Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokollsjusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3. Christian Olsson från Ensolution informerar om metoden kostnad per brukare.

     

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  5.   5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  10.   10

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 2 pkt föräldrabalken

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  14.   14

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 4 pkt föräldrabalken

  15.   15

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  16.   16

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  17.   17

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 2 pkt föräldrabalken

  18.   18

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  19.   19

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  20.   20

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  21.   21

    Förlängning utredningstid av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st föräldrarbalken

  22.   22

    Förlängning utredningstid av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st föräldrarbalken

  23.   23

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2025-08-28

  24.   24

    Begäran om yttrande från Riksdagens ombudsmän JO

  25. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig till kommunstyrelsen kring Remiss Arbetsmarknadsdepartementet - Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg och åtgärder, fortsatt arbete (SOU 2025:25).

     

    Regeringen tillsatte under 2021 en nationell delegation för arbetet mot arbetslivskriminalitet. Delegationen har utkommit med fyra betänkande sedan 2022. Detta ärende gäller delegationens slutbetänkande. I betänkandet presenteras ett antal åtgärder och bedömningar med syftet att stärka arbetet mot arbetslivskriminalitet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till förslag som stärker det offentligas arbete mot arbetslivskriminalitet. Förvaltningen är positiv till att förslagen kan stärka migrantarbetares skydd och status i samhället. Förvaltningen ser att den kommunala verkligheten ibland saknas i betänkandet och efterfrågar att det kommunala perspektivet i större utsträckning tas i beaktande vid utformningen av förslagen. Förvaltningen anser att förslag som syftar till att minska risken för arbetslivskriminalitet bör utformas gemensamt med förslag som syftar till att motverka välfärdsbrott även om de inte täcks av delegationens definition av arbetslivskriminalitet. I yttrandet presenteras även förvaltningens synpunkter gällande specifika förslag.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  26. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har beretts möjlighet att yttra sig över en motion från Helena Nanne (M), Farishta Sulaiman (M), Darko Simic (M), John Eklöf (M) och John Roslund (tidigare M) avseende införandet av samverkansformen SSPF (skola, socialtjänst, polis och fritids) i Malmös friskolor.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer med motionens yrkande om att alla Malmös barn har rätt till likvärdig service. Vidare har arbetsmarknads- och socialnämnden ett särskilt utpekat ansvar att verka för att alla barn som bor i Malmö växer upp i trygga förhållanden, varför förvaltningen menar att det är angeläget att förebygga olika problembeteenden bland stadens alla barn, oavsett skolform.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen vill dock betona att en uppskalning av SSPF dels bör ta hänsyn till samtliga samverkansparters resurssättning, friskolornas organisatoriska förutsättningar samt förvaltningens tidigare erfarenheter av samverkan med friskolor, dels bör utgå från element som kännetecknar så väl framgångsrika samverkansmodeller som effektiva förebyggande insatser.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att motionens yrkande bör anses besvarat med vad som redovisas i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Farishta Sulaiman (M) har i arbetsutskottet reserverat sig till förmån för att föreslå bifall till motionen.

     

    Bilagor

  27. Stadskontoret har gett arbetsmarknads- och socialnämnden möjlighet att inkomma med yttrande avseende en motion av Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M).

     

    Motionären vill uppdra åt arbetsmarknads- och socialnämnden att genomföra en kartläggning av flickors inblandning i kriminalitet och redovisa kartläggningen till kommunfullmäktige.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer med motionärerna om behovet av mer kunskap om flickors roll i kriminella gäng. Det pågår intressant forskning på nationell nivå inom detta område som är viktigt för staden att följa.

     

    Förvaltningens bedömning är att den praktiska nyttan av en lokal kartläggning inte är fastställd och att det finns utmaningar med att genomföra en sådan kartläggning. Mot bakgrund av detta föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses vara besvarad.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  28. Kommunfullmäktige beslutade 2024-06-19 att uppmana arbetsmarknads- och socialnämnden att, tillsammans med berörda nämnder, utreda förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer (STK-2023-602).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har utrett frågan i samarbete med stadskontoret och bedömer att det i nuläget inte finns några öppningar för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer som kräver undantag från befintlig lagstiftning.

     

    Inom ramen för gällande regelverk på arbetsmarknadsområdet finns det redan idag möjligheter för staden att prova nya arbetssätt genom till exempel projekt eller genom utveckling inom ordinarie verksamhet, internt inom staden eller tillsammans med andra parter.

     

    Mot bakgrund av att flera nationella reformer är på gång som kan komma att påverka kommunernas arbete inom området, ser arbetsmarknads- och socialförvaltningen ett behov av att Malmö stad stärker den interna samverkan för att möta nya uppdrag och utmaningar. Förvaltningen bedömer att stadens samverkan med Arbetsförmedlingen, inom ramen för den strategiska överenskommelsen mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen i Malmö (SÖK), är en viktig arena för att utveckla arbetet för att fler Malmöbor ska komma ut på arbetsmarknaden.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  29. Nämnden ska, enligt bestämmelser i 34 kap. 1–3 §§ socialtjänstlagen (2025:400), lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige respektive revisorskollegiet över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 11 kap. 1 § eller 12 kap. 1 § socialtjänstlagen (2025:400) eller 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) som inte har verkställts inom tre månader. Nämnden ska även lämna en statistikrapport över hur många gynnande beslut enligt 11 kap. 1 § eller 12 kap. 1 § socialtjänstlagen (2025:400) eller 4 kap. 1 § SoL (2001:453) som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska även anmäla till revisionen när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som tidigare har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser andra kvartalet 2025. Under kvartalet finns 95 gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) som inte har verkställts inom tre månader. Det är 46 fler än förra kvartalet. 33 beslut, som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  30. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § kommunallagen). Delegation regleras i arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning som nämnden fastställer.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade den 19 juni 2025 om revideringar i delegationsordningen med anledning av den nya socialtjänstlagen som började gälla den 1 juli 2025. Förvaltningen bedömer dels att det behövs ytterligare några kompletteringar med anledning av den nya lagen, dels att det behövs vissa justeringar av ändringarna som beslutades i juni.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-08-14. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  31.   31

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  32.   32

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  33. Förvaltningsdirektör Britt-Marie Pettersson informerar från verksamheten.

     

    Planerad information om:

    Förvaltningens planering med anledning av den nya socialtjänstlagen (uppskjutet från nämndssammanträdet 2025-06-19)

    Barnkonsekvensbeskrivningar

     

    Följande informationsbilagor redovisas inte i augusti:

    • Bistånd till personer som saknar tillstånd att vistas i Sverige
    • Återkrav, inbetalningar med mera vid felaktiga utbetalningar
    • Ekonomisk rapport

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.