Möte 2022-08-30
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
-
2
Informationspunkter för Tekniska nämnden 2022 - muntliga
-
3
Remiss angående Remiss från Finansdepartementet - Angående betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system (SOU2022:13) STK-2022-699
Stadskontoret har översänt Finansdepartementets betänkande Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system (SOU2022:13) till tekniska nämnden för yttrande.
Betänkandet föreslår reviderade vägavgiftsregler i Sverige, vilka är i enlighet med EUs reviderade eurovinjettsdirektiv. För att ersätta det nuvarande eurovinjettsystemet (vilket är tidsbaserat) föreslås ett avståndsbaserat system. Avgifterna föreslås vara olika för olika regioner – med avgiftslättnader för industritung glesbygd och höjda avgifter inom storstadsregionerna. Syftet med systemet är att både kompenserar för förlorade intäkter från godstransporter då det nuvarande eurovinjettsystemet tas bort – samt att bidra till att de nationella miljö- och klimatmålen nås. För att detta ska uppnås ska både inhemska och utländska fordon ingå i avgiftssystemet. Transportstyrelsen kommer vara den myndighet som beräknar och tar in avgiften.
Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till betänkandets förslag i stort. Förvaltningen föreslår dock att nämnden efterfrågar att konsekvenserna av geografiskt differentierad avgift för storstadsregionernas roll som transportnoder för klimateffektiva transporter, utreds vidare i det fortsatta arbetet.Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
4
Remiss från Havs- och vattenmyndigheten -Avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivning av ändrade havsplaner STK-2022-965
Kommunstyrelsen har skickat ett avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivningar, MKB, av havsplaner för ändrande havsplaner från Havs- och vattenmyndigheten för yttrande.
Syftet med avgränsningssamrådet är att fånga upp perspektiv på hur den strategiska miljöbe-dömningen ska genomföras och vilka frågor och miljöaspekter som ska belysas i MKB.
Fastighets- och gatukontoret är positiv till att det finns en nationell utgångspunkt för miljökonsekvensbeskrivningar för ändrade havsplaner och vill framföra ett antal förslag och synpunkter i ett yttrande kopplat till underlaget som skickats ut av Havs- och vattenmyndigheten.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
-
5
Remiss från Länsstyrelsen Skåne - gällande Copenhagen Malmö Port AB:s - Ansökan om upphävande av tillstånd
Ärendet avser upphävande av miljötillstånd för tillståndsgivna geografiska verksamhetsområden som Copenhagen Malmö Port, CMP, inte längre bedriver verksamhet på.
Fastighets- och gatukontoret ser att den geografiska avgränsningen som föreslås i CMP:s ansökan stämmer väl med vad som för närvarande ingår av den mark kommunen upplåter till CMP och övriga områden som CMP bedriver verksamhet på i Malmö. Fastighets och gatukontoret är därför positiva till de förändringar som föreslås.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
6
Remiss angående Översyn av Malmö Leasing AB möjligheter att arbeta strategiskt med stadens fordonsflotta, inklusive ansvars- och kostnadsfördelning vid etablering av intern laddinfrastruktur
Stadskontoret har tagit fram en utredning om hur Malmö Leasing AB ska ges ett tydligare uppdrag kring hur kommunen kan öka elektrifieringen av sin fordonsflotta. Förvaltningen är positiv till utformningen av uppdraget men föreslår också nämnden att lämna synpunkter på ex finansieringen av investeringen av laddinfrastrukturen.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
911kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad upprättar årligen en lokalbehovsplan. Tekniska nämnden ska utifrån sina lokalbehov fram till 2032 upprätta och besluta en lokalbehovsplan 2023-2032.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
8
Ärendet utdraget
-
9
Ärendet utdraget
-
10
Remiss angående motion av Helena Grahn (M) om Informationskampanj rörande olaglig nedskräpning, STK-2022-673
Moderaterna har inkommit med en motion om att skapa en informationskampanj rörande olaglig nedskräpning. Motionären vill att tekniska nämnden ska ges uppdraget att ta fram en informationskampanj där det ska framgå att nedskräpning är olagligt och kan leda till böter.
Fastighets- och gatukontoret har arbetat mot målgruppen som skräpar ned genom årliga renhållningskampanjer men också genom andra insatser i stadsrummet. Fastighets- och gatukontoret har ambitionen att fortsätta detta arbete genom att rikta sig till den målgrupp som skräpar ner och ändra deras beteende.Tekniska nämndens beredning beslutade 2022-08-23 att motionen ska bifallas och det som framförs i motionen ska integreras i förvaltningens pågående arbete mot nedskräpning.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
466kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor, förskola och centrumfunktioner samt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor, en park och ny gatustruktur. Syftet är också att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad samt att justera byggrätten för ett sedan tidigare planlagt men inte utbyggt kvarter.
Bilagor
-
429kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna yrkar i nämndinitiativ att tekniska nämnden beslutar att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att strategiskt placera ut fler blomsterurnor och bänkar på Posthusplatsen för att skapa en mer grönskande och inbjudande miljö.
Tekniska nämnden beslutade 2022-06-16 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 2022-08-16 att föreslå tekniska nämnden besluta att förvaltningen får i uppdrag att hitta ett koncept för utveckling av området mellan Posthusplatsen och Smörkontrollen. Konceptet ska innehålla fler uteserveringar, en levande miljö och liknande och konceptet ska också kunna användas för framtida utveckling av Varvsstaden. Arbetsutskottet beslutade vidare att föreslå tekniska nämnden besluta att nämndinitiativet ska anses besvarat.
Förvaltningen kommer att studera Posthusplatsen utifrån ett vidare perspektiv då platsen är tänkt att rymma många funktioner och arrangemang. Därefter väljs möblering och dessa kan förhoppningsvis vara på plats innan sommaren 2023, med viss reservation för långa leveranstider.
Det är möjligt att ställa ut fler bänkar och blomsterurnor i väntan på en permanent utformning.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska nämndens trafikutskott beslutade 2021-11-11 att Järnvägsgatan (mellan Tegnérgatan och Sveagatan) blir sommargata i tre år, under april– oktober 2022–2024.
Järnvägsgatan som sommargata ska enligt beslutet utvärderas i oktober men Moderaterna befarar i nämndinitiativ till tekniska nämnden att detta då kan vara försent och Håkan Fäldt (M) yrkar därför att tekniska nämnden beslutar att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att så snart som möjligt avbryta experimentet med Järnvägsgatan som sommargata, att begära in redovisning från näringsidkare som drabbats ekonomiskt av experimentet och att i förekommande fall föreslå en lösning samt att återkomma till tekniska nämnden med en redovisning av vilka lärdomar man drar av den misslyckade hanteringen av Järnvägsgatan inför eventuella framtida sommargator.
Tekniska nämnden beslutade 2022-06-16 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 2022-08-16 att föreslå nämnden att avslå nämndinitiativet.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan tekniska nämndens senaste revidering av sin delegationsordning, den 31 augusti, §304, har förslag framkommit till ändringar/tillägg i densamma. Kommentarer till de föreslagna ändringarna finns nedan i denna tjänsteskrivelse, under rubriken Ärendet. De föreslagna ändringarna framgår av bilagda utdrag ur Delegationsordning för Malmö stads tekniska nämnd. Förslag till ändringar eller tillägg i delegationsordningen har markerats i gult. Förslag till text som ska tas bort är överstruken.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
15
Medfinansiering av laddinfrastruktur för elbuss - återkoppling efter dialog med avtalsparterna i Ramavtal 8 - storstad Malmö
Efter genomförd utredning om förändrat ansvar för ägande, finansiering och drift av laddinfrastruktur kopplat till kollektivtrafikobjekten i Ramavtal 8 – Storstad Malmö och i enlighet med därav följande beslut i tekniska nämnden och kommunstyrelsen har förslag till hantering av medfinansiering av laddinfrastruktur på Region Skånes depåer tagits fram och godkänts av tekniska nämnden. Förslaget har stämts av med avtalsparterna staten och Region Skåne. Då staten, genom Trafikverket, under rådande lagstiftning och gällande förordningar inte kan ge bidrag till investeringar i depåområden anser förvaltningen att det förslag som arbetats fram inte är genomförbart. Förvaltningen föreslår därför att ärendet avslutas med konstaterandet att medfinansiering av laddinfrastrukturen på Region Skånes depåer inte kan göras med statliga bidrag i Ramavtal 8 – Storstad Malmö.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till linjenätsjustering har tagits fram i samarbete mellan Fastighets- och gatukontoret, Stadsbyggnadskontoret och Skånetrafiken. Justeringen syftar till att klargöra ett antal linjedragningsfrågor, hantera behov av kapacitetsförstärkning i vissa delar av linjenätet och ta hand om resultat från ett antal genomförda utredningar rörande kollektivtrafik. Förslaget till linjenätsjustering har sin utgångspunkt i Linjenätsutredning 2030 (TN-2019-3795).
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
-
Värdeprogram för storstadspaketet ger en vägledning för de värden som fastighets- och gatukontoret ska utveckla under arbetet med att förverkliga Storstadspaketet. Programmet är en sammanställning av de viktigaste kommunövergripande styrdokument som är av betydelse för bostadsbyggande och infrastruktur, till exempel översiktsplanen. Programmet ska utgöra en grund för projektets styrdokument så som Riktlinjer för utformning i Storstadspaketet. Beslutet innebär en förlängning av tidigare beslut fattat januari 2019 av nämnden.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för kollektivtrafikobjekt elbuss linje 3 i Ramavtal 8 – Storstad Malmö, planeras utbyggnad av två hållplatslägen och ett signalreglerat övergångsställe på Pildammsvägen vid SUS. Hållplatsen kommer utöver stadsbusslinje 3 att trafikeras av den nya sammanslagna regionbusslinje 142/150.
Inkomna anbudspriser vittnar om väsentligt ökade materialkostnader. En uppdatering av tidigare kalkyler visar att investeringskostnaden kommer att uppgå till -9 700 tkr brutto och -4 850 tkr netto. Driftskonsekvenserna för detta projekt är beräknat till -750 tkr brutto och -450 tkr netto.
Med anledning av projektets ökade kostnader ansöks härmed om utökat objektsgodkännande.
Objektsgodkännande för genomförande av projektet beslutades av TN i maj 2021. Skriftlig information om utökat objektsgodkännande i TRU 2022-06-09.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för ny avloppsanläggning, Katrinetorp till en beräknad bruttoutgift om 5 600 tkr. Den totala investeringsutgiften för hela projektet blir därmed 10 500 tkr.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
857kb Ladda ner dokument
-
-
20
Objektsgodkännande för projekt 4.4-4.8 (3317-3321, 3385 och 3323-3324) Centrum - Hornsgatan till Regementsgatan inom MEX-linje 4, Storstadspaketet
Malmö stad kommer inom ramen för Ramavtal 8 – storstad Malmö att utveckla staden genom åtgärder för förbättrad infrastruktur och ökat bostadsbyggande. På sträckan för MalmöExpress (MEX)-linje 4, Segevång till Limhamn, planeras att vidta kollektivtrafikfrämjande åtgärder samt åtgärder som främjar framkomligheten för cykeltrafik. Samtidigt ska projektet se till helheten för gatornas alla funktioner, stadskvalitéer och deras gestaltning.
Den geografiska avgränsningen går från Hornsgatan – Nobelvägen i öst till Slottsgatan – Stora Nygatan i väst. Ombyggnationen planeras vara färdig under 2024 så att 24-meters elbussar kan trafikera hela denna busslinje i december samma år.
Projektdirektiv beslutades av avdelningschef 2020-01-27. Information har hållits i tekniska nämnden en gång och i tekniska nämndens trafikutskott tre gånger mellan oktober 2021 och april 2022. Utöver detta objektsgodkännande är fem objektsgodkännanden inom ramen för MEX-linje 4 redan beslutade.
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för åtgärder för förbättrad infrastruktur och i övrigt god stadsmiljö, till en beräknad bruttoutgift om 114 000 tkr.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för utbyggnad av park- och gatumark inom projektet för Kvarteret Heliotropen till en beräknad bruttoutgift om 35 mnkr.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet omfattar en utökning av tomträtten till fastigheten Malmö Verkö 5 om ca 26 600 m2 tomtyta för logistik- och lagerverksamhet i Malmö Industrial Park, Malmö hamnområde.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
-
Fastigheten Malmö Ögonlocket 9 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till HSB Brf Västkusten i Malmö, vilken genom upprättat förslag till köpeavtal friköper tomträtten för en köpeskilling om 46 456 000 kronor.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Försäljning av fastigheten Malmö Bolaget 3 i Lockarp, för uppförande av lager och kontor.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
1004kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
650kb Ladda ner dokument
-
865kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
Ärendet avser försäljning av fastigheten Eneryda 1 till Specialfastigheter Sverige AB för etablering av ett nytt polishus.
Den 16 juni 2022 tog tekniska nämnden beslut om att godkänna köpeavtalet och överenskommelsen om social hållbarhet. Köpeskillingen uppgår enligt köpeavtalet till 50 411 000 kr och överskrider 50 000 000 kr varför avtalet även ska godkännas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
§ 205
Remiss angående Remiss från Finansdepartementet - Angående betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system (SOU2022:13) STK-2022-699
Stadskontoret har översänt Finansdepartementets betänkande Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system (SOU2022:13) till tekniska nämnden för yttrande.
Betänkandet föreslår reviderade vägavgiftsregler i Sverige, vilka är i enlighet med EUs reviderade eurovinjettsdirektiv. För att ersätta det nuvarande eurovinjettsystemet (vilket är tidsbaserat) föreslås ett avståndsbaserat system. Avgifterna föreslås vara olika för olika regioner – med avgiftslättnader för industritung glesbygd och höjda avgifter inom storstadsregionerna. Syftet med systemet är att både kompenserar för förlorade intäkter från godstransporter då det nuvarande eurovinjettsystemet tas bort – samt att bidra till att de nationella miljö- och klimatmålen nås. För att detta ska uppnås ska både inhemska och utländska fordon ingå i avgiftssystemet. Transportstyrelsen kommer vara den myndighet som beräknar och tar in avgiften.
Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till betänkandets förslag i stort. Förvaltningen föreslår dock att nämnden efterfrågar att konsekvenserna av geografiskt differentierad avgift för storstadsregionernas roll som transportnoder för klimateffektiva transporter, utreds vidare i det fortsatta arbetet.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
§ 206
Remiss från Havs- och vattenmyndigheten -Avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivning av ändrade havsplaner STK-2022-965
Kommunstyrelsen har skickat ett avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivningar, MKB, av havsplaner för ändrande havsplaner från Havs- och vattenmyndigheten för yttrande.
Syftet med avgränsningssamrådet är att fånga upp perspektiv på hur den strategiska miljöbe-dömningen ska genomföras och vilka frågor och miljöaspekter som ska belysas i MKB.
Fastighets- och gatukontoret är positiv till att det finns en nationell utgångspunkt för miljökonsekvensbeskrivningar för ändrade havsplaner och vill framföra ett antal förslag och synpunkter i ett yttrande kopplat till underlaget som skickats ut av Havs- och vattenmyndigheten.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
§ 208
Remiss angående Översyn av Malmö Leasing AB möjligheter att arbeta strategiskt med stadens fordonsflotta, inklusive ansvars- och kostnadsfördelning vid etablering av intern laddinfrastruktur
Stadskontoret har tagit fram en utredning om hur Malmö Leasing AB ska ges ett tydligare uppdrag kring hur kommunen kan öka elektrifieringen av sin fordonsflotta. Förvaltningen är positiv till utformningen av uppdraget men föreslår också nämnden att lämna synpunkter på ex finansieringen av investeringen av laddinfrastrukturen.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor, förskola och centrumfunktioner samt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor, en park och ny gatustruktur. Syftet är också att säkerställa bevarande av en kulturhistoriskt intressant byggnad samt att justera byggrätten för ett sedan tidigare planlagt men inte utbyggt kvarter.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska nämndens trafikutskott beslutade 2021-11-11 att Järnvägsgatan (mellan Tegnérgatan och Sveagatan) blir sommargata i tre år, under april– oktober 2022–2024.
Järnvägsgatan som sommargata ska enligt beslutet utvärderas i oktober men Moderaterna befarar i nämndinitiativ till tekniska nämnden att detta då kan vara försent och Håkan Fäldt (M) yrkar därför att tekniska nämnden beslutar att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att så snart som möjligt avbryta experimentet med Järnvägsgatan som sommargata, att begära in redovisning från näringsidkare som drabbats ekonomiskt av experimentet och att i förekommande fall föreslå en lösning samt att återkomma till tekniska nämnden med en redovisning av vilka lärdomar man drar av den misslyckade hanteringen av Järnvägsgatan inför eventuella framtida sommargator.
Tekniska nämnden beslutade 2022-06-16 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 2022-08-16 att föreslå nämnden att avslå nämndinitiativet.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till linjenätsjustering har tagits fram i samarbete mellan Fastighets- och gatukontoret, Stadsbyggnadskontoret och Skånetrafiken. Justeringen syftar till att klargöra ett antal linjedragningsfrågor, hantera behov av kapacitetsförstärkning i vissa delar av linjenätet och ta hand om resultat från ett antal genomförda utredningar rörande kollektivtrafik. Förslaget till linjenätsjustering har sin utgångspunkt i Linjenätsutredning 2030 (TN-2019-3795).
-
Värdeprogram för storstadspaketet ger en vägledning för de värden som fastighets- och gatukontoret ska utveckla under arbetet med att förverkliga Storstadspaketet. Programmet är en sammanställning av de viktigaste kommunövergripande styrdokument som är av betydelse för bostadsbyggande och infrastruktur, till exempel översiktsplanen. Programmet ska utgöra en grund för projektets styrdokument så som Riktlinjer för utformning i Storstadspaketet. Beslutet innebär en förlängning av tidigare beslut fattat januari 2019 av nämnden.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för kollektivtrafikobjekt elbuss linje 3 i Ramavtal 8 – Storstad Malmö, planeras utbyggnad av två hållplatslägen och ett signalreglerat övergångsställe på Pildammsvägen vid SUS. Hållplatsen kommer utöver stadsbusslinje 3 att trafikeras av den nya sammanslagna regionbusslinje 142/150.
Inkomna anbudspriser vittnar om väsentligt ökade materialkostnader. En uppdatering av tidigare kalkyler visar att investeringskostnaden kommer att uppgå till -9 700 tkr brutto och -4 850 tkr netto. Driftskonsekvenserna för detta projekt är beräknat till -750 tkr brutto och -450 tkr netto.
Med anledning av projektets ökade kostnader ansöks härmed om utökat objektsgodkännande.
Objektsgodkännande för genomförande av projektet beslutades av TN i maj 2021. Skriftlig information om utökat objektsgodkännande i TRU 2022-06-09.Bilagor
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
§ 220
Objektsgodkännande för projekt 4.4-4.8 (3317-3321, 3385 och 3323-3324) Centrum - Hornsgatan till Regementsgatan inom MEX-linje 4, Storstadspaketet
Malmö stad kommer inom ramen för Ramavtal 8 – storstad Malmö att utveckla staden genom åtgärder för förbättrad infrastruktur och ökat bostadsbyggande. På sträckan för MalmöExpress (MEX)-linje 4, Segevång till Limhamn, planeras att vidta kollektivtrafikfrämjande åtgärder samt åtgärder som främjar framkomligheten för cykeltrafik. Samtidigt ska projektet se till helheten för gatornas alla funktioner, stadskvalitéer och deras gestaltning.
Den geografiska avgränsningen går från Hornsgatan – Nobelvägen i öst till Slottsgatan – Stora Nygatan i väst. Ombyggnationen planeras vara färdig under 2024 så att 24-meters elbussar kan trafikera hela denna busslinje i december samma år.
Projektdirektiv beslutades av avdelningschef 2020-01-27. Information har hållits i tekniska nämnden en gång och i tekniska nämndens trafikutskott tre gånger mellan oktober 2021 och april 2022. Utöver detta objektsgodkännande är fem objektsgodkännanden inom ramen för MEX-linje 4 redan beslutade.
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för åtgärder för förbättrad infrastruktur och i övrigt god stadsmiljö, till en beräknad bruttoutgift om 114 000 tkr.Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Fastigheten Malmö Ögonlocket 9 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till HSB Brf Västkusten i Malmö, vilken genom upprättat förslag till köpeavtal friköper tomträtten för en köpeskilling om 46 456 000 kronor.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Försäljning av fastigheten Malmö Bolaget 3 i Lockarp, för uppförande av lager och kontor.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser försäljning av fastigheten Eneryda 1 till Specialfastigheter Sverige AB för etablering av ett nytt polishus.
Den 16 juni 2022 tog tekniska nämnden beslut om att godkänna köpeavtalet och överenskommelsen om social hållbarhet. Köpeskillingen uppgår enligt köpeavtalet till 50 411 000 kr och överskrider 50 000 000 kr varför avtalet även ska godkännas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
614kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-