Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  4.   4

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  6.   6

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  7.   7

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  8.   8

    Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8a § föräldrabalken

  9.   9

    Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8a § föräldrabalken

  10.   10

    Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8a § föräldrabalken

  11.   11

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  12.   12

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  13.   13

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  14.   14

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  15.   15

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  16.   16

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  17.   17

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  18.   18

    Beslut om att förlänga faderskapsutredning enligt 2 kap. 8 § föräldrabalken

  19.   19

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  20.   20

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  21.   21

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  22.   22

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st

  23.   23

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 st

  24.   24

    Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2024-08-28

  25. Arbetsmarknads- och socialnämnden yttrar sig över delbetänkandet 2024:21 av utredningen om en stärkt långsiktig styrning av arbetet mot könsrelaterat våld och hedersrelaterat våld och förtryck.

     

    Utredningsdirektivet har varit att analysera och bedöma om det bör införas ett särskilt jämställdhetspolitiskt delmål om att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, samt oavsett ställningstagande lämna förslag på hur ett sådant kan formuleras.

     

    Därutöver ska utredningen analysera och ge förslag på en ny och mer inkluderande målformulering för det sjätte jämställdhetspolitiska delmålet om att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

     

    Utredningen bedömer att det inte behöver införas ett särskilt jämställdhetspolitiskt delmål om att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld, samt föreslår en ny och mer inkluderande formulering av det sjätte jämställdhetspolitiska delmålet.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen instämmer i att det inte behöver införas ett särskilt jämställdhetspolitiskt delmål rörande hedersrelaterat våld. Förvaltningen ser också i det stora hela positivt på utredningens förslag till ny formulering för det sjätte jämställdhetspolitiska delmålet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 138.

    Bilagor

  26. Socialdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (SOU 2024:23). Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit betänkandet på remiss från Stadskontoret.

     

    Utredningen föreslår en ny lag som förbjuder viss försäljning av lustgas. Utredningen har också sett över vissa frågor inom alkohol- och tobaksområdet och föreslår bland annat att det nuvarande matkravet för att få servera alkohol förändras något i fråga om utbud och tidpunkt. Utredningen lämnar förslag som syftar till en effektivare tillsyn över alkohol, tobak och nikotinprodukter.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till utredningens förslag. Flera av de föreslagna förändringarna kan bidra till att uppnå en effektivare och mer rättssäker tillämpning av bestämmelserna. Förvaltningen ser dock svårigheter med förslaget att kommunen ska bedriva tillsyn över serveringstillstånd på svenska fartyg i internationell sjöfart.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 139.

    Bilagor

  27. Socialdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet En statlig ordning med brottsförebyggande åtgärder för barn och unga, SOU 2024:30.

     

    Utredningen föreslår att staten får ansvar för att gripa in, besluta om och följa upp brottsförebyggande åtgärder för barn som riskerar att begå allvarlig brottslighet. En ny nationell statlig myndighet inrättas, Myndigheten mot ungdomskriminalitet, MUK. MUK ska ha regionala beslutsorgan som beslutar om insatser för barn som riskerar att begå allvarlig brottslighet. Socialnämnderna ska verkställa MUK:s beslut.

     

    Polismyndigheten ska ansvara för att identifiera och hänvisa ärenden till MUK. Staten ska, genom antingen Kriminalvården eller MUK, ansvara för att följa upp och kontrollera att de brottsförebyggande åtgärderna genomförs.

     

    Förvaltningen anser inte att utredningen har visat på vilket sätt förslagen ska kunna förebygga brottslighet bland barn bättre än vad kommunernas socialnämnder gör idag.

     

    Förvaltningen anser inte heller att utredningens förslag säkerställer att brottsförebyggande åtgärder för barn blir tydliga, konsekventa och långsiktiga. Det finns tvärtom risk för otydlighet och parallella processer.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 140.

    Bilagor

  28. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig över promemorian Ds 2024:16 med förslag på regleringar av ett statligt fritidskort för barn och unga.

     

    Fritidskortet är en permanent satsning vars huvudsakliga syfte är att främja barns och ungas förutsättningar att delta i fritidsaktiviteter som bidrar till en aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra.

     

    I promemorian föreslås en ny lag om ett fritidskort med bestämmelser om ett statligt stöd för avgifter för vissa regelbundna, ledarledda fritidsaktiviteter för barn mellan 8–16 år, som tillhandahålls av verksamheter i ett register över godkända utförare. Stödet ska lämnas årligen med olika belopp i form av ett allmänt och ett särskilt fritidskort.

     

    Förvaltningen ser positivt på införandet av ett statligt fritidskort. Samtidigt är det viktigt att implementeringen av fritidskortet bidrar till att det når och nyttjas av de barn och unga som mest behöver det.

     

    Förvaltningen saknar mer utförliga konsekvensanalyser av förslaget utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv. Detta då flera samverkande faktorer, såsom kön, ålder, socioekonomi, funktionsförmåga och segregation, påverkar barn och ungas möjlighet till deltagande i fritidsaktiviteter.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 141.

    Bilagor

  29. Arbetsmarknads- och socialnämnden har getts möjlighet att yttra sig avseende betänkandet En mer effektiv tillsyn över socialtjänsten (SOU 2024:25).

     

    Sammantaget bedömer förvaltningen att förslagen kan bidra till att stärka kvaliteten i verksamheter som bedrivs i enlighet med socialtjänstlagen och bidra till att individer i behov av socialt stöd och omsorg får sina rättigheter tillgodosedda.

     

    Förslagen kan bidra till en sund konkurrens, gynna seriösa företag och motverka kriminalitet i välfärden. Det kan både stärka det brottsförebyggande arbetet och gynna förvaltningens målgrupper och samhället i stort.

     

    Förvaltningen ställer sig dock frågande till delar av förslagen, främst om att höja beloppsgränserna för särskild avgift för ej verkställda beslut, kommunernas rapportering av ej verkställda beslut, förslagen avseende sanktionsavgifter vid underlåtelse att kontrollera misstanke - och belastningsregister samt utökad anmälningsskyldighet för kommuner.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås godkänna yttrandet och skicka det till kommunstyrelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 142.

    Bilagor

  30. Samtliga nämnder i Malmö stad har mottagit remiss avseende Riktlinjer för intern prissättning.

     

    Stadskontoret har tagit fram ett förslag på interna riktlinjer för prissättning. Riktlinjerna syftar till att förtydliga vilka gemensamma principer för intern prissättning som ska gälla mellan stadens nämnder.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har inget att invända mot förslag till Riktlinjer för intern prissättning. I förslaget betonas självkostnadsprissättning samt vikten av transparens och tydlighet i överenskommelser mellan köpande och säljande nämnd vilket förvaltningen instämmer i är lämpliga utgångspunkter för riktlinjen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås godkänna yttrande och skicka det till kommunstyrelsen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 143.

    Bilagor

  31. Stadskontoret har berett arbetsmarknads- och socialnämnden tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion om personalrekrytering i kommunala verksamheter.

     

    Motionären föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att kunna arbeta i kommunala verksamheter i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen anser att det är bra att ungdomar inför framtida studie- och yrkesval ges möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden, växa som individer och får en inblick i yrkesområden där det finns stora rekryteringsbehov och chanser till jobb. Att erbjuda ungdomar helgpraktik inom kommunala verksamheter skulle kunna vara en intressant modell för att åstadkomma detta och utgöra ett komplement till befintlig verksamhet.

     

    Hälsa, vård och omsorgsförvaltningen och fritidsförvaltningen bedömer att det i dagsläget inte finns förutsättningar för att införa en modell med helgpraktik för ungdomar inom deras verksamheter. Samtidigt bedriver arbetsmarknads- och socialförvaltningen ett kontinuerligt arbete för att, tillsammans med berörda förvaltningar, underlätta nya modeller och metoder i syfte att underlätta unga Malmöbors etablering på arbetsmarknaden. Mot den bakgrunden föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses vara besvarad.

    Bilagor

  32. Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit Förslag till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd allmänna råd (HSLF-FS 2025:XX) om socialnämndens ansvar för frågor om vårdnad, boende och umgänge på remiss från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd.

     

    De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 november 2025.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 145.

    Bilagor

  33. Sedan år 2019 har arbetsmarknads- och socialnämnden samarbetat med Stiftelsen Skåne Stadsmission, Fryshuset Malmö, Malmökretsen av Svenska Röda Korset och Svenska Kyrkan Malmö Pastorat avseende nattöppna värmestugor vintertid genom idéburet offentligt partnerskap.

     

    Värmestugorna har fungerat som en nödlösning för individer i akut hemlöshet som erbjuder mat, värme och vila nattetid under vinterhalvåret. Det har funnits en värmestuga för vuxna och en värmestuga för unga vuxna under 25 år.

     

    Föreliggande ärende innehåller förslag till en ny överenskommelse om IOP avseende en värmestuga vintertid från 2024 till 2026. Den nya överenskommelsen innebär att verksamheten består av en värmestuga i stället för två samt att en del av verksamheten kommer att bedrivas året runt.

     

    Parter i föreslagen överenskommelse är Stiftelsen Skåne Stadsmission, Malmökretsen av Svenska Röda Korset samt Malmö stad genom arbetsmarknads- och socialnämnden. Utöver detta är Svenska Kyrkan Malmö Pastorat en samarbetspart i verksamheten.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 146.

    Bilagor

  34. I ärendet redogör arbetsmarknads- och socialförvaltningen för lagliga förutsättningar för uttag av avgift och förslår nya eller förändrade avgifter inom några olika områden inom arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter.

     

    I ärendet föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden ska föreslå kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att från den 1 januari 2025 införa en avgift för mindre förändringar eller administrativa åtgärder i befintligt serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622).

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås besluta att fastställa avgiften för provisorisk dödsboförvaltning och gravsättning från den 1 oktober 2024 till 711 kr per timme och att avgiften årligen ska höjas med den procentsats för prisindex för kommunal verksamhet (PKV) som är publicerad för oktober månad året före avgiftsåret.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås att besluta att fastställa avgiften för kurser inom familjerådgivningens verksamhet från den 1 oktober 2024 till 300 kr per halvdag och par.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 147.

    Bilagor

  35. Nämnden ska, enligt bestämmelser i 16 kap. SoL, lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige respektive revisorskollegiet över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader, samt hur många gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.

     

    Nämnden ska även anmäla till revisionen när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som har rapporterats som ej verkställt.

     

    Föreliggande rapporter avser andra kvartalet 2024. Under kvartalet finns det 65 gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Det är två (2) färre än förra kvartalet.

     

    27 beslut, som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas. Två (2) beslut verkställdes under föregående period men återrapporteras detta kvartal. Ett (1) beslut avslutades utan att verkställas under kvartal fyra 2023, men återrapporteras detta kvartal.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 148.

    Bilagor

  36. Arbetsmarknads- och socialnämnden har tagit emot ett nämndinitiativ från Moderaterna om samverkan med Malmös kvinnojourer.

     

    I initiativet föreslås arbetsmarknads- och socialnämnden besluta:

     

    - Att uppdra åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att ta kontakt med samtliga kvinnojourer i Malmö i syfte att få en uppdatering om deras ekonomiska förutsättningar.



    - Att uppdra åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att initiera ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med de kvinnojourer i Malmö som är intresserade av det.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen prioriterar arbetet för att stärka stödet till vuxna och barn som utsätts för våld i nära relationer. De idéburna kvinnojourerna utgör ett viktigt komplement till stadens verksamheter.

     

    Förvaltningen för en kontinuerlig dialog med stadens kvinnojourer genom flera etablerade samverkans- och dialogforum. Det ger kvinnojourerna möjlighet att uppmärksamma förvaltningen på uppkomna problem, förmedla behov av stöd samt att initiera samverkan i form av IOP med förvaltningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiva till samverkan inom ramen för IOP. I nämndens riktlinjer för stöd och bidrag till idéburen sektor framgår dock att initiativ till att ett IOP ska tas av den idéburna sektorn, inte av nämnden.

     

    Förvaltningen bedömer att nämndinitiativet bör anses vara besvarat med hänvisning till vad som framgår i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 149.

    Bilagor

  37. Moderaterna har väckt ett ärende i arbetsmarknads- och socialnämnden gällande åtgärder mot olagligt långa utredningstider.

     

    I nämndens interna kontrollplan 2023 genomfördes en särskild granskning gällande utredningstiderna för barnavårdsutredningar. Den visade att i mer än en tredjedel av ärendena överskred utredningen den lagstadgade utredningstiden om fyra månader.

     

    Initiativtagarna föreslår att nämnden beslutar ge förvaltningen i uppdrag att göra en genomlysning av socialsekreterarnas arbetsbörda, ta fram en handlingsplan med åtgärder, flytta ekonomiska resurser och behörig personal för att täcka behoven samt se över vilka andra yrkesgrupper som kan rekryteras för att avlasta verksamheten.

     

    Förvaltningen bedömer att det redan pågår åtgärder som svarar mot initiativets förslag och föreslår nämnden besluta att anse initiativet besvarat med vad som framförs i ärendet.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 150.

    Bilagor

  38. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänsteperson (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i arbetsmarknads- och socialnämndens delegationsordning som nämnden fastställer.

     

    Förvaltningen bedömer att det finns behov av en mindre revidering avseende kap. 8 handläggning av ärenden enligt 11 kap. SoL.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.

     

    Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2024-08-13 § 151.

    Bilagor

  39.   39

    Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar

  40.   40

    Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande

  41.   41

    Information från verksamheten

  42.   42

    Umgängesbegränsning enligt 14 § punkt 1 LVU

  43.   43

    Beslut enligt 9 § 3 st LVU om upphörande av det omedelbart omhändertagandet

  44.   44

    Komplettering till överklagande Högsta förvaltningsdomstolen

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.