Möte 2019-01-30
-
Föreslagen tid för justering är 6 februari kl. 9.00.
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
4
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
5
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
6
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken
-
7
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken
-
8
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken
-
9
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken
-
10
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken
-
11
Överflyttning av vårdnad enligt 6 kap 8 § Föräldrabalken
-
12
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
13
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
14
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
15
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Förslag till anmälan till Riksdagens ombudsmän(JO) avseende felaktig beslutshantering hos Förvaltningsrätten i Malmö
-
17
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag
-
Annika Andersson, HR-chef, deltar.
-
Annika Andersson, HR-chef, deltar.
-
Marcus Eriksson, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen deltar.
-
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att gällande princip för uppräkning av högsta godtagbara boendekostnad byts ut. Förslaget innebär att genomsnittlig bostadskostnad i Försäkringskassans föreskrifter om genomsnittlig och högsta godtagbara bostadskostnad fortsättningsvis tillämpas för att avgöra om boendekostnaden är skälig.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 12 .
-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har fattat beslut om att höja riksnormen per den 1 januari 2019. Höjningen uppgår till två procent. Socialstyrelsen har sedan år 2012 inte längre i uppdrag att fördela summan av riksnormen på de olika behovsposterna som riksnormen avser att täcka varpå arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås fatta beslut om fördelning av behovsposter i riksnorm 2019. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att nämnden fortsättningsvis ger förvaltningen i uppdrag att årligen justera fördelningen av riksnormens poster i samband med att beloppen för riksnormen justeras i socialtjänstförordningen.
Med anledning av ändringar i socialtjänstlagens 4 kap 3 § föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen även en revidering i stycket om riksnorm i de Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt som nämnden beslutat om. Ändringen består i att ordet TV-avgift stryks.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 13 och överlämnat ärendet utan eget ställningstagande.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
-
23
Förslag till revidering av förteckning över åtgärder som ingår i begreppet nödvändig tandvårdsbehandling
Arbetsmarknads- och socialnämnden har att uppmärksamma när det sker revideringar i de föreskrifter som tandvårds- och läkemedelsverket beslutar avseende tandvård inom högkostnadsskyddet då det även påverkar nämndens beslut om ekonomiskt bistånd till tandvårdskostnader som enskilda Malmöbor ansöker om för att kunna tillförsäkra sig en skälig levnadsnivå. Med anledning av reviderad föreskrift om statligt tandvårdsstöd som gäller från och med den 15 januari 2019 finns behov av ett par mindre justeringar i arbetsmarknads- och socialnämndens Förteckning över åtgärder som ingår i begreppet nödvändig tandvårdsbehandling och som kan ersättas efter prövning enligt socialtjänstlagen (2001:453).
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 14.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
553kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Malmö stads riktlinje för inköp ska upphandlande myndighet enligt gällande lagstiftning besluta om riktlinjer vid direktupphandling. Riktlinjer ska överensstämma med lagen om offentlig upphandling och varje nämnds och bolags fastställda attestreglementen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 4.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorskollegiet vid Malmö stad har efter riskbedömning beslutat att genomföra en
granskning av arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden och miljönämndens
verifikationer och löpande bokföring.
Syftet med granskningen har varit att bedöma om den del av nämndernas interna kontroll som rör verifikationer och löpande bokföring är tillräcklig.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 5.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
26
Förslag till yttrande över promemoria om ändring av övergångsbestämmelsen för behörighet inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård
Krav på behörighet i form av socionomexamen eller annan relevant examen för att utföra vissa uppgifter inom barn- och ungdomsvården infördes första juli 2014. Enligt en övergångsbestämmelse till socialtjänstlagen får en handläggare som anställts före den första juli 2014 fortsätta utföra sådana uppgifter till och med den 30 juni 2019. Socialdepartementet föreslår i en promemoria att denna tidsfrist ska förlängas till och med 30 juni 2022. Detta med hänsyn till den utveckling som skett avseende svårigheter med att rekrytera och behålla personal sedan 2014, samt svårigheter att genomföra anpassningar i form av validering och kompletteringsutbildningar. Socialdepartementet bedömer att kombinationen av förtydligade behörighetsföreskrifter, som trädde i kraft i början av 2018, samt förslaget om att förlänga övergångsperioden, ger bättre förutsättningar för kommunerna att hinna åtgärda bristande behörighet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är positiv till förslaget. Förvaltningen har med något enstaka undantag inga handläggare i barn- och ungdomsvården utan socionomexamen, men situationen ser annorlunda ut för andra kommuner runtom i landet. Både arbetsgivare och arbetstagare behöver förutsättningar för att kunna göra nödvändiga anpassningar. En för kort tidsfrist kan leda till negativa konsekvenser för bemanningen i vissa kommuner, och i förlängningen för utsatta barn och unga i behov av socialtjänstens stöd och insatser.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 6.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
926kb Ladda ner dokument
-
-
KPMG har på uppdrag av Malmö stadsrevision granskat nämndens kompetensförsörjningsarbete. Syftet varit att bedöma om arbetsmarknads- och socialnämnden bedriver ändamålsenlig kompetensförsörjning utifrån mål och riktlinjer, samt säkerställer att det finns en tillräcklig styrning och kontroll avseende kompetensförsörjningsarbetet.
Arbetsmarknads- och socialnämnden bedöms i huvudsak bedriva en ändamålsenlig kompetensförsörjning utifrån mål och riktlinjer. Vidare bedöms nämnden i huvudsak säkerställa att det finns en tillräcklig styrning och kontroll avseende kompetensförsörjningsarbetet.
För att öka måluppfyllelsen kopplat till kompetensförsörjningsmålen kommer förvaltningen att genomföra insatser för att säkerställa och förbättra implementering och uppföljning av kompetensförsörjningsplanen. I samband med kommande kompetensgapanalys kommer även riskanalysen att utvecklas och ekonomisk konsekvensanalys genomföras vid behov.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 7.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden har mottagit en skrivelse av vilken framgår att ett initiativ, det s.k. Malmöinitiativet, tagits fram iArbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § .
syfte att förenkla för s.k. kulturföreningar att beviljas serveringstillstånd.Ett av de grundläggande kraven i gällande alkohollag (2010:1622) är det lämplighetskrav som uppställs i 8 kap. 12 §. Av angiven paragraf framgår att tillstånd endast får meddelas den som visar att han eller hon är ekonomiskt och personligt lämplig att utöva verksamheten. Det går inte under några omständigheter att göra ett avsteg från detta krav, såvida inte lagen ändras. Det skulle strida mot likabehandlingsprincipen. I alkohollagen återfinns en förenkling för den som i slutet sällskap ansöker om att stadigvarande få servera alkoholdryck. I motsats till vad som gäller för stadigvarande tillstånd för servering till allmänheten, uppställs för slutna sällskap inget krav om att ha ett eget kök i anslutning till serveringslokalen. För en förenklad prövning i övrigt krävs en ändring av gällande alkohollag. För att få till stånd en sådan, hänvisas till riksdagen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 3.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
-
I januari 2018 antog arbetsmarknads- och socialnämnden en intern kontrollplan för 2018. Planen innehöll årets granskningar och direktåtgärder. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har följt upp planen och sammanställt resultatet av årets granskningar och direktåtgärder.
I samband med årsuppföljningen har den årliga översynen av nämndens Regler och anvisningar för arbetet med intern kontroll genomförts. Förvaltningen har bedömt nämndens regler och anvisningar som ändamålsenliga och inga förändringar föreslås.
Kommunstyrelsen har beslutat om kommungemensamma kriterier för årlig utvärdering av nämndernas interna kontroll. I ärendet finns arbetsmarknads- och socialnämndens utvärdering för 2018 bilagd.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 9.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
-
Intern kontroll handlar om att säkerställa en ändamålsenlig och effektiv verksamhet, en till-
förlitlig ekonomisk rapportering, tillförlitlig information om verksamheten samt att verksamheten följer lagar, föreskrifter och andra styrdokument. Det handlar också om att säkra tillgångar och förhindra förluster samt upptäcka och eliminera eller förebygga allvarliga fel.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har det yttersta ansvaret för den interna kontrollen inom sitt ansvarsområde. Nämnden ska varje år anta en intern kontrollplan. I planen samlas de direktåtgärder och granskningar som ska utföras under året.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 10.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har uppdragits av kommunstyrelsen att redovisa förvaltningens internationella arbete 2018. Varje år sammanställs Malmö stads internationella arbete till kommunstyrelsen, syftet är att tydliggöra nyttan med den internationella verksamheten i kommunen.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 15.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen (2017:725) finns bestämmelser som reglerar möjligheten till delegering av nämndens beslutanderätt åt t.ex. ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson som är anställd på förvaltningen. Anställda har också rätt att fatta sådana beslut som är av rent förberedande eller verkställande karaktär.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till Riktlinjer för direktupphandling, som nämnden tar ställning till i särskilt ärende. Förslaget innebär att nämndens delegationsordning måste förändras där en beloppsgräns vid beslut om inköp inom ramen för verksamhetens normala drift som understiger 50 000 kronor, betraktas som ren verkställighet.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20190117 § 16.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
-
33
Anmälan av inkomna, upprättade och utgående skrivelser
-
34
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande