Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  5.   5

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  6.   6

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  7.   7

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  8.   8

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  9.   9

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  10.   10

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  11.   11

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  12.   12

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  13.   13

    Yttrande till Kammarrätten i Göteborg mål nr 4813-23, 4814-23

  14.   14

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 9 § föräldrabalken

  15.   15

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  16.   16

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  17.   17

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  18.   18

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  19.   19

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  20.   20

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  21.   21

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  22.   22

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  23.   23

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  24.   24

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  25.   25

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  26.   26

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  27.   27

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  28.   28

    Förlängning av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st

  29.   29

    Förlängning av faderskapsutredning enligt 2 kap 8a § 3 st

  30.   30

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  31.   31

    Beslut att inte påbörja utredning av faderskap enligt 2 kap 9 § föräldrabalken

  32.   32

    Beslut att inte påbörja utredning av faderskap enligt 2 kap 9 § föräldrabalken

  33.   33

    Beslut att inte påbörja utredning av faderskap enligt 2 kap 9 § föräldrabalken

  34.   34

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2023-08-30

  35. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss avseende förslag till kommunfullmäktiges reglemente för nämnder och kommunstyrelse.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att det är positivt med ett gemensamt reglemente för nämnderna, och instämmer i att det kan skapa en tydligare helhetssyn på stadens verksamhet och bidra till en ökad tydlighet och tillgänglighet för Malmöbon.

     

    Förvaltningen anser att språket och strukturen av nämndernas ansvarsområden och uppgifter i högre grad bör samordnas mellan socialnämnderna vilket skulle bidra till intrycket av ett gemensamt reglemente och en bättre helhetsbild av nämndernas ansvar vilket också går i linje med översynens syfte.

     

    I ärendet lyfts även synpunkter avseende ansvar enligt HSL, organisationsbidrag, arbetsmarknadsfrågor/arbetsmarknadspolitik och nämndernas arbetsformer.

     

    Remissförslaget ska utgå från nuvarande reglementen och ansvarsområden för nämnderna. Översynen har dock återaktualiserat behovet av att kontinuerligt se över gränsdragningarna i reglementet för att säkerställa att dessa är optimala för Malmöborna vilket även lyfts i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås godkänna yttrandet och skicka det till kommunstyrelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 174.

    Bilagor

  36. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss gällande Folkhälsomyndighetens föreskrifter om egenkontrollprogram och kontrollköp avseende tobaksfria nikotinprodukter.

     

    Lagen om tobaksfria nikotinprodukter började att gälla den 1 augusti 2022. Dess syfte är att skydda barn och unga från tobaksfria nikotinprodukterna.

    Med anledning av den nya lagen har Folkhälsomyndigheten tagit fram nya föreskrifter om utformningen av egenkontrollprogram vid försäljning av tobaksfria nikotinprodukter och genomförande av kontrollköp av sådana produkter.

    Förslagen innebär att 1) föreskrifterna för utformningen av egenkontrollprogram för tobaksfria nikotinprodukter ska preciseras samt att 2) föreskrifter och allmänna råd om kontrollköp av folköl, tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare kompletteras med regler om kontrollköp av tobaksfria nikotinprodukter.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningens tillståndsenhet har redan anpassat sin verksamhet utifrån den nya lagstiftningen. De nya föreskrifterna medför därför inga ytterligare konsekvenser för förvaltningens verksamhet. Förvaltningens bedömning är att förslagen kompletterar lagstiftningen väl och kan bidra till att stärka skyddet för barn och unga.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 175.

    Bilagor

  37. Arbetsmarknads- och socialnämnden har tagit emot ett Malmöinitiativ som redogör för de positiva effekterna med familjecentraler och lyfter behovet av att öppna en familjecentral i Oxie.

     

    Förskoleförvaltningen är huvudansvarig för Malmö stads samverkan med Region Skåne i frågan, där arbetsmarknads- och socialförvaltningen också medverkar.

     

    För närvarande finns sju familjecentraler och ytterligare två ska öppna 2024. Beslutet om vilka geografiska områden som ska prioriteras baseras på en bedömning av olika socioekonomiska faktorer och fattas gemensamt av berörda förvaltningar i Malmö stad och Region Skåne.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 176.

    Bilagor

  38. Nämnden ska enligt 16 kap. 6 h § SoL, till kommunfullmäktige lämna en statistikrapport över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Nämnden ska även ta fram en rapport över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska, enligt 16 kap. 6 f § SoL, till revisionen rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Vidare ska nämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts. Nämnden ska även, enligt 16 kap. 6 g § SoL, till revisionen anmäla när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som enligt 6 f § har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser andra kvartalet 2023. Under kvartalet finns det 59 gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Det är nio fler än förra kvartalet. 29 beslut som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 177.

    Bilagor

  39. Föreliggande ärende avser ett förslag på förlängning av överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap med den ideella föreningen Rädda Barnens Riksförbund (orgnr: 802002-8638).

     

    Nuvarande överenskommelse (ASN-2022-8678) avser perioden 1 december 2022 till 30 november 2023 med möjlighet till förlängning 1 år.

     

    Föreslagen förlängning innebär två förändringar i förhållande till pågående överenskommelse.

     

    Utifrån Gymnasielagen (SFS 2017:353) föreslår parterna att förlänga överenskommelsen med 8 månader istället för 1 år och avser perioden 1 december 2023 till 31 juli 2024. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 531 280 kr under avtalstiden.

     

    Syftet med överenskommelsen är att förebygga utanförskap och möjliggöra en hållbar etablering på arbetsmarknaden för unga som befinner sig i Malmö med tillfälligt uppehållstillstånd enligt Gymnasielagen.

     

    Vidare är ändamålet för överenskommelsen att genom samverkan bidra till ett större mervärde för målgruppen än vad de enskilda parterna kan göra i befintliga verksamheter på egen hand.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 178.

    Bilagor

  40. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit ett nämndinitiativ från Vänsterpartiet.

    Vänsterpartiet vill ha en redovisning av hur arbetsmarknads- och socialnämnden svarar upp kring det förebyggande och brottsförebyggande arbetet mot bakgrund av att arbetsmarknads- och socialförvaltningen och Polisen i Malmö uppges organisera sin verksamhet på olika sätt.

     

    Vänsterpartiet refererar till den omorganisation som arbetsmarknads- och socialförvaltningen genomgick under 2019 samt den omorganisation som polisen i Malmö planerar att genomföra 2024.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har en omfattande samverkan med Polisen i Malmö inom det förebyggande och brottförebyggande området. Vid tidigare organisationsförändringar har förvaltningen bibehållit den pågående samverkan och samarbeten. Om förutsättningarna för att bedriva något av samarbetena förändras med anledning av Polisen i Malmös planerande om-organisation kommer förvaltningen att göra en bedömning av hur behoven tillgodoses på bästa sätt.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att Vänsterpartiets nämndinitiativ ska betraktas som besvarat med vad som framkommer i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 179.

    Bilagor

  41. Högsta förvaltningsdomstolen har i dom 9 maj 2023 funnit att den omständighet att en hyresvärd inte gett sitt samtycke till andrahandsuthyrning inte är skäl för socialnämnd att vägra ekonomiskt bistånd för kostnader för boende.

     

    I nämndens nu gällande Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt anges att Bistånd beviljas inte till boendekostnader för andrahandshyra om tillstånd för uthyrningen saknas från hyresvärd/ bostadsrättsförening eller hyresnämnd.”

     

    Mot bakgrund av den prejudicerande domen lämnar arbetsmarknads- och socialförvaltningen förslag på reviderad text i avsnittet Skäliga boendekostnader i de av nämnden beslutade riktlinjerna.

     

    Praxis huruvida ett andrahandskontrakt behöver vara godkänt skiljer sig åt avseende rätt till bistånd enligt socialtjänstlagen respektive bidrag enligt socialförsäkringsbalken och förordning om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.

     

    I ett avgörande från Kammarrätten i Stockholm 24 mars 2021 anges som ett skäl till att den enskildes rätt till bistånd enligt socialtjänstlagen ska avslås, att personen inte bedömts ha gjort vad hon kan för att tillgodose sitt behov genom egen försörjning eftersom Försäkringskassan avslagit hennes ansökan om bostadsbidrag då hon inte har gett in ett godkänt andrahandskontrakt till Försäkringskassan.

     

    I avsaknad av tydlig rättspraxis gällande frågan om behovet kan tillgodoses på annat sätt via socialförsäkringsförmåner vid ej godkända andrahandskontrakt, föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att frågan regleras i nämndens riktlinje.

     

    Förslaget innebär att fiktiv inkomst beaktas i beräkning av försörjningsstöd till den del som sökande vid godkänt andrahandskontrakt skulle kunna beviljas från Försäkringskassan.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 180.

    Bilagor

  42. Inom Arbetsmarknad och socialförvaltningens verksamhet bedrivs hälso- och sjukvård genom att personal är anställda utifrån sin hälso- och sjukvårdslegitimation.  

     

    Enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ska det finnas någon som svarar för verksamheten där det bedrivs hälso- och sjukvård. Verksamhetschef enligt HSL är utsedd och ansvarar för den hälso- och sjukvård som bedrivs inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen. 

     

    Enlig bestämmelserna i 3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (2010:659) har vårdgivare en skyldighet att snarast anmäla till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), om en patient drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig vårdskada.  

     

    Varje vårdgivare ska, enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2005:28), utse en särskild person med medicinsk kompetens som ansvarar för att anmäla händelser enligt lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg. 

     

    Verksamhetschef kan mot bakgrund av sin kompetens uppdra åt annan legitimerad person att utföra enskilda uppgifter.  

     

    Verksamhetschef föreslår att utse sjuksköterska Susanne Olsson, utvecklingssamordnare för hälso- och sjukvård inom ASF att svara för anmälningsskyldigheten enligt Lex Maria.   

     

    Uppdraget gäller från och med den 2023-09-01 då denna i sitt uppdrag har att svara för medicinska ledningsuppgifter på uppdrag av verksamhetschef. 

     

    Förslaget ersätter tidigare beslut om tillförordnad Elna Söderdahls befogenhet att svara för anmälan enligt Lex Maria. 

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2023-08-17 § 181.

    Bilagor

  43.   43

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  44.   44

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  45.   46

    Yttrande till Kammarrätten i Göteborg mål nr 7267-23

  46.   47

    Yttrande till Kammarrätten i Göteborg mål nr 7267-23

  47.   48

    Yttrande till Kammarrätten i Göteborg mål nr 7267-23

  48. Nämndinitiativ från Vänsterpartiet 2023-08-29.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.