Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 10 d § föräldrabalken

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  10.   10

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  14.   14

    Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8 § föräldrabalken

  15.   15

    Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8 § föräldrabalken

  16.   16

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-11-28

  17. Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över delbetänkandet Ökat informationsutbyte mellan myndigheter – Behov och föreslagna förändringar (SOU 2024:63). Betänkandet syftar till att föreslå ändringar som innebär förbättrade möjligheter att utbyta information om enskilda inom och mellan myndigheter och andra organ som enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, jämställs med myndigheter.

     

    Detta för att särskilt förhindra, förebygga, upptäcka, utreda och ingripa mot fusk, felaktiga utbetalningar, regelöverträdelser och brottslighet. Betänkandet föreslår därför att en ny generell sekretessbrytande bestämmelse införs i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till utredningens förslag och instämmer i dess slutsats, att behovet av bättre myndighetssamverkan bör tillgodoses genom intresseavvägning av de enskilda omständigheterna.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 192.

    Bilagor

  18. Kommunstyrelsen har gett arbetsmarknads- och socialnämnden möjlighet att yttra sig angående en remiss från Justitiedepartementet om den statliga utredningen ”Mottagandelagen – en ny lag för ordnat asylmottagande och effektivt återvändande” (SOU 2024:68).

     

    Utredningens uppgift har bestått av tre övergripande delar: att se över lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. och gränsdragningen mot andra regelverk, att föreslå åtgärder för ett ordnat mottagande av asylsökande och att lämna förslag för att den svenska regleringen av asylsökandes mottagningsvillkor ska anpassas till miniminivåer enligt EU-rätten.

     

    Utredningen föreslår bland annat en ny lag (mottagandelagen) som ska omfatta utlänningar som har sökt asyl och utlänningar som omfattas av massflyktsdirektivet. Enligt förslaget ska asylsökande som huvudregel bo på ett statligt mottagningscenter under tiden deras ansökan prövas. De som har fått ett verkställbart avlägsnandebeslut ska bo på ett återvändandecenter tills de lämnar landet. I extraordinära situationer ska Migrationsverket få anvisa en kommun som ska ordna boende för asylsökande.

     

    Vidare föreslår utredningen att det ska tydliggöras att utlänningar som omfattas av mottagandelagen inte ska ha rätt till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453). Ansvaret för övriga insatser enligt socialtjänstlagen ska ligga på kommunernas socialnämnder.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till utredningens förslag men anser att den statliga ersättningen behöver förändras för att bättre täcka kommunernas kostnader.

    Bilagor

  19. Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig till kommunstyrelsen över betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen vid störning, kris eller krig (SOU 2024:49) från Arbetsmarknadsdepartementet.

     

    Regeringen beslutade 2023 att tillsätta en utredning med syfte att se över regelverket för arbetslöshetsförsäkringen och arbetslöshetskassornas deltagande i krisberedskapen och det civila försvaret. Behovet av utredningen grundar sig i det försämrade säkerhetsläget med bland annat en ökad risk för cyberattacker och andra driftstörningar.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till samtliga delar av förslaget. Utredningens förslag bedöms som positivt både för den enskilda och på samhällsnivå.

     

    Att involvera privata aktörer med samhällsviktiga uppdrag i samhällets krisberedskap och civila försvar anser förvaltningen är nödvändigt för att skapa ett robust trygghetssystem.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 193.

    Bilagor

  20. Stadskontoret har tillskrivit Arbetsmarknads- och socialnämnden att yttra sig över en remiss från Socialdepartementet Stärkt stöd till anhöriga - Ett mer ändamålsenligt stöd till barn och vuxna som är anhöriga (SOU 2024:60). Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått remissen eftersom nämndens ansvarsområde omfattar vissa anhöriggrupper och därför kan påverkas om förslagen i remissen beslutas.

     

    Utredningen föreslår flera åtgärder som ska säkerställa ett ändamålsenligt och individanpassat stöd till anhöriga. Åtgärderna handlar om att införa insatsen anhörigkontakt till anhöriga med särskilt behov av stöd, förtydliga socialtjänstens och sjukvårdens ansvar för stöd till barn och vuxna som är anhöriga samt flera förslag som ska öka kunskaperna om hur barn som är anhöriga kan uppmärksammas av olika myndigheter.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till förslagen i betänkandet och lyfter behovet av ett förtydligande i Malmö stads reglemente gällande ansvarsfördelning av insatser till anhöriga.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 194.

    Bilagor

  21. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att lämna ett yttrande till kommunfullmäktige gällande motion av Emma-Lina Johansson (V) om ökad kunskap om nationella minoriteter och minoritetslagstiftning.

     

    Motionären yrkar att kommunfullmäktige beslutar:

    • Att samtliga förvaltningsdirektörer i Malmö stad utbildas särskilt i minoritetslagstiftning.
    • Att samtliga personer i ledande ställning utbildas särskilt i minoritetslagstiftning.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar aktivt med nationella minoriteters rättigheter i enlighet med stadens policys för mänskliga rättigheter och nationella minoriteter. En del av detta arbete inkluderar kunskapshöjande insatser för både chefer och medarbetare.

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser motionärens yrkande om att samtliga förvaltningsdirektörer i Malmö stad utbildas särskilt i minoritetslagstiftning vara besvarat med vad som framgår i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 195.

    Bilagor

  22. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss avseende motion av Jacqueline Maly (SD) och Magnus Olsson (SD) om familjerådgivning enligt valfrihetssystem. Motionen rör frågan kring långa väntetider för par och familjer som är i behov av professionell samtalshjälp.

     

    En motion är ett förslag som lämnats in av en eller flera förtroendevalda i kommunfullmäktige. Innan kommunfullmäktige tar ställning till förslaget får berörda nämnder möjlighet att lämna synpunkter.

     

    I motionen föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden ges i uppdrag att utreda att införa valfrihetssystem genom LOV, Lagen om valfrihetssystem, avseende familjerådgivning i Malmö kommun.

     

    Mot bakgrund av att ett första samtal erbjuds inom 1-7 dagar och att väntetiden för uppföljande samtal har halverats under 2024, föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses vara besvarad.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 196.

    Bilagor

  23. Föreliggande ärende avser förslag om överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan arbetsmarknads- och socialnämnden och den ideella föreningen Yalla Trappan avseende verksamheten Yallas väg till arbete.

     

    Yallas väg till arbete är en yrkesinriktad arbetsträning och partnerskapet omfattar 42 arbetsträningsplatser inom storkök och syateljé. Målgruppen är kvinnor inskrivna hos förvaltningens arbetsmarknadsavdelning som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att Yallas väg till arbete kompletterar nämndens arbetsmarknadsinsatser för målgruppen och ökar deltagarnas möjligheter till självförsörjning. Förvaltningen bedömer att det pågående partnerskapet fortskrider i enlighet med överenskommelsen och uppfyller målen.

     

    Förslag till ny överenskommelse avser perioden 1 januari 2025 till 31 december 2025 med möjlighet till förlängning ett år. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 2 143 656 kr under 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 197.

    Bilagor

  24. Föreliggande ärende avser förslag om en överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan Stiftelsen Skåne stadsmission och arbetsmarknads- och socialnämnden, Malmö stad.

     

    Partnerskapet innebär att Malmöbor som är inskrivna på nämndens arbetsmarknadsavdelning och som har en svag förankring på arbetsmarknaden, ges möjlighet att arbetsträna hos Stiftelsen Skåne Stadsmission för att närma sig arbetsmarknaden. 

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gör bedömningen att samarbetet inom partnerskapet kompletterar Malmö stads arbetsmarknadsinsatser för både kvinnor och män i målgruppen, då det ökar möjligheterna att erbjuda bra arbetsträningsplatser.

     

    Förslaget till ny överenskommelse avser perioden 1 januari 2025 till 31 december 2025 med möjlighet till förlängning med ett år till. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 1 926 637 kronor under 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 198.

    Bilagor

  25. Kommunstyrelsen gav i september 2022 stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta ett förslag till översiktsplan för Jägersro som en fördjupning av Översiktsplan för Malmö. Arbetsmarknads- och socialnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på framtaget förslag under samrådet.

     

    Planområdet bedöms rymma 3 500–4 000 nya bostäder, 1 500–2 000 tillkommande arbetsplatser, fyra till fem förskolor, en grundskola och fem till sju mobilitetshus. Därtill ska funktioner för samhällsservice, kultur-och fritidsaktivitet finnas, exempelvis bibliotek och simhall.

     

    Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ställer sig positiv till den övergripande inriktningen i översiktsplanen för Jägersro. Förvaltningen ser ett behov av både fler bostäder och fler arbetsplatser i Malmö, vilket planen ska bidra med.

     

    Förvaltningen är även positiv till att området planeras bidra till att bygga samman kringliggande områden. Samt planens fokus på blandad bebyggelse, barnperspektivet och utbyggnad av kollektivtrafiken.

     

    Förvaltningen vill lyfta vikten av att behålla fokus på de sociala aspekterna genom hela projektet och att konkreta mål sätts upp kring rimliga hyror för bostäder och verksamhetslokaler för att kunna följa upp i senare skeden av utbyggnaden av området.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 199.

    Bilagor

  26. Nämnden ska, enligt bestämmelser i 16 kap. SoL, lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige respektive revisorskollegiet över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader, samt hur många gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska även anmäla till revisionen när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser tredje kvartalet 2024. Under kvartalet finns 81 gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Det är 16 fler än förra kvartalet. Eftersom vissa av besluten är sammankopplade berörs totalt 68 individer av beslut där insatsen inte verkställts inom tre månader.

     

    Historiskt sett ökar antalet ej verkställda beslut under kvartal tre. Detta bedöms bero på att semesterperioden medför förseningar i uppstart av uppdrag. Jämfört med kvartal 3 2023 har de ej verkställda besluten inom förvaltningens individ- och familjeomsorg inte ökat i samma omfattning detta kvartal. Förvaltningen bedömer därför att det proaktiva arbete som genomfördes under våren har haft effekt.

     

    45 beslut, som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas. Det är 18 fler än förra kvartalet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 200.

    Bilagor

  27. Flamman Socialt förebyggande centrum ansökte 2023 om ekonomiskt stöd från kommunstyrelsen för verksamheten Hoppa av. Kommunstyrelsen remitterade ärendet till arbetsmarknads- och socialnämnden.

     

    I remissvaret gav arbetsmarknads- och socialnämnden förvaltningen i uppdrag att inleda dialog med Flamman Socialt förebyggande centrum om en samverkansöverenskommelse gällande målgruppen för Hoppa av (ASN-2023-13451).

     

    Kommunstyrelsen beslutade därefter att bevilja ansökan med 1 200 000 kr och uppmanade i samma ärende arbetsmarknads- och socialförvaltningen att inleda dialog om en samverkansöverenskommelse med Flamman Socialt förebyggande centrum (Flamman SFC) (STK-2023-663). Föreliggande ärende syftar till att informera nämnden om överenskommelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen och Flamman SFC har fört dialog och tillsammans undertecknat en samverkansöverenskommelse med syfte att förtydliga och konkretisera samverkan avseende förebyggande arbete för unga i risk för kriminalitet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positiva effekter av att tydliggöra hur parterna kompletterar varandra och tillsammans kan se till att fler unga tidigt får tillgång till de insatser och åtgärder som kan stödja barn och unga som riskerar fara illa.

     

    Samverkansöverenskommelsen är giltig från 2024-07-01 till och med 2026-12-31.,

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 201.

    Bilagor

  28. Moderaterna lyfter i ett nämndinitiativ från 27 augusti frågan om HVB-hem som drivs av kriminella och släktbaserade nätverk. Moderaterna förslår i nämndinitiativet att arbetsmarknads- och socialnämnden ska besluta Att uppdra åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att utreda om Malmö stad använder något av de aktuella boendena och i förekommande fall avbryta pågående placeringar.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser mycket allvarligt på uppgifterna gällande polisens information om att det på HVB-hem finns kopplingar mellan ägare och anställda till kriminella aktörer.

     

    Förvaltningen arbetar aktivt med att kontrollera HVB-hem för att undvika att placera ungdomar i olämpliga boenden, men det finns ett behov av att fördjupa samverkan mellan kommun och bland annat IVO och polisen. Den placerande myndigheten ges inte tillgång till information och underrättelser om företag med kopplingar till kriminella aktörer.

     

    Mot bakgrund av vad som framkommer i ärendet föreslår förvaltningen att initiativärendet ska anses vara besvarat.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 202.

    Bilagor

  29. Enligt 3 kap. 3 § i kommunfullmäktiges reglemente får nämnden inrätta ett eller flera utskott. Ett utskott ska bestå av tre ledamöter och tre ersättare. Inom utskottet ska nämnden välja en ordförande och en vice ordförande. Arbetsmarknads- och socialnämnden har ett arbetsutskott och tre myndighetsutskott.

     

    På nämndens sammanträde 2023-01-02 § 6 beslutade nämnden om ledamöter och ersättare i arbetsutskottet och dess tre myndighetsutskott.

     

    Moderaterna nominerade ersättare och ledamöter för perioden 2 januari 2023 till och med 31 december 2024 och nominerar nu för perioden 1 januari 2025 till och med 31 december 2026.

     

    Vidare har Bengt-Göran Svensson avsagt sig uppdraget som ersättare i myndighetsutskott 3 och nämnden behöver utse en ny ersättare. 

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-11-14 § 203.

    Bilagor

  30. Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild.

     

    Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.

     

    Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet har under bestämda perioder 2018–2024 behandlat ärenden från ordinarie myndighetsutskott, huvudsakligen under årets semesterperioder.

     

    Nämnden inrättade ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott senast vid nämndens sammanträde den 30 maj 2024 (§183).

     

    I det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet ska vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild behandlas, exempelvis gällande godkännande av och placering i familjehem samt överväganden enligt socialtjänstlagen (SOL), ansökan om vård, placeringar och överväganden enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).

     

    Nämnden utser ledamöter och ersättare till att ingå i utskottet, samt väljer ordförande och vice ordförande för perioden.

    Bilagor

  31.   31

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  32.   32

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  33. Ärende väckt av Sverigedemokraterna 2024-11-27.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.