Möte 2022-03-24
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
4
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
5
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
6
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
7
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
8
Beslut om upphörande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 st. LVU
-
9
Beslut om upphörande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 st. LVU
-
10
Beslut om upphörande av omedelbart omhändertagande enligt 9 § 3 st. LVU
-
11
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
12
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
13
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 9 § Föräldrabalken
-
14
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 9 § Föräldrabalken
-
15
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
20
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
21
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
22
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
25
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2022-03-24
-
26
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollagen
-
27
Arbetsmarknadsinformation
-
28
Remiss från Socialdepartementet - Från delar till helhet- En reform från samordnade, behovsanpassade personcentrerade insatser till personer med samsjuklighet (SOU 2021:93)
Förslaget om en ny reform för samordnade, behovsanpassade, personcentrerade insatser till personer med samsjuklighet välkomnas. Det är särskilt positivt att brukare och anhöriga aktivt deltagit i framtagandet av förslagen.
Förvaltningen är positivt inställd till utredningen som helhet. Förvaltningen stödjer förslaget att hälso- och sjukvården får ett tydligare ansvar för all behandling för skadligt bruk och beroende och att socialtjänsten inte längre ska ha ansvar för det. Det är positivt att socialtjänstens ansvar för sociala stödinsatser till målgruppen tydliggörs samt att insatserna ska ha fokus på att främja ekonomisk och social trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktivt deltagande i samhällslivet, samt att frigöra och utveckla resurser.
När det gäller socialtjänstens ansvar för stöd för att få ett boende lyfter förvaltningen behovet av förtydligande kring flera olika boendeinsatser. Förtydliganden behövs bland annat kring vilka boendeinsatser som socialtjänsten kan eller ska bevilja barn, unga och vuxna med skadligt bruk och beroende samt möjligheter till utformning och anpassning av insatser. Förvaltningen välkomnar att regionens hälso- och sjukvårdsansvar på HVB förtydligas och lyfter fram att samma tydlighet behövs även för andra institutioner och kollektiva boendelösningar.
Reformen innebär att socialtjänsten kommer att ha samma ansvar för likartat stöd och insatser till alla personer som möter betydande svårigheter i sin livsföring oavsett om orsaken kan härledas till fysiska, psykiska (inkl. skadligt bruk och beroende) eller andra skäl eller en kombination av dem. Förslaget kommer att innebära att Malmö stad behöver göra en översyn av ansvarsfördelning utifrån de tre socialnämndernas reglementen och organiseringen av förvaltningarna för att optimera resurser och säkerställa ett likvärdigt stöd till alla malmöbor.
Det är av stor vikt att statliga stimulansbidrag ger förutsättningar och resurser som möjliggör för kommuner och regioner att implementera de förslag som rör förtydligat huvudmannaskap samt att bygga upp samordnade vård- och stödverksamheter. Förvaltningen efterfrågar tydliga direktiv för hur kostnader ska överföras från kommunerna till regionerna då det är en förutsättning för att utredningens förslag ska vara genomförbart.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §67.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
838kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
29
Remiss från Justitiedepartementet - Förbättrade åtgärder när barn misstänks för brott (SOU 2022:1)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över Justitiedepartementets betänkande Förbättrade åtgärder för barn som misstänks för brott (SOU 2022:1). Betänkandet ger bl.a. förslag om ändringar i bestämmelserna om brottsutredningar samt bevistalan gällande barn under 15 år som begått brott, socialtjänstens närvaro vid förhör med unga lagöverträdare samt kvaliteten i socialtjänstens yttranden enl. §11 lagen om unga lagöverträdare (LUL).
Flera av betänkandets förslag välkomnas, bl.a. att åklagare ges en självständig rätt att väcka bevistalan mot barn under 15 år som begått brott, samt att kravet på socialtjänstens närvaro vid polisförhör med unga lagöverträdare skärps. I delar av betänkandets grunder för sina förslag blandas polisens och rättsväsendets straffrättsliga uppdrag samman med socialtjänstens uppdrag att ge stöd och vård. Aktörerna behöver ha ett nära samarbete kring barn som begår brott, men det är viktigt med en tydlighet kring att uppdragen skiljer sig åt för att det inte ska ge negativa konsekvenser för nämndens uppdrag att ge stöd och vård till barn och unga.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §68.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
30
Remiss angående remiss från Kulturdepartementet - Rätt mottagare - Granskning och integritet (SOU 2021:99)
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Rätt mottagare – Granskning och integritet (SOU 2021:99) på remiss från Stadskontoret.
Utredningens förslag är att det bör inrättas en ny stödfunktion med placering på Center mot våldsbejakande extremism (CVE). Stödfunktionen ska som utgångspunkt vara öppen för alla beslutsorgan som inom ramen för sina respektive myndighetsuppdrag fördelar offentliga medel eller på annat sätt granskar offentligt finansierade verksamheter och som har ett behov av stöd i handläggningen av ärenden där det kan uppkomma frågor om hur en verksamhet förhåller sig till våldsbejakande extremism eller andra antidemokratiska miljöer. Den huvudsakliga uppgiften för stödfunktionen ska vara att bistå beslutsorganen med fördjupade granskningar i de ärenden där ett beslutsorgan funnit anledning att anta att en verksamhet som ansöker om eller tar del av offentliga medel förhåller sig till våldsbejakande extremism eller andra antidemokratiska miljöer på ett sätt som ger myndigheten eller beslutsorganet skäl att vidta särskilda åtgärder. Efter en avslutad fördjupad granskning ska stödfunktionen lämna ett yttrande till beslutsorganet. Av yttrandet ska framgå stödfunktionens slutsatser i fråga om hur en verksamhet förhåller sig till våldsbejakande extremism eller andra antidemokratiska miljöer. Yttrandet utgör sedan en del av det material som kan beaktas vid beslutsorganets bedömningar av ett ärende. Det bör enligt förslaget inte införas något författningskrav som innebär en skyldighet för beslutsorganet att vända sig till stödfunktionen, utan kontakt sker vid behov på beslutsorganets initiativ.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att den föreslagna stödfunktionen möter ett för förvaltningen aktuellt och relevant behov och ställer sig positiv till förslaget.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §69.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har, utan eget ställningstagande, översänt Policy för lokalförsörjning i Malmö stad med tillhörande internhyresmodell, riktlinjer för lokalbank samt beskrivning av lokalbeslutsprocess till arbetsmarknads- och socialnämnden att yttra sig över senast den 31 mars 2022.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §77.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
-
32
Remiss angående motion av Anders Andersson (V) och Carin Gustavsson (V) om att skapa en kommunhälsa
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss avseende motion från Vänsterpartiet om att Malmö stad ska sluta upphandla företagshälsovård och inrätta en egen kommunhälsa. I motionen framförs att Malmö stad, med företagshälsovård i egen regi, kan ta ett tydligare ansvar för medarbetarnas hälsa och arbeta mer strukturerat, strategiskt och hälsofrämjande för att komma till rätta med orsakerna bakom ohälsa.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar idag med främjande insatser och med att bygga hälsosamma strukturer för att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Företagshälsovård köps vid behov inom ramen för Malmö stads gemensamma avtal. Insatserna som köps är av förebyggande och efterhjälpande karaktär.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att frågan om en intern företagshälsovård är komplex. Inför varje upphandling av företagshälsovård beaktar förvaltningen hur arbetsmiljöarbetet ska utformas utifrån förvaltningens inriktning och målsättning, samt arbetsplatsernas behov. Förvaltningen tar ställning till om företagshälsovård ska upphandlas eller utföras i egen regi, helt eller delvis. Förvaltningen anser att frågan fortsättningsvis kan behandlas inom ramen för Malmö stads kommande och existerande upphandlingsarbete avseende företagshälsovård.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås besluta att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionens förslag, att godkänna föreliggande yttrande och skicka det till kommunfullmäktige.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §70.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
33
Remiss - Motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om kompetenscenter för att motverka hedersförtryck
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit en motion från Sverigedemokraterna i Malmö om att utreda upprättandet av ett kompetenscenter som ska fortsätta kartlägga hedersrelaterad problematik i Malmö och fungera som ett nav för arbetet mot hedersförtryck.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har samordningsansvar för området våld i nära relation, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck. Förvaltningen har ett flertal verksamheter som riktar sig till utsatta vuxna och barn och erbjuder konsultation och kompetensutveckling till yrkesverksamma i Malmö. Gemensamma insatser inom området bör utgå från den erfarenhet, kunskap och kompetens som finns och bygga vidare på det utvecklingsarbete som redan pågår inom stadens förvaltningar. Etablerade samverkansstrukturer kan med fördel användas för att stärka samarbetet med varandra och med andra ytterligare.
Att samla kunskap är viktigt för att underbygga utvecklingsarbete och de senaste årens kartläggningar och inventeringar som gjorts i Malmö har bidragit till ett viktigt kunskapsunderlag. Det finns ett värde i att fortsatt samverka kring kunskapsutveckling på nationell, regional och kommunal nivå.
Ur ett lokalt perspektiv anser arbetsmarknads- och socialförvaltningen att frågor som rör förekomsten av hedersrelaterat våld och förtryck i stor utsträckning bör integreras i andra mätningar och undersökningar som staden genomför regelbundet.
Förvaltningens samlade bedömning är att det inte finns behov av att utreda upprättandet av ett särskilt kompetenscenter för hedersrelaterat våld och förtryck. Det finns förvaltningar och verk-samheter som idag arbetar med det som motionen efterfrågar, dessa bör istället förstärkas och resurssättas då stadsövergripande uppdrag initieras.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår arbetsmarknads- och socialnämnden att avslå motionens yrkande.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §71.
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande till kommunfullmäktige kring motion av Tony Rahm (M) och John Roslund (M) om restriktivitetsnorm i biståndsbedömningen.
I förarbetena till socialtjänstlagen beskrivs att människan har ett eget ansvar att klara sin livsföring, men också att samhället i vissa fall skall träda in med stöd när den enskilde inte kan klara detta.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen redogör i ärendet för lag, förordning, allmänna råd och praxis som styr nivåer och period för beräkning av försörjningsstöd samt vad som anges i arbetsmarknads- och socialnämndens riktlinje för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt.
I ärendet redogörs även för särskilda beräkningsregler enligt socialtjänstlagen som syftar till att stimulera till arbete och undanröja direkt påverkan på försörjningsstödet. Hur inkomst av lön påverkar beräkning av försörjningsstöd, men även vilka marginaleffekter som uppstår i förhållande till vissa socialförsäkringsförmåner exemplifieras.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen verkar för att så få som möjligt ska ha behov av försörjningsstöd genom att aktivt och målmedvetet arbete med självförsörjningsuppdraget och därigenom korta biståndstiderna och möjliggöra för att fler försörjningsstödstagare ska bli självförsörjande och klara sin ekonomi genom inkomster av framför allt arbete.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår, mot bakgrund av vad som redogörs för i tjänsteskrivelsen, att motionen ska avslås.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §72.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
796kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
35
Motion av Tony Rahm (M) och John Roslund (M) om avskaffad kommunal restaurangskatt - ändring av reglerna kring avgifter för tillstånd och tillsyn
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit remiss avseende motion från Tony Rahm (M) och Johan Roslund (M) om avskaffad kommunal restaurangskatt – ändring av reglerna kring avgifter för tillstånd och tillsyn.
Malmö stad har en fast avgift i kombination med rörlig avgift, vilket är den vanligast före-kommande avgiftsmodellen för tillsynsavgifter.
Förvaltningen ställer sig inte negativ till den föreslagna avgiftsmodellen men anser att en änd-ring av avgiftsmodell kräver en större utredning där förvaltningen inkluderat data från den avgiftsmodell som motionärerna nämner som ”Växjö modellen”, data som inte är tillgänglig i nuläget.
Förvaltningen menar att motionens förslag intressanta, men att övervägande skäl i nuläget talar för att inte ändra Malmö stads nuvarande avgiftsmodell. En ändring kräver en större utredning med bland annat data från pilotkommunerna Växjö och Göteborg.
Bevakning av hur avgiftssystemen fungerar och påverkar krögare i Växjö såväl som Göteborg, är en naturlig del av förvaltningens fortsätta omvärldsbevakning avseende taxor enligt alkohollagen.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås föreslå kommunfullmäktige att avslå motionens förslag samt att godkänna föreliggande yttrande och skicka det till kommunfullmäktige.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §73.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
36
Ärende väckt av Moderaterna - Nämndinitiativ angående informationskampanj för att motverka konspirationsteorier mot socialtjänsten
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit nämndinitiativ med anledning av en pågående desinformationskampanj mot svenska myndigheter om socialtjänsten. I initiativet föreslås att arbetsmarknads- och socialförvaltningen tillsammans med delar av civilsamhället ska inleda en långsiktig informationsinsats kring de sociala myndigheternas arbete och olika aspekter av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till att fortsätta utveckla redan pågående dialog och informationsinsatser, samt att ytterligare systematisera samverkan med andra aktörer utanför förvaltningen för att sprida information om socialtjänstens uppdrag och arbete. Mot bakgrund av att ett arbete redan pågår föreslår förvaltning att nämndinitiativet ska anses vara besvarat.Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har genom tillståndsenheten ansvar för tillståndsgivning och tillsyn av servering av alkoholdrycker enligt alkohollagen och för tillståndsgivning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter.
Kommunen ska enligt 9 kap. 2 § alkohollagen upprätta en tillsynsplan som ska inges till länsstyrelsen. Tillståndsenheten har upprättat ett förslag till tillsynsplan för 2022.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §74.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
671kb Ladda ner dokument
-
-
Den som bedriver socialtjänstverksamhet ska med stöd av ledningssystemet planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamhetens kvalitet.
Kvalitetsberättelsen beskriver hur verktygen i det systematiska förbättringsarbetet har gett stöd till att säkra och utveckla verksamheten under året.
Arbetet har under året haft en särskild inriktning på att utveckla arbetet med avvikelser. Analysen av inrapporterade avvikelser har förbättrats och nya metoder för att sprida kunskap om avvikelser och åtgärder har vidtagits.
Ett särskilt arbete med att samordna styr- och ledningsprocesserna för mål och budget, intern kontroll och systematiskt kvalitetsarbete har pågått under året. Trots att det inte har funnits särskilt fokus på att utveckla arbetet med riskanalyser och egenkontroller, framgår det av uppföljningen att verktygen har använts i större utsträckning än 2020.
Förvaltningen har identifierat utvecklingsområden för kvalitetsarbetet för 2022.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §75.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Budgetprocessen inför år 2023 inleds med att alla nämnder tar fram en budgetskrivelse för budgetåret 2023 med plan för år 2024–2025. I budgetskrivelsen beskrivs förändringar i omvärlden som påverkar nämnden, utmaningar där staden skulle vinna på att stärka det gemensamma arbetet, förändringar och utveckling av nämndens verksamhet, förändringar som påverkar nämndens kostnader samt en begäran om investeringsram. Budgetskrivelsen används som underlag när kommunstyrelsen bereder Malmö stads budget innan den beslutas av kommunfullmäktige.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §76.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad genomför sedan 1996 varje år en kartläggning av hemlösheten och sammanställer årliga rapporter om insatser för hemlösa. Kartläggningen och rapport om insatser är ett av kommunens planeringsunderlag men även ett uppföljningsinstrument för hemlöshetsarbetet i Malmö stad.
Vid årets kartläggning har Socialstyrelsens senaste definition av hemlöshet använts. I definitionen ingår, till skillnad från tidigare definition, även de personer som bor i lägenheter med kommunala andrahandskontrakt.
Antal personer i hemlöshet, mätt med den nya definitionen, har minskat med 415 vuxna och 542 barn. Mätt med den gamla definitionen ligger hemlösheten bland vuxna på samma nivå som föregående år och antal barn i hemlöshet fortsätter att minska.
Årets rapport innehåller en uppföljning av de 256 barnfamiljer som avslutat en boendeinsats. Av uppföljningen framgår sammanhängande tid med bistånd till tillfälligt boende och boendesituation för barnfamiljerna när insatsen avslutas.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §78.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade i mars 2021 att uppdra åt förvaltningen att återkomma med en samlad rapport om vad som hänt inom hemlöshetsområdet sedan 2017 och med förslag på framtida insatser inom området.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har sammanställt en rapport som beskriver utvecklingen inom området, utvecklingsarbete som har bedrivits, är pågående eller som planeras.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §79.
Bilagor
-
Den 1 januari 2023 kommer Sverige att ta över ordförandeskapet i EU. European Social Network (ESN) ordnar årligen en konferens: The European Social Services Conference (ESSC) som vanligtvis hålls i det land som innehar ordförandeskapet för EU. Därför har ESN ansökt om att Malmö stad står som värdstad för konferensen i juni 2023.
ESN samlar aktörer inom välfärdssektorn och har 154 medlemsorganisationer i 35 länder. Svenska medlemsorganisationer är bland andra Sveriges kommuner och regioner (SKR), Socialstyrelsen (SoS), Göteborgsregionen, Stockholms stad. Syftet med ESN är bland annat erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling rörande social hållbarhet.
Malmö har av storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö varit först med att bilda facknämnder inom det sociala området och har sedan bildandet av de nya nämnderna 2017 erfarenhet och kunskap av att driva strategiska frågor inom socialtjänstens områden. Utmaningarna inom välfärdsområdet är flera ur såväl ett lokalt och nationellt perspektiv som ett europeiskt. Vikten av samverkan och kunskapsutbyte är angelägen. Malmö stad och Malmös tre socialnämnder har goda förutsättningar att vara värdstad för ESSC år 2023. Via konferensen ges också möjligheter till verksamhetsutveckling för främst socialnämnderna men också för frågor om social hållbarhet för hela Malmö stad.
Malmö har framgångsrikt varit värdstad och profilerat sig genom konferenser inom övriga hållbarhetsområden och har genom denna förfrågan möjlighet att även profilera sig inom social hållbarhet.
Förvaltningen är positiv till att Malmö stad ska vara värdstad för konferensen 2023 och föreslår nämnden att ställa sig positiv till att Malmö är värdstad för ESSC år 2023. Förvaltningen föreslår vidare att nämnden ska föreslå kommunstyrelsen att godkänna ansökan och bidra till konferensen med 500 000 kronor (ungefär motsvarande 50 000 euro). Förvaltningen föreslår också att nämnden ska bidra genom att avsätta 100 000 kronor (ungefär motsvarande 10 000 euro) i budget för 2023 till konferensen.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §80.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Systemet IDOK har använts av ASF för att föra journal kring personer som är placerade på olika typer av boenden, men även öppenvård och plattform Malmö.
I systemet finns handlingar rörande missbruk och skyddat boende, men även rörande boenden för ensamkommande och psykologisk hälso- och sjukvård. Handlingarna hör till journaler och inkluderar psykologutlåtanden, genomförandeplaner, ansökningar, beslut om bistånd med mera. Eftersom systemet ska avslutas har en gallringsutredning tagits fram av förvaltningens arkivarie.
Utredningen har godkänts av Malmö stadsarkiv och av den framgår att handlingarna kan arkiveras fysiskt utan att någon information går förlorad.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §81.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
878kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
44
Förordnande av tjänstepersoner att fatta beslut i ärenden där socialnämndens beslut inte kan avvaktas enligt 43 § punkt 2 LVU
Socialnämnden har i vissa fall möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut. De situationer då nämnden kan begära polishandräckning är angivna i 43 § LVU. 43 § LVU är uppdelad i tre punkter och detta ärende gäller endast punkt 2. Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson befogenhet som annars ligger på myndigheten och är inte att förväxla med delegation.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §82.
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden fastställde nämndens tider för verksamhetsbesök och temadagar för år 2022 enligt beslut 2021-11-25, § 374.
I ärendet finns förslag på revidering av tid för temadag i maj 2022. Ändringar föreslås enligt följande: Arbetsmarknads- och socialnämndens temadag den 5 maj 2022 ändras till den 12 maj 2022.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-03-10, §83.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
46
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
47
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
49
Beslut enligt 14 § 1 st 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har erbjudits att yttra sig angående ett förslag från kommunstyrelsen till kommunövergripande riktlinjer för hantering av riktade statsbidrag. I förslaget ingår också det förslag till fördelning av intäktsramen Statsbidrag flyktingar, som arbetsmarknads- och socialnämnden tagit fram på uppdrag av kommunstyrelsen.
Enligt förvaltningens bedömning innebär de föreslagna riktlinjerna snarast en formalisering och därmed ett tydliggörande av den ansvarsfördelning och hantering som i praktiken redan gäller i Malmö stad idag. Därför föreslår förvaltningen att nämnden tillstyrker kommunstyrelsens förslag till riktlinjer för hantering av riktade statsbidrag samt förslaget till fördelning av intäkterna inom ramen för Statsbidrag flyktingar (i enlighet med nämndens tidigare utredning).