Möte 2020-06-17
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
4
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
5
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
6
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
7
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
8
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 2 stycket punkt 1 LVU
-
9
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken
-
10
Beslut att inte påbörja utredning avseende faderskap enligt 2 kap. 9 § föräldrabalken
-
11
Beslut att inte påbörja utredning avseende faderskap enligt 2 kap. 9 § föräldrabalken
-
12
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 4 föräldrabalken
-
13
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
14
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
15
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
16
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
17
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
18
Beslut om nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 föräldrabalken
-
19
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2020-06-17
-
20
Godkännande av upphandlingsdokument avseende boendeplatser med stöd
-
21
Arbetsmarknadsinformation
-
Föreliggande ärende avser ett förslag på förlängning av pågående överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap med den ideella föreningen Yalla Trappan (ASN-2018-5351).
Pågående överenskommelses syfte och mål är att arbetslösa kvinnor, inskrivna hos arbetsmarknadsavdelningen genomför arbetsträning inom storkök eller lokalvård i Yalla Trappans verksamhet Y-allas väg till arbete 2.0. Överenskommelsen löper ut 31 december 2020 och förlängning av avtal måste ske minst 6 månader innan avtalet löper ut. I den nu gällande överenskommelsen finns möjlighet att förlänga överenskommelsen med 1+1 år.
Föreslagen förlängning av överenskommelse innebär ett fåtal justeringar i förhållande till den gällande överenskommelsen. Föreslagen förlängning avser perioden 1 januari 2021 till 31 december 2021 med möjlighet till förlängning 1 år.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 143.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har mottagit samrådshandling Översiktsplan för Malmö att yttra sig över. Stadsbyggnadsnämnden har på uppdrag av kommunstyrelsen gjort en översyn av Malmös översiktsplan.
Översiktsplanen anger Malmö stads långsiktiga och övergripande utvecklingsstrategi samt grunddragen i den avsedda användningen av mark- och vattenområden.
Förvaltningens bedömning är att föreliggande planförslag på ett föredömligt sätt visar riktningen för Malmös långsiktiga planering.
Förvaltningen anser att planförslaget inte helt svarar mot Malmös utmaningar och behov i sitt fokus på framtida branscher och näringslivsutveckling. Förvaltningen önskar att planförslaget även presenterar en strategisk inriktning mot en ökning av arbetstillfällen inom exempelvis industri och tillverkning.
Förvaltningen anser vidare att översiktsplanen på ett tydligare sätt kan belysa eventuella målkonflikter som kan uppstå i samband med förtätning. När befintliga områden förtätas riskerar det önskvärda tillskottet av bostäder med rimliga hyror att ske på bekostnad av gårdar och grönytor. En utemiljö som bjuder in till rekreation och lek är viktig för alla Malmöbor, men för de barn som växer upp i trångboddhet menar förvaltningen att dessa värden utgör en kompensatorisk faktor som särskilt behöver värnas.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 144.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
24
Återrapportering budgetuppdrag 2019 – Förslag strategi för klimatneutralt byggande 2030 , STK-2019-1725
Förvaltningen har mottagit remissen Återrapportering budgetuppdrag 2019 – Förslag strategi för klimatneutralt byggande 2030 från Stadsbyggnadskontoret. Stadsbyggnadsnämnden gavs i Malmö stads budget för 2019 i uppdrag att tillsammans med tekniska nämnden, miljönämnden och servicenämnden fördjupa sig i klimatneutralt byggande och ta fram en strategi för klimatneutralt byggande för Malmö. Frågan om ett klimatneutralt byggande tillhör inte arbetsmarknads- och socialförvaltningens huvudsakliga kompetens- och ansvarsområde. Förvaltningen anser att det är en angelägen fråga att säkerställa att staden kan växa på ett miljömässigt hållbart sätt och ställer sig därför positiv till förslaget till strategi för klimatneutralt byggande. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ser svårigheter i förslaget att genomföra en fördjupad ekonomisk analys inom respektive förvaltning utifrån det kunskapsunderlag som presenteras i strategin.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 145.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
25
Remiss från Socialdepartementet - God och nära vård - En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem SOU2020:19
Arbetsmarknads- och socialnämnden har tillsammans med funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden av kommunstyrelsen blivit ombedd att besvara en remiss från Socialdepartementet gällande SOU 2020:19 God och nära vård – En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem. Utredningen föreslår förändringar inom:
Samverkansstrukturer för hälso- och sjukvården
Patientkontrakt - patientens stöd för en sammanhållen vård
Utbildningens och forskningens roll i omställningen till en god och nära vård
Verksamheter som drivs enligt lagen om läkarersättning eller lagen om ersättning för fysioterapi
En ändamålsenlig struktur för styrning av hälso- och sjukvården
Att skapa förutsättningar för det fortsatta omställningsarbetet
Om uppdraget lättare psykisk ohälsa
Då arbetsmarknads- och socialförvaltningen inte har ett kommunalt hälso- och sjukvårdsansvar väljer nämnden att belysa några av punkterna som tydligast berör förvaltningens uppdrag och brukare inom förvaltningens målgrupper.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 151.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet lämnar arbetsmarknads- och socialförvaltningen förslag på reviderade riktlinjer. Strukturen från de av nämnden tidigare antagna riktlinjerna, som varit gällande från och med 1 januari 2018, har bibehållits och revideringar har gjorts inom flera avsnitt, t. ex. under rubrikerna Huvudmålet är egen försörjning, Skäliga boendekostnader, Begravning, Tandvård, Studerande samt att ett nytt avsnitt Beräkning av inkomster vid ogiltig skolfrånvaro av barn och skolungdomar har lagts till. Reviderade riktlinjer föreslås träda i kraft 2020-09-01.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 153
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
27
Motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om ingen kommunal finansiering av svartuthyrning STK-2020-59
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om ingen kommunal finansiering av svartuthyrning.
Den aktuella frågeställningen har även utretts inom ramen för den pågående utredningen avseende revidering av riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt. För komplett förslag avseende utformning av riktlinjer kring skäliga boendekostnader, samt genomförd utredning, hänvisas till ärende ASN-2019-18178, revidering av Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt. Mot bakgrund av vad som redogörs för i förslag till yttrande föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionen ska anses vara besvarad.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 146
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
28
Motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om att betona föräldraansvaret i förhållande till ekonomiskt bistånd STK-2020-128
Kommunstyrelsen har sänt motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om att betona föräldraansvaret i förhållande till ekonomiskt bistånd till arbetsmarknads- och socialnämnden för yttrande. Aktuell fråga har även utretts inom ramen för den pågående utredningen avseende revidering av riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt (ASN-2019-18178).
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen redogör i ärendet bl. a. för relevant lagstiftning och nationella styrdokument, rutiner vid ogiltig skolfrånvaro i stadens förvaltningar samt hur aktuell rättspraxis vägts in i de förslag om reviderade riktlinjer som förvaltningen presenterar för nämnden i ärendet ovan. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen föreslår att motionen ska anses besvarad genom vad som framkommer i ärendet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 148.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
29
Remiss angående motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om ett förtydligande av en skälig levnadsnivå, STK-2020-209
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om ett förtydligande av en skälig levnadsnivå.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen redogör i ärendet för relevant lagstiftning och nationella styrdokument kopplat till de exempel på riktlinjer som motionären lyfter i sin skrivelse. Vidare därutöver för lokala, av politik och förvaltning, beslutade styrdokument, processer och rutiner som tillsammans med arbetsledning, intern kontroll och egen kontroll stödjer likabehandling och rättssäker myndighetsutövning.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 149.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
30
Motion av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om att upphöra med ekonomiskt bistånd till illegala migranter STK-2020-43
I motionen yrkar motionärerna att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt arbetsmarknads- och socialnämnden att revidera Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföringen i övrigt i enlighet med motionens intentioner. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har i utredningen gjort en ny genomlysning av rättsläget och finner inte att det skett förändring av lagstiftning eller att nya rättsfall tillkommit som föranleder att förvaltningen föreslår ändringar av befintliga riktlinjers innehåll i de avsnitt som särskilt berör personer som saknar laglig rätt att vistas i Sverige.
Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 147.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
31
Motion av Måns Berger (MP) och Janne Grönholm (MP) om säkerställande av hemlösa barns rättigheter STK-2019-1731
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över aktuell motion som inkommit till kommunfullmäktige från Måns Berger (MP) och Janne Grönholm (MP).
I motionen yrkas att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att skyndsamt tillsätta en utredning om hur hemlösa barns rättigheter säkerställs i nämndens verksamhet i enlighet med barnkonventionen samt att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att ändra riktlinjerna för ekonomiskt bistånd så att socialsekreterarna får möjlighet att erbjuda långsiktiga boendelösningar till alla hemlösa barn i enlighet med barnkonventionen.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen redogör i ärendet för aktuella förhållanden kopplade till yrkandena.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 150.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
32
Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017-2019- informationsärende
Ärendet informerar om uppföljningen av Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017–2019 samt om hur förvaltningen fortsätter arbetet med att förbättra stödet och insatserna till barn och unga. Barns och ungas uppväxtvillkor är angelägen fråga för Malmö stad. Att alla barn som behöver det ska få rätt stöd i rätt tid är en prioriterad fråga för arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Det finns flera olika styrdokument som stödjer arbetsmarknads- och socialnämndens arbete i denna fråga.
Handlingsplanen antogs av kommunstyrelsen i maj 2017, med syfte att säkerställa en gemensam styrning och inriktning för de fem stadsområdesförvaltningarnas och sociala resursförvaltningens utvecklingsarbete när de organiserades i en förvaltning. Implementeringen av handlingsplanen har skett enligt kommunstyrelsens anmodan till arbetsmarknads- och socialnämnden om att integrera den i mål och åtaganden. Flera åtgärder har genomförts för en tydligare styrning och ledning av nämndens arbete.
Förvaltningens gemensamma arbete med andra berörda förvaltningen behöver styras och samordnas särskilt, vilket sker dels genom delat ansvar för att bidra till uppfyllelse av kommunfullmäktiges mål, dels genom Samverkan Barn och unga i Malmö (SBUM) som har i uppdrag att under 2020 ta fram en handlingsplan för gemensamma åtgärder för ett bättre stöd till barn och unga.
Förvaltningen bedömer att Handlingsplan för utveckling av socialtjänstens stöd och insatser till barn och unga i Malmö stad 2017–2019 inte behöver förlängas, genom att handlingsplanens mål avseende att fokusera på stöd och insatser till barn och unga nu säkerställs av en tydligare styrning och ledning, samt genom att de prioriterade frågorna om arbetet med barn och unga är integrerade i nämndens styrdokument.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 20-06-08 § 152.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Kammarrätten i Göteborg har genom dom den 29 maj 2012 i mål nr 593-20 konstaterat att Malmö kommun efter utgången av en enskilds etableringstid ska anses vara bosättningskommun enligt socialtjänstlagen. Den enskilde hade av sin anvisningskommun Staffanstorp enligt bosättningslagen under etableringstiden blivit placerad i en bostad i Malmö kommun. Efter etableringstidens utgång frånsade Staffanstorp sig allt ansvar. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Malmö stad anser att förvaltningsrättens dom är korrekt och att Malmö kommuns arbetsmarknads- och socialnämnd har ett sådant beaktansvärt intresse i målet att nämnden bör tillerkännas talerätt. Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås att besluta om att överklaga kammarrättens dom och skicka till ärendet bifogat överklagande till Högsta förvaltningsdomstolen.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
Konkurrensverket uppmärksammade i samband med en granskande reportageserie i SVT Skåne december 2018 att Malmö stad köpt boende med stöd utan att annonsera i enlighet med gällande upphandlingsbestämmelser.
I en skrivelse från Konkurrensverket daterad 2018-12-19 ombads Malmö stad redogöra för vad som hänt samt att inkomma med kopior på avtal som har ingåtts mellan 2016-01-01 och 2018-01-01. Utifrån begäran redovisade arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö stad 2019-01-25 efterfrågade uppgifter avseende såväl den leverantör som angetts i SVT:s reportage som de leverantörer som vanligen används som alternativ till granskad leverantör för aktuell målgrupp.
På begäran om komplettering 2019-04-02 lämnade arbetsmarknad- och socialnämnden 2019-04-30 ett svar och en förteckning med såväl skriftliga som muntliga avtal. De avsåg köp av ”boende med stöd” under åren 2018 och 2019, uppgift om vilka leverantörer, beslutsdatum, den tids-period som avtalen omfattat samt avtalens värde. I svaret uppgavs att redovisade avtal kan gälla olika former av ”boenden med stöd” från olika typ av leverantörer.
I ytterligare begäran om komplettering från Konkurrensverket 2019-05-14 efterfrågades uppgifter om vilka tjänster olika former av boenden tillhandahållit, vilka köp som gjorts av respektive tjänst, kopior av avtal samt fakturor styrkande de muntliga avtalen avseende typ av tjänst och till vilket värde. Svar lämnades 2019-08-27 i form av ett yttrande med förteckning och bilagor från arbetsmarknads- och socialnämnden, ASN-2018-22411. Alla tillhörande fakturor skickades till Konkurrensverket postalt.
Konkurrensverket har därefter 2019-10-08 inkommit med ytterligare begäran om komplettering. Då arbetsmarknads- och socialnämnden i tidigare yttrande lämnat uppgift om att de boenden med stöd som köps är av olika slag efterfrågas beskrivningar av de olika tjänsterna och varför det rör sig om tjänster av olika slag. De vill även veta om inköp av samma typer av boenden med stöd fortsatt göras under 2019, och om så varit begär de en sammanställning av dessa. Kompletterande uppgifter och handlingar samlades in och var Konkurrensverket tillhanda den 2019-11-01.
Konkurrensverket inkom med ytterligare en begäran om komplettering till förvaltningen 2020-03-10 där de vill veta hur kraven skiljer sig på de olika leverantörerna beroende på vilken typ av boende med stöd förvaltningen köper. De vill veta om en upphandling har publicerats och hur inköp av de olika kategorierna redovisas samt få en redovisning av det senast gjorda köpet i augusti 2019 med tillhörande avtal eller faktura som styrker köpet.
Ytterligare en ny kompletteringsbegäran med tre frågor inkom till arbetsmarknads- och socialnämnden 2020-06-04. Arbetsmarknads- och socialnämnden ombeds svara senast 2020-06-22.-
342kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild. Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.
Utifrån den rådande samhällssituationen med spridning av covid-19 beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden den 26 mars 2020, § 84 att utse ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott under perioden 26 mars- 3 juli 2020 vilket har möjlighet att behandla ärenden från myndighetsutskott 1, 2 och 3 i de fall dessa inte kan sammanträda. Arbetsmarknads- och socialnämnden gav ordföranden möjlighet att utse ledamöter och ersättare till det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet för att säkerställa utskottets beslutsförhet under perioden 26 mars- 3 juli 2020.
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade den 25 maj, § 158 att inrätta ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott under perioden 6 juli- 14 augusti 2020 vilket ska behandla ärenden från myndighetsutskott 1, 2 och 3. Ordföranden föreslås få möjlighet att även kunna utse ledamöter och ersättare till det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet under perioden 6 juli- 14 augusti för att säkerställa utskottets beslutsförhet under sommaren. -
36
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
37
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
I kommunallagen (2017:725) finns bestämmelser som reglerar möjligheten till delegering av nämndens beslutanderätt åt t.ex. ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson som är anställd på förvaltningen.
I syfte att minska hedersrelaterat våld och förtryck, har riksdagen beslutat om nya regler som rör barnäktenskap. Ett nytt brott, barnäktenskapsbrott, införs som kan ge fängelse i högst fyra år. Genom det nya brottet blir det straffbart att förmå eller tillåta ett barn att ingå ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse. Riksdagen har även beslutat om ett utreseförbud som ska skydda barn från att föras utomlands i syfte att ingå barnäktenskap eller att könsstympas. Ett utreseförbud ska utgöra dels hinder mot att utfärda pass, dels skäl för att återkalla pass. Det ska vara straffbart att föra ut ett barn ur Sverige i strid med ett utreseförbud.
Bestämmelser om utreseförbud införs i lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och utifrån det föreslås tillägg i delegationsordningen.-
210kb Ladda ner dokument
-
-
39
Förordnande av ledamot att fatta beslut i ärenden där arbetsmarknads- och socialnämndens beslut inte kan avvaktas
Föreligger förslag från arbetsmarknads- och socialförvaltningen som innebär att nämnden klargör vem som får fatta beslut i vissa ärenden enligt lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) i fall där socialnämndens beslut inte kan avvaktas. Det är enbart ledamöter i arbetsmarknads- och socialnämnden som kan förordnas av nämnden.
Ärendet föranleds av nya regler i LVU som innebär att socialnämnden får besluta om tillfälligt utreseförbud, om det är sannolikt att ett utreseförbud behövs, och rättens beslut om utreseförbud inte kan avvaktas med hänsyn till risken för att den unge förs utomlands eller lämnar Sverige. Om socialnämndens beslut om tillfälligt utreseförbud inte kan avvaktas, får nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden har förordnat besluta om ett sådant förbud (LVU 31 d).
Beslutet föreslås ersätta tidigare beslut om förordnande av ledamot att fatta beslut i ärenden där arbetsmarknads- och socialnämndens beslut inte kan avvaktas.-
207kb Ladda ner dokument
-
-
41
Yttrande till Kammarrätten i Göteborg
-
42
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken
-
43
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 6 kap. 9 § föräldrabalken