Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Fördjupad översiktsplan för öresundsmetron i kuststaden Malmö

    (20 min)

    Josephine Nellerup, strateg stadsbyggnadskontoret

    Annika Reischmann, planeringssekreterare stadsbyggnadskontoret

     

    b) Avrapportering Storstadspaketet – sammanfattning av status

    (30 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Lotta Ahlfors, projektledare stadsutvecklingsavdelningen

    Aziza Holm, planarkitekt stadsbyggnadskontoret

     

    c) Malmö Energi och Hållbarhet AB; uppdrag och verksamhet

    (30 min)

    Tobias Nilsson, direktör

    Henrik Loveby, avdelningschef stadskontoret

     

    d) Nytt trafikeringsavtal för Malmöpendeln

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen

     

    e) Nyhamnen, strukturplan och guide

    (30 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Sven Gustafsson, exploateringschef stadsutvecklingsavdelningen

     

    Nedanstående muntliga föredragningar ges vid respektive beslutspunkt:

    12. Objektsgodkännande Renovering Restaurang Margareta, Pildammaparken

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

     

    13. Objektsgodkännande Börshusets nya kajer, projekt 6101

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Lars Johansson, enhetschef avdelningen för offentlig miljö

  3. En motion skriven av Emma-Lina Johansson (V) har inkommit som remiss till tekniska nämnden. Motionen lyfter att en kartläggning gjord av Socialstyrelsen pekar på en låg kunskapsnivå om nationella minoriteter och minoritetslagstiftningen.
     

    Motionen föreslår att samtliga förvaltningsdirektörer i Malmö stad utbildas särskilt i minoritetslagstiftning och att samtliga personer i ledande ställning inom Malmö stad utbildas särskilt i minoritetslagstiftning.

     

    Förvaltningen föreslår tekniska nämnden att ställa sig positiv till förslagen i motionen.

    Bilagor

  4. Översiktsplanen har som syfte att vara ett stöd för beslut kring utvecklingen av Jägersro på lång sikt. Genom översiktsplanen förtydligas markanvändning, grönstruktur, mobilitet och rörelsemönster.

    Översiktsplanen ska ge förutsättningar för Jägersro att utvecklas till en funktionsblandad och grönskande stadsdel med en variation av bostadstyper, tillskott av arbetsplatser samt kultur-och fritidsverksamhet.

    Planområdet omfattar drygt 100 hektar och inkluderar förutom den nuvarande travbanan och dess kringytor även Jägersro Center, verksamhetsområdet i sydöst samt den södra delen av Ögårdsparken.

     

    Förvaltningen föreslår tekniska nämnden att ställa sig positiv till den fördjupade översiktsplanen för Jägersro, men för att nå de höga ambitioner som genomsyrar dokumentet behöver det tydliggöras och exemplifieras hur denna utveckling skall nås.

    Bilagor

  5. I nämndinitiativ till tekniska nämnden föreslår Mats Billberg Johansson (V) och Halimo Bashir Abdi (V) att fastighets- och gatukontoret ges i uppdrag att i samverkan med miljöförvaltningen utreda förutsättningar för att etablera ett biologiskt mångfaldcenter i Malmö, att detta placeras så att det för allmänheten är tillgängligt och inspirerande samt att i arbetet involvera såväl forskning och utbildning som myndigheter och civilsamhällets organisationer.

     

    Malmö stad arbetar med biologisk mångfald dels utifrån Miljöprogrammet, mål 9 – ökad biologisk mångfald, dels utifrån Naturvårdsplanen. Båda antagna av kommunfullmäktige. Naturvårdsplanen anger som mål 6: Kunskapen om Malmös natur ska förbättras. I målet anges kunskapsuppbyggnad, engagemang från allmänheten och barns nyfikenhet och intresse för naturen som viktiga.

     

    Fastighets- och gatukontoret anordnar en del aktiviteter för medborgare med fokus på biologisk mångfald. Det kan inte anses som ett samlat arbete utan görs i form av enstaka projekt eller aktiviteter som Vilda Malmö, Barnens äng i Bunkeflostrand och

    Slottsträdgårdens olika projekt och aktiviteter.

     

    Marint kunskapscenter finns sedan 20 år i Malmö där man bedriver en verksamhet med en liknande inriktning som föreslås för ett biologiskt mångfaldcenter i nämndinitiativet. Verksamheten finansieras av Malmö stad och genom egna projektuppdrag. Budgeterat för detta 2024 är 6,2 miljoner kronor i kulturnämndens budget.

     

    Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala driver sedan 1994 Centrum för biologisk mångfald med forskning om betydelsen av biologisk mångfald för människor och samhällen.

     

    Förvaltningen föreslår att nämndinitiativet anses besvarat med det arbete som görs i staden utifrån Miljöprogrammet och Naturvårdsplanen samt de projektet och aktiviteter som anordnas av fastighet- och gatukontoret.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 12 november 2024 att föreslå tekniska nämnden besluta att nämndinitiativet anses besvarat med det arbete som görs i staden utifrån Miljöprogrammet och Naturvårdsplanen samt de projektet och aktiviteter som anordnas av fastighet- och gatukontoret.

    Bilagor

  6. Reinvesteringar är vanligt förekommande i fastighets- och gatukontorets verksamhet och föranleds vanligen av underhåll som komponentutbyte. Reinvesteringar utförs på befintliga anläggningar som initialt varit föremål för beslut om investering, exempelvis i form av objektsgodkännande.

     

    Behov att delegera beslutanderätten inför nästa budgetår (2025) har framförts både från nämnd och förvaltning.

     

    Bilagor

  7. Under 2023 togs, på uppdrag av tekniska nämnden, en översiktlig förstudie (White 2023) fram kring kanalens utveckling. Förstudien beskrev hur kanalen kunde göras till en mer tillgänglig plats för besök och bad. I 2024 års nämndsbudget gavs ett vidare uppdrag vilket syftar till att ge Malmöborna ökade möjligheter att komma närmare vattnet samt att lyfta kanalrummet som en starkare del av stadens identitet. Vidare anges det i budgeten att tekniska nämnden ska ta fram en plan med de översiktliga utvecklingsstegen avseende vattenkvalitén i Malmös kanaler. Återrapportering av uppdraget ska göras under hösten 2024.

    Aktuellt PM syftar till att svara på ovan nämnd återrapportering och består av ett tekniskt underlag gällande vattenkvaliteten i kanalen. Historiska insatser har kartlagts samtidigt som resultat från nya och äldre provtagningar och utredningar har sammanställts. Detta har sedan jämförts med internationella exempel på stadsnära bad samt olika bedömningsgrunder av föroreningsgrad. Slutligen har förslag på fortsatt arbete kopplat till en förbättrad vattenkvalitet tagits fram.

    Fastighets- och gatukontoret föreslår åtgärder vilka redovisas under rubriken ”Rekommendation”. Genomförandet kommer att ske under de närmaste åren och inarbetas i förvaltningens verksamhetsplan och budget.

     

    Bilagor

  8. Bidragsgivning till enskild väghållning är ett frivilligt åtagande för kommunen. Det finns stora skillnader i kommuners förhållningssätt till bidragsgivning till enskild väghållning. Inför sammanslagningen av Bunkeflo och Malmö kommuner beslöt fullmäktige i Malmö år 1969 att de förpliktelser som Bunkeflo kommun frivilligt påtagit sig vad gällde enskilda väghållares väghållningsbörda skulle övertas av den nybildade Malmö kommun år 1971 enligt de villkor som gällde i Bunkeflo kommun. De reglerna gäller än i dag i Malmö stad med mindre förändringar genomförda under december 2000.

     

    De nuvarande reglerna för Malmö stads kommunal bidragsgivning är svårtolkade och har inte setts över på över på länge. Fastighets- och gatukontoret anser att reglerna bör ändras så att det blir tydligt vilka krav som gäller för att få bidraget samt att bidraget begränsas till enskilda vägar där det förekommer kommunala intressen. Förslaget för ändringen av bidragsreglerna anförs nedan i det bilagda förslaget till Riktlinjer för bidrag till enskild väghållning inom Malmö. Förslaget föreslås att gälla från 2025-04-01. Ändring av bidragsreglerna ska fastställas av kommunfullmäktige.

    Bilagor

  9. En kommun har rätt att ta beslut om att ansvaret för viss renhållning och vinterväghållning, som kommunen annars skulle ansvara för, skall föras över på fastighetsinnehavare. Malmö stad har fattat beslut om att överföra sådant ansvar till fastighetsinnehavare genom kommunfullmäktiges beslut om stadga för renhållning av gångbanor (kf 14/12 1995 § 224 bih 161). På grund av förändrad lagstiftning och nytt reglemente för tekniska nämnden behövs de kommunala föreskrifterna för fastighetsinnehavares renhållningsansvar uppdateras. Det föreslås att dessa benämns lokala föreskrifter för renhållning av gångbana m.m.

     

    Ansvaret för renhållning ligger inom avdelningen för offentlig miljö och enheten Park och gata. Renhållning utförs idag av Kommunteknik efter beställning från fastighets- och gatukontoret. Detta gäller de ytor som kommunen ansvarar för men i beställningen ingår också att Kommunteknik ska rapportera till fastighets- och gatukontoret då de upptäcker brister i de områden som fastighetsinnehavare ansvarar för. Fastighets- och gatukontoret har även löpande tillsyn över gångbanor genom våra förvaltare och områdesansvariga som är ute och övervakar sina områden. När brister upptäcks skickas brev till fastighetsinnehavaren. Om fastighetsinnehavaren inte rättar sig efter uppmaningen i brevet kommer det genom de nya föreskrifterna att finnas möjlighet att sätta ett vite och även att vidta rättelse på fastighetsinnehavarens bekostnad.

    Bilagor

  10. Tekniska nämnden har tagit fram ett förslag till Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024–2033. Enligt Förordning (2004:675) om omgivningsbuller ska kommuner med mer än 100 000 invånare vart femte år ha kartlagt omgivningsbullret från trafik i kommunen och tagit fram strategiska bullerkartor som visar bullersituationen. Vidare ska ett åtgärdsprogram tas fram och fastställas av kommunfullmäktige senast två år efter att kartläggningen är genomförd. I enlighet med Miljöbalken (1998:808) kapitel 5 och paragraf 7 har en remissversion av åtgärdsprogrammet ställts ut på samråd. Där beslutade tekniska nämnden att skicka ut remissversionen utan eget ställningstagande till stadens nämnder samt Skånetrafiken, Copenhagen Malmö Port (CMP), Svensk-Danska Broförbindelsen (SVEDAB AB), Trafikverket och länsstyrelsen. Totalt inkom 12 remissvar. Samrådsredogörelsen finns bifoga ärendet.

     

    Förslaget till åtgärdsprogram har tagits fram i samarbete mellan fastighets- och gatukontoret, miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och serviceförvaltningen. Dialog har även skett med stadskontorets ekonomiavdelning kring ansvar- och finansiering av bullerskyddsåtgärder inom Malmö stad. Ett förslag på en sådan modell presenteras i åtgärdsprogrammet.

     

    I förslaget till åtgärdsprogram anges tre inriktningar för arbetet med buller. Inriktningarna gäller ljudmiljö i boendemiljöer, förskolors- och grundskolors utemiljöer samt parker och liknande utemiljöer. Femton åtgärdsexempel för Malmö är framtagna med uppskattad kostnad och ansvarsfördelning, för att uppfylla de delar som ska presenteras enligt bullerförordningen (2004:675).

    Bilagor

  11. Sommaren 2022 beslutade riksdagen om ett tillägg i lag (2006:412) om allmänna vattentjänster. Tillägget innebär att det ska finnas en vattentjänstplan, antagen av kommunfullmäktige i varje kommun. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster. En vattentjänstplan är inte bindande utan ska vara vägledande. I Malmös fall syftar vattentjänstplanen, utöver att uppfylla lagkrav, även till att vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen kommer att utgöra ett kunskapsunderlag till nästkommande översiktsplan samtidigt som den, inom vissa frågeställningar bidrar med en ökad detaljeringsgrad av den gällande översiktsplanen.

     

    Vattentjänstplanen innehåller inga nya beslut utan redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering. Planens tidsperspektiv är tolv år, men vissa åtgärder har en längre genomförandetid. Aktuell vattentjänstplan har inte bedömts ha någon betydande miljöpåverkan.

    Innan kommunfullmäktige kan fastställa vattentjänstplanen ska den i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster ställas ut för samråd.

    Bilagor

  12. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för renovering av Restaurang Margareta i Pildammsparken, till en beräknad bruttoutgift om 36 mnkr.

    Förvaltningen beräknar att den del av projektet som avser nyinvesteringar uppgår till 16,5 mnkr varför objektsgodkännandet behöver överlämnas till kommunstyrelsen för beslut.

     

    Bilagor

  13. Detta underlag för objektsgodkännande omfattar cirka 130 meter ny kaj runt Börshuset med byggstart under vintern 2024/2025 där det gemensamma kajplanet måste byggas september-november 2025 inför Wihlborgs invigning av Börshuset som är planerad till 2025-12-17.

    Den totala utgiften för projektet är 43 mnkr baserat på prisläget i oktober 2024. Driftkonsekvensen beräknas till en årlig kostnad på 1,3 mnkr.

     

    Bilagor

  14. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för anläggande av permanenta planteringar på Nobeltorget och Masttorget, till en beräknad bruttoutgift om 6 mnkr samt en driftskostnad om 457 tkr.

     

    Bilagor

  15. Exploateringsavtal för del av fastigheten Malmö Häcksaxen 2 m.fl., har upprättats med syfte att reglera genomförandet av detaljplanen Dp 5765, avseende västra delen av Holma. I avtalet regleras bland annat marköverföringar och kostnadsfördelning.

    Bilagor

  16. Wästbygg har sedan 2023-06-14 ett markanvisningsavtal avseende del av fastigheten Malmö Hyllie 165:61 (nuvarande del av Utställningen 1), för byggnation av kontor. Tiden för markanvisningen löper ut 2024-11-30. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  17. Parkering Malmö har sedan 2023-09-25 fram till och med 2024-11-30 ett markanvisningsavtal avseende fastigheten Reklamen 2. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  18. Överenskommelse om fastighetsreglering mellan Malmö stad och Rosengård Fastigheter såsom ägare till fastigheten Bennet 2 i syfte att reglera fastighetsindelningen så att den stämmer med detaljplan dp 5116.

    Beslutet behöver justeras omedelbart beroende på att det påverkar tiden för möjlig betalning vilket har varit en viktig parameter i förhandlingen.

    Bilagor

  19. Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.