Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken

  4.   4

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  5.   5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  10.   10

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-10-24

  11. Promemorian Bättre förutsättningar för att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst (Ds 2024:13) föreslår en ny lag om socialtjänstdataregister. Syftet är bland annat att öka kunskapen om socialtjänstens insatser. Lagen reglerar övergripande vilka uppgifter som ska behandlas och ger Socialstyrelsen de rättsliga förutsättningar som krävs.

     

    En kompletterande förordning ska tas fram som mer detaljerat reglerar vilka uppgifter som omfattas. Den nya lagen medför en betydande utökning av kommunernas uppgiftsskyldighet till Socialstyrelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till en nationell reglering av socialtjänststatistik. För att införandet av lagen ska få önskat resultat krävs det att Socialstyrelsen tar fram en enhetlig standard för dokumentation och att kommunernas verksamhetssystem förbättras.

     

    Socialstyrelsen måste involvera kommuner och leverantörer i alla delar av processen. Omställningen kommer att vara kostnadsdrivande och förutsätter att kommunerna får tillräckliga resurser för de ökade arbetsuppgifterna.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-10 § 176.

    Bilagor

  12. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över förslag till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om skyddat boende.

     

    Den 1 april trädde lagändringar i kraft rörande skyddat boende. De innebar att skyddat boende infördes som en boendeinsats enligt socialtjänstlagen (2002:453, SoL), att det krävs tillstånd av IVO för att bedriva skyddat boende samt att medföljande barn själva ska utredas och beviljas insatsen. I och med att skyddat boende nu regleras i socialtjänstlagen tar Socialstyrelsen fram föreskrifter och allmänna råd för insatsen.

     

    Författningen riktar sig till kommuner samt privata och idéburna aktörer som driver, eller vill driva, skyddat boende, och syftet är att bidra till att insatsen håller en god kvalitet och erbjuder trygghet och säkerhet för de personer som vistas i boendet.

     

    I Socialstyrelsens förslag på föreskrifter och allmänna råd om skyddat boende preciseras och kompletteras kraven kopplat till kvalitet och säkerhet i skyddade boenden som införts i socialtjänstlagen och socialtjänstförordningen (2001:937).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslaget till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om skyddat boende, men har några synpunkter.

    Bilagor

  13. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Ändring av föreskrifter och allmänna råd om anvisning av plats för unga och placering av dömda på särskilda ungdomshem och om vissa befogenheter på sådana hem på remiss från Statens institutionsstyrelse.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har, med beaktande av gällande och föreslagen rättslig reglering på området, inget att invända mot de föreslagna föreskrifterna.

    Bilagor

  14. Föreliggande ärende avser förslag om en överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan arbetsmarknads- och socialnämnden och Malmö Fotbollförening (Malmö FF).

     

    Syftet med partnerskapet är att erbjuda arbetslösa deltagare inom nämndens arbetsmarknadsavdelning arbetsmarknadsinsatser som leder till självförsörjning genom Malmö FF:s Karriärakademis insatser.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gör bedömningen att Malmö FF:s verksamhet kompletterar Malmö stads arbetsmarknadsinsatser för både kvinnor och män i målgruppen, då den ökar möjligheterna till bättre matchningar och ökar målgruppens möjligheter till självförsörjning.

     

    Förslaget till ny överenskommelse avser perioden 1 januari 2025 till 31 december 2026 med möjlighet till förlängning med ett år till. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 2 914 130 kronor årligen under 2025 och 2026.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-10 § 177.

    Bilagor

  15. Verksamheten ThaiWISE är ett resultat av ett flerårigt samarbete mellan arbetsmarknads- och socialförvaltningen och föreningen Hela Människan i Malmö (802438-1355). Samverkan mellan parterna bedrivs i form av ett Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Syftet med verksamheten ThaiWISE är att minska utsattheten hos personer som arbetar på thaimassagesalonger i Malmö. Verksamhetens övergripande mål är att ge målgruppen egenmakt och självbestämmande för att därigenom bidra till att minska förekomsten av sexuell exploatering och utnyttjande.

     

    Föreliggande ärende avser en förlängning av befintligt Idéburet offentligt partnerskap (ASN 2022-16170) som löper ut 2024-12-30. Förlängningen avser perioden 2025-01-31 till 2025-12-31.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-10 § 178.

    Bilagor

  16. I maj 2024 beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden att förvaltningen ska reservera budgeten för nämndens ettåriga bidrag för 2025 och utlysa medlen i syfte att stödja stadens kvinnojourer att klara omställningen utifrån ny lagstiftning som införts från 1 april 2024 (ASN-2024-5415).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har tagit fram ett förslag på inriktning av det ettåriga bidraget 2025 utifrån nämndens beslut, juridiska aspekter på finansiering av skyddat boende och den särart som präglar kvinnojourernas verksamhet. Enligt föreslaget ska bidraget syfta till att bidra till stabilitet i den ordinarie verksamheten hos etablerade kvinnojourer och andra idéburna organisationer som erbjuder skydd och stöd i en helhetslösning för våldsutsatta.

     

    Bidraget föreslås vara en generell förstärkning i form av en engångssumma för att underlätta för organisationerna att upprätthålla sin ordinarie verksamhet under perioden för övergång till ny lagstiftning.

     

    Under förutsättning att arbetsmarknads- och socialnämnden fastställer inriktningen för det ettåriga bidraget för 2025 avser förvaltningen att utlysa medlen under hösten och återkomma till nämnden med ett förslag på fördelning under första kvartalet 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-10 § 179.

    Bilagor

  17. Kommunfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde i april 2023 att bifalla en motion (STK-2021-416) av John Roslund (M), Tony Rahm (M) och Helena Nanne (M) om förstahandskontrakt för våldsutsatta kvinnor och att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att tillsammans med MKB Fastighets AB utreda frågan.

     

    I utredningen redogörs för hur arbetsmarknads- och socialförvaltningen och MKB Fastighets AB bedömer att våldsutsattas tillgång till lägenheter med förstahandskontrakt kan öka, i enlighet med intentionen i kommunfullmäktiges beslut.

    Bilagor

  18. I ärendet finns förslag till sammanträdestider 2025 för arbetsmarknads- och socialnämnden och dess arbetsutskott.

     

    Förslaget har tagit hänsyn till sammanträdesdagarna 2025 för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess beredning, stadskontorets tidsplan för budget och uppföljning för 2025 och beaktat lov- och helgdagar.

     

    I ärendet finns även förslag till tider för verksamhetsbesöksdagar, temadagar och budgetkonferens.

     

    Verksamhetsbesöksdagar föreslås vara den 20 mars och 23 oktober 2025.

     

    Temadagarna föreslås vara den 23 maj och 25 september 2025.

     

    Budgetkonferensen föreslås vara den 21 november 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-10 § 180.

    Bilagor

  19.   19

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  20.   20

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  21. Ärende väckt av Vänsterpartiet 2024-10-23.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.