Möte 2020-05-25
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
4
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
5
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
6
Beslut om upphävande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 stycket LVU
-
7
Beslut om upphävande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 stycket LVU
-
8
Beslut om upphävande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 stycket LVU
-
9
Beslut om upphävande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 stycket LVU
-
10
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
11
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
12
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
13
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
14
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
15
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
17
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
20
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 2 Föräldrabalken
-
21
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 2 Föräldrabalken
-
22
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622) - Återkallelse
-
23
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622) - Återkallelse
-
24
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622) - Återkallelse
-
25
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622) - Återkallelse
-
26
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2020-05-25
-
27
Arbetsmarknadsinformation
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beviljats 17 800 000 kronor av kommunstyrelsen för insatser i enlighet med Jobbpaktens intentioner under år 2020, varav 7 030 000 kronor avser Sommarpraktik för unga (ASN-2020-789, STK-2020-368).
Ung i Sommar är en verksamhet inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen som ansvarar för sommarpraktik till unga Malmöbor. Praktikplatserna finns i Malmö stad, näringslivet, idéburna organisationer och andra offentliga verksamheter. Inför sommaren 2020 är det två förhållanden som särskilt påverkar förutsättningarna för att genomföra Ung i Sommar samt antal praktikplatser. Det ena är en minskning med cirka 1500 praktikplatser inom näringslivet jämfört med 2019. Det andra är situationen kring sjukdomen Covid-19.
Tre idéburna organisationer (Tillsammans i Förening, Teater Carpa och Stiftelsen Fryshuset) har efter dialog med förvaltningen inkommit med projektansökningar till förvaltningen för genomförande av sommarpraktik för unga sommaren 2020. Förvaltningen föreslår att bevilja organisationernas ansökningar och avsätta medel från Sommarpraktik för unga under förutsättning att projektens genomförande inte hindras av restriktioner i förhållande till situationen med sjukdomen Covid-19.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 111.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
29
Ärende väckt av Helena Nanne (M): Låt bidragstagare avlasta vården och den gröna näringen under krisen
Inför sammanträdet den 30 april lämnade Helena Nanne (M) in föreliggande initiativärende.
Marcus Eriksson, arbetsmarknadschef, återrapporterar i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 110.
-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande till kommunstyrelsen i ärendet Remiss angående utredning om visselblåsarfunktion i Malmö stad senast den 5 juni 2020.
Kommunfullmäktige beslutade den 21 mars 2019 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna för införandet av ett anonymt system för visselblåsare, utifrån bifall till en motion av Helena Nanne (M).
Utredningen som nämnden har att yttra sig över, föreslår att en visselblåsarfunktion för anställda i kommunen och kommunens helägda aktiebolag införs. Denna ska vara ett komplement till befintliga funktioner och system i Malmö stads verksamheter för riskbedömning och avvikelserapportering. Utifrån kommunstyrelsens uppsiktsplikt föreslås stadskontoret få i uppdrag att hantera visselblåsarfunktionen. Med hänvisning till bland annat dataskyddsregler föreslås att visselblåsarfunktionen begränsas till allvarligare oegentligheter som rör personer i ledande ställning.
Förvaltningen anser att en visselblåsarfunktion som hanterar allvarliga oegentligheter som rör personer i ledande ställning, kan fylla en funktion för att oegentligheter ska upptäckas och att en sund organisationskultur och ett högt förtroende för organisationen hos allmänheten ska upprätthållas.
Förvaltningen anser samtidigt att utredningen i vissa delar inte tillräckligt beskriver de avvägningar som är gjorda och förvaltningen skulle vilja se tydligare motiveringar till en del av de förslag som lämnas.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 119.
-
262kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
31
Remiss från Utbildningsdepartementet - Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande (SOU 2019:69)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande över slutbetänkandet Validering – för kompetensförsörjning och livslångt lärande senast den 26 maj 2020.
Delegationen beskriver att det övergripande målet för arbetet har varit att betydligt fler individer ska få sitt kunnande validerat och att validering ska vara tillgängligt i hela landet, på samtliga nivåer i utbildningssystemet och mot en större bredd av kvalifikationer i arbetslivet. Delegationen framför att validering tillför värde och nytta för såväl individer, arbetsgivare, utbildningsanordnare som samhället i stort. En samhällsnytta som framhålls i utredningen är bättre kompetensförsörjning och matchning på arbetsmarknaden.
Slutbetänkandet lämnar förslag på hur systemet för validering kan utvecklas bland annat genom en sammanhållen reglering om validering, utökat stöd för att utveckla branschvalidering samt ökad tillgång till validering i kommunal vuxenutbildning.
Sammanfattningsvis ställer förvaltningen sig positiv till valideringsdelegationens förslag och anser att ett förstärkt system för validering kan förbättra möjligheten till matchning på arbetsmarknaden vilket i sin tur bidrar till att fler Malmöbor kan bli självförsörjande. Förvaltningen föreslår nämnden att överlämna till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att yttra sig över de förslag om insatser, ansvar och organisation som slutbetänkandet lämnar.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 118.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har 2020-04-07 mottagit Renhållningsordning för Burlövs kommun och Malmö stad att yttra sig över.
VA SYD har upprättat förslag till ny renhållningsordning för Burlövs kommun och Malmö stad. Renhållningsordningen utgörs av Kretsloppsplan 2021-2030 samt Föreskrifter för avfallshantering. Syftet med renhållningsordningen är att ange inriktningen för kommunernas avfallsverksamhet under kommande tioårsperiod, avseende förebyggande och hantering av avfall.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att renhållningsordningen är ambitiös och tydlig och ser positivt på att den har ett fokus på avfall som en resurs samt att planen tar avstamp i de globala hållbarhetsmålen och kopplas samman med andra styrdokument. Förvaltningen understryker vikten av att etablera boendenära insamlingsplatser samt utveckla samverkan med invånare och civilsamhället.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har inget att tillägga kring målvärdena som presenteras i kretsloppsplanen då detta ligger utanför förvaltningens kompetens -och ansvarsområde.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 120.
-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
890kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomisk prognos är årets första uppföljningsrapport och syftar till att ge kommunstyrelsen och kommunfullmäktige en bild av den ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt resultat för året.
Resultatet för arbetsmarknads- och socialnämnden uppgår för perioden januari till april 2020 till -24 miljoner kronor. Helårsprognosen för arbetsmarknads- och socialnämnden beräknas uppgå till -115 miljoner kronor.
Resultatet för ekonomiskt bistånd för perioden januari till april 2020 uppgår till -89 miljoner kronor. Helårsprognosen beräknas uppgå till -300 miljoner kronor.
Resultatet för hemlöshetskostnaderna uppgår till -1,6 miljoner kronor för perioden januari till april. Helårsprognosen beräknas uppgå till -15 miljoner kronor.
Resultatet för statsbidrag flyktingar uppgår till -1,8 miljoner kronor för perioden januari till april. Helårsprognosen beräknas uppgå till -4 miljoner kronor. -
Nämnden har löpande informerats om det ekonomiska läget och om förvaltningens beslut om att ta fram en handlingsplan. Nämnden beslutade på ASN i april att uppdra till förvaltningen att återkomma med en plan för att begränsa kostnadsökningen inom nämndens verksamheter i syfte att minimera det befarade underskottet- och på sikt få balans mellan verksamheten och de tilldelade ramarna. I bifogad Plan för att begränsa kostnadsökningar genom effektivisering och prioritering beskrivs åtgärder förvaltningen håller på med att implementera i sin verksamhet.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
35
Egenavgifter- Tillämpningsbestämmelser avseende avgift för vissa insatser inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har utrett frågan om så kallade egenavgifter för uppehället vid vård och behandling för missbruk i hem för vård eller boende (HVB) eller i familjehem. Utredningen omfattar också egenavgifter för uppehället från enskilda som av andra skäl än missbruksvård har bistånd till HVB eller familjehem samt enskilda som har bistånd till andra former av boende inom nämndens verksamhet.
I ärendet föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden beslutar att upphäva nuvarande tillämpningsanvisningar om avgift samt beslutar om vilka avgifter som ska gälla från och med den 1 juli 2020.
Under förutsättning arbetsmarknads- och socialnämnden beslutar om avgifter enligt förslag föreslås nämnden också att göra revidering i delegationsordningen avseende beslut om avgifter för uppehället.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 113.
Beslutsunderlaget har uppdaterats efter arbetsutskottet, 200522.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
996kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
-
Aktuell rapport utgör uppföljning av den familjehemsvård som arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Malmö stad bedrivit under 2019. Uppföljningen avser samtliga barn och unga som blivit eller varit placerade i familjehem under året med särskild fokus på deras hälsa och skolgång. Uppföljningarna är en del i förvaltningens systematiska kvalitetsarbete och syftar till att ge ett underlag för metod- och kvalitetsutveckling inom familjehemsvården.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 115.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
37
Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017-2019- informationsärende
Ärendet är en information om uppföljningen av Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017–2019 samt om hur förvaltningen fortsätter planera, genomföra och följa arbetet med att förbättra stödet och insatserna till barn och unga i Malmö stad.
Kommunstyrelsen antog handlingsplanen i maj 2017 och anmodade arbetsmarknads- och socialförvaltningen att använda handlingsplanen som underlag för nämndsmål kopplat till dåvarande kommunfullmäktigemålet ”Malmös barn och unga ska få det stöd och den utbildning de behöver för att växa upp under trygga och jämlika förhållande och utveckla sin fulla potential”.
Implementeringen av handlingsplanen har skett enligt kommunstyrelsens anmodan om att integrera mål och åtgärder i nämndens mål. Frågorna och behoven är förankrade i förvaltningen ordinarie styr- och ledningsarbete via såväl mål som verksamhetsplanering. Förvaltningen driver arbetet vidare i samverkan med andra parter genom bland annat Samverkan Barn och unga i Malmö (SBUM), som har i uppdrag att ta fram en handlingsplan för gemensamma åtgärder.
Förvaltningen bedömer att syftet med Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017–2019 är uppnått.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 114.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
I januari antog arbetsmarknads- och socialnämnden en internkontrollplan för 2020. Planen innehöll årets granskningar och direktåtgärder. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har följt upp planen för perioden januari till april 2020 och sammanställt resultatet av de direktåtgärder och granskningar som var planerade att genomföras under perioden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 121.
-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
39
Inrättande av förvaltningsövergripande myndighetsutskott 2020 samt val av ledamöter till myndighetsutskottet
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild. Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.
Vid nämndens sammanträde den 24 april 2018 (§ 178), vid nämndens sammanträde den 26 april 2019, (§135) samt vid nämndens sammanträde den 26 mars 2020 (§ 84) inrättades ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott. Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet har under en bestämd period sommaren 2018 respektive sommaren 2019 behandlat ärenden från ordinarie myndighetsutskott. Nämnden har i särskilda beslut utsett ledamöter och ersättare till att ingå i utskottet samt att nämnden har valt en ordförande och vice ordförande för perioden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 123.
Följande förslag har inkommit.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
40
Förordnande av tjänstepersoner att fatta beslut i ärenden där socialnämndens beslut inte kan avvaktas enligt 43 § punkt 2 LVU
Socialnämnden har i vissa fall möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut. De situationer då nämnden kan begära polishandräckning är angivna i 43 § LVU. 43 § LVU är uppdelad i tre punkter och detta ärende gäller endast punkt 2. Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson befogenhet som annars ligger på myndigheten och är inte att förväxla med delegation.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 124.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska enligt 16 kap 6 h § SoL lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för respektive beslut samt över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.
Nämnden ska enligt 16 kap 6 g-f §§ SoL rapportera detsamma till kommunens revisorer samt anmäla när ett tidigare rapporterat beslut har verkställts.
I aktuell rapport som avser första kvartalet 2020 rapporteras 30st ej verkställda beslut. Det finns totalt 11st gynnande beslut som tidigare anmälts in som ej verkställda men som under kvartalet har verkställts.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 200514 § 122.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
42
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
43
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar