Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokoll

  2.  

    a) Utbildning i trafik, stadsmiljö och exploatering - Stadsutvecklingsavdelningen

    (60+15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christian Resebo, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen

    Agneta Sallhed Canneroth, enhetschef avdelningen för offentlig miljö

    Sven Gustavsson, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen

    Joakim Florén, enhetschef avdelningen för offentlig miljö

     

    b) Utvecklingen av Nyhamnen

    (30 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Kristoffer Nilsson, strateg stadsutvecklingsavdelningen

    Sven Gustafsson, exploateringschef stadsutvecklingsavdelningen

     

    c) Kommunalekonomiska konsekvenser av långsiktig stadsutveckling

    (15 min)

    Sarah von Liewen, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Linnea Lindqvist, fastighetsvärderare fastighetsavdelningen

    Kristoffer Widestam, enhetschef stadsbyggnadskontoret

     

    d) Anmälan om miljöfarlig verksamhet

    Christine Andersson, stadsjurist avdelningen för struktur och stöd

    Jenny Wendle, avdelningschef avdelningen för struktur och stöd

    (10 min)

     

    Nedanstående muntlig föredragning ges i samband med beslutspunkt 15

    e) Information om projekt 9.5 Annetorpsvägen (TN-2021-1098)

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef Stadsutvecklingsavdelningen

    Magnus Fahl, strateg Stadsutvecklingsavdelningen

     

  3. Fastighets- och gatukontoret lämnar ekonomisk prognos 2023 enligt given mall i Stratsys. Ekonomisk prognos innehåller resultatprognos samt prognos för investeringar.

    Bilagor

  4. Fastighets- och gatukontoret överlämnar första deluppföljningen av tekniska nämndens internkontrollplan 2023.

    Internkontrollplanen bygger på fastighets- och gatukontorets riskanalys inför kommande verksamhetsår och innehåller både direktåtgärder och granskningar.

    Syftet med direktåtgärder är att genomföra nödvändiga åtgärder i nära framtid utan ytterligare kontroller och utredningar. Syftet med granskningar är utreda de områden där ytterligare kontroll bedöms behövas.

    I denna deluppföljning av internkontrollplanen redovisas en granskning och två direktåtgärder, allt enligt tidplan.

    ·         Granskning av följsamhet till rutin vid avslut av medarbetare

    ·         Framtagande av rutin för avfallshantering för tekniska nämndens verksamheter

    ·         Revidera och uppdatera inventarieregister

     

     

    Bilagor

  5. Kommunstyrelsen har skickat Program för uppföljning av privata utförare med riktlinjer för nämnder och styrelser till samtliga nämnder och helägda bolag för synpunkter. I enlighet med kommunallagen ska kommunfullmäktige varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för verksamheter som utförs av privata utförare. Förslaget till program gäller för mandatperioden 2022–2026 och innehållet i förslaget överensstämmer i allt väsentligt med nuvarande program. Ändringarna handlar främst om att strukturera om innehållet för att kunna integrera riktlinjerna på ett bättre sätt.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande där nämnden föreslås ställa sig positiv till förslag till program.

    Bilagor

  6. Sverigedemokraterna föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att utreda möjligheterna till belysning av Kalkbrottets motionsspår.

    Tekniska nämnden beslutade 25 april 2023 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.

    I Malmöinitiativ Elljusspår Sibbarp föreslås att staden sätter upp belysning på promenadslingan runt kalkbrottet (ca 4 km) och/eller runt Lernacken (ca 5 km). Förvaltningen utreder detta Malmöinitiativ vilket beslutsplanerats till arbetsutskottet den 15 augusti.

    Mot bakgrund av att förvaltningen arbetar med frågan och att detta läggs fram för beslut till arbetsutskottet i augusti i form av yttrande till ett Malmöinitiativ som föreslår samma sak som nämndinitiativet beslutade arbetsutskottet den 9 maj 2023 att föreslå tekniska nämnden att nämndinitiativet ska anses besvarat.

    Bilagor

  7. Fastighets- och gatukontoret verkställer och genomför på delegation från tekniska nämnden vägvisningsärende vid såväl ny- och ombyggnad som vid önskemål om vägvisning till kommunala eller enskilda verksamheter på gator/vägar där kommunen är väghållare. Malmö är inne i en större stadsomvandling i befintliga områden och nyexploatering. Därför är det viktigt att ha uppdaterade riktlinjer för vägvisning som följer utvecklingen. Det nu gällande dokumentet Vägvisningsplan beslutades av tekniska nämnden 2008.

    En revidering av dokumentet initierades av fastighets- och gatukontoret under 2022. Det nya förslaget till riktlinjer för vägvisning ersätter, förutsatt ett antagande, den tidigare vägvisningsplanen från 2008.

    Bilagor

  8. Ett tilläggsavtal mellan By & Havn och Copenhagen Malmö Port AB har inkommit till kommunen som ombeds bekräfta att information om tillägget skett. I samband härmed har kommunen att ta ställning till huruvida omförhandling av kommunens avtal med CMP ska påkallas.

    Förvaltningen ser ett behov av att utföra en analys av vad tilläggsavtalet innebär mer exakt för Malmö kommun och för CMP´s verksamhet i Malmö hamn. Denna analys bedöms kunna vara klar under hösten 2023. Förslaget är därför att i samband med bekräftelsen till CMP av information beträffande tilläggsavtalet, förbehålla kommunen rätt att påkalla omförhandling av nyttjanderättsavtalet Malmö kommun-CMP senast 2023-12-31

    Bilagor

  9. Förvaltningsrätten i Malmö inkom 2020-06-19 med önskemål om att skulpturen ”Grundlagen” av Pye Engström placerad på Förvaltningsrättens innergård på Kalendegatan skall medfölja till den nya domstolsbyggnaden på Carlsgatan i Nyhamnen.

    Castellum Vonco AB är ägare av verket. Castellum Vonco Fastighets AB genomför och bekostar flytt av verket till angiven tillfälligt gestaltad yta. I samband med platsens iordningställande 2024–2025 ryms kostnader för markarbeten och montering inom exploateringsbudget.

    Förslag att Malmö stad genom Tekniska nämnden mottar gåva av konstverk, ”Grundlagen” av konstnär Pye Engström, av Castellum Vonco Fastighets AB.

     

    Bilagor

  10. Tekniska nämnden beslutade 2022-12-14 att ge förvaltningen i uppdrag att utreda Rudbecksgatan enligt nämndinitiativ från Centerpartiet. Förslaget omfattar nya cykelfält längs Rudbecksgatan som anläggs utan åverkan på kantsten och beläggning eller de längsgående bilparkeringarna. Syftet med utredningen är att kartlägga huruvida det är möjligt och lämpligt att anlägga cykelfält, likt de på Geijersgatan, på Rudbecksgatan samt till vilken kostnad detta kan göras.

    Förvaltningen har utrett föreslagen sektion där hänsyn tagits till kostnad, genomförbarhet, effekter på stadens cykelnät, påverkan på kollektivtrafiken och trafiksäkerheten på sträckan. I jämförelse med Geijersgatan så har Rudbecksgatan en smalare körbana och trafikeras av stadsbusstrafik. Den breda körbanan på Geijersgatan i kombination med avsaknad av stadsbuss i linjetrafik möjliggjorde för en kostnadseffektiv implementering av cykelfält på sträckan. Med anledning av den samlare körbanebredden på Rudbecksgatan så är det inte möjligt att applicera samma lösning här som på Geijersgatan.

    För att nå en önskad effekt och skapa ett trafiksäkert och trafiktryggt cykelstråk samt bli ett komplement till stråket Riddaregatan-Vanåsgatan bedöms det krävas separerad cykelinfrastruktur av god standard med avseende på att gatan är relativt trafikerad och även är ett stadsbusslinjestråk. Detta skulle kräva en ombyggnad av gatan, flytt av kantsten, borttagning av längsgående bilparkering och betydande investeringar för att nå önskad standard. Givet dagens längsgående gatuparkering samt flertalet utfarter, korsningspunkter och hållplatser skulle cykelfält enbart fragmentariskt kunna anläggas. Utifrån dessa förutsättningar bedöms förslaget i initiativet inte skapa tillräckligt god trafiksäkerhet och trafiktrygghet på denna sträcka. Således föreslår förvaltningen att cykelkörfält på sträckan inte realiseras.

    Bilagor

  11. Malmös innerstad erbjuder Malmöbor och besökare en variation av upplevelser. I takt med att externhandeln ökar har fastighetsägarna längs Södra Förstadsgatan, delsträckan Drottninggatan till Triangeln, önskat förbättra och tillgängliggöra stråket för verksamheterna i city, vad gäller såväl butiker, caféer som restauranger. En utveckling som i förlängningen bedöms kunna bidra till ett ökat folkliv, handel och en tryggare, mer attraktiv stadsmiljö.

    Syftet med projektet är att öka attraktionskraften till centrumkärnan under dygnets alla timmar och under större delar av året. Projektet omfattar en ombyggnation av en platsbildning på Södra Förstadsgatan, med helt ny markbeläggning i natursten, sittplatser, tre stora träd, flera större buskar och perennplanteringar. Målet är även att platsen efter ombyggnationen ska vara grönare och bidra till en ökad krontäckningsgrad i området.

    Ansökan om objektsgodkännande för projektet godkändes i tekniska nämnden 2021-10-26. Investeringsbeslutet omfattade då utgifter om 4,2 mnkr och driftskonsekvenser om 378 tkr. Fastighets- och gatukontoret önskar utöka objektsgodkännandet för projektet, och den totala investeringen beräknas nu istället till 6,2 mnkr. Bakgrunden till utökningen är ökade materialkostnader i kombination med högre kvadratmeterpris än beräknat. Driftskonsekvenserna beräknas till 636 tkr.

     

    Bilagor

  12. Detta objektsgodkännande omfattar ombyggnader av korsningarna med Bispgatan och Diakongatan, ombyggnad av cirkulationsplatsen Elinelundsvägen/Annetorpsvägen till signalreglerad korsning inklusive busskörfält på ömse sidor av korsningen samt ombyggnad av västgående hållplats Hyllie gård. Investeringskostnaden uppgår till ca 29 mnkr brutto. Åtgärderna medfinansieras av staten genom Ramavtal 8 – Storstad Malmö med ca 14,25 mnkr. Driftskostnaden beräknas till 2,9 mnkr brutto och 1,8 mnkr netto.

     

  13. För att det ska vara möjligt att inkludera linje 32/12 i den framtida knutpunkten vid Jägersro finns förslag på ny körväg via Jägersrovägen och Cypressvägen. Den nya körvägen innebär att det behöver anordnas en ny lösning för hållplats Gullvik i anslutning till Cypressvägen. Den nya hållplatslösningen omfattar ett nytt hållplatsläge på Cypressvägen i riktning österut, samt en ny bussgata mellan Cypressvägen och Ystadsvägen som medför att bussen kan trafikera befintligt hållplatsläge på Ystadsvägen i riktning västerut. Då det nya hållplatsläget på Cypressvägen ersätter ett befintligt hållplatsläge på södra sidan av Ystadsvägen behöver även det befintliga hållplatsläget återställas. Förslaget medför att en ny detaljplan behöver tas fram eftersom området där bussgatan planeras dras mellan Cypressvägen och Ystadsvägen idag är planlagt som park.

    Projektets totala utgifter uppgår till 6 mnkr brutto, där största utgiften utgörs av entreprenadkostnader. De beräknade driftskonsekvenser uppgår totalt till brutto 536 tkr. Projektets kalkyl ryms inom Fastighets- och gatukontorets budget för kategorin Mobilitet.

    Bilagor

  14. Exploateringsavtal avseende fastigheten Vintrie 20:63.

  15. Förlängning av markreservation av två områden inom del av fastigheterna Makrillen 3, Hamnen 21:138 och Hamnen 21:147, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen ger möjlighet att utveckla ca 9 500 m² BTA för huvudsakligen bostadsbyggnation. Reservationen förlängs då marken inte kan överlåtas/upplåtas förrän infrastrukturen är utbyggd.

    Bilagor

  16. Förlängning av markreservation av ett område inom del av fastigheterna Skolan 1, Hamnen 21:138 och Hamnen 21:147 för huvudsakligen bostadsbyggnation, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen omfattar ca 5 500 m² BTA. Reservationen förlängs då marken inte kan överlåtas/upplåtas förrän infrastrukturen är utbyggd.

    Bilagor

  17. Förlängning av markreservation av ett område inom del av fastigheterna Hamnen 21:138 och Hamnen 21:147 för uppförande av ett mobilitetshus, cirka 12 000 BTA, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen förlängs då marken inte kan överlåtas/upplåtas förrän infrastrukturen är utbyggd.

    Bilagor

  18. Förlängning av markreservation av ett område inom del av fastigheterna Skolan 1, Hamnen 21:138 och Hamnen 21:147, cirka 12 000 BTA, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen förlängs då marken inte kan överlåtas/upplåtas förrän infrastrukturen är utbyggd.

    Bilagor

  19. Förlängning av markreservation av ett område inom del av fastigheterna Makrillen 3 och Ham-nen 21:147. Cirka 5 000 m2 BTA, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen för-längs då marken inte kan överlåtas/upplåtas förrän infrastrukturen är utbyggd.

     

    Bilagor

  20. För genomförandet av planerad utveckling av nytt verksamhetsområde i anslutning till den planerade bussdepån i Lockarp, föreslås ett förvärv av småhusfastigheten Malmö Lockarp 27:26.

    Bilagor

  21. Under 2024 löper fem tomträttsavtal ut för fastigheter upplåtna för flerbostadsändamål. Tomträttshavarna föreslås erbjudas att teckna nya tomträttsavtal enligt gällande lagstiftning.

    Bilagor

  22. Förslag om nya avgälder för tomträtter upplåtna för flerbostadshus, att gälla från och med 2025, samt förslag om att bibehålla avgälder för tomträtter som fungerar som komplement till motsvarande tomträtter upplåtna för flerbostadshus som är avsedda för bland annat parkeringsändamål.

    Bilagor

  23. Bilagor

  1. Fastighets- och gatukontoret lämnar ekonomisk prognos 2023 enligt given mall i Stratsys. Ekonomisk prognos innehåller resultatprognos samt prognos för investeringar.

  2. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra blandad stadsbebyggelse och att säkerställa allmänhetens tillgång till kanten runt Limhamns kalkbrott.

     

  3. Sverigedemokraterna föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att utreda möjligheterna till belysning av Kalkbrottets motionsspår.

    Tekniska nämnden beslutade 25 april 2023 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.

    I Malmöinitiativ Elljusspår Sibbarp föreslås att staden sätter upp belysning på promenadslingan runt kalkbrottet (ca 4 km) och/eller runt Lernacken (ca 5 km). Förvaltningen utreder detta Malmöinitiativ vilket beslutsplanerats till arbetsutskottet den 15 augusti.

    Mot bakgrund av att förvaltningen arbetar med frågan och att detta läggs fram för beslut till arbetsutskottet i augusti i form av yttrande till ett Malmöinitiativ som föreslår samma sak som nämndinitiativet beslutade arbetsutskottet den 9 maj 2023 att föreslå tekniska nämnden att nämndinitiativet ska anses besvarat.

  4. Ett tilläggsavtal mellan By & Havn och Copenhagen Malmö Port AB har inkommit till kommunen som ombeds bekräfta att information om tillägget skett. I samband härmed har kommunen att ta ställning till huruvida omförhandling av kommunens avtal med CMP ska påkallas.

    Förvaltningen ser ett behov av att utföra en analys av vad tilläggsavtalet innebär mer exakt för Malmö kommun och för CMP´s verksamhet i Malmö hamn. Denna analys bedöms kunna vara klar under hösten 2023. Förslaget är därför att i samband med bekräftelsen till CMP av information beträffande tilläggsavtalet, förbehålla kommunen rätt att påkalla omförhandling av nyttjanderättsavtalet Malmö kommun-CMP senast 2023-12-31

  5. Förlängning av byggnadsskyldigheten avseende fastigheten Malmö Bläckhornet 1.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.