Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokollsjusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  5.   5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 2 pkt föräldrabalken

  7.   7

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2025-11-20

  8. Malmö stad har mottagit remiss angående betänkandet Skärpta villkor för anhöriginvandring (SOU 2025:95) från socialdepartementet. Betänkandet har kommit till arbetsmarknads- och socialnämnden via remiss från stadskontoret.

     

    Utredningen har haft i uppdrag att göra en översyn av det svenska regelverket för anhöriginvandring i syfte att åstadkomma en restriktiv och ändamålsenlig reglering.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är kritisk till att många utredningar som berör liknande områden genomförs och presenteras parallellt. Förvaltningen efterfrågar en möjlighet att bedöma regeringens förslag på området som helhet samt att förändringar genomförs och planeras som en helhet. Förvaltningen anser även att det inte tas tillräcklig hänsyn till den enskildes behov av förutsägbarhet gällande förutsättningarna för att stanna i Sverige.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser att förslagen sammantaget kan ha negativ påverkan på barn. Vilket även beskrivs i utredningens konsekvensbeskrivning.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till att det i utredningen föreslås att det fortsatt ska finnas en möjlighet att ansöka om fortsatt uppehållstillstånd när relationen till anknytningspersonen tar slut på grund av våld eller andra kränkningar i en relation. Förvaltningen önskar att möjligheten stärks eftersom det i praktiken är svårt för personer som varit utsatta för våld i relationen att använda sig av undantaget.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  9. Malmö stad har av Justitiedepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet Ändring av permanenta uppehållstillstånd för vissa utlänningar (SOU 2025:99). Betänkandet har sänts på remiss till arbetsmarknads- och socialnämnden via stadskontoret.

     

    Förslag ges till förändring i lagstiftningen som innebär att permanenta uppehållstillstånd i vissa fall ska kunna återkallas och, i de fall förutsättningar, ersättas med tillfälliga uppehållstillstånd.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar inte utredningens slutsatser gällande de förslagna förändringarna. Förvaltningen ser särskilt problem vad gäller förutsebarheten för den enskilde samt avsaknaden av konsekvensanalys för såväl enskilda som för kommuner.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  10. Stadskontoret har gett arbetsmarknads- och socialnämnden möjlighet att inkomma med yttrande avseende EU-kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordningar för perioden 2028–2034.

     

    Förslagen omfattar den nya förordningen om nationella och regionala partnerskapsplaner (NRP-förordningen) samt förslag till reviderade förordningar för åtta sektorsspecifika fonder. Europeiska socialfonden (ESF) bedöms ha särskild relevans för nämndens verksamhetsområden då den berör nämndens arbete med att utveckla arbetsmarknadsinsatser och motverka social och ekonomisk utsatthet i Malmö.

     

    Förvaltningen välkomnar ambitionen att samla flera fonder under en gemensam ram, särskilt om detta kan bidra till ökad samordning, tydlighet och enklare ansökningsprocesser för kommuner.

     

    Förvaltningen bedömer att de aktuella fonderna även framöver kommer att utgöra viktiga verktyg för att möta sociala och arbetsmarknadspolitiska utmaningar i Malmö, och för att stödja utvecklingsarbete inom områden som kompetensförsörjning, delaktighet och integration.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen gav i september 2022 stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta ett förslag till Översiktsplan för Jägersro som en fördjupning av Översiktsplan för Malmö.

     

    Efter att den fördjupade översiktsplanen varit på samråd under 2024 har arbetsmarknads- och socialnämnden i ärendet getts möjlighet att inkomma med synpunkter på de uppdaterade granskningshandlingarna för Översiktsplan för Jägersro (ÖP2040).

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är fortsatt positiv till de övergripande målen med den fördjupade översiktsplanen för Jägersro. Förvaltningen ser att de delar som förvaltningen var positiv kring under tidigare samråd finns kvar i det nuvarande förslaget.

     

    I tidigare yttrande efterfrågade arbetsmarknads- och socialnämnden att det skulle sättas upp mål för hyresnivåer för att kunna mäta efterlevnaden av målet om bostäder till rimliga prisnivåer som kan efterfrågas av många. Samt att det skulle tas fram konkreta mål kring hyresnivåer för lokaler för att säkerställa att målet om att bibehålla områdets befintliga näringslivsstruktur kan följas upp under processen

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen uppfattar inte att nämndens inspel från tidigare yttrande har inkluderats i det nya förslaget och vidhåller därför de synpunkter nämnden tidigare lämnat i frågan.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

     

    Bilagor

  12. Under vintern 2023/2024 genomförde Malmö stadsrevision en granskning av arbetsmarknads- och socialnämndens arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden ska i ett uppföljande yttrande fokusera på två av revisionens rekommendationer som avser kartläggning och analys respektive uppföljning och utvärdering gällande hedersrelaterat våld och förtryck.

     

    Nämnden välkomnande revisionens granskning, vilken har varit ett viktigt underlag och bidragit till nämndens fortsatta utvecklingsarbete.

     

    I ärendet lyfts bland annat förvaltningens kartläggning av mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck som pågår under 2025, halvtidsuppföljningen av planen Fri från våld – en gemensam angelägenhet 2022–2026 och införandet av orsakskoder i verksamhetssystemet (däribland hedersrelaterat våld och förtryck) för varför insatser beviljas.

     

    Förvaltningen planerar för att de nya orsakskoderna ska införas i början av 2026.

     

    I ärendet beskrivs också nämndens granskning Upptäckt av hedersproblematik och arbetet med följsamhet till nämndens kärnprocesser, som bland annat beskriver hur enskilda ärende handläggs och följs upp, inom ramen för internkontrollplan 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår nämnden att godkänna yttrandet och skicka det till stadsrevisionen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  13. Magnus Olsson (SD) har inkommit med en motion gällande att Malmö stad ska undersöka omfattningen, karaktären och inflytande som islamistiska rörelser har i Malmö.

     

    Motionären befarar att olika islamistiska rörelser redan har ett stort inflytande i Malmö och stadens lokalsamhälle och anser att staden behöver öka kunskapen om omfattningen och karaktären på de utmaningar som de islamistiska rörelserna kan innebära för Malmö.

     

    För arbetsmarknads- och socialförvaltningen är det en viktig fråga med demokrati, levande civilsamhälle och allas lika värde. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ansvar gentemot civilsamhället gäller framförallt organisationer som förvaltningen har överenskommelser eller avtal med. Förvaltningen har särskilda riktlinjer gällande stöd och bidrag till idéburen sektor och ställer höga krav gällande demokrati och inkludering.

     

    Många civilsamhällesorganisationer och trossamfund får också bidrag från statliga organisationer och allmänna arvsfonden. Det finns även många organisationer som inte tar emot bidrag eller på andra sätt har överenskommelser med offentliga aktörer.

     

    Förvaltningen ser ett värde i att avvakta den statliga utredning som ska genomföras om parallella samhällsstrukturer, bland annat eftersom en statlig utredning har möjlighet att belysa frågan utifrån samtliga aktörers perspektiv.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med vad som framförs i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  14. Nämnden ska, enligt bestämmelser i 34 kap. 1–3 §§ socialtjänstlagen (2025:400), lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige respektive revisorskollegiet över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 11 kap. 1 § eller 12 kap. 1 § socialtjänstlagen (2025:400) eller 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) som inte har verkställts inom tre månader. Nämnden ska även lämna en statistikrapport över hur många gynnande beslut enligt 11 kap. 1 § eller 12 kap. 1 § socialtjänstlagen (2025:400) eller 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska även anmäla till revisionen när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som tidigare har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser tredje kvartalet 2025. Under kvartalet finns 127 gynnande beslut enligt 11 kap. 1 § eller 12 kap. 1 § socialtjänstlagen (2025:400) eller 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) som inte har verkställts inom tre månader. Det är 32 fler än förra kvartalet. Eftersom vissa av besluten är sammankopplade berörs totalt 97 unika individer av beslut där insatsen inte verkställts inom tre månader.

     

    Historiskt sett ökar antalet ej verkställda beslut under kvartal tre. Detta bedöms bero på att semesterperioden medför förseningar i uppstart av uppdrag, särskilt för öppna insatser för barn och vuxna. Inför sommaren 2024 genomförde förvaltningen ett arbete i syfte att skapa effektiva flöden under semesterperioden. Jämfört med 2023 har de ej verkställda besluten inom förvaltningens individ- och familjeomsorg inte ökat i samma omfattning detta kvartal, och förvaltningen bedömer därför att arbetet fortsatt har effekt.

     

    41 beslut, som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas. Ett (1) beslut avslutades utan att verkställas under kvartal två, men återrapporteras detta kvartal.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  15. Ärendet avser en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap med Stiftelsen Skåne Stadsmission (Skåne Stadsmission).

     

    Genom partnerskapet ska Skåne Stadsmissions sociala företag erbjuda 24 samtidigt pågående arbetsträningsplatser, totalt cirka 72 platser årligen. Deltagarna är inskrivna i upp till fyra månader, med möjlighet till förlängning.

     

    Partnerskapet kompletterar arbetsmarknads- och socialförvaltningens andra aktiviteter och erbjuder en möjlighet som arbetsmarknads- och socialförvaltningen som enskild aktör inte kan erbjuda. Förvaltningen bedömer att det pågående partnerskapet fortskrider i enlighet med överenskommelsen och uppfyller målen.  

     

    Förslag till ny överenskommelse avser perioden 1 januari 2026 till 31 december 2027 med möjlighet till förlängning i ytterligare ett år. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 3 240 000 kronor för 2026 och 3 333 577 kronor för 2027.

     

    Överenskommelsen kan vid behov sägas upp i förtid av arbetsmarknads- och socialförvaltningen i det fall kommande lagstiftning gällande aktivitetskrav väsentligt förändrar förutsättningarna för överenskommelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet till nämnden utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  16. Ärendet avser en om överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap med den ideella föreningen Yalla Trappan, avseende verksamheten Yallas väg till arbete. 

     

    Yallas väg till arbete är en yrkesinriktad arbetsträning. Partnerskapet omfattar 42 arbetsträningsplatser inom storkök och syateljé. Målgruppen är kvinnor inskrivna hos förvaltningens arbetsmarknadsavdelning som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden.  

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att Yallas väg till arbete kompletterar nämndens arbetsmarknadsinsatser för målgruppen och ökar deltagarnas möjligheter till självförsörjning. Förvaltningen bedömer att det pågående partnerskapet fortskrider i enlighet med överenskommelsen och uppfyller målen.  

     

    Förslag till ny överenskommelse avser perioden 1 januari 2026 till 31 december 2027 med möjlighet till förlängning ett år. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås finansiera överenskommelsen med 2 337 927 kronor för 2026 och 2 408 052 kronor för 2027 för genomförandet av överenskommelsen.

     

    Överenskommelsen kan vid behov sägas upp i förtid av arbetsmarknads- och socialförvaltningen i det fall kommande lagstiftning gällande aktivitetskrav väsentligt förändrar förutsättningarna för överenskommelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet till nämnden utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  17. Ärendet avser en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap med föreningen Hela Människan i Malmö avseende verksamheten ThaiWISE. Verksamheten ThaiWISE är ett resultat av ett flerårigt samarbete mellan arbetsmarknads- och socialförvaltningen och föreningen Hela Människan i Malmö.

     

    Genom samverkan ska parterna arbeta för att reducera arbetslivsexploatering och syftet med överenskommelsen är nå ut till fler individer i målgruppen och på ett effektivt sätt minska förekomsten av sexuell exploatering och utnyttjande.

     

    För närvarande ingår parterna ett idéburet offentligt partnerskap som gäller till och med den 31 december 2025. Föreslaget till överenskommelse avser perioden 1 januari 2026 till 31 december 2027. Överenskommelsen kan därefter förlängas med ett år.

     

    Överenskommelsen innebär att arbetsmarknads- och socialnämnden finansierar verksamheten med 670 000 kronor för 2026 samt 688 000 kronor för 2027.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  18. Arbetsmarknads- och socialnämnden beviljar årligen ekonomiskt stöd till idéburna organisationer med verksamhet inom nämndens ansvarsområden. Föreliggande ärende innehåller förslag till fördelning av tvåårigt organisationsbidrag inom det sociala området år 2026 och 2027.

     

    Organisationsbidraget syftar till att främja ett demokratiskt samhälle, bidra till social sammanhållning och underlätta för människor i utsatta situationer att påverka sin och andras livssituation. Bidraget syftar också till att möjliggöra en mångfald av idéburna organisationer inom det sociala området i Malmö.

     

    Nämndens budget för tvåårigt bidrag inom det sociala området är 14 100 000 årligen för 2026 och 2027. Budgeten avser både tvåårigt organisationsbidrag och verksamhetsbidrag.

     

    Förslaget om fördelning av tvåårigt organisationsbidrag innebär att 8 895 000 kronor fördelas till totalt 22 organisationer år 2026 och att 8 545 000 kronor fördelas till 21 organisationer 2027. Totalt ansökt summa per år är 12 808 354 kronor.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  19. Arbetsmarknads- och socialnämnden beviljar årligen ekonomiskt stöd till idéburna organisationer med verksamhet inom nämndens ansvarsområden. Föreliggande ärende innehåller förslag till fördelning av tvåårigt verksamhetsbidrag inom det sociala området år 2026 och 2027.

     

    Syftet med verksamhetsbidraget är att stötta avgränsade och väletablerade verksamheter inom en idéburen organisation som kan utgöra alternativ eller komplement till nämndens verksamheter eller insatser för en särskild målgrupp.

     

    Nämndens budget för tvåårigt bidrag inom det sociala området är 14 100 000 kronor årligen 2026 och 2027. Budgeten avser både tvåårigt organisationsbidrag och verksamhetsbidrag.

     

    Inför år 2026 och 2027 är det totalt 12 organisationer som har ansökt om tvåårigt verksamhetsbidrag till totalt 14 verksamheter. Förslaget om fördelning av tvåårigt verksamhetsbidrag innebär att 5 205 000 kronor fördelas till totalt 13 verksamheter årligen 2026 och 2027. Totalt ansökt summa per år är 14 168 650 kronor.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  20. Malmö stads nämnder ska vartannat år ta fram en kompetensförsörjningsrapport. Nämndernas rapporter bidrar till att skapa en samlad bild av Malmö stads utmaning inom området och utgör underlag till stadens övergripande strategiska arbete med kompetensförsörjning.

     

    I den framtagna kompetensförsörjningsrapporten analyserar arbetsmarknads- och socialförvaltningen verksamheternas tillgängliga kompetens och behov på kort och lång sikt. Den består av gapanalyser, riskanalyser, mål samt en plan för arbetet med kompetensförsörjning framåt.

     

    Utifrån analyserna har förvaltningen identifierat fyra områden som särskilt avgörande för att möta framtidens behov: att utveckla och behålla kompetens, att stärka rekrytering och arbetsgivarattraktivitet, att säkra kritiska kompetenser och ledningsförsörjning, samt att utveckla arbetssätt och digitalisering.

     

    Förvaltningen bedömer att planen kommer bidra till ett än mer långsiktigt och systematiskt arbete med kompetensförsörjning. Tyngdpunkten ligger på att behålla, utveckla och använda kompetensen på ett än mer strategiskt sätt.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

     

    Bilagor

  21. Vänsterpartiet föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden granskar HVB för barn och unga och avslutar avtal med HVB som har kopplingar till kriminella aktörer.

     

    I nuvarande avtal finns redan en klausul som möjliggör omedelbar hävning vid misstanke om brott. Från och med nästa år införs en skyldighet för kommuner att anmäla allvarliga brister till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Denna förändring förväntas bidra till snabbare och effektivare åtgärder när verksamheter brister.

     

    Förvaltningen har tagit fram en handlingsplan mot välfärdsbrott vilken ska integreras i den ordinarie verksamhetsplaneringen.

     

    Förvaltningen anser initiativet vara besvarat med vad som framförts i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  22. Vänsterpartiet lyfter i ett nämndinitiativ frågan om de riktlinjer som sedan 2019 tillämpas av arbetsmarknads- och socialförvaltningen avseende insatser enligt socialtjänstlagen och föreslår att arbetsmarknads- och socialnämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att avskaffa den nuvarande riktlinjen om veckovis omprövning av tillfälligt boende för barnfamiljer och ensamstående med barn samt att uppdra åt förvaltningen att redovisa vilket rättsligt stöd den nuvarande ordningen vilar på, inklusive eventuella rättsfall, samt att presentera ett förslag på en ny handläggningsordning.

     

    I tjänsteskrivelsen i ärendet redogör arbetsmarknads- och socialförvaltningen för den rättsliga grunden för handläggningen samt hur arbetet med barnfamiljer i hemlöshet bedrivs.

     

    Förvaltningen anser att det finns rättsligt stöd för den nuvarande vägledningen gällande prövning av rätten till boendeinsats enligt socialtjänstlagen för barnfamiljer och att arbetet är förenligt med både socialtjänstlagen och barnkonventionen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  23. Arbetsmarknads- och socialnämnden har fyra riktlinjer som behöver revideras bland annat med anledning av ny socialtjänstlag. Riktlinjerna föreslås slås samman till en riktlinje som ska heta Riktlinjer för insatser enligt socialtjänstlagen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  24. Arbetsmarknads- och socialnämnden har inrättat tre myndighetsutskott för att behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild.

     

    Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta fler utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare. En ordförande och en eller flera vice ordförande ska väljas.

     

    Förvaltningsövergripande myndighetsutskott har under bestämda perioder 2018–2025 behandlat ärenden från ordinarie myndighetsutskott.

     

    Nämnden beslutade att inrätta ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott senast vid nämndens sammanträde den 23 maj 2025 § 187.

     

    Vid årsskiftet 2025/2026 finns behov av ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott under de tre veckor där det infaller röda dagar på vardagar.

     

    I det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet ska vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild behandlas, exempelvis gällande godkännande av och placering i familjehem samt överväganden enligt socialtjänstlagen (SoL), ansökan om vård, placeringar och överväganden enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-11-06. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag, förutom om vem som ska väljas till utskottet där arbetsutskottet inte lämnat något förslag.

     

    Bilagor

  25.   26

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  26.   27

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.