreda Skåne Stadsmissions lokalbehov samt erbjuda organisationen lokaler.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att Skåne Stadsmission bedriver ett värdefullt arbete gentemot utsatta och hemlösa Malmöbor. Förvaltningen stödjer därför organisationens verksamhet genom nämndens verksamhetsbidrag och samverkar med Skåne Stadsmission inom ramen för ett pågående ídéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att det inte ingår i förvaltningens uppdrag att bistå externa aktörer med lokaler.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen understryker att externa organisationer ska behandlas på ett likvärdigt sätt. Ett beslut från nämnden att bistå en enskild organisation stöd i lokalanskaffning skulle medföra konsekvensen att även andra organisationer bör kunna förvänta sig samma typ av stöd. Förvaltningen bedömer att en sådan ordning inte är hållbar med hänsyn till stadens begränsade resurser.

     

    Förvaltningen föreslår nämnden att avslå nämndinitiativet med vad som framgår i ärendet.

    Bilagor

  23. Ramavtal inom individ och familjeomsorg (”IFO”), Vård och omsorg (”VO”) och Handledning har upphandlats och administrerats av Skånes Kommuner sedan 2008.

     

    Skånes Kommuners och arbetsmarknads- och socialförvaltningen har ett löpande samarbete som regleras i tidigare överenskommelse Inbjudan till Upphandlingar inom IFO, VO och Handledning 2024 och genom den fullmakt som lämnades i samband med anmälan till upphandlingarna. Samarbetsöverenskommelsen löper nu ut. Förvaltningen behöver, för att delta i kommande upphandlingar, inkomma med en fullmakt till Skånes kommuner.

  24. En arkivredovisning redogör för en myndighets handlingar och hur dessa ska hanteras, bland annat vad gäller förvaring och gallring.

     

    Syftet är att redovisa den information som nämnden ansvarar för på ett sätt som gör det möjligt att förstå sambandet mellan verksamheten och dess handlingar, överblicka handlingsbeståndet, söka och ta fram allmänna handlingar samt hantera och förvalta handlingar. Arkivredovisningen ska fungera som ett redskap för medarbetarna i den dagliga informationshanteringen.

     

    Version 2.3 av arbetsmarknads- och socialnämndens arkivredovisning antogs i maj 2023. Arkivredovisningen behöver nu kompletteras då förvaltningen har identifierat processer och handlingar som tillkommit efter antagandet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har därför utarbetat en reviderad version av nämndens arkivredovisning. Den nya arkivredovisningen föreslås gälla från den 1 juni 2024.

    Bilagor

  25. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning som nämnden fastställer.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser regelbundet över delegationsordningen. Förvaltningen bedömer att det finns behov av revidering vilket beskrivs i ärendet och är markerade i bilaga.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 129.

    Bilagor

  26. Enligt Arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ansvarar nämnden för hanteringen av överenskommelser mellan stat och kommun inom arbetsmarknadsområdet.

     

    I den strategiska överenskommelsen om samverkan mellan Arbetsförmedlingen i Malmö och Malmö stad (SÖK) framgår att måluppföljningen av den strategiska överenskommelsen ska redovisas till berörda nämnder i samband med att revidering och uppföljning av överenskommelsen sker. Därför ges denna information till nämnden.

     

    Analysgruppen som är kopplad till SÖK:en har sammanställt en rapport där resultatet av samverkan mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen under 2023 gås igenom.

     

    I rapporten beskrivs samverkan mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen och hur många Malmöbor som berörts av samverkan. Dessutom presenteras resultat av samverkan och en uppföljning görs av den strategiska överenskommelsens målsättningar. Rapporten har godkänts av den strategiska styrgruppen för SÖK:en.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 130.

    Bilagor

  27. Socialnämnden har i vissa fall möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut.

     

    De situationer då nämnden kan begära polishandräckning är angivna i 43 § LVU. 43 § LVU är uppdelad i tre punkter och detta ärende gäller endast punkt 2.

     

    Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson befogenhet som annars ligger på myndigheten och är inte att förväxla med delegation.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-06-05 § 131.

    Bilagor

  28.   28

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  29.   29

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  30.   30

    Information från verksamheten

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.