Hoppa över navigering
  1. Justering senast onsdag den 29 oktober klockan 15.00.

     

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken

  5.   5

    Återkallelse av tidigare beslut att ansöka om vårdnadsöverflyttning enligt 6 kap. 7 § föräldrabalken

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 1 pkt föräldrabalken

  10.   10

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st 1 pkt föräldrabalken

  12.   12

    Förlängning utredningstid av faderskapsutredning enligt 2 kap 8 § 2 st föräldrarbalken

  13.   13

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2025-10-23

  14. Malmö stadsrevision har under april-juni 2025 genomfört en fördjupad granskning av arbetsmarknads- och socialnämndens arbete med arbetsmarknadsinsatser. I granskningen görs bedömningen att nämnden säkerställer att arbetsmarknadsinsatserna i väsentliga delar är ändamålsenliga, men att det finns områden som behöver förbättras.

     

    Nämnden ska i ett yttrande redovisa vilka åtgärder som planeras att genomföras, deras förväntade effekt och när de senast ska vara genomförda.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar granskningen. Den utgör ett viktigt underlag i nämndens fortsatta utvecklingsarbete med arbetsmarknadsinsatser. I yttrandet till revisionen beskrivs vilka åtgärder nämnden genomfört och planerar att genomföra avseende respektive rekommendation i revisionsgranskningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  15. Justitiedepartementet föreslår i en lagrådsremiss att straffbarhetsåldern ska sänkas till 13 år för vissa allvarliga brott. Förslaget skiljer sig mot slutbetänkandet Straffbarhetsåldern SOU 2025:11, där den föreslagna straffbarhetsåldern var 14 år.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen avstyrker förslaget om en sänkt straffbarhetsålder. Förslaget saknar stöd i bästa tillgängliga kunskap om effektiva åtgärder för att förebygga och motverka kriminalitet hos barn och unga. Det är inte förenligt med FN:s barnkonvention och de rekommendationer som FN:s barnrättskommitté ger inom detta område.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  16. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit remiss avseende Malmö stads policy för mobilitet och parkering och ges möjlighet att inkomma med yttrande.

     

    Policyn syftar till att ange riktningen för Malmö stads arbete med mobilitet och parkering.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar den övergripande målsättningen att arbetet med mobilitet och parkering ska bidra till jämlikhet, klimatomställning och goda stadsmiljöer. Förvaltningen ser fördelar med policyns förslag om att minska biltrafiken och behovet av att äga bil, och samtidigt öka tillgången till delad mobilitet, utifrån att det kan bidra till tryggare trafik och bättre stadsmiljöer för barn och vuxna. Avseende förslag om mobilitets- och parkeringslösningar för verksamheter framhåller förvaltningen vikten av att dessa balanseras mot förvaltningens behov och inkluderar ett beredskapsperspektiv. Förvaltningen ser möjligheter att delta i pilotprojekt för innovativa mobilitetslösningar enligt policyns förslag, särskilt vid boenden med lågt bilinnehav.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  17. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över remiss avseende motion från Centerpartiet om att införa Malmömetern för ett mer levande gatuliv.

     

    Motionärerna yrkar att kommunfullmäktige beslutar att ge tekniska nämnden i uppdrag att införa en generell riktlinje där verksamheter i bottenplan har rätt att utan särskilt tillstånd eller avgift nyttja en meter av trottoaren närmast sin fasad, under förutsättning att gångbanan är minst tre meter bred.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser inte att förslaget påverkar förvaltningens verksamheter eller målgrupper.

     

    Vad gäller eventuella konsekvenser av förslaget avseende fysisk planering och tillgänglighet hänvisar förvaltningen till fastighets- och gatukontorets bedömning.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  18. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över remiss avseende motion från Nicola Rabi (M) om att inrätta ett nattlivsråd och undersöka förutsättningarna för att inrätta en nattlivskoordinator för att främja ett tryggt, tillgängligt och hållbart nattliv i Malmö.

     

    I motionen lyfts att Malmö är en växande storstad med ett rikt kulturliv, ett dynamiskt näringsliv och stor potential för utveckling. Motionären beskriver att ett levande nattliv är en viktig del av denna helhet, både som uttryck för stadens kreativitet och som motor för ekonomisk tillväxt, sysselsättning, turism och trygghet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser inget hinder mot att upprätta ett nattlivsråd eller undersöka förutsättningarna att inrätta en nattlivskoordinator. Däremot vill förvaltningen lyfta vissa aspekter att ta hänsyn till om motionens förslag godkänns.

     

    Om ett nattlivsråd etableras vill förvaltningen lyfta att det är viktigt att det får ett tydligt syfte och att det tydliggörs hur det förhåller sig till andra liknande forum. Förvaltningen ser positivt på ett eget deltagande i ett sådant råd och att det i sådant fall vore önskvärt att vara med från ett tidigt skede.

     

    Om en nattlivskoordinator inrättas ser förvaltningen ett behov av att förtydliga vad rollen skulle innebära och vad den i sådant fall skulle ha för mandat och ansvar gentemot stadens olika nämnder.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser utifrån sina ansvarsområden inget hinder mot vad som föreslås i motionen. Samtidigt uppfattar förvaltningen att frågorna som lyfts i motionen syftar till att hitta arbetssätt för hur Malmö stad som helhet kan samverka kring nattlivet och med dess aktörer. Utifrån det bedömer förvaltningen att beslut i frågan bör fattas utifrån en helhetsbild av samtliga berörda nämnders synpunkter. Förvaltningen lämnar därför motionens yrkanden utan eget ställningstagande.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Vid arbetsutskottets behandling har Farishta Sulaiman (M) reserverat sig till förmån för yrkande om bifall till motionen.

     

    Bilagor

  19. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över remiss avseende motion från Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) om att utreda ett inrättande av företagsombud i Malmö stad.

     

    Motionärerna lyfter fram att Malmö är en växande stad och att småföretagare är viktiga bland annat för att skapa jobb, bygga trygghet i stadsdelarna och för att bidra med innovation och kreativitet till en positiv utveckling.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positivt på motionärernas ambition att stimulera företagstillväxt och jobbskapande i Malmö. Inom ramen för arbetet med tillstånd och tillsyn arbetar förvaltningen för att stärka förutsättningarna för företagen i branschen genom att stärka samarbetet mellan förvaltning och näringsliv.

     

    Malmö stad har idag en företagslots som kan hjälpa blivande och befintlig företagare att hitta rätt bland tillstånd, lagar och regler kopplat till företagande i Malmö. Utöver företagslotsen har Malmö stad även kontaktcenter dit företag och privatpersoner kan vända sig för att få hjälp att komma i kontakt med rätt person i stadens organisation.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att anse motionen vara besvarad med vad som framförs i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  20. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att lämna ett yttrande till kommunfullmäktige gällande motion från Nina Jakku (V) och Anfal Mahdi (V) om att kartlägga antalet barn som lever utanför den ordinarie bostadsmarknaden samt antal barn som lever i trångboddhet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer i motionens grundläggande utgångspunkt, att en trygg bostad är avgörande för barns hälsa och utveckling samt att det finns förhållanden på Malmös bostadsmarknad som innebär att barns behov av bostad inte alltid tillgodoses.

     

    För att få en mer heltäckande och bild av barns boendesituation i Malmö, kan det finnas behov av en kartläggning av hur många barn som lever utanför den ordinarie bostadsmarknaden. En sådan kartläggning berör flera stadsövergripande frågor inom ramen för kommunens ansvar för bostadsförsörjningen och förvaltningen bedömer att ansvaret för att initiera och samordna en sådan kartläggning bäst ligger hos kommunstyrelsen eller stadsbyggnadsnämnden. Förvaltningen kan medverka i en sådan kartläggning och bidra med relevant kunskap och data utifrån den information som finns inom socialtjänstens verksamheter. Antalet barn i trångboddhet har nyligen kartlagts inom ramen för pågående arbete med nytt bostadsförsörjningsprogram.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår arbetsmarknads- och socialnämnden att föreslå kommunfullmäktige att anse motionen vara besvarad.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  21. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över remiss avseende motion från Anfal Mahdi (V), Anders Skans (V) och Nina Jakku (V). Motionärerna föreslår att kommunen årligen ska utbetala ett tillägg om 1 000 kronor i juni och december till hushåll med barn som uppbär försörjningsstöd. Syftet är att stärka barnfamiljers förutsättningar till en meningsfull och glädjefylld ledighet under sommar- och julperioderna.

     

    Förvaltningens bedömning är att det enligt gällande rätt finns ett visst utrymme för kommunen att lämna tillägg till ekonomiskt bistånd inom ramen för 12 kap. 2 § socialtjänstlagen (2025:400). Det vidtas på nationellt plan flera åtgärder som stärker ekonomiskt utsatta barnfamiljers ekonomiska situation. Dessa åtgärder inkluderar den målgrupp motionären vill nå med sitt förslag men når också fler barnfamiljer i en ekonomiskt utsatt situation. Malmö stad arbetar aktivt med att möjliggöra barn och ungdomar en jämlik och meningsfull fritid, bland annat genom att erbjuda en rad gratis aktiviteter under loven.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att motionens yrkande bör anses besvarat med vad som redovisas i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.

     

    Bilagor

  22. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över motion från Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) avseende förenklingsuppdrag för att underlätta tillväxt av företag och arbetstillfällen i Malmö.

     

    Motionärerna föreslår att kommunstyrelsen ges i uppdrag att i samverkan med berörda nämnder utarbeta ett samlat åtgärdspaket med förenklade regler och åtgärder som kan stimulera företagstillväxt och jobbskapande i Malmö.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen bedömer att det redan bedrivs ett arbete, både i förvaltningen och i staden som helhet, för att få fler företag att etablera sig och för att få befintliga företag att trivas och växa. Det sker bland annat genom Malmö stads företagslots, framtagande av ett näringslivsprogram, och genom det förvaltningsöverskridande Företagsforum där arbetsmarknads- och socialförvaltningen deltar.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår nämnden anse motionen besvarad med vad som framförs i ärendet.


    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Vid arbetsutskottets behandling har Farishta Sulaiman (M) reserverat sig till förmån för yrkande om bifall till motionen.

     

    Bilagor

  23. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över en motion av Mats Brogren (M) gällande det mångkulturella Malmös möjligheter.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser positivt på initiativ som kan bidra till att skapa arbetstillfällen för förvaltningens målgrupper och som kan stärka samverkan med näringslivet och andra aktörer. Förvaltningen ser samtidigt en stor osäkerhet både vad gäller finansiering och förvaltning av initiativet, bland annat vad gäller förväntningar och ansvar som åläggs berörda nämnder.

     

    Sammanfattningsvis ser förvaltningen positivt på motionärens ambitioner med initiativet, men ser flera utmaningar i genomförandet, varför förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag. Vid arbetsutskottets behandling har Farishta Sulaiman (M) reserverat sig till förmån för yrkande om bifall till motionen.

     

    Bilagor

  24. Arbetsmarknads- och socialnämnden är enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete skyldiga att ha ett ledningssystem för det systematiska kvalitetsarbetet.

     

    Nämnden ansvarar vidare för att ledningssystemet används för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet. Nämnden ska också ange hur uppgifterna som ingår i arbetet är fördelat för chefer och medarbetare inom nämndens socialtjänstverksamheter.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens beskrivning av ledningssystemet för systematiskt kvalitetsarbete har reviderats för att överensstämma med förändringar i den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli 2025. Förvaltningen föreslår att definitionen av socialtjänst förtydligas i dokumentet. Förvaltningen föreslår vidare ett förtydligande av hur avvikelser inom hälso- och sjukvård registreras samt vilka som omfattas av rapporteringsskyldigheten enligt lex Sarah.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  25. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har tagit fram förslag inför 2026 på sammanträdesdatum.

     

    Sammanträden för nämnden och arbetsutskottet föreslås hållas en gång per månad förutom juli. Temadagar föreslås hållas i anslutning till nämndssammanträdena i maj och september. Verksamhetsbesöksdagar föreslås hållas i anslutning till nämndsammanträdena i mars och oktober. Budgetkonferens föreslås hållas i början av 2027, till följd av ny mandatperiod.

     

    Förslaget har anpassats till kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträden, samt till kommunstyrelsens beredning. Även regionstyrelsens och regionfullmäktiges sammanträden har beaktats för att undvika kollisioner med nämndens sammanträden.

     

    Nämndens sammanträden har anpassats till Malmö stads tidsplan för budget och uppföljning. Denna innebär att nämndssammanträden behöver hållas senast 27 februari, 26 maj, 30 juni och 30 september 2026. Beslut om nämndsbudget för 2027 behöver fattas senast 3 februari 2027.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har behandlat ärendet 2025-10-09. Arbetsutskottet har lämnat beslutsförslag i enlighet med förvaltningens förslag.

     

    Bilagor

  26. Kommunfullmäktige har 2025-10-02 § 194 godkänt avsägelse från Oscar Wannfors (M) från uppdraget som ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden från och med 2025-10-31. Kommunfullmäktige har även beslutat att välja Hal Marabel (M) till ny ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden från 2025-10-31 till 2026-12-31.

     

    Avgående Oscar Wannfors (M) innehar uppdrag som ledamot tillika vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämndens myndighetsutskott 2. Uppdraget i utskottet upphör samtidigt som uppdraget i nämnden avslutas. En vakans uppkommer därmed från och med 2025-10-31.

     

    Moderaterna har aviserat att de i samband med fyllnadsvalet kommer att föreslå att en av de nuvarande ersättarna ska byta utskott.

     

  27.   27

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  28.   28

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.