Möte 2022-09-28
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
4
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
5
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
6
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
7
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
8
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
9
Beslut enligt 14 § punkt 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
10
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken
-
11
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken
-
12
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
13
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
14
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
15
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
16
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
19
Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8a § föräldrabalken
-
20
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2022-09-28
-
Revisorskollegiet i Malmö stad har bett arbetsmarknads- och socialnämnden att yttra sig över en granskning som Malmö stadsrevision har gjort. Granskningen har omfattat arbetsmarknads- och socialnämnden, miljönämnden, stadsbyggnadsnämnden samt tekniska nämnden och rör nämndernas arbete mot otillåten påverkan vid tillstånds- och tillsynsarbete. Berörda nämnder ska yttra sig vid två tillfällen: oktober 2022 och augusti 2023.
Hos arbetsmarknads- och socialnämnden har följande verksamheter omfattats av granskningen: (1) Avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende som arbetar med försörjningsstöd till enskilda och bistånd till boende samt (2) tillståndsenheten som handlägger ärenden gällande alkoholserveringstillstånd, folköl- och tobaksförsäljning.
Granskningen har skett utifrån sex revisionsfrågor. Revisionen bedömer att fem av dessa är delvis uppfyllda för arbetsmarknads- och socialnämnden samt att en av dem inte är uppfylld.
Sammantaget känner arbetsmarknads- och socialförvaltningen igen sig i de behov som revisionen beskriver och menar att en fortsatt utveckling av arbetet mot otillåten påverkan är mycket angeläget.
Förvaltningens arbete sker främst genom fyra utvecklingsprocesser: (1) Förvaltningens OSA-mål om en trygg och säker arbetsplats, (2) en ny och övergripande säkerhetsrutin, (3) en intern enkätundersökning om otillåten påverkan som har gjorts inom ramen för intern kontroll samt (4) inrättandet av en ny tjänst som säkerhetssamordnare.
Förvaltningens målsättning är att fortsätta utveckla arbetet inom ramen för dessa processer.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15 §179.
-
670kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har av kommunstyrelsen blivit ombedd att lämna ett yttrande över utredning från Socialdepartementet Vistelseförbud för barn Ds 2022:12 senast den 28 september 2022.
Uppdraget som har utretts är om det i syfte att skydda barn från att fara illa bör införas en möjlighet för socialnämnden att genom beslut begränsa enskilda barns rätt att vistas på vissa platser eller i vissa områden i samhället. Utredningens slutsats är att ett vistelseförbud: skulle innebära en inskränkning i grundläggande fri- och rättigheter, saknar stöd för att uppnå det avsedda syftet och riskerar att försämra barnets situation, inte anses vara ändamålsenligt eller proportionerlig, inte anses vara till barnets bästa, samt skulle vara förenat med flera tillämpningsproblem som riskerar att insatsen blir kontraproduktiv.
Därför anser utredaren att en reglering som ger socialnämnden möjlighet att begränsa enskilda barns rätt att vistas på vissa platser eller områden inte bör införas. Trots det lämnas ett förslag på reglering om vistelseförbud för barn, i enlighet med utredningens direktiv.
Förvaltningen har sammanfattat utredningen och förslaget i tjänsteskrivelsen, tillsammans med förvaltningens överväganden. Förvaltningen instämmer i utredarens bedömning och slutsats och bedömer att ett vistelseförbud för barn inte bör införas. Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15 §180.
-
647kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
24
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - IVOs uppdrag att tillgängliggöra och upprätta ett nationellt register över HVB och stödboenden för barn och unga samt särskilda ungdomshem
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över de förslag till författningsförändringar som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) lämnat i sin slutrapportering av regeringsuppdrag Nationellt register över HVB och stödboenden för barn och unga samt särskilda ungdomshem (S2021/02373).
Förslagen omfattar dels en sekretssbrytande bestämmelse, dels ett förslag om en bestämmelse med syfte att möjliggöra personuppgiftsbehandling.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15 §181.
-
215kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
518kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
25
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - Uppgiftsskyldighet för utförare inom socialtjänsten
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Uppgiftsskyldighet för utförare inom socialtjänsten på remiss från Stadskontoret.
Promemorian föreslår införandet av en sekretess- och tystnadspliktsbrytande uppgiftsskyldighet för utförare i verksamhet enligt socialtjänstlagen. Förslaget har sin bakgrund i de förslag som tidigare lämnats i betänkandet Hållbar socialtjänst – en ny socialtjänstlag (SOU 2020:47) vari bestämmelsen om god kvalitet i socialtjänstlagen (2001:453) föreslogs kompletteras med ett uttryckligt krav på uppföljning samt att det föreslogs bli möjligt att tillhandahålla insatser utan föregående individuell behovsprövning.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15 §182.
-
181kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
-
Janne Grönholm (MP) och Louise Arndt (MP) har med stöd av 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i arbetsmarknads- och socialnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ.
Av nämndinitiativet framgår att kvinnor som lever under hot av våld eller utsatts för våld kan söka hjälp av Malmö stad och få en plats på ett skyddat boende och att i de fall kvinnan har egna inkomster behöver hon betala en avgift till Malmö stad för boendeplatsen.
I nämndinitiativet framförs att det finns en risk att boendeavgiften vid skyddade boenden skapar en onödig tröskel som kan leda till att färre söker hjälp av Malmö stad. Det finns också, enligt nämndinitiativet, en risk att avgiften bidrar till att fler kvinnor med eller utan barn lämnar det skyddade boendet och söker sig tillbaka till den våldsamma partnern.
I nämndinitiativet föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden gör en översyn av boendeavgifter samt att arbetsmarknads- och socialnämnden i samband med översynen tar bort avgiften för personer som bor på skyddat boende.
Förvaltningen bedömer att det är lämpligt att utreda frågan om egenavgifter vid placering i skyddade boenden och föreslår därför att arbetsmarknads- och socialnämnden ska besluta att ge förvaltningen ett sådant uppdrag.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15, §187.
-
302kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämndens delårsrapport 2022 innehåller uppföljning av mål, verksamhet och ekonomi.
Rapporten innehåller även en mandatperiodsanalys som sammanfattar nämndens bidrag till kommunfullmäktigemålen under åren 2020, 2021 och januari till augusti 2022.
Nämnden har ansvar för elva av tretton av kommunfullmäktiges mål för mandatperioden och målen omfattar en stor del av nämndens verksamhet och utmaningar. Nämnden bedömer att arbetet med fyra av kommunfullmäktigemålen kommer att vara delvis uppnått vid mandatperiodens slut och att arbetet med sju av kommunfullmäktigemålen kommer vara uppnått vid mandatperiodens slut.
Nämndens ram uppgår till totalt 3 794 miljoner kronor, efter att kommunstyrelsen i augusti beslutat att utöka nämndens kommunbidrag med knappt 24 miljoner kronor för bland annat Jobbpakt och insatser i utsatta områden. För hela 2022 prognostiseras ett sammantaget överskott för arbetsmarknads- och socialnämnden på 70 miljoner kronor. För statsbidrag flyktingar prognostiseras ett budgetunderskott på 5 miljoner kronor till följd av att antalet mottagna nyanlända blir lägre än budgeterat.
Nämndens investeringar prognostiseras uppgå till en högre nivå än den ram som tilldelats av kommunfullmäktige, till följd av att flertalet större lokalprojekt slutförs under året. Därför begärs utökad investeringsram hos kommunstyrelsen.
Nämnden har fått tilläggsbudget av kommunstyrelsen, vilken föreslås fördelas till två av nämndens verksamhetsområden. Dessutom föreslås omfördelning av kommunbidrag mellan två verksamhetsområden för en verksamhet som bytt organisatorisk tillhörighet.-
285kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
28
Utvärdering av utfall och effekter av arbetet samt förslag på förändringar i fördelningsmodellen inklusive ekonomisk styrmodell avseende arbetsmarknadsanställningar
Kommunfullmäktige tog i december 2020 (KF 2020-12-22, § 291, STK-2020-1509) beslut om en kommunövergripande målsättning som innebar en utökning med 1000 arbetsmarknadsanställningar under 2021. Syftet med den utökade målsättningen är att fler Malmöbor ska bli självförsörjande genom arbete, att bidra till stadens behov av kompetensförsörjning samt att minska kostnaderna för försörjningsstöd i Malmö stad.
En första återrapportering av arbetet gjordes till kommunstyrelsen i samband med Delårsrapport 2021 och arbetsmarknads- och socialnämnden anmodades att i samband med Delårsrapport 2022 återkomma med utvärdering av utfall och effekter av arbetet samt med eventuella förslag på förändringar i fördelningsmodellen inklusive ekonomisk styrmodell (KS 2021-12-08 § 421, STK-2021-1274).
Föreliggande ärende behandlar denna rapport inför överlämning till kommunstyrelsen.-
G-Tjänsteskrivelse Återrapportering till KS av arbetet med arbetsmarknadsanställningar 2021-2022.pdf273kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
501kb Ladda ner dokument
-
-
Vid sammanträdet i januari beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden om en intern kontrollplan för 2022. Planen innehåller årets direktåtgärder och granskningar.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har följt upp planen för perioden maj till augusti 2022 och sammanställt resultatet av de direktåtgärder och granskningar som var planerade att genomföras under perioden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15, §183.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunstyrelsen nämndbudget för 2022 anges att ”Under 2022 förstärks stadens övergripande arbete med segregation genom att stadskontoret tar fram förslag på fördelning av extra medel med syfte att förbättra barn och ungas livsvillkor, öka tryggheten och lyfta stadens socialt utsatta områden”. Medlen, totalt 15?000?000 SEK, har avsatts i kommunstyrelsens anslag till förfogande.
Kommunstyrelsen har enligt beslutet tillfört arbetsmarknads- och socialnämnden 1?300?000 SEK i kommunbidraget för budgetåret 2022 för att förstärka insatserna Thaiwise (1?000?000 SEK) och Mammakraft (300?000 SEK).
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positivt på att stadens arbete mot segregation förstärks. Förvaltningen hade dock önskat en tydligare process kring medlen, som hade gett förvaltningen bättre planeringsförutsättningar. För innevarande år ser förvaltningen att de satsningar som föreslås i kommunstyrelsens ärende skapar goda möjligheter att förstärka redan etablerade insatser.
Mot bakgrund av att stadskontoret aviserat att medlen kommer fördelas årligen ser förvaltningen skäl att inför 2023 ha en tydligare process och i den kunna föreslå insatser för arbetsmarknads- och socialnämnden att prioritera bland.-
402kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
960kb Ladda ner dokument
-
579kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedriver hälso- och sjukvård och ses därmed som vårdgivare. Enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (HSL) ska det finnas någon som svarar för verksamheten där det bedrivs hälso- och sjukvård (verksamhetschef).
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås utse Madeleine Moberg till verksamhetschef enligt HSL.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2022-09-15 §184.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
32
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
33
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
35
Yttrande till Förvaltningsrätten i mål nr 10287-22
-
36
Yttrande till Förvaltningsrätten i mål nr 10287-22
-
37
Yttrande till Förvaltningsrätten i mål nr 10287-22