Möte 2021-11-25
-
1
Val av protokolljusterare och tid för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
4
Yttrande till Förvaltningsrätten i Malmö
-
5
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare
-
6
Upphävande av Arbetsmarknads- och socialnämndens beslut avseende att väcka talan om vårdnadsöverflytt
-
7
Upphävande av Arbetsmarknads- och socialnämndens beslut avseende att väcka talan om vårdnadsöverflytt
-
8
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
9
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
10
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
11
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
12
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
13
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
14
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
15
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
16
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
18
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
19
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § punkt 1 Föräldrabalken
-
20
Begäran till Försäkringskassan om ändring av betalningsmottagare för barnbidrag samt att underhållsstödet betalas ut till annan lämplig person 2021-11-25
-
21
Arbetsmarknadsinformation
-
22
Remiss angående Motion av Magnus Olsson (SD) om att upprätta en kommunövergripande handlingsplan för suicidprevention
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beretts tillfälle att inkomma med yttrande avseende motion av Magnus Olsson (SD) om att upprätta en kommunövergripande handlingsplan för suicidprevention.
I motionen framförs yrkande att kommunstyrelsen får i uppdrag att inleda ett arbete för att ta fram en kommunövergripande handlingsplan för suicidprevention i Malmö.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen menar att suicidprevention är en mycket viktig samhällsfråga som berör båda den egna förvaltningen och Malmö stads övriga förvaltningar. Suicidprevention bör vara en del i Malmö stads folkhälsoarbete och integreras i stadens folkhälsopolicy som just nu är under revidering. Folkhälsopolicyn ger en målbild för vad staden ska göra för att förbättra folkhälsan för malmöborna. En folkhälsopolicy bör utgå från den befintliga organisationen där samtliga förvaltningar hanterar och arbetar med folkhälsofrågorna utifrån sina grunduppdrag som en del i ordinarie verksamhet.
Stadskontoret har sedan flera år ett pågående uppdrag att göra en översyn av kommunövergripande styrdokument. De har också i uppdrag att utveckla former för en mer samordnad styrning genom nämndsövergripande styrdokument eller alternativa styrmetoder. Förslaget att ta fram nya kommunövergripande handlingsplaner eller folkhälsopolicy bör överensstämma med stadskontorets kommande förslag.
Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen pågår ett aktivt arbete med suicidprevention i den reguljära verksamheten utifrån förvaltningens grunduppdrag. Arbetet kommer att intensifieras under kommande år med stöd från den samordnare för suicidprevention som anställts på Funktionsstödsförvaltningen genom statliga stimulansmedel.
Mot bakgrund av vad som framförts föreslår förvaltningen att motionens förslag om att ta fram en kommunövergripande handlingsplan för suicidprevention i Malmö avslås.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §248.
-
482kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
23
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - En sjukförsäkring med prevention, rehabilitering och trygghet (SOU2021:69)
Utredningen lämnar ett antal förslag som kommer att göra det lättare att beviljas sjuk- och aktivitetsersättning och flera förslag som kommer att underlätta arbete, studier, uppdrag m.m. under tid med sjukersättning och aktivitetsersättning.
Utredningen föreslår också att en ny förmån, preventionsersättning ska ersätta dagens förebyggande sjukpenning i syfte att det ska bli enklare att delta i förebyggande rehabiliteringsåtgärder samt lämnar förslag som möjliggör ett flexiblare deltagande i arbetslivsinriktad rehabilitering.
Vidare föreslås att Försäkringskassan ska få i uppdrag att klarlägga en sjukskriven försäkrads behov av rehabilitering inom 60 dagar och att Försäkringskassan får i uppdrag att sammanställa statistik över genomförda aktiviteter för personer med aktivitetsersättning och insatser som ersätts med preventions- och rehabiliteringsersättning. Detta för att möjliggöra uppföljning och utvärdering av genomförda insatser.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ställer sig positiv till utredningens förslag då de kommer att göra det lättare för fler med nedsatt arbetsförmåga att beviljas sjuk- och aktivitetsersättning. Positivt är också att reglerna anpassas för att ge ökade incitament till aktivitet i form av arbete, studier eller ideellt arbete under tid med ersättning.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen vill dock lyfta att när brukare som uppbär ekonomiskt bistånd ansöker om sjukersättning är det vanligt att Försäkringskassan kräver att kommunen utreder arbetsförmågan hos den sökande.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen efterlyser ett tydliggörande av rollfördelningen mellan stat och kommun genom att Försäkringskassan får ett tydligt uppdrag att upphandla bedömningar av enskilda sökandes arbetsförmåga eller andra utredande insatser som myndigheten behöver för att kunna fatta beslut gällande ansökningar om sjukpenning.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §249.
-
667kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
24
Remiss angående motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om att stärka efterprocessen för kvinnor och barn som lämnar skyddade boenden
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har beretts möjlighet att yttra sig över en motion från Nima Gholam Ali Pour (SD) om att stärka efterprocessen för kvinnor och barn som lämnar skyddade boenden.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har sedan våren 2021 ett pågående arbete med att se över arbetet med våld i nära relation. Såväl organisering som uppdatering av kärnprocesser och rutiner kring både utredning och stöd ingår i uppdraget.
I förslaget till en ny plan för arbetet mot våld i nära relation Fri från våld – en gemensam angelägenhet framhålls behovet av att stärka det långsiktiga stödet. Det är en av punkterna i inriktningsmålet Staden erbjuder stöd utifrån den enskildes behov.
Sammantaget menar arbetsmarknads- och socialförvaltningen att motionens yrkande bör anses vara besvarad mot bakgrund av att förvaltningen redan bedriver ett utvecklingsarbete på området.-
318kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Helena Nanne (M) har med stöd av 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i arbetsmarknads- och socialnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ.
I nämndinitiativet föreslås att arbetsmarknads- och socialnämnden uppdrar åt arbetsmarknads- och socialförvaltningen att undersöka hur stor andel av socialsekreterarna som undvikit att ingripa enligt LVU på grund av hot eller rädsla samt att återkoppla resultatet till nämnden.
Den problematik som beskrivs i nämndsinitiativet är allvarlig och angeläget att arbeta med. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen delar initiativtagarens uppfattning om att det inte är sannolikt att socialsekreterare i Malmö stad är fredade från en nationell problematik.
Förvaltningen bedömer att det inom nämndens verksamheter finns upparbetade system genom främst intern kontroll och systematiskt arbetsmiljöarbete för att hantera riskerna. Fördelen med att genomföra arbetet inom ramen för befintliga system är att en systematik för planering, uppföljning och åtgärder säkerställs.
Förvaltningen anser att nämndinitiativet är besvarat med vad som redovisas i ärendet.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §250.
-
297kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
26
Uppdrag från kommunstyrelsen att utreda fördelning av de statsbidrag som ryms inom intäktsbudgeten Statsbidrag flyktingar
Efter stadsrevisionens granskning under 2020 av stadens hantering av statsbidrag från Migrationsverket (”Granskning av statsbidrag från Migrationsverket”, SR-2020-66) anmodade kommunstyrelsen arbetsmarknads- och socialnämnden att utreda förutsättningarna för en fördelning av intäktsbudgeten Statsbidrag flyktingar och ta fram ett förslag till kommunstyrelsen senast i november 2021 (§121, KS 2021-04-07, STK-2020-1675).
Intäktsbudgeten Statsbidrag flyktingar består av tre ersättningar från Migrationsverket för mottagande av flyktingar efter beviljat uppehållstillstånd: schablonersättning, ersättning för initiala kostnader för ekonomiskt bistånd samt ersättning för kostnader för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten för ensamkommande barn.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslår att dessa ersättningar fördelas till de nämnder som idag har verksamhet som ersättningarna avser, utifrån fördelningsnycklar som beskrivs i ärendet.
Förslaget har arbetats fram tillsammans med tjänstepersoner från berörda förvaltningar. Nämnden önskar att kommunstyrelsen skickar förslaget på remiss till berörda nämnder, i det fall kommunstyrelsen väljer att gå vidare för att genomföra förslaget.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §251.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden lämnar årligen organisationsbidrag till idéburna organisationer i Malmö med verksamhet inom det sociala området. Bidraget syftar till att ge stöd till idéburna organisationer som bedriver en etablerad verksamhet i Malmö. Verksamheten ska stärka, komplettera eller utgöra ett alternativ till nämndens verksamhet gentemot människor i utsatta situationer.
Barn och unga i socialt och ekonomiskt utsatta situationer är ett av fyra verksamhetsområden som nämnden beviljar bidrag till. Ärendet innehåller förvaltningens förslag till fördelning av bidrag till organisationer som bedriver verksamhet inom barn- och ungaområdet för verksamhetsåret 2022.
Förvaltningen föreslår att bevilja 13 idéburna organisationer bidrag inom barn- och ungaområdet om totalt 1 670 000 kronor för verksamhetsåret 2022. Den totala ansökta summan inom området är 4 360 200 kronor.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §252.
-
396kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden lämnar årligen organisationsbidrag till idéburna organisationer i Malmö med verksamhet inom det sociala området. Bidraget syftar till att ge stöd till idéburna organisationer som bedriver en etablerad verksamhet i Malmö. Verksamheten ska stärka, komplettera eller utgöra ett alternativ till nämndens verksamhet gentemot människor i utsatta situationer.
Missbruk och hemlöshet är två av fyra verksamhetsområden som nämnden beviljar bidrag till. Ärendet innehåller förvaltningens förslag till fördelning av bidrag till organisationer som bedriver verksamhet inom missbruk och hemlöshet 2022.
Förvaltningen föreslår att bevilja 16 idéburna organisationer bidrag inom missbruk och hemlöshet om totalt 4 092 000 kronor för 2022. Den totala ansökta summan inom området är 14 021 545 kronor.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §253.
-
403kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
34mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
29
Ansökan om organisationsbidrag verksamhetsåret 2022 inom våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck
Arbetsmarknads- och socialnämnden lämnar årligen organisationsbidrag till idéburna organisationer i Malmö med verksamhet inom det sociala området. Bidraget syftar till att ge stöd till idéburna organisationer som bedriver en etablerad verksamhet i Malmö. Verksamheten ska stärka, komplettera eller utgöra ett alternativ till nämndens verksamhet gentemot människor i utsatta situationer.
Våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck är ett av fyra verksamhetsområden som nämnden beviljar bidrag till. Ärendet innehåller förvaltningens förslag till fördelning av bidrag till organisationer som bedriver verksamhet inom våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck 2022.
Förvaltningen föreslår att bevilja åtta idéburna organisationer bidrag inom våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck om totalt 3 215 000 kronor för 2022. Den totala ansökta summan inom området är 6 419 900 kronor.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §254.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har hänskjutit en ansökan om ekonomiskt stöd till arbetsmarknads- och socialnämnden från föreningen Flamman – Socialt förebyggande centrum (SFC) avseende verksamheten Hoppa av (STK-2020-1501). Hoppa av syftar till att få ungdomar att lämna kriminella livsval och miljöer och vänder sig till individer mellan 10 och 23 år. Beslutet innebär att kommunstyrelsen omfördelar kommunbidrag om 1 200 000 kronor till arbetsmarknads- och socialnämnden för verksamheten Hoppa av under 2022 och 2023.
När en annan nämnd i Malmö stad har mottagit en ansökan om bidrag eller annat ekonomiskt stöd och därefter har tagit beslut att översända ansökan till arbetsmarknads- och socialnämnden behandlas denna i enlighet med arbetsmarknads- och socialnämndens riktlinjer för stöd och bidrag till idéburen sektor (ASN-2021-4461). Förvaltningen bedömer att Flamman – SFC och verksamheten Hoppa av uppfyller nämndens krav men att förvaltningen kommer att begära in vissa kompletteringar när bidraget följs upp i maj 2022.
En viktig utgångspunkt för nämndens stöd och bidrag är att organisationer som mottar medel kompletterar nämndens verksamhet för berörda målgrupper. Förvaltningen bedömer att Hoppa av utgör ett viktigt förebyggande arbete med unga i riskzon för kriminalitet och verksamheten har möjlighet att nå individer som förvaltningens avhopparprogram inte har lika stor möjlighet att nå. Sammantaget föreslår arbetsmarknads- och socialförvaltningen att nämnden beviljar Flamman – SFC 1 200 000 kronor till Hoppa av för verksamhetsåret 2022. Förvaltningen föreslår vidare att Flamman – SFC inkommer med redovisning avseende verksamhetsåret 2021 senast den 31 maj 2022.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §255.
-
442kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen årligen med start 2022.
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2022–2023 för arbetsmarknads- och socialförvaltningen.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §256.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
611kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska, enligt 16 kap. 6 h § SoL, till kommunfullmäktige lämna en statistikrapport över hur många av nämndens gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för respektive beslut samt över hur många gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska, enligt 16 kap. 6 f § SoL, till revisionen rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Vidare ska nämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts. Nämnden ska även, enligt 16 kap. 6 g § SoL, till revisionen anmäla när nämnden har verkställt ett gynnande beslut som enligt 6 f § har rapporterats som ej verkställt.
Föreliggande rapporter avser tredje kvartalet 2021. Under kvartalet finns det 35 gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som inte har verkställts inom tre månader. Det är 16 fler än vid förra rapporteringen, men tre färre än vad som rapporterades för det tredje kvartalet förra året. 17 beslut avser intern öppenvård och den främsta orsaken är kö till utförare. Tio beslut avser bistånd till kommunalt andrahandskontrakt där den främsta orsaken är att matchning till lägenhet som möter klientens behov, pågår. 18 beslut som har rapporterats som ej verkställda inom tre månader, har under perioden verkställts eller avslutats utan att verkställas. Vad gäller gynnande beslut som inte har verkställts på nytt inom tre månader från dagen då verkställigheten avbröts, finns inget att rapportera.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §257.
-
388kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med beslut om godkännande av delårsrapporten beslutade nämnden den 23 september 2021 att ge förvaltningen i uppdrag att återkomma med en plan för att begränsa kostnadsökningar till nämndens sammanträde i oktober 2021.
Kommunstyrelsen har därefter, vid sitt sammanträde den 12 oktober 2021, beslutat att föreslå kommunfullmäktige att utöka arbetsmarknads- och socialnämndens kommunbidrag med 78 miljoner kronor samt med 7,5 miljoner kronor i syfte att återstarta och stärka Malmös kultur- fritids- och föreningsliv.
Kommunfullmäktige beslutade i enlighet med kommunstyrelsens förslag vid sitt sammanträde den 18 november 2021. Protokollet från kommunfullmäktige är vid arbetsmarknads- och socialnämndens sammanträde i november ännu inte justerat och beslutet har därmed ännu inte trätt i kraft, men nämnden föreslås ändå ta ställning till tilläggsbudgeten.
Trots förändrade ekonomiska förutsättningar 2021 kvarstår behovet av fortsatta åtgärder för kostnadsminskningar och effektiviseringar i syfte att uppnå en långsiktigt hållbar ekonomisk situation för verksamheten. Nuläget avseende pågående åtgärder redovisas i ärendet.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
34
Deltagande på distans vid sammanträden med arbetsmarknads- och socialnämnden och dess arbetsutskott
Frågan om möjligheten att delta på distans i möten med olika politiska organ har aktualiserats i samband med spridningen av Covid-19. Kommunfullmäktige beslutade den 3 september 2021 att ledamöter och ersättare fick delta på distans vid nämndsammanträden så länge Folkhälsomyndighetens rekommendation att hålla digitala möten som en åtgärd för att undvika smittspridning av covid-19 kvarstod. Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla digitala möten upphörde den 29 september 2021.
Det är viktigt att verksamheterna kan fortgå och att det finns förutsättningar att fatta nödvändiga politiska beslut. För att möjliggöra deltagande på distans beslutade kommunfullmäktige den 30 september 2021 att deltagande på distans även fortsatt får ske vid kommunstyrelsens och nämndernas sammanträden om särskilda skäl finns. Nämnden får vidare bestämma vad som ska gälla för deltagande på distans i dess utskott. Deltagande på distans bör i första hand utgöra ett komplement till sammanträden med fysisk närvaro där beslutfattande annars inte kunnat genomföras.
Arbetsmarknads- och socialnämnden föreslås dels, besluta att tillåta deltagande på distans vid sammanträden med arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott, dels godkänna föreliggande tillämpningsföreskrifter för deltagande på distans vid nämndens och arbetsutskottets sammanträden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §260.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet finns förslag till tider för verksamhetsdagar och temadagar 2022.
Verksamhetsdagar föreslås vara 17 mars och 20 oktober 2022. Temadagarna föreslås vara 5 maj och 15 september 2022.
I samband med förslag till tider för verksamhetsbesök och temadagar läggs förslag till mål- och budgetkonferens. Med hänvisning till att det blir nämnden som tillträder 1 januari 2023 som tar detta beslut läggs förslag för mål- och budgetkonferens fram när den nya nämnden har tillträtt.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §258.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
36
Inrättande av förvaltningsövergripande myndighetsutskott samt val av ledamöter till myndighetsutskottet
Enligt arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente ska myndighetsutskotten behandla vissa ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild. Reglementet ger nämnden möjlighet att vid behov inrätta flera utskott. Enligt reglementet ska utskotten bestå av tre ledamöter och tre ersättare och nämnden ska utse en ordförande och en vice ordförande. Ett utskott är enligt nämndens reglemente beslutsfört med tre ledamöter närvarande.
Vid nämndens sammanträde den 24 april 2018 (§178), vid nämndens sammanträde den 26 april 2019 (§135), vid nämndens sammanträde den 26 mars 2020 (§84), vid nämndens sammanträde den 25 maj 2020 (§158) vid nämndens sammanträde den 19 november 2020 (§342) samt vid nämndens sammanträde 27 maj 2021 (§177) inrättades ett förvaltningsövergripande myndighetsutskott.
Det förvaltningsövergripande myndighetsutskottet har under en bestämd period 2018–2021 behandlat ärenden från ordinarie myndighetsutskott. Nämnden har i särskilda beslut utsett ledamöter och ersättare till att ingå i utskottet samt att nämnden har valt en ordförande och vice ordförande för perioden.Arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott har berett ärendet 2021-11-11 §259.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden fastställde nämndens sammanträdestider för år 2021 enligt beslut 2020-10-22, § 305 samt nämndens sammanträdestider för år 2022 enligt beslut 2021-10-29, § 337. I ärendet finns förslag på revidering av sammanträdestid för december 2021 samt sammanträdestid för februari 2022. Ändringar föreslås enligt följande: Arbetsutskottets sammanträde den 2 december 2021 kl. 9.00 ändras till den 3 december kl. 17.00. Arbetsutskottet den 9 februari 2022 kl 9.00 ändras till den 10 februari kl. 9.00.
Enligt reglemente 54 § 1 stycket beslutar nämnden om tid och plats för sina sammanträden.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
38
Anmälan av inkomna, utgående och upprättade handlingar
-
39
Anmälan av delegationsbeslut och beslut fattade av förordnade ledamöter och nämndens ordförande
-
41
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare samt beslut enligt 14 § 2 LVU om hemlighållande av vistelseort
-
42
Beslut enligt 14 § 1 LVU om restriktioner i umgänge med vårdnadshavare samt beslut enligt 14 § 2 LVU om hemlighållande av vistelseort