Möte 2020-12-17
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
4
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
5
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
6
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
7
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
8
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
9
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 a § Föräldrabalken
-
10
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
11
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
12
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 9 § Föräldrabalken
-
13
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
14
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § Föräldrabalken
-
15
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § Föräldrabalken
-
16
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 9 § föräldrabalken
-
17
Beslut om att ej inleda utredning enligt 2 kap. 9 § Föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 4 föräldrabalken
-
19
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 4 föräldrabalken
-
20
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 4 föräldrabalken
-
21
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
22
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
27
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622)
-
28
Åtgärd enligt 9 kap. 18 § alkohollag (2010:1622)
-
29
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2020-12-17
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har mottagit remiss Ett särskilt hedersbrott. Regeringen tillsatte i juli år 2019 en särskild utredare med uppdrag att analysera och ta ställning till om det bör införas en särskild straffbestämmelse, med en egen brottsbeteckning, som tar sikte på hedersrelaterat våld och förtryck.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar utredningen Ett särskilt hedersbrott och anser att det är positivt att hedersrelaterat våld och förtryck lyfts och de juridiska frågorna kring kriminalisering och brottspåföljd utreds.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att utredningen i liten utsträckning väger in socialtjänstens kunskap och erfarenhet. I utredningens konsekvensanalys beskrivs endast ytligt hur socialtjänsten kan påverkas av förslagen.
Förvaltningens samlade bedömning kring preskriptionstiden är att den behöver ses över för samtliga fridskränkningsbrott så att den åtminstone börjar gälla från det att offret uppnått 18 års ålder, i linje med preskriptionsbestämmelserna för brott om barnpornografi, sexuella övergrepp mot barn och könsstympning.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningens erfarenhet är att gällande lagstiftning inte till fullo kan fånga upp brott som sker med hedersrelaterade motiv och delar därför utredningens bedömning om att det finns behov av att införa en särskild brottstyp avseende hedersrelaterade gärningar.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 274.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
758kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har av kommunstyrelsen blivit ombedd att lämna yttrande över Socialstyrelsens författningsförslag i rapporten Att göra anmälningar som gäller barn sökbara. Nämnden har fått anstånd att lämna yttrande i ärendet till den 18 december 2020.
Socialstyrelsen fick 2018 i uppdrag att analysera de rättsliga förutsättningarna för socialtjänstens behandling av personuppgifter vid anmälningar om misstanke om att barn far illa som inte leder till utredning, och lämna förslag på författningsändringar som är nödvändiga för att sådana anmälningar ska kunna hållas sökbara. Nuvarande regler är svårtolkade och det behövs förtydliganden för att socialnämnden ska kunna hålla anmälningar som inte har lett till utredning ordnade på ett sökbart sätt
De förslag som lämnas innebär att anmälan som gäller barn tillsammans med förhandsbedömningen, ska kunna sparas på ett sökbart sätt. En särskild gallringsfrist på tre år införs för sammanställningar över anmälningar och förhandsbedömningar som gäller barn. Rapportens sammanfattande slutsats är att den föreslagna regleringen har fördelar både för den personliga integriteten och för barns rätt till skydd och stöd.
Förvaltningen instämmer i rapportens slutsatser och ställer sig positiv till samtliga förslag.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 275.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
32
Remiss från Socialdepartementet - Hållbar socialtjänst - En hållbar socialtjänstlag (SOU 2020:47), STK-2020-1319
Översynen av och förslaget om en ny socialtjänstlag välkomnas. Inriktningen att åstadkomma en mer lättillgänglig socialtjänst som kan erbjuda rätt hjälp i rätt tid ligger i linje med den utveckling av verksamheten som arbetsmarknads- och socialförvaltningen redan genomför. Särskilt välkommet är förstärkningen av barnrättsperspektivet samt förslaget om att kunna tillhandahålla insatser utan föregående individuell behovsprövning.
När det gäller förslag som berör uppföljning, kunskapsbaserad socialtjänst och nationell statistik behöver det tas ett mer samlat ansvar och grepp om frågorna på nationell nivå för att ge kommunerna rätt stöd och förutsättningar att leva upp till lagstiftarens intentioner. Flera av förslagen bedöms vara ambitionshöjande och kostnadsdrivande för kommunerna initialt, även om de på längre sikt kan ge kvalitetsförbättringar som beräknas bli självfinansierande. Resurser behöver tillföras kommunerna för att intentionerna i den nya socialtjänstlagen ska kunna efterlevas på ett sätt som leder till avsedda förbättringar.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 276.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
-
33
Remiss från Socialdepartementet - Införandet av en familjevecka påbörjas Ds 2020:24, STK-2020-1473
Kommunstyrelsen har berett Arbetsmarknads- och socialnämnden tillfälle att yttra sig angående remiss från Socialdepartementet – Införandet av en familjevecka påbörjas (Ds 2020:24).
I promemorian lämnas förslag till införande av en familjevecka, som ska ge förvärvsarbetande föräldrar rätt att vara lediga för att vårda ett barn mellan fyra och 16 år när det är lov, terminsuppehåll, studiedag för personalen eller motsvarande i den verksamhet enligt skollagen (2010:800) som barnet normalt deltar i. Föräldrar föreslås också kunna vara lediga för att delta i barns utvecklingssamtal. Som en följd av konjunkturnedgången som orsakats av coronapandemin lämnas tre förslag för hur införandet av reformen kan ske med tre olika förmånstider.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslaget om familjevecka. Familjeveckan är en viktig investering i barnen och ger arbetande föräldrar bättre förutsättningar för att kombinera arbete och familjeliv. Samtidigt vill förvaltningen belysa att barn till föräldrar som står utanför arbetsmarknaden inte kommer att gynnas av förslaget och att det även kan finnas behov för föräldrar att vara lediga för att delta i utredning, stöd- och utbildningsinsatser kopplade till barnet som bedrivs inom ramen för socialtjänstens verksamhet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 277.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
34
Remiss - Riktlinjer och omorganisering gällande IT, digitalisering och systemförvaltning, STK-2019-284
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ovanstående förslag till Riktlinjer och förändrad ansvarsfördelning av IT, digitalisering och systemförvaltning.
Riktlinjerna har till syfte att stärka Malmö stads förmåga att genomföra verksamhetsutveckling med IT för att effektivt kunna möta samhällsutmaningarna och realisera målsättningarna i Det digitala Malmö. Riktlinjerna ska också säkerställa att området IT och digitalisering fungerar utifrån den helhet som verksamhetsområdet kräver – framtiden pekar mot en ökad integration mellan olika system och IT-plattformar.
Servicenämnden ansvarar för kommungemensam IT. Finansiering av kommungemensam IT sker genom kommunbidrag till servicenämnden. Nämnderna ansvarar för att med beaktande av stadens gemensamma digitaliseringsprogram anta en långsiktig planering för att genomföra verksamhetsutveckling med IT.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 278.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
831kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Motion av Magnus Olsson (SD) om att avgiftsbelägga tolktjänster senast den 30 december 2020.
Motionären yrkar att kommunfullmäktige ska besluta att berörda nämnder ska utreda och sedan införa avgifter för tolktjänster för de personer som varit i Sverige mer än två år, samt att ge undantag för den enskilde som är synskadad, hörselskadad eller talskadad.
Enligt förvaltningslagen är en myndighet skyldig att använda tolk om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt. Enligt kommunallagen får en kommun endast ta ut avgift för tjänster som kommunen är skyldig att tillhandahålla, om det följer av lag eller annan författning. En sådan möjlighet att ta ut en avgift för tolk finns inte. Det skulle således vara lagstridigt att ta ut avgift för tolk.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås nämnden föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen i sin helhet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 279.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
36
Remiss angående Motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om att upphöra med att betala ut skattemedel till organisationer som har koppling till Muslimska brödraskapet STK-2020-897
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit en motion från Sverigedemokraterna. Motionären beskriver varför Sverigedemokraterna anser att skattemedel inte ska gå till organisationer som har någon form av samverkan eller association med organisationen Muslimska brödraskapet. Motionären yrkar på att kommunfullmäktige i enlighet med motionens intentioner ska ge berörda nämnder och förvaltningar i uppdrag att upphöra att bevilja skattemedel till organisationer som har någon form av association eller samverkan med Muslimska brödraskapet.
Arbetsmarknads- och socialnämnden lämnar bidrag och ekonomiskt stöd till idéburna organisationer med verksamhet inom arbetsmarknadsområdet och det sociala området. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har inte mottagit någon ansökan om ekonomiskt stöd från Muslimska brödraskapet eller de organisationer som nämns och nämnden har inte beviljat medel till någon av dessa organisationer.
Förvaltningen bedömer att Malmö stad har tydliga riktlinjer för bidrag och stöd till idéburen sektor för såväl staden (STK-2018-74) som för arbetsmarknads- och socialnämnden (ASN-2019-9160). Förvaltningen menar att det inte är förenligt med riktlinjerna att göra förhandsbedömningar av huruvida organisationer som inte har inkommit med en ansökan till förvaltningen uppfyller Malmö stads krav för bidrag och stöd. Mot bakgrund av detta föreslår förvaltningen att avslå motionens yrkanden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 280.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
37
Remiss angående Motion av Magnus Olsson (SD) om att kartlägga värderingar i Malmös utanförskapsområden
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit motion av Magnus Olsson (SD) om att genomföra kartläggning av värderingar i Malmös utanförskapsområden. Undersökningen bör enligt motionen bland annat beröra synen på hederskultur, religionsfrihet, mänskliga rättigheter, medborgerliga rättigheter och jämställdhet. Motionären föreslår vidare att undersökningen genomförs under varje mandatperiod för att kunna mäta förändringar över tid.
Till en socialnämnds uppgifter hör att göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen, vilket klargörs i Socialtjänstlagen. Socialnämnden har emellertid inget övergripande ansvar för upprätthållandet av grundläggande värderingar och respekten för mänskliga rättigheter bland stadens invånare. Arbetsmarknads- och socialnämnden förfogar endast över några av de arenor där möten med invånare sker, medan andra viktiga arenor såsom skola, förskola, fritids- och kulturverksamheter och vuxenutbildning nås genom andra nämnder.
Förvaltningen anser inte att det finns skäl att kartlägga värderingar i ekonomiskt och socialt utsatta delar av Malmö och förslår därför att motionens båda yrkanden avslås.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 281.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion av Anders Skans (V) om offentligt drivna vårdboenden.
I motionen framförs yrkande att kommunstyrelsen får i uppdrag att verka för att Skånes Kommuner, i stället för att göra stora privata ramupphandlingar, utarbetar ett system där kommunerna ordnar de aktuella boendena och behandlingarna i offentlig regi.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen framför i ärendet att det inte stämmer att vårdbolag som ägs av kommunerna inte behöver upphandlas för att platserna ska kunna nyttjas av de ägande kommunerna. Vidare framför förvaltningen behovet av en bredd av vårdalternativ för att tillgodose behoven hos nämndens brukare. Förvaltningen bedömer att det inte är möjligt för ett bolag att tillhandahålla den bredd av vårdalternativ som behövs för att täcka behoven, oavsett om bolaget drivs av vinstintresse eller inte.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 282.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevisionen genomförde år 2019 en granskning av om arbetsmarknads- och socialnämndens arbete med att förebygga avhysningar är ändamålsenligt. Stadsrevisionen överlämnade en granskningsrapport, Fördjupad granskning. Arbetet med att förebygga avhysningar, där revisionsfrågor, bedömningar och rekommendationer i syfte att förbättra verksamheten framgick.
Arbetsmarknads- och socialnämnden redovisade i ett yttrande 20-03-26 vilka åtgärder som planeras och som pågår utifrån stadsrevisionens rekommendationer. Revisorskollegiet har begärt att nämnden senast 2020-01-15 redovisar vilka åtgärder som vidtagits och resultaten av dessa.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 283.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
40
Arbetsmarknadsinformation
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden beviljade den 23 september 2020 (ASN-2020-11204) Hassela Solidaritet 970 791 kronor för projektet Hassela Movement 2.0 under 2020. Det beslutades även att beslut om eventuell finansiering för 2021 får beaktas i samband med beredning av budget för 2021 och under förutsättning att föreningen inkommer med en projektredovisning av Hassela Movement 2.0 för 2020 samt inkommer med projektplan och budget för 2021.
Föreningen har inkommit med en förlängning av projektet Hassela Movement 2.0 för att kunna erbjuda unga arbetslösa Malmöbor en mer kontinuerlig insats under 2021. Ansökan avser 2 950 575 kronor för 2021. Föreningen har lång erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsinsatser och projekt för unga arbetslösa Malmöbor. Syftet med projektet är att möta den ökande ungdomsarbetslösheten som sker på grund av coronapandemin.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 284.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande ärende avser ett förslag på förlängning av pågående överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap med den ideella föreningen Malmö Fotbollförening (ASN-2019-16223). Pågående överenskommelses löper ut 30 juni 2021 och förlängning av avtalet måste ske minst 6 månader innan avtalet löper ut.
Överenskommelsens syfte och mål är att matcha individer inskrivna hos arbetsmarknadsavdelningen till anställning via Malmö Fotbollförenings karriärverksamhet.
Föreslagen förlängning innebär två förändringar i förhållande till pågående avtal. Den första förändringen är en förlängning av avtalstid från ett år (1 juli 2021 till 30 juni 2022) till ett och ett halvt år (1 juli 2021 till 31 december 2021). Den andra förändringen är en ökning av budget så att den motsvarar den löneökning som skett sen 2019.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 285.
Bilagor
-
Föreliggande ärende avser ett förslag på en förlängning av pågående överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap (IOP) med föreningen Hela Människan i Malmös verksamhet Noomi. Överenskommelsen omfattar insatser för att minska tvångsarbete och sexuell exploatering av framför allt kvinnor på thaimassagesalonger i Malmö (ASN-2019-17494). I den pågående IOP:n finns utrymme att förlänga överenskommelsen med två plus ett år.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser ett behov av ytterligare insatser för målgruppen och samarbetet över sektorsgränserna inom området bedöms fördelaktigt för alla parter. Verksamheten Noomi är väletablerad och har ett gott samarbete med förvaltningen sedan tidigare.
Enligt förslaget till förlängning av överenskommelsen finansierar arbetsmarknads- och socialförvaltningen en samordnare som anställs av Hela Människan i Malmö, Noomi, med 350 000 kr per år. Förvaltningen ingår också i partnerskapet med del i en befintlig tjänst för samordning av Malmö stads insatser.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 286.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
-
För 2020 prognostiseras ett överskott för Malmö stad om 1 346 miljoner kronor. Kommunfullmäktige har beslutat att fördela 50 miljoner kronor från överskottet för att stärka Malmös föreningar och civilsamhälle för att möta de negativa effekterna av pandemin, bryta isoleringen samt stärka tryggheten och den sociala sammanhållningen i staden (STK-2020-93). Av dessa 50 miljoner fördelas 7,5 miljoner kronor till arbetsmarknads- och socialnämnden.
I föreliggande ärende föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen en fördelning av dessa 7,5 miljoner. Förvaltningen föreslår att medlen ges i form av ett stärkt stöd till idéburna organisationer med verksamhet inom det sociala området med anledning av covid-19. Verksamheter inom det sociala området erbjuder stöd, hjälp, gemenskap och insatser för människor i socialt och ekonomiskt utsatta situationer. Förvaltningen bedömer att verksamheterna är betydelsefulla för att bryta isoleringen samt stärka tryggheten och den sociala sammanhållningen i staden.
Förvaltningen föreslår att fördela stödet utifrån två kategorier: en generell förstärkning och en extra förstärkning. Som generell förstärkning med anledning av covid-19 föreslår förvaltningen att fördela 3 004 500 kr till totalt 26 organisationer. Som en extra förstärkning med anledning av covid-19 föreslår förvaltningen att fördela 4 494 000 kr till totalt 11 organisationer.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 287.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt beslut i kommunfullmäktige ska varje nämnd besluta om attestförteckning där nämnden utser besluts- och behörighetsattestanter samt ersättare för dessa. Attestförteckningen hålls aktuell varför en justering föreslås utifrån den nya organiseringen och som en konsekvens av beslutade riktlinjer för ekonomisk styrning.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 288.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade 2019-12-18 om Förteckning över åtgärder som ingår i begreppet nödvändig tandvårdsbehandling och som kan ersättas efter prövning enligt socialtjänstlagen (2001:453). Förteckningen är ett hjälpmedel för behandlande tandläkare vid upprättande av kostnadsförslag samt för arbetsmarknads- och socialförvaltningen vid prövning av kostnadsförslaget i samband med ansökan från enskild om ekonomiskt bistånd till kostnader för tandvård. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat om ändringar i det statliga tandvårdsstödet till 15 januari 2021 för att ytterligare förbättra regelverket. Det har därför varit aktuellt för arbetsmarknads- och socialförvaltningen att utreda om ändringarna påverkar den förteckning som nämnden 2019-12-18 tidigare beslutat om.
Förvaltningens utredning påvisar endast behov av mindre, språkliga justeringar av förteckningen för att uppnå överensstämmelse med formuleringarna i föreskriften om statligt tandvårdsstöd. Förvaltningens förslag inkluderar även att åtgärdsförteckningen kompletteras med en kolumn som syftar att uppmärksamma handläggande tjänsteperson på de kommentarer kring ersättningsberättigande som finns angivet i föreskriften om statligt tandvårdsstöd när en kombination av tandvårdsåtgärder föreslås ingå i behandlingen. Därutöver vidareutvecklar förvaltningen rubriksättning och den informationstext som föregår den åtgärdsförteckning som nämnden fattar beslut om.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 289.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
372kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden fastställde nämndens sammanträdestider för år 2021 enligt beslut 2020-10-22, § 305. I ärendet finns förslag på revidering av sammanträdestider för oktober 2021. Ändringar föreslås enligt följande: Arbetsutskottets sammanträde den 13 oktober kl. 9.00 ändras till den 13 oktober kl. 14.00. Nämndsammanträdet den 27 oktober kl 9.00 ändras till den 29 oktober kl. 9.00.
Enligt reglemente 54 § 1 stycket beslutar nämnden om tid och plats för sina sammanträden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2020-12-02 § 290.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt nämndens reglemente § 59 åttonde stycket ska fyllnadsval snarast förrättas om en ledamot eller ersättare i utskottet avgår.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Beloppen för riksnormen beslutas av regeringen inför varje nytt kalenderår och gäller som mininivå för de behov som riksnormen avser täcka. Riksnorm 2021 har räknats upp med 0,3 procent jämfört med riksnorm 2020.
Socialstyrelsen hade fram till riksnorm 2011 i uppdrag att fördela summan av riksnormen på de olika behovsposterna som normen avser. Från och med 2012 har Socialstyrelsen årligen publicerat information om riksnormen som återspeglar skrivningarna i socialtjänstförordningen (2001:937), det vill säga belopp för personliga kostnader som preciseras utifrån ålder på barn och skolungdomar samt aktuella belopp för vuxna ensamstående eller sammanboende. Riksnormen inkluderar även belopp avseende gemensamma hushållskostnader beroende på hur många personer som hushållet omfattar.
Kommunstyrelsen i Malmö har beslutat om fördelning av behovsposter inom riksnorm 2012 till 2017, därefter har arbetsmarknads- och socialnämnden årligen fattat motsvarande beslut.Bilagor
-
304kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit meddelande om tillsyn enligt alkohollagen från Länsstyrelsen, med anledning av arbetsmarknads- och socialnämndens beslut den 19 november 2020 § 349 ”Nämndinitiativ angående tolkning av alkohollagen”.
Bilagor
-
395kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
53
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
54
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
55
Information från förvaltningsdirektören
-
56
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st 1 LVU
-
57
Ärende väckt av Sverigedemokraterna - Nämndsinitiativ angående ökat stöd till utsatta män i Malmö
-
Konkurrensverket uppmärksammade i samband med en granskande reportageserie i SVT Skåne december 2018 att Malmö stad, i strid med gällande upphandlingsbestämmelser, köpt boende med stöd utan föregående annonsering. Sedan dess har arbetsmarknads- och socialnämnden varit föremål för granskning gällande arbetsmarknads- och socialförvaltningens inköp av boende med stöd.
Aktuellt ärende inkom till förvaltningen 2020-12-15 och avser ett föreläggande från Förvaltningsrätten i Malmö i mål nr 15878-20 gällande upphandlingsskadeavgift.Bilagor