Möte 2019-11-28
-
Föreslagen tid för justering är 4 december 2019. -
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
4
Beslut om hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 stycket punkt 2 LVU
-
5
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
6
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
7
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
8
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
9
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
10
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
11
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
12
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
13
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
14
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
15
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2019-11-28
-
20
Remiss från Justitiekanslern 5443-19-4-1
-
21
Begäran om yttrande från Riksdagens ombudsmän (JO) Dnr. 5117-2019
-
Ett initiativ (EF20190045) inom ramen för det s.k. Malmöinitiativet har inkommit till arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Initiativet avser senare öppethållande på serveringsställena vid Möllevångstorget och syftar till att främja nattliv och puls för barer och restauranger vid Möllevångstorget genom att låta uteserveringar ha öppet till klockan 03.00.
Initiativtagaren framför önskemål om en testperiod då barer och uteserveringar får ha öppet till 03.00 för att främja utelivet i staden och framhåller att Malmö behöver en internationell puls istället för att frysa i skuggan av Köpenhamn.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen menar att varje enskild ansökan måste prövas för sig och att restriktivitet råder vad gäller beviljande av sena serveringstider, med hänvisning till 8 kap. 17 och 19 §§ alkohollagen. Av paragraferna framgår att serveringsställets belägenhet, olägenheter i fråga om ordning och nykterhet och risk för människors hälsa särskilt ska beaktas vid bestämmande av tiden för servering. I lydelsen innefattas att hänsyn ska tas till närboende i området.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 246.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, informerar nämnden.
-
Kommunstyrelsen gavs, i Malmö stads budget, i uppdrag att med berörda nämnder genomföra en Jobbpakt med Malmöborna. Kommunfullmäktige har, i ett särskilt beslut, avsatt medel avseende utökad sommarpraktik för ungdomar, som en del av Jobbpakten. Sommarjobbssatsningen för unga stärks så att alla Malmös gymnasieungdomar kan erbjudas sommarjobb eller sommarpraktik.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås nu besluta att ansöka om 2 500 tkr från kommunstyrelsen för sommarpraktik kopplad till Jobbpakten för genomförda och planerade insatser under 2019.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, 254.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska enligt 16 kap 6 h § SoL lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för respektive beslut samt över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.
Nämnden ska enligt 16 kap 6 g-f §§ SoL rapportera detsamma till kommunens revisorer samt anmäla när ett tidigare rapporterat beslut har verkställts.
I aktuell rapport som avser tredje kvartalet 2019 rapporteras tio ej verkställda beslut och det finns inget att rapportera gällande beslut som inte har verkställts på nytt inom tre månader efter avbruten verkställighet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 255.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig angående en remiss från kommunstyrelsen om att utreda sociala obligationer.
Utredningen beskriver varför Malmö stad bör emittera sociala obligationer, vilka investeringar som skulle kunna ingå i sociala obligationer samt organisatoriska förutsättningar för att emittera sociala obligationer.
Förvaltningen är positiv till att Malmö stad emitterar sociala obligationer men bedömer att det finns en osäkerhet kring hur stora effekterna kommer att bli. Förvaltningen bedömer att eventuella positiva effekter kommer att gynna flera av nämndens målgrupper.
Förvaltningen vill belysa risken att sociala obligationer kan leda till ökad administration och önskar att kommunstyrelsen i det fortsatta arbetet har som princip att minimera administrationen för förvaltningarna. Förvaltningen bedömer också att det är viktigt att de nämnder som ansvarar för störst andel av Malmö stads investeringar är involverade i det fortsatta arbetet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 256.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att lämna ett yttrande över Motion av Stefana Hoti (MP) om att stoppa användandet av barn som tolkar senast den 2 december 2019.
Motionären yrkar att (1) stadskontoret tillsammans med övriga berörda nämnder ska kartlägga omfattningen av barntolkning vid både planerade och oplanerade möten inom Malmö stads verksamheter, att (2) uppdra åt stadskontoret att tillsammans med övriga nämnder ta fram en handlingsplan med konkreta insatser för att förbjuda barntolkning inom Malmö stad, att (3) uppdra åt samtliga kommunikationsavdelningar att se över befintlig information som riktar sig till barn och unga och målgruppsanpassa det samt att (4) uppdra åt kommunstyrelsen att utifrån slutsatserna i Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (SOU 2018:83) sätta press på den nationella politiken att driva på för en snabb lagändring för att förbjuda barntolkning.
Förvaltningen delar motionärens uppfattning att barntolkning ska motverkas och att det är positivt att den i motionen nämnda utredningen Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (SOU 2018:83), föreslår att barntolkning uttryckligen ska förbjudas i lag. De situationer i förvaltningens verksamhet där det förekommer att barn tolkar rör enklare kommunikation vid oplanerade möten. Förvaltningen bedömer att insatser för att utveckla kommunikationsmöjligheterna vid dessa situationer, t.ex. genom tekniska lösningar, kan genomföras utan den omfattande kartläggning som motionären föreslår. Vidare anser förvaltningen att en grundläggande utgångspunkt för Malmö stads kommunikation är att information ska vara målgruppsanpassad, bl.a. för barn och unga.
Förvaltningen föreslår nämnden besluta att föreslå kommunfullmäktige besluta att motionen ska anses vara besvarad med vad som redogörs för i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 257.
-
176kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
28
Motion av Peter Ollén (M) om att ge kommunala informatörer uppdraget att informera objektivt och sant STK-2019-788
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande över Motion av Peter Ollén (M) om att ge kommunala informatörer uppdraget att informera objektivt och sant STK-2019-788 senast den 30 november 2019. Motionären Peter Ollén (M) föreslår att kommunfullmäktige anmodar kommunstyrelsen och övriga nämnder att ändra uppdraget för sina kommunikatörer så att de förmedlar en sann, objektiv och bred rapportering och att de belyser och följer kärnan i den verksamhet de är satta att informera om.
Förvaltningens bedömning är att kommunikatörerna, liksom andra kommunala tjänstepersoner, redan har ett uppdrag att informera objektivt och sant, enligt regeringsformen, förvaltningslagen samt Malmö stads kommunikationspolicy. Därmed anser förvaltningen att det inte finns ett behov av att ge kommunala kommunikatörer ett uppdrag att informera objektivt och sant, eftersom det redan är ett krav.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 258.
-
157kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Helena Nanne (M) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 19 november 2019. I initiativet föreslås nämnden uppdra åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att upphöra med placeringar på behandlingshemmet Naconon.
Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
30
Styrdokument krisberedskap enligt överenskommelse om kommunernas krisberedskap 2019-2022, STK-2019-629
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit ärendet Styrdokument krisberedskap enligt överenskommelsen om kommuners krisberedskap 2019–2022 från kommunstyrelsens arbetsutskott för att yttra sig senast den 2 december 2019. Ärendet avser ett nytt förslag till styrdokument Utvecklingsplan för Malmö stads arbete med krisberedskap och civilt försvar 2020–2023. Styrdokumentet innehåller inriktningar, mål och ansvarsfördelning inom Malmö stads krisberedskap.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ställer sig positiv till innehållet i förslaget som stämmer väl överens med prioriteringar och ansvarsuppdelningar i överenskommelser mellan Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Överenskommelserna reglerar ersättning och uppgifter för kommuners arbete med krisberedskap och civilt försvar. Styrdokumentet har en tydlig ansvarsfördelning mellan kommunstyrelse och nämnder.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen efterfrågar en beskrivning för hur skall-krav i styrdokumentet riktat mot nämnder ska följas upp. I styrdokumentet framgår att stadskontoret systematiskt ska arbeta med uppföljning av arbetet enligt skall-kraven i styrdokumentet, dock saknas förtydligande hur uppföljningar ska genomföras samt nämndernas rapporteringsansvar.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 259.
-
172kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
31
Remiss från miljönämnden om kemikaliekriterier för nyproduktion av lokaler och utemiljöer för barn och unga MN-2017-3316
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Kemikaliekriterier för nyproduktion av lokaler och utemiljöer för barn och unga att yttra sig över. Kriterierna har tagits fram som ett led i genomförandet av Kemikalieplan med fokus på barn och unga 2017-2019 då det finns ett behov av en ny intern standard för hållbart byggande inom Malmö stad.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ställer sig positiv till kemikaliekriterierna som ställer krav på utfasning av farliga kemikalier vid nyproduktion, något som bidrar till att skapa goda livsmiljöer för Malmöbor med fokus på stadens barn och unga. Förvaltningen anser däremot att det saknas en beskrivning av vad för typ av lokaler och utemiljöer för barn och unga som omfattas av kriterierna, detta skulle med fördel kunna kompletteras.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har inget att tillägga kring de ämnen med miljö -och hälsofarliga egenskaper som framkommer i kriterierna och inte heller nivåer på halter som beskrivs. Detta ligger utanför förvaltningens kompetens -och ansvarsområde.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 260.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Beloppen för riksnormen bestäms av regeringen inför varje nytt kalenderår och gäller som miniminivå för de behov som riksnormen ska täcka.
Riksnorm 2020 har räknats upp 1,9 procent jämfört med riksnorm 2019.
Socialstyrelsen hade tidigare i uppdrag att fördela summan av riksnormen på de olika behovsposterna som normen avser, uppdraget upphörde efter riksnorm 2011.
Kommunstyrelsen i Malmö har beslutat om fördelning av behovsposter inom riksnorm 2012 till 2017, därefter har arbetsmarknads- och socialnämnden fattat motsvarande beslut.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 262.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden ska årligen till kommunstyrelsen inkomma med en bedömning av sina behov av lokaler och lägenheter i ett 10-års perspektiv.
Nämnden antog vid sammanträdet 190924 Lokalbehovsplan 2021-2030 och uppdrog samtidigt åt arbetsmarknads och socialförvaltningen att återkomma med en fördjupad analys avseende lokalbehovsplan och lokalkostnader till nämndens sammanträde i november.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 261.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknad- och socialnämnden har möjlighet att överklaga beslut gällande föreläggande från Burlövs kommun att utreda fuktskador, ventilation och inkomma med förslag på åtgärdsplan avseende Disponentvillan, fastigheten Arlöv 21:181.
-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
35
Uppdrag - Utreda möjligheten att komma med förslag att driva akutboenden i egen regi samt beakta intentionerna i initiativet
Arbetsmarknads- och socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten att komma med förslag att driva akutboenden i egen regi.
I uppdraget har ingått att beakta nämndsinitiativet avseende akutboenden för hemlösa barnfamiljer från Janne Grönholm (MP) och Måns Berger (MP).
I ärendet redogör förvaltningen för aktuella förhållanden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 247.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
36
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
37
Anmälan av inkomna, upprättade och utgående skrivelser
-
Förtroendevalda rapporterar från genomförda kurser och konferenser inom ramen för sitt uppdrag.
-
40
Val av ersättare till arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott samt Förordnande av ledamot att fatta beslut i ärenden där arbetsmarknads- socialnämndens beslut inte kan avvaktas
Ärendet föranleds av att Charlotte Bossens (C) avsagt sig uppdraget i arbetsmarknads- och socialnämnden.
Enligt nämndens reglemente paragraf 59 åttonde stycket ska fyllnadsval snarast förrättas om en ledamot eller ersättare i utskottet avgår. Arbetsutskottet ska behandla övriga ärenden som nämnden delegerar till det och bereda de ärenden som ska avgöras av nämnden i dess helhet, om beredning behövs.
I ärendet föreligger även förslag från arbetsmarknads- och socialförvaltningen som innebär att nämnden klargör vem som får fatta beslut i vissa ärenden enligt lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) i fall där socialnämndens beslut inte kan avvaktas. Det är enbart ledamöter i arbetsmarknads- och socialnämnden som kan förordnas av nämnden
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Ett initiativ (EF20190045) inom ramen för det s.k. Malmöinitiativet har inkommit till arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Initiativet avser senare öppethållande på serveringsställena vid Möllevångstorget och syftar till att främja nattliv och puls för barer och restauranger vid Möllevångstorget genom att låta uteserveringar ha öppet till klockan 03.00.
Initiativtagaren framför önskemål om en testperiod då barer och uteserveringar får ha öppet till 03.00 för att främja utelivet i staden och framhåller att Malmö behöver en internationell puls istället för att frysa i skuggan av Köpenhamn.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen menar att varje enskild ansökan måste prövas för sig och att restriktivitet råder vad gäller beviljande av sena serveringstider, med hänvisning till 8 kap. 17 och 19 §§ alkohollagen. Av paragraferna framgår att serveringsställets belägenhet, olägenheter i fråga om ordning och nykterhet och risk för människors hälsa särskilt ska beaktas vid bestämmande av tiden för servering. I lydelsen innefattas att hänsyn ska tas till närboende i området.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 246.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen gavs, i Malmö stads budget, i uppdrag att med berörda nämnder genomföra en Jobbpakt med Malmöborna. Kommunfullmäktige har, i ett särskilt beslut, avsatt medel avseende utökad sommarpraktik för ungdomar, som en del av Jobbpakten. Sommarjobbssatsningen för unga stärks så att alla Malmös gymnasieungdomar kan erbjudas sommarjobb eller sommarpraktik.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås nu besluta att ansöka om 2 500 tkr från kommunstyrelsen för sommarpraktik kopplad till Jobbpakten för genomförda och planerade insatser under 2019.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, 254.
Bilagor
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska enligt 16 kap 6 h § SoL lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för respektive beslut samt över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.
Nämnden ska enligt 16 kap 6 g-f §§ SoL rapportera detsamma till kommunens revisorer samt anmäla när ett tidigare rapporterat beslut har verkställts.
I aktuell rapport som avser tredje kvartalet 2019 rapporteras tio ej verkställda beslut och det finns inget att rapportera gällande beslut som inte har verkställts på nytt inom tre månader efter avbruten verkställighet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 255.
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig angående en remiss från kommunstyrelsen om att utreda sociala obligationer.
Utredningen beskriver varför Malmö stad bör emittera sociala obligationer, vilka investeringar som skulle kunna ingå i sociala obligationer samt organisatoriska förutsättningar för att emittera sociala obligationer.
Förvaltningen är positiv till att Malmö stad emitterar sociala obligationer men bedömer att det finns en osäkerhet kring hur stora effekterna kommer att bli. Förvaltningen bedömer att eventuella positiva effekter kommer att gynna flera av nämndens målgrupper.
Förvaltningen vill belysa risken att sociala obligationer kan leda till ökad administration och önskar att kommunstyrelsen i det fortsatta arbetet har som princip att minimera administrationen för förvaltningarna. Förvaltningen bedömer också att det är viktigt att de nämnder som ansvarar för störst andel av Malmö stads investeringar är involverade i det fortsatta arbetet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 256.
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att lämna ett yttrande över Motion av Stefana Hoti (MP) om att stoppa användandet av barn som tolkar senast den 2 december 2019.
Motionären yrkar att (1) stadskontoret tillsammans med övriga berörda nämnder ska kartlägga omfattningen av barntolkning vid både planerade och oplanerade möten inom Malmö stads verksamheter, att (2) uppdra åt stadskontoret att tillsammans med övriga nämnder ta fram en handlingsplan med konkreta insatser för att förbjuda barntolkning inom Malmö stad, att (3) uppdra åt samtliga kommunikationsavdelningar att se över befintlig information som riktar sig till barn och unga och målgruppsanpassa det samt att (4) uppdra åt kommunstyrelsen att utifrån slutsatserna i Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (SOU 2018:83) sätta press på den nationella politiken att driva på för en snabb lagändring för att förbjuda barntolkning.
Förvaltningen delar motionärens uppfattning att barntolkning ska motverkas och att det är positivt att den i motionen nämnda utredningen Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talade språk (SOU 2018:83), föreslår att barntolkning uttryckligen ska förbjudas i lag. De situationer i förvaltningens verksamhet där det förekommer att barn tolkar rör enklare kommunikation vid oplanerade möten. Förvaltningen bedömer att insatser för att utveckla kommunikationsmöjligheterna vid dessa situationer, t.ex. genom tekniska lösningar, kan genomföras utan den omfattande kartläggning som motionären föreslår. Vidare anser förvaltningen att en grundläggande utgångspunkt för Malmö stads kommunikation är att information ska vara målgruppsanpassad, bl.a. för barn och unga.
Förvaltningen föreslår nämnden besluta att föreslå kommunfullmäktige besluta att motionen ska anses vara besvarad med vad som redogörs för i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 257.
Bilagor
-
653kb Ladda ner dokument
-
-
§ 413
Motion av Peter Ollén (M) om att ge kommunala informatörer uppdraget att informera objektivt och sant STK-2019-788
Arbetsmarknads- och socialnämnden har blivit ombedd att lämna ett yttrande över Motion av Peter Ollén (M) om att ge kommunala informatörer uppdraget att informera objektivt och sant STK-2019-788 senast den 30 november 2019. Motionären Peter Ollén (M) föreslår att kommunfullmäktige anmodar kommunstyrelsen och övriga nämnder att ändra uppdraget för sina kommunikatörer så att de förmedlar en sann, objektiv och bred rapportering och att de belyser och följer kärnan i den verksamhet de är satta att informera om.
Förvaltningens bedömning är att kommunikatörerna, liksom andra kommunala tjänstepersoner, redan har ett uppdrag att informera objektivt och sant, enligt regeringsformen, förvaltningslagen samt Malmö stads kommunikationspolicy. Därmed anser förvaltningen att det inte finns ett behov av att ge kommunala kommunikatörer ett uppdrag att informera objektivt och sant, eftersom det redan är ett krav.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 258.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Helena Nanne (M) överlämnade ett skriftligt nämndinitiativ den 19 november 2019. I initiativet föreslås nämnden uppdra åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att upphöra med placeringar på behandlingshemmet Naconon.
Bilagor
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
§ 415
Styrdokument krisberedskap enligt överenskommelse om kommunernas krisberedskap 2019-2022, STK-2019-629
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit ärendet Styrdokument krisberedskap enligt överenskommelsen om kommuners krisberedskap 2019–2022 från kommunstyrelsens arbetsutskott för att yttra sig senast den 2 december 2019. Ärendet avser ett nytt förslag till styrdokument Utvecklingsplan för Malmö stads arbete med krisberedskap och civilt försvar 2020–2023. Styrdokumentet innehåller inriktningar, mål och ansvarsfördelning inom Malmö stads krisberedskap.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ställer sig positiv till innehållet i förslaget som stämmer väl överens med prioriteringar och ansvarsuppdelningar i överenskommelser mellan Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Överenskommelserna reglerar ersättning och uppgifter för kommuners arbete med krisberedskap och civilt försvar. Styrdokumentet har en tydlig ansvarsfördelning mellan kommunstyrelse och nämnder.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen efterfrågar en beskrivning för hur skall-krav i styrdokumentet riktat mot nämnder ska följas upp. I styrdokumentet framgår att stadskontoret systematiskt ska arbeta med uppföljning av arbetet enligt skall-kraven i styrdokumentet, dock saknas förtydligande hur uppföljningar ska genomföras samt nämndernas rapporteringsansvar.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 259.
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
§ 416
Remiss från miljönämnden om kemikaliekriterier för nyproduktion av lokaler och utemiljöer för barn och unga MN-2017-3316
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Kemikaliekriterier för nyproduktion av lokaler och utemiljöer för barn och unga att yttra sig över. Kriterierna har tagits fram som ett led i genomförandet av Kemikalieplan med fokus på barn och unga 2017-2019 då det finns ett behov av en ny intern standard för hållbart byggande inom Malmö stad.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ställer sig positiv till kemikaliekriterierna som ställer krav på utfasning av farliga kemikalier vid nyproduktion, något som bidrar till att skapa goda livsmiljöer för Malmöbor med fokus på stadens barn och unga. Förvaltningen anser däremot att det saknas en beskrivning av vad för typ av lokaler och utemiljöer för barn och unga som omfattas av kriterierna, detta skulle med fördel kunna kompletteras.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har inget att tillägga kring de ämnen med miljö -och hälsofarliga egenskaper som framkommer i kriterierna och inte heller nivåer på halter som beskrivs. Detta ligger utanför förvaltningens kompetens -och ansvarsområde.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 260.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Beloppen för riksnormen bestäms av regeringen inför varje nytt kalenderår och gäller som miniminivå för de behov som riksnormen ska täcka.
Riksnorm 2020 har räknats upp 1,9 procent jämfört med riksnorm 2019.
Socialstyrelsen hade tidigare i uppdrag att fördela summan av riksnormen på de olika behovsposterna som normen avser, uppdraget upphörde efter riksnorm 2011.
Kommunstyrelsen i Malmö har beslutat om fördelning av behovsposter inom riksnorm 2012 till 2017, därefter har arbetsmarknads- och socialnämnden fattat motsvarande beslut.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 262.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden ska årligen till kommunstyrelsen inkomma med en bedömning av sina behov av lokaler och lägenheter i ett 10-års perspektiv.
Nämnden antog vid sammanträdet 190924 Lokalbehovsplan 2021-2030 och uppdrog samtidigt åt arbetsmarknads och socialförvaltningen att återkomma med en fördjupad analys avseende lokalbehovsplan och lokalkostnader till nämndens sammanträde i november.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 261.
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknad- och socialnämnden har möjlighet att överklaga beslut gällande föreläggande från Burlövs kommun att utreda fuktskador, ventilation och inkomma med förslag på åtgärdsplan avseende Disponentvillan, fastigheten Arlöv 21:181.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
§ 420
Uppdrag - Utreda möjligheten att komma med förslag att driva akutboenden i egen regi samt beakta intentionerna i initiativet
Arbetsmarknads- och socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten att komma med förslag att driva akutboenden i egen regi.
I uppdraget har ingått att beakta nämndsinitiativet avseende akutboenden för hemlösa barnfamiljer från Janne Grönholm (MP) och Måns Berger (MP).
I ärendet redogör förvaltningen för aktuella förhållanden.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 191114, § 247.
Bilagor
-
606kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
1018kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Förtroendevalda rapporterar från genomförda kurser och konferenser inom ramen för sitt uppdrag. På sammanträdet informerar Anders Nilsson (S) från sitt deltagande på SNS Skåne - Problemen på den svenska hyresmarknaden 4 november.
-
§ 425
§425 Val av ersättare till arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott samt Förordnande av ledamot att fatta beslut i ärenden där arbetsmarknads- socialnämndens beslut inte kan avvaktas
Ärendet föranleds av att Charlotte Bossens (C) avsagt sig uppdraget i arbetsmarknads- och socialnämnden.
Enligt nämndens reglemente paragraf 59 åttonde stycket ska fyllnadsval snarast förrättas om en ledamot eller ersättare i utskottet avgår. Arbetsutskottet ska behandla övriga ärenden som nämnden delegerar till det och bereda de ärenden som ska avgöras av nämnden i dess helhet, om beredning behövs.
I ärendet föreligger även förslag från arbetsmarknads- och socialförvaltningen som innebär att nämnden klargör vem som får fatta beslut i vissa ärenden enligt lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) i fall där socialnämndens beslut inte kan avvaktas. Det är enbart ledamöter i arbetsmarknads- och socialnämnden som kan förordnas av nämnden
-
153kb Ladda ner dokument
-