Justering senast tisdag den 23 december klockan 10.00.
Fastställande av dagordning
Förlängning utredningstid av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st föräldrabalken
Förlängning utredningstid av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 2 pkt föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 1 pkt föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 1 pkt föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 1 pkt föräldrabalken
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2025-12-18
Remiss Socialdepartementet - För barns rättigheter och trygghet - En ny lag om omhändertagande för vård av barn och unga
Förvaltningens förslag tillkommer.
Ärendet har inte behandlats av arbetsutskottet.
Bilagor
Kommunstyrelsen tog den 11 september 2024 § 235 beslut om att upphäva sitt tidigare beslut (STK-2016-166) om att anta ”Communities That Care” (CTC) som metod för stadens systematiska trygghetsarbete (STK-2024-351). Vid sammanträdet beslutade kommunstyrelsen, förutsatt att kommunfullmäktige beslutade att uppdra åt arbetsmarknads- och socialnämnden att ansvara och samordna det universella preventionsarbetet rörande normbrott bland barn och unga, att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att återrapportera till kommunstyrelsen hur man tagit CTC-arbetet vidare vad gäller tidigare åtgärder och effekter.
Den 26 september 2024 § 190 biföll kommunfullmäktige kommunstyrelsens förslag från den 11 september 2024 § 235 och fastställde därmed även uppdraget att återrapportera det fortsatta arbetet.
Detta ärende utgör en återrapportering av det fortsatta arbetet. Den fullständiga redogörelsen av uppdraget beskrivs i en rapport som finns i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att uppdraget om återrapportering av hur arbetsmarknads- och socialnämnden tagit CTC-arbetet vidare vad gäller tidigare åtgärder och effekter anses besvarat med vad som redovisas i rapporten.
Bilagor
Sverigedemokraterna har inkommit med ett nämndinitiativ gällande bidrag för resor till jobbintervju. I initiativet beskrivs att Malmö stad idag dras med hög arbetslöshet och initiativtagarna lyfter möjligheten för arbetssökande i Malmö att söka jobb i Danmark som ett sätt att öka möjligheterna till jobb.
Initiativtagarna uttrycker att om en individ har blivit kallad till anställningsintervju ligger det i kommunens intresse att de dyker upp på den. Initiativtagarna föreslår utifrån det att förvaltningen utreder möjligheterna att finansiera resor som är nödvändiga för att komma i fråga för förvärvsarbete på ett sådant sätt att den resande inte löper någon ekonomisk risk för att genomföra resan.
Det är idag redan möjligt att ansöka om ekonomiskt bistånd för resor till anställningsintervju. Förvaltningen bedömer att så som förvaltningen arbetar idag är tillräckligt för att de personer som ansöker om bidrag för resa till anställningsintervju ska få det, så länge de är berättigade för ekonomiskt bistånd och kan visa upp dokument som styrker behovet.
Eftersom det som efterfrågas i initiativet redan är ett etablerat arbetssätt och bedöms fungera på ett tillfredställande vis föreslår förvaltningen att initiativet bör anses vara besvarat med vad som framförs i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Ärende väckt av Sverigedemokraterna - Skriftlig redovisning av återkrav på beviljade bidrag till idéburen sektor
Sverigedemokraterna har inkommit med ett nämndinitiativ där de föreslår att arbetsmarknads- och socialförvaltningen skriftligen ska redovisa befintliga återkrav vid uppmärksammade oegentligheter och misstänkta välfärdsbrott hos organisationer och föreningar vid utbetalningar av bidrag till idéburen sektor, varje gång nämnden sammanträder under ärendepunkten ”Information från verksamheten”.
Det är nämnden som fattar beslut om återkrav i de flesta av nämndens bidragsformer. En bidragsform är delegerad till förvaltningen - ekonomiskt stöd till handledarersättning inom ramen för Ung i sommar. I dessa fall får nämnden information om beslutade återkrav genom den månadssammanställning som förvaltningen gör av delegationsbeslut som har registreras i dokument- och ärendehanteringssystemet Platina.
Under 2024 har förvaltningen fattat fem beslut om återkrav av handledarersättning inom ramen för Ung i sommar. Dessa har skett mot bakgrund av att organisationen inte har använt hela det beviljade beloppet. Under 2025 har ett återkrav av handledarersättning beslutats. Återkravet grundar sig på att organisationen inte har kunnat styrka att de har använt beviljade medel på ett korrekt sätt.
Mot bakgrund av att beslut om återkrav sker relativt sällan och att det finns befintliga strukturer för information, föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att nämndinitiativet ska anses vara besvarat.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Nämnden ska årligen inkomma till kommunstyrelsen med en bedömning av sina behov av verksamhetslokaler och boenden i form av en lokalbehovsplan.
I planen beskrivs användandet av befintliga lokaler, hur lokalbehoven utvecklar sig under perioden samt hur planeringen ser ut för att kunna tillgodose de behoven. Planen beskriver också nämndens lokalkostnader och hur de påverkas av planeringen.
I planen framgår att bland annat en växande befolkning, ny lagstiftning och omställningen till interna insatser kommer påverka nämndens lokalbehov. Sammantaget bedöms behovet av både lokaler och sociala boenden öka under planperioden.
Av planen framgår att nämndens sammanlagda lokalkostnader har ökat med nio miljoner kronor mellan åren 2024 och 2025, från 308 till 317 miljoner kronor.
För att tillgodose verksamheternas behov av lokaler arbetar nämnden för att öka antalet lokaler för insatser och boenden samt att samlokalisera verksamheter för ett effektivt användande. Nämnden avser även förbättra sina interna processer för att identifiera, utreda och analysera lokalbehov.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Nämndens riktlinjer ses över löpande och det finns nu ett behov av att revidera riktlinjerna för direktupphandling.
Syftet är främst att tydliggöra tillvägagångssättet och vikten av kontroll, utvärdering och avtalsuppföljning.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Nämnder och bolag utgör egna upphandlande myndigheter. Varje nämnd och bolag ska därför ta fram interna riktlinjer för sin inköpsverksamhet med utgångspunkt från kommunstyrelsens riktlinjer för inköpsverksamheten (STK-2023-708) samt Malmö stads inköpspolicy (STK-2016-1296).
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Nämnden ska årligen upprätta en upphandlingsplan för planerade upphandlingar över gränsvärdet.
Planen fungerar både som ett styrdokument för nämndens egen verksamhet och som underlag för stadens översiktliga planering av strategiskt viktiga och värdemässigt stora upphandlingsprojekt. En samlad rapport av inkomna upphandlingsplaner lämnas till kommunstyrelsen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Förordnande av tjänstepersoner att fatta beslut i ärenden där socialnämndens beslut inte kan avvaktas enligt 43 § punkt 2 LVU och 8 kap. 7 § lagen om placering av barn i skyddat boende
Nämnden har i vissa situationer möjlighet att begära handräckning från polismyndigheten för att verkställa beslut.
De fall där nämnden kan begära polishandräckning regleras i 43 § LVU, som är indelad i tre punkter. Detta ärende avser specifikt punkt 2 i denna paragraf.
Med införandet av lagen om placering av barn i skyddat boende (2024:79), som trädde i kraft den 1 april, har nämnden också fått befogenhet att begära polishandräckning enligt denna nya lag. De situationer där polishandräckning kan begäras framgår av 8 kap. 7 § i lagen om placering av barn i skyddat boende.
Ett förordnande innebär att en myndighet ger en tjänsteperson en särskild befogenhet som annars tillhör myndigheten. Detta ska inte förväxlas med delegation.
Tidigare fanns två separata förteckningar över förordnade tjänstepersoner. Det föreslås nu att dessa förteckningar slås samman till en gemensam lista som omfattar både 43 § punkt 2 LVU och 8 kap. 7 § lagen om placering av barn i skyddat boende.
Bilagor
Stadskontoret har tagit fram en gemensam mall för nämndernas delegationsordningar som ska bidra till en ökad jämförbarhet och förutsägbarhet mellan nämnderna. Kommunstyrelsen beslutade den 4 juni 2025 att anmoda samtliga nämnder att använda den gemensamma mallen.
Förvaltningen har under hösten 2025 genomfört en översyn av nämndens delegationsordning utifrån den gemensamma mallen.
Förslagen till ändringar utifrån mallen handlar till stor del om ny struktur, ny kapitelindelning och ny numrering. Kapitel som setts över och där ändringar föreslås är exempelvis kapitlet om personalfrågor. Några nya beslut föreslås också läggas till i delegationsordningen vilka beskrivs i ärendet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att nämnden godkänner föreslagna ändringar i delegationsordningen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har 2025-12-04 lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
Förvaltningsdirektör Britt-Marie Pettersson informerar från verksamheten.
Bilagor