Möte 2019-04-26
-
Föreslagen tid för justering är 2 maj kl. 12.
-
2
Godkännande av dagordningen
-
3
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
4
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
5
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
6
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
7
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
8
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
9
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2019-04-26
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har av kommunstyrelsen blivit ombedd att lämna ett yttrande över betänkandet Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (2018:83) senast den 29 april 2019.
Utredningens förslag syftar till att skapa bättre möjligheter för offentliga organisationer att få de kvalificerade tolktjänster som behövs, samt att ge förslag till hur tolkyrket kan uppvärderas. Förslagen omfattar utveckling av utbildningssystemet, en utvecklad registrering och tillsyn över tolkar och tolkförmedlingar samt ett uttalat förbud mot barntolkning.
Enligt förvaltningslagen ska en myndighet använda tolk om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt när myndigheten har kontakt med någon som inte behärskar svenska. Socialtjänsten har flera ärenden med ingripande beslut där det är väsentligt att den enskilde kan ta tillvara sin rätt vilket innebär att förvaltningen använder tolk i hög utsträckning. Förvaltningens totala kostnad för tolk och översättning uppgick 2018 till ca 14 595 tkr, vilket utgjorde ca 69 % av Malmö stads totala kostnader för tolk och översättning.
Sammanfattningsvis ställer sig förvaltningen positiv till utredningens förslag och bedömer att de samlat kan bidra till ökad rättssäkerhet. Förvaltningen ser samtidigt att förslagen kommer innebära en kostnadsökning för kommunen, då tolktjänsterna troligtvis kommer bli dyrare samt att användandet av auktoriserade och utbildade tolkar kommer att öka.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 94 190411
-
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen har mottagit motion om att införa huskurage i Malmö.
I motionen föreslås att Malmö stad ska verka för införandet av huskurage i kommunens bostadsbolag och andra privata fastighetsägare. Huskurage är en ideell förening som förespråkar att bostadsbolagen antar en policy om hur grannar ska agera vid oro för våld.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen instämmer med problembeskrivningen i motionen och ser positivt på att man uppmärksammar det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer. Förvaltningen har utifrån dialog med MKB, polis och Åklagarmyndigheten gjort en bedömning av motionens yrkande.
Den samlade bedömningen är att kontinuiteten och kvalitén i det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer fördjupas om man stärker samverkan utifrån befintligt trygghetsarbete. Förvaltningens verksamheter kan tillsammans med polis genomföra utbildningsinsatser för områdespersonal kring våld i nära relation. Förvaltningen menar att detta alternativ är mer hållbart än att införa huskurage.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 95 190411
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, informerar.
-
13
Ärende väckt av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) avseende delgivning av information om återvändande IS-terrorister
Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 8 april 2019. I initiativet förslås att förvaltningen delger polis- och åklagarmyndigheten information som inhämtas gällande återvändande IS-terrorister samt att nämnden får en månatlig rapport om återvändande IS-terrorister.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
14
Ärende väckt av Charlotte Bossen (C) - Uppdrag till förvaltningen avseende riktlinjer för att bryta sekretesskyddet för personer misstänkta för folkrättsbrott
Charlotte Bossen (C) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 11 april 2019. I initiativet förslås förvaltningen ta fram riktlinjer för att bryta sekretesskyddet för personer misstänkta för folkrättsbrott.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
I oktober 2018 beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden att ge förvaltningen i uppdrag att verkställa redovisade åtgärder för att uppnå en verksamhet i balans med budget.
Åtgärderna behöver revideras på grund av nationella politiska beslut, att nämndens första helårsprognos visar på fortsatt underskott och att förvaltningen har omvärderat några åtgärder.
Förvaltningens helårsprognos efter februari månad uppgår till -115 000 tkr och fördelar sig på ramarna för ekonomiskt bistånd – 50 000 tkr, hemlöshet – 30 000 tkr, arbetsmarknads- och socialnämnd – 40 000 tkr och statsbidrag för flyktingar + 5 000 tkr. Ekonomiska effekter av reviderad åtgärdsplan är medräknade i helårsprognosen.
Åtgärderna beräknas ha följande ekonomisk effekt under år 2019
Ekonomiskt bistånd: 30 500 tkr
Hemlöshet: 39 400 tkr
Arbetsmarknads- och socialnämnd: 40 500 tkr
En mer detaljerad uppföljning av nämndens ekonomi kommer att redovisas till nämnden i maj i rapporten ekonomisk prognos.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Hela familjen 2.0 är ett projekt inom ekonomiskt bistånd som delfinansierats av Europeiska socialfonden (ESF) Projektet pågick 161001-190228. Hela familjen 2.0 bedrevs inom Malmös samtliga fem socialtjänster med team om tre socialsekreterare vardera.
Under projektperioden har mer än 800 Malmöbor deltagit i verksamheten. Fler än 300 har avslutats i projektet varav 187 blivit självförsörjande. 479 deltagare har gjort en förflyttning där de närmat sig arbetsmarknaden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 97 190411
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har sammanställt en rapport om de Idéburna offentliga partnerskap (IOP) som nämnden har varit part i under år 2018 och hittills under år 2019. Nämnden har under år 2018 varit part i tio partnerskap, varav sex partnerskap fortlöper under 2019 och fyra har avslutats. Två partnerskap är inom det sociala området och åtta inom arbetsmarknadsområdet.
Sammantaget har arbetsmarknads- och socialförvaltningen goda erfarenheter av samverkansformen idéburet offentligt partnerskap, samtidigt är det en samarbetsform som är resurskrävande och kräver tid och engagemang från samtliga parter. Vidare finns behov av större tydlighet gällande vilka juridiska förutsättningar som gäller för idéburet offentligt partnerskap.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 98 190411
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genom tillståndsenheten ansvar för tillståndsgivning och tillsyn av servering av alkoholdrycker enligt alkohollagen och tillsynsansvar för försäljning av folköl, tobak, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare enligt alkohollagen, tobakslagen och lagen om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
Kommunen ska enligt 9 kap. 2 § alkohollagen upprätta en tillsynsplan som ska inges till länsstyrelsen. Tillståndsenheten har upprättat ett förslag till tillsynsplan för 2019.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 190411 § 86.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild.
Paragraf 59 anger att nämnden vid behov får inrätta flera utskott. Vid nämndens sammanträde 18-04-24 inrättades ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott, § 178.
Nämnden ska välja tre ledamöter och tre ersättare till myndighetsutskotten. Inom utskottet ska nämnden välja en ordförande och en vice ordförande.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 99 190411.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
20
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
21
Anmälan av inkomna, upprättade och utgående skrivelser
-
§ 126
Remiss från Utbildningsdepartementet - Betänkandet Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talande språk (SOU 2018:83) STK-2019-315
Arbetsmarknads- och socialnämnden har av kommunstyrelsen blivit ombedd att lämna ett yttrande över betänkandet Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (2018:83) senast den 29 april 2019.
Utredningens förslag syftar till att skapa bättre möjligheter för offentliga organisationer att få de kvalificerade tolktjänster som behövs, samt att ge förslag till hur tolkyrket kan uppvärderas. Förslagen omfattar utveckling av utbildningssystemet, en utvecklad registrering och tillsyn över tolkar och tolkförmedlingar samt ett uttalat förbud mot barntolkning.
Enligt förvaltningslagen ska en myndighet använda tolk om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt när myndigheten har kontakt med någon som inte behärskar svenska. Socialtjänsten har flera ärenden med ingripande beslut där det är väsentligt att den enskilde kan ta tillvara sin rätt vilket innebär att förvaltningen använder tolk i hög utsträckning. Förvaltningens totala kostnad för tolk och översättning uppgick 2018 till ca 14 595 tkr, vilket utgjorde ca 69 % av Malmö stads totala kostnader för tolk och översättning.
Sammanfattningsvis ställer sig förvaltningen positiv till utredningens förslag och bedömer att de samlat kan bidra till ökad rättssäkerhet. Förvaltningen ser samtidigt att förslagen kommer innebära en kostnadsökning för kommunen, då tolktjänsterna troligtvis kommer bli dyrare samt att användandet av auktoriserade och utbildade tolkar kommer att öka.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 94 190411
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen har mottagit motion om att införa huskurage i Malmö.
I motionen föreslås att Malmö stad ska verka för införandet av huskurage i kommunens bostadsbolag och andra privata fastighetsägare. Huskurage är en ideell förening som förespråkar att bostadsbolagen antar en policy om hur grannar ska agera vid oro för våld.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen instämmer med problembeskrivningen i motionen och ser positivt på att man uppmärksammar det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer. Förvaltningen har utifrån dialog med MKB, polis och Åklagarmyndigheten gjort en bedömning av motionens yrkande.
Den samlade bedömningen är att kontinuiteten och kvalitén i det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer fördjupas om man stärker samverkan utifrån befintligt trygghetsarbete. Förvaltningens verksamheter kan tillsammans med polis genomföra utbildningsinsatser för områdespersonal kring våld i nära relation. Förvaltningen menar att detta alternativ är mer hållbart än att införa huskurage.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 95 190411
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, informerar.
-
§ 129
Ärende väckt av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) avseende delgivning av information om återvändande IS-terrorister
Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 8 april 2019. I initiativet förslås att förvaltningen delger polis- och åklagarmyndigheten information som inhämtas gällande återvändande IS-terrorister samt att nämnden får en månatlig rapport om återvändande IS-terrorister.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
§ 130
Ärende väckt av Charlotte Bossen (C) - Uppdrag till förvaltningen avseende riktlinjer för att bryta sekretesskyddet för personer misstänkta för folkrättsbrott
Charlotte Bossen (C) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 11 april 2019. I initiativet förslås förvaltningen ta fram riktlinjer för att bryta sekretesskyddet för personer misstänkta för folkrättsbrott.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
I oktober 2018 beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden att ge förvaltningen i uppdrag att verkställa redovisade åtgärder för att uppnå en verksamhet i balans med budget.
Åtgärderna behöver revideras på grund av nationella politiska beslut, att nämndens första helårsprognos visar på fortsatt underskott och att förvaltningen har omvärderat några åtgärder.
Förvaltningens helårsprognos efter februari månad uppgår till -115 000 tkr och fördelar sig på ramarna för ekonomiskt bistånd – 50 000 tkr, hemlöshet – 30 000 tkr, arbetsmarknads- och socialnämnd – 40 000 tkr och statsbidrag för flyktingar + 5 000 tkr. Ekonomiska effekter av reviderad åtgärdsplan är medräknade i helårsprognosen.
Åtgärderna beräknas ha följande ekonomisk effekt under år 2019
- Ekonomiskt bistånd: 30 500 tkr
- Hemlöshet: 39 400 tkr
- Arbetsmarknads- och socialnämnd: 40 500 tkr
En mer detaljerad uppföljning av nämndens ekonomi kommer att redovisas till nämnden i maj i rapporten ekonomisk prognos.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Hela familjen 2.0 är ett projekt inom ekonomiskt bistånd som delfinansierats av Europeiska socialfonden (ESF) Projektet pågick 161001-190228. Hela familjen 2.0 bedrevs inom Malmös samtliga fem socialtjänster med team om tre socialsekreterare vardera.
Under projektperioden har mer än 800 Malmöbor deltagit i verksamheten. Fler än 300 har avslutats i projektet varav 187 blivit självförsörjande. 479 deltagare har gjort en förflyttning där de närmat sig arbetsmarknaden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 97 190411
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
-
§ 133
Sammanställning av Idéburet offentligt partnerskap inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har sammanställt en rapport om de Idéburna offentliga partnerskap (IOP) som nämnden har varit part i under år 2018 och hittills under år 2019. Nämnden har under år 2018 varit part i tio partnerskap, varav sex partnerskap fortlöper under 2019 och fyra har avslutats. Två partnerskap är inom det sociala området och åtta inom arbetsmarknadsområdet.
Sammantaget har arbetsmarknads- och socialförvaltningen goda erfarenheter av samverkansformen idéburet offentligt partnerskap, samtidigt är det en samarbetsform som är resurskrävande och kräver tid och engagemang från samtliga parter. Vidare finns behov av större tydlighet gällande vilka juridiska förutsättningar som gäller för idéburet offentligt partnerskap.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 98 190411
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
§ 134
Upprättande av tillsynsplan avseende tillståndsgivning och tillsyn av serveringstillstånd 2019
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genom tillståndsenheten ansvar för tillståndsgivning och tillsyn av servering av alkoholdrycker enligt alkohollagen och tillsynsansvar för försäljning av folköl, tobak, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare enligt alkohollagen, tobakslagen och lagen om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
Kommunen ska enligt 9 kap. 2 § alkohollagen upprätta en tillsynsplan som ska inges till länsstyrelsen. Tillståndsenheten har upprättat ett förslag till tillsynsplan för 2019.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 190411 § 86.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
§ 135
Myndighetsutskott Förvaltningsövergripande 2019 samt val av ledamöter till myndighetsutskottet
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild.
Paragraf 59 anger att nämnden vid behov får inrätta flera utskott. Vid nämndens sammanträde 18-04-24 inrättades ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott, § 178.
Nämnden ska välja tre ledamöter och tre ersättare till myndighetsutskotten. Inom utskottet ska nämnden välja en ordförande och en vice ordförande.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet § 99 190411.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
§ 136
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
§ 137
Anmälan av inkomna, upprättade och utgående skrivelser
-
§ 138
Information från förvaltningsdirektören